Trendspaning och omvärldsanalys
Omvärldsbevakning syftar till att **bevaka och analysera händelser, skeenden, trender och omnämnanden **som är av intresse för det egna företaget. Ett varningens finger höjs härmed för att du och din organisation inte kan bevaka precis allt – välj noga vad det är ni vill bevaka, när ni till exempel lägger grunden för er omvärldsbevakning. Det går att manuellt bevaka trender eller när organisationens namn figurerar i sociala medier, men arbetet blir så mycket lättare om ni använder ett verktyg för omvärldsanalys. Tanken är att den datan ni samlar och får in ska kunna användas i **ert strategiska målarbete **tack vare slutsatser som ni drar av det ni bevakar. Tänk det som en båt med radar – ni vill upptäcka allt från isberg och trygga hamnar som finns i närheten, eller för den delen längre bort.
Ett sätt att omvärldsbevaka är att göra PR-analys eller medieanalys, alltså att se hur den PR ni gör slår igenom. Vilka omnämnanden görs? Vad säger folk om er nya rapport eller pressmeddelande? Vilka effekter ger det?
Ett sätt att göra omvärldsbevakning är att helt enkelt följa nyckelord i medier. När nämns detta ord, i vilket sammanhang? Återigen – ni kommer inte kunna följa allt, så se till att bevaka rätt sorts nyckelord, trender eller skeenden.
Bästa verktyget för er omvärldsbevakning finns i BusinessWiths jämförelseguide. VI lista de bästa verktygen på marknaden – jämför och hitta rätt system eller verktyg hos oss.