HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa e-handelsplattformar

Vilken e-handelsplattform uppfyller dina behov?

En e-handelsplattform handlar om att driva försäljningen. Det här är din butik, det är hit dina kunder kommer för att handla. Vad betyder då det? Jo, för det första ska det vara enkelt att få en överblick av ert utbud – alltså vad ni säljer. För det andra ska det vara lätt att lägga en order. Saker som pris, användarvänlighet och flexibilitet är tre faktorer som är viktiga att ta med när du ska jämföra och välja e-handelsplattform. Er valda lösning bör klara av att skalas upp och att hantera tider av högre beläggning.

Om ditt företag är snabbt växande, kan en ”headless” plattform passa bäst. Det innebär att man separerar utseendet på den digitala butiken med affärsprocesserna bakom. Då kan du själv anpassa din lösning och alla funktioner bakom, och slipper på så sätt att känna dig låst. Du kan välja den bästa e-handelsplattformen för betalningar, den bästa leverantören av innehållshantering. Och så vidare.

Som du märker finns det en hel del att ta ställning till innan du väljer den bästa webbshop plattformen för just ert företag. Att helt gå på utseende kan vara lätt hänt, men affärslogiken bakom och användarvänligheten är otroligt viktiga för att allt ska fungera optimalt. Det tar tid och kostar framförallt mycket pengar om ni skulle behöva byta e-plattform. Se därför till att göra din hemläxa – läs på, skriv en kravspecifikation, bestäm er för budget och fundera över vad ni måste ha och eventuellt vad ni skulle kunna klara er utan.
Jämför e-handelsplattformar och välj den bästa leverantören utifrån dina behov och kravställningar.

Vad behöver jag veta om e-handelsplattformar?

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 5000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Allt för er e-handel på ett och samma ställe. Med Carismar får ni en plattform som hanterar allt från produkter och ordermottagande till utleverans och returhantering. Plattformen är lättanvänd och byggd för att ni ska kunna bygga er kundupplevelse som ni vill, och integreras enkelt med de system ni behöver för att bedriva er verksamhet.

Lär dig mer om Carismar Commerce

Webbsida

Viskan är en premium e-handelsplattform med stora möjligheter för dig med ambitioner att växa. Viskans kunder är främst små och medelstora e-handlare som vill ha en stabil partner att växa tillsammans med. I Viskans plattform växer du obegränsat och har smidig och enkel kontakt med vår support och experter. Viskan E-handelsplattform är skräddarsydd för just e-handel och utgörs av bland annat CMS,...

Lär dig mer om Viskan E-handelsplattform

Webbsida
Askås

Askås

Askås

Askås e-handelsplattform används av flera av Sveriges ledande e-handlare som CAIA Cosmetics, ICANIWILL, Care of Carl och Proteinbolaget. Samtidigt är den i sitt grundutförande tillräckligt kraftfull och mångsidig för att passa nystartade e-handelsföretag. Med Askås e-handelsplattform kan du förverkliga målsättningen för din e-handelssatsning oavsett omfattning eller bransch. Askås versionsuppdate...

Lär dig mer om Askås

Webbsida
Intershop

Intershop

Intershop

Ett enterprise e-handelssystem för en allt-i-ett eller Best of Breed-lösning med omnikanal funktionalitet, en personaliserad kundportal och PIM funktionalitet. Väldigt pålitlig MACH arkitektur som kan skalas upp till tiotals kanaler och miljoner ordrar, kunder, produkter och priser.

Lär dig mer om Intershop

Webbsida
Starweb

Starweb

Starweb

Starweb passar företaget som söker en komplett e-handelsplattform som erbjuder skalbarhet, automatisk funktionalitet såsom marknadsföring, kundsegmentering och merförsäljning.

Lär dig mer om Starweb

Läs mer
WM3

WM3

HL Design

WM3 är en innovativ och flexibel e-handelsplattform för B2B, D2C och B2C. Arbeta smart och fullt integrerat med marknadens populäraste affärssystem, betalningslösningar och transportboknings-system för att spara tid och pengar. PIM, Multi-shop och Marketing Automation är exempel på egenskaper som lämpar sig för e-handlare som vill skala upp och accelerera sin försäljning.

Lär dig mer om WM3

Webbsida
Shopify

Shopify

Shopify

Shopify riktar sig till midre och medelstora bolag som söker ett lättanvänt e-handelssystem. Som användare får du tillgång till funktioner som Kundsegmentering,sökordspotimering och stafflade priser.

Lär dig mer om Shopify

Läs mer
Wix

Wix

Wix

En e-handelsplattform som passar bra för det mindre företaget som snabbt och enkelt vill utveckla sin e-handel. Med funktioner som sökordspotimering, koppling till externa marknadsplatser och API funktionalitet.

Lär dig mer om Wix

Läs mer
Abicart

Abicart

Abicart

Passar det mindre och mellanstora företaget. Abicart erbjuder färdiga mallar, enkel översikt av alla viktiga funktioner, samt sökordsoptimering genom det inbygda SEO-verktyget.

Lär dig mer om Abicart

Läs mer
Bigcommerce

Bigcommerce

BigCommerce

Ett av marknadens största e-handelssystem. Bigcommerce erbjuder integrering av både front-end och back-end för enkel hantering av alla funktioner företaget kan behöva.

Lär dig mer om Bigcommerce

Läs mer
Centra

Centra

Centra

En Headless e-handelsplattform för både stora och små företag. Centra erbjuder möjligheten till integration av företagssystem, färdiga moduler samt PIM funktionalitet som underlättar företagets arbete.

Lär dig mer om Centra

Läs mer
E37

E37

E37

E37 förenklar flödet för både små och stora företag genom automatiska produktrekommendationer, sökordsoptimering och koppling till externa markandsplatser.

Lär dig mer om E37

Läs mer
Ecommerce

Ecommerce

Dynamic Web

E-handelssystemet erbjuder en SAAS lösning för både små och stora företag, med funktioner som anpassade produktrekommendationer PIM funktionalitet och SEO verktyg.

Lär dig mer om Ecommerce

Läs mer
Litium

Litium

Litium

Litium är en molnbaserad e-handelsplattform som riktar sig mot företag inom både B2B såväl B2C. Plattformen hjälper kunden att accelerera sin produktförsäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser. Kärnan i plattformen är att möjliggöra för våra kunder att överträffa sina konkurrenter inom sina respektive marknader.

Lär dig mer om Litium

Läs mer

Med Magento Commerce kan företaget enkelt designa webbsidor och anpass erbjudanden med det inbygda CMS-verktyget.

Lär dig mer om Magento Commerce

Läs mer
Optimizely

Optimizely

Optimizely

Optimizely låter företaget hålla koll på alla sina webbplatser på en samlad plattform, vilket ger en tydligare översikt och enklare analys av bolagets e-handel.

Lär dig mer om Optimizely

Läs mer
Quickbutik

Quickbutik

Quickbutik

En e-handelsplattform som både förenklar och snabbar på hanteringen av företagets e-handel. Med funktioner som färdiga butiksmallar och CMS verktyg som låter företaget fokusera på att nå högre tillväxt.

Lär dig mer om Quickbutik

Läs mer
Squarespace

Squarespace

Squarespace

En mycket populär e-handelsplattform för det mindre företaget. Squarespace erbjuder färdiga mallar, analysverktyg och SEO-verktyg.

Lär dig mer om Squarespace

Läs mer
Vendre

Vendre

Vendre

En e-handelsplattform som erbjuder en samlad lösning för företaget, med funktioner som sökordsoptimering, stafflade priser och Kundsegmentering.

Lär dig mer om Vendre

Läs mer
WGR E-handel

WGR E-handel

Wikinggruppen

WGR E-handel erbjuder företaget en skräddarsydd e-handelsplattform som förenklar företagets hantering av sin e-handel genom funktioner som SEO verktyg, prislistor och API integrering.

Lär dig mer om WGR E-handel

Läs mer
WooCommerce

WooCommerce

WooCommerce

Ett bra alternativ för det mindre företaget som skall starta upp sin e-handel eller det större bolaget som vill dra nytta av fördelarna med en modulär plattform. WooCommerce låter användaren själv lägga till Plugins och funktioner efter eget behov.

Lär dig mer om WooCommerce

Läs mer

Jämför leverantör av e-handelsplattform

Beroende på om ni jobbar inom retail eller kanske driver ett varumärke, har ni olika behov när ni letar efter en e-plattform som ska hjälpa till att sälja era produkter eller tjänster. Hur mycket vill ni göra själva? Är ni ute efter en Saas-lösning, som snabbt kan komma igång? Om ni är ett större företag, involvera gärna flera personer med olika kompetenser eller roller för att kunna förstå vilka olika behov som finns. Ert primära mål med e-handelsplattformen är det som främst driver ert val.

Fundera kring de olika flödena som är viktiga för er – såsom innehåll och distribution. Du vill kunna växa med din plattform och att den ska kunna vara skalbar. Marknaden för e-plattformar har växt i en mycket rask takt de senaste åren, och det är idag enkelt att starta en e-handel. Om du känner dig väldigt ny inom området är ett tips att faktiskt gå en e-handelskurs innan du väljer – eller kontakta oss på BusinessWith för att få tips. Du är också välkommen att direkt börja jämföra de olika lösningarna genom vår smarta jämförelsetjänst.

Våra tre bästa tips när du gör ditt val:

Läs på – ordentligt.

Att välja plattform är ett stort val, så se till att lägga tid på att jämföra och utvärdera de olika lösningarna.

Se vad andra säger.

Referenser från andra kunder är viktigt. Hitta referenskunder och hör med dem vad de tycker om plattformen.

Kundservicen.

Bra support och stöd från leverantören är något ni inte kommer vilja vara utan.

Beskrivning av e-handelsfunktioner

Analysverktyg

En vanligt förekommande funktionalitet inom e-handelsplattformar. Möjliggör så att man kan analysera sin e-handel.

Anpassade produktrekommendationer

En bra funktion för e-handel är att göra så kallade smarta produktrekommendationer. Något som en del e-handelsplattformar erbjuder är en AI som kan styra rekommendationer för sina kunder. En bra funktionalitet men även här finns en del begränsningar.

CMS/ publiceringsverktyg

För att skapa en effektiv e-handel så krävs det att man kan hantera content. Många e-handelsplattformar har därför ett verktyg för CMS (content management system). Kvalitén dock kan variera mycket!

Headless

En Headless e-handelsplattform erbjuder inget CMS-verktyg utan du kan koppla på det du redan använder eller önskar använda. Du kan alltså själv välja ditt publiceringsverktyg/CMS.

Kundgrupper/ segmentering

Möjliggör så att man segmentera kunderna och därmed kunna hitta det bästa kund-segmentet för din e-handel. En mycket viktig och vanligt förekommande funktionalitet.

Omnikanal funktionalitet

En vanligt förekommande funktionalitet för att ha koll på dina omni-strategi. Det skall finnas en bra koppling gällande upplevelsen mellan e-handeln och den fysiska butiken.

PIM funktionalitet

En PIM-koppling underlättar processen för att introducera nya produkter och att göra ändringar i befintliga sortiment mycket snabbare och effektivare.

Prislistor

Uppdatering och koppling till prislistor låter ju självklart men funktionaliteten på hur man arbetar med prislistor inom olika plattformar varierar en hel del och något som man som köpare bör kolla över.