Hur kommer jag igång med e-postmarknadsföring?
Att satsa på marknadsföring via mejl är ett mycket effektivt sätt att behålla och stärka relationen med dina kunder. För att det hela ska fungera så optimalt som möjligt, alltså att dina automatiska nyhetsbrev läses av mottagaren, bör du lägga lite tid på att verkligen marknadsföra och skicka mejl med ett innehåll som läsaren känner att den har nytta av. Men hur kommer man egentligen igång med e-postmarknadsföring och vad ska man tänka på?
Det första du bör tänka på är att dina kunder måste vara okej med att motta den här sortens utskick. De måste ha tackat ja och gett sitt medgivande enligt lagen om GDPR. Ett medgivande kan du få genom att t.ex. skicka ett mejl från kundklubben där det står att kunden genom sitt medlemskap i själva klubben kommer att ta emot erbjudanden och nyhetsbrev via e-post. Det här känner du säkert igen från onlineköp, då man ofta får kryssa i (eller snarare att det är ”förkryssat”) att man vill ta emot mejl från kunden. När du väl har fått ditt medgivande - kan du komma igång med din e-postmarknadsföring. Enklaste sättet att sedan skicka ut och mäta effekt av diverse e-postutskick är att använda sig av ett verktyg för att hålla koll på utskicken, skapa listor och filtrera. BusinessWith hjälper dig att jämföra och välja det bästa e-postverktygen och e-postmarknadsföringsplattformarna på marknaden. Börja jämföra verktyg och läs omdömen om olika leverantörer redan nu - direkt hos oss!
Snabbguide
Lista på 23 olika E-postmarknadsföring
Snabbguide
Vilket e-postverktyg ska jag satsa på?
E-postmarknadsföring är ett mycket populärt tillvägagångssätt för att skapa och vårda relationen med sina kunder. Samtidigt som du skickar ut information som kunden kan ha nytta av, marknadsför du ditt företag och stärker ert brand. Att skicka automatiska nyhetsbrev och laborera och ta fram content är inte bara kul - dess effekt går enkelt att mäta på exempelvis antalet öppnade mejl och du kan filtrera och sortera utskick efter typ av kund. Genom att marknadsföra er själva och era produkter via e-post kan ni också samla värdefull information om era kunder - alltså att ta reda på vilket innehåll som de triggas av, vilket gör det enklare att skräddarsy nya kampanjer och utskick.
Men ska du behöva sitta med listor nedskrivna i ett Word-dokument? Åh nejdå! På marknaden idag finns flera riktigt smarta e-postverktyg som hjälper dig på traven. Välj ett e-postverktyg eller en e-postmarknadsföringsplattform som passar era behov och ert företag. Är ni ett mindre företag finns gratisverktyg (ofta upp till ens viss nivå eller antal mejlutskick), vilket kan vara skönt att börja med för att testa lite. Vill ni ha tillgång till ännu fler smarta funktioner eller skräddarsy så att utskicken går mer hand i hand med er grafiska profil, finns andra verktyg. Börja läsa på, jämföra och välj sedan ditt verktyg här i BusinessWiths jämförelsetjänst. Lycka till med din e-postmarknadföring!