Hur kommer jag igång med e-postmarknadsföring?
Att satsa på marknadsföring via mejl är ett mycket effektivt sätt att behålla och stärka relationen med dina kunder. För att det hela ska fungera så optimalt som möjligt, alltså att dina automatiska nyhetsbrev läses av mottagaren, bör du lägga lite tid på att verkligen marknadsföra och skicka mejl med ett innehåll som läsaren känner att den har nytta av. Men hur kommer man egentligen igång med e-postmarknadsföring och vad ska man tänka på?
Det första du bör tänka på är att dina kunder måste vara okej med att motta den här sortens utskick. De måste ha tackat ja och gett sitt medgivande enligt lagen om GDPR. Ett medgivande kan du få genom att t.ex. skicka ett mejl från kundklubben där det står att kunden genom sitt medlemskap i själva klubben kommer att ta emot erbjudanden och nyhetsbrev via e-post. Det här känner du säkert igen från onlineköp, då man ofta får kryssa i (eller snarare att det är ”förkryssat”) att man vill ta emot mejl från kunden. När du väl har fått ditt medgivande - kan du komma igång med din e-postmarknadsföring. Enklaste sättet att sedan skicka ut och mäta effekt av diverse e-postutskick är att använda sig av ett verktyg för att hålla koll på utskicken, skapa listor och filtrera. BusinessWith hjälper dig att jämföra och välja det bästa e-postverktygen och e-postmarknadsföringsplattformarna på marknaden. Börja jämföra verktyg och läs omdömen om olika leverantörer redan nu - direkt hos oss!
Snabbguide
Lista på 22 olika E-postmarknadsföring
Powerinit erbjuder en modulbaserad molnplattform för mediabank (DAM), designverktyg, nyhetsbrev, eventhantering och enkäter. Anpassningsbar, säker och på svenska servrar.Lär dig mer om Brand Management Center
Samla din data. Automatisera din kundresa. Skapa ökad tillväxt med APSIS One. En användarvänlig plattform för avancerad personalisering med intuitiva verktyg för e-post, hemsida, SMS och automatisering. Lär dig mer om APSIS One
Salesforce är en världsledande CRM-plattform som älskas världen över. Här hanterar ni alla typer av kundnära processer, samtidigt som ni får ett användarvänligt och skalbart system. Releye är en engagerad och erfaren Salesforce-partner som ser till ni når er fulla potential i plattformen.Lär dig mer om Salesforce
CRM-systemet för er som vill komma igång snabbt och sedan anpassa efter er tillväxttakt. I Hubspot ingår allt såsom marketing automation, leadsgenerering och säljautomation till en fast månadskostnad. Dessutom får du gratis tillgång till Hubspotsupport, och integration till outlook och gmail. Passar alla branscher och kan kopplas samman med era övriga systemstöd såsom ERP, Digital avtalssignering,...Lär dig mer om HubSpot
Marknadsföringsplattformen som tar dig förbi vanlig marknadsföring via mail till sann automatiserad marknadsföringLär dig mer om ActiveCampaign
Aweber låter företaget skapa professionella e-postkampanjer snabbt och enkelt direkt i det molnbaserade verktyget. Med integration mot Canva kan användare skapa snygga designer utan att någonsin lämna sitt Aweber konto. Med funktioner som rapporter och analys, segmentering och A/B-test.Lär dig mer om Aweber
Benchmarrk email är ett kraftfullt och molnbaserat verktyg för företagets epostmarknadsföring och marknadsföringsautomation. Med ett komplett och användarvänlig verktyg för att bygga och redigera innehållet i företagets e-postutskick och nyhetsbrev, kan företaget enklare utveckla och förbättra relationerna med sina kunder.Lär dig mer om Benchmarkemail
Constant contact effektiviserar företagets marknadsföring för mail och sociala medier genom att samla dessa i ett och samma molnbaserade verktyg. Med stöd för automatiska välkomstmail för nya kunder, analys med realtidsdata och färdiga designmallar.Lär dig mer om Constant Contact
Ett e-postverktyg som underlättar företagets e-postmarknadsföring. I detta molnbaserade verktyg kan företaget skapa och anpassa e-postutskick på ett användarvänligt sätt. Genom drag och släpp verktyget, automatisk anpassning av innehåll mot kund, samt realtidsuppföljning kan både stora och små företag dra nytta av eGenerator och ta sin marknadsföring till en ny nyvå.Lär dig mer om eGenerator
Get Response hjälper företaget att utvidga sin kundbas genom att skapa en visuell och personanpassad kundupplevelse. Låt Get responses marketing automation verktyg göra jobbet åt dig, så att du kan fokusera på det du gör bäst.Lär dig mer om Get response
Liana är en komplett plattform för företagets e-postmarknadsföring. Med koppling till webbutik, personanpassade meddelanden och kampanjer, samt A/B-test kan företaget skapa större träffsäkerhet och värde genom sin digitala marknadsföring.Lär dig mer om Liana
Som en av marknadens mest populära aktörer erbjuder Mailchimp företag i alla storlekar ett molnbaserat och användarvänligt verktyg för personanpassad och automatiserad marknadsföring.Lär dig mer om Mailchimp
MailerLite är ett e-postmarknadsföringsverktyg som fokuserar på att förenkla företagets marknadsföring. Genom att skapa ett användarvänligt och intuitivt verktyg som effektiviserar processen för mailutskick kan företaget fokusera mer på budskapet och mindre på teknikaliteterna.Lär dig mer om MailerLite
Ett molnbaserat verktyg för företagets e-postmarknadsföring. Med funktionersom anpassningsbar design, A/B-test och drag-and-drop funktion blir skapandet av nya mailutskick en användarvänlig och effektiv process. Verktyget passar väl för både större och mindre företag.Lär dig mer om Mailjet
Minutemailer effektiviserar processen för företagets nyhetsbrev och mailutskick. Med hjälp av riktade nyhetsbrev och utskick, mobilanpassning och enkel redigering genom drag and drop byggare kan företaget effektivisera sin marknadsföring.Lär dig mer om Minutemailer
Moosend är en global aktör inom e-postmarknadsföring som erbjuder ett kraftfullt molnbaserat verktyg för e-postutskick till företagets kunder. Verktyget integreras enkelt med andra system tack vare de befintliga modulintegrationerna och den öppna APIn.Lär dig mer om Moosend
Paloma automatiserar företagets marknadsföring för e-post och nyhetsbrev. Få en högre effektivitet och kvalitet genom att utnyttja Palomas datadrivna personanpassning, segmentera kundgrupper och skapa ett större värde från er digitala marknadsföring.Lär dig mer om Paloma
Detta verktyg för e-postmarknadsföring erbjuder automatiserade e-postutskick, segmentering av kundregister och statistik för enkelt uppföljning. Verktyget kan även kopplas till CRM-verktyg för en automatiserad hantering av maillistor och uppdateringar av kunddata.Lär dig mer om Quicknet
Rule erbjuder företag och organisationer teknik som gör det möjligt att automatisera repetitiva manuella uppgifter.Lär dig mer om Rule
Sendinblue är ett molnbaserat verktyg som fokuserar på att göra företagets e-postmarknadsföring enklare och effektivare. Med hjälp av den användarvänliga drag-and-drop funktionen och de färdiga mallarna är det enkelt att skapa snygga och professionella e-postkampanjer.Lär dig mer om Sendinblue
Få reda på vem som besöker din hemsida och vad som intresserar dem med hjälp av Spotlers Lead generation verktyg. På dagens marknad är det viktigt att kunna konvertera varma prospects till kunder och detta kan Spotler göra med hjälp av kartläggning av intressen och poängsättningar av potentiella kunder för att identifiera vilka som skall prioriteras och vad deras intresse är. Marknadsföring och öv...Lär dig mer om Spotler
Ett molnbaserat marketing automation verktyg som frigör tid och effektiviserar bolagets marknadsföring. Dra nytta av denna användarvänliga molnlösning genom att minimera manuellt arbete. Med funktioner som segmenterade flöden, schemaläggning av kampanjer och automatiserad annonsering.Lär dig mer om Ungapped
Snabbguide
Vilket e-postverktyg ska jag satsa på?
E-postmarknadsföring är ett mycket populärt tillvägagångssätt för att skapa och vårda relationen med sina kunder. Samtidigt som du skickar ut information som kunden kan ha nytta av, marknadsför du ditt företag och stärker ert brand. Att skicka automatiska nyhetsbrev och laborera och ta fram content är inte bara kul - dess effekt går enkelt att mäta på exempelvis antalet öppnade mejl och du kan filtrera och sortera utskick efter typ av kund. Genom att marknadsföra er själva och era produkter via e-post kan ni också samla värdefull information om era kunder - alltså att ta reda på vilket innehåll som de triggas av, vilket gör det enklare att skräddarsy nya kampanjer och utskick.
Men ska du behöva sitta med listor nedskrivna i ett Word-dokument? Åh nejdå! På marknaden idag finns flera riktigt smarta e-postverktyg som hjälper dig på traven. Välj ett e-postverktyg eller en e-postmarknadsföringsplattform som passar era behov och ert företag. Är ni ett mindre företag finns gratisverktyg (ofta upp till ens viss nivå eller antal mejlutskick), vilket kan vara skönt att börja med för att testa lite. Vill ni ha tillgång till ännu fler smarta funktioner eller skräddarsy så att utskicken går mer hand i hand med er grafiska profil, finns andra verktyg. Börja läsa på, jämföra och välj sedan ditt verktyg här i BusinessWiths jämförelsetjänst. Lycka till med din e-postmarknadföring!