HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa e-handelsplattformar

Vilken e-handelsplattform uppfyller dina behov?

En e-handelsplattform handlar om att driva försäljningen. Det här är din butik, det är hit dina kunder kommer för att handla. Vad betyder då det? Jo, för det första ska det vara enkelt att få en överblick av ert utbud – alltså vad ni säljer. För det andra ska det vara lätt att lägga en order. Saker som pris, användarvänlighet och flexibilitet är tre faktorer som är viktiga att ta med när du ska jämföra och välja e-handelsplattform. Er valda lösning bör klara av att skalas upp och att hantera tider av högre beläggning.

Om ditt företag är snabbt växande, kan en ”headless” plattform passa bäst. Det innebär att man separerar utseendet på den digitala butiken med affärsprocesserna bakom. Då kan du själv anpassa din lösning och alla funktioner bakom, och slipper på så sätt att känna dig låst. Du kan välja den bästa e-handelsplattformen för betalningar, den bästa leverantören av innehållshantering. Och så vidare.

Som du märker finns det en hel del att ta ställning till innan du väljer den bästa webbshop-plattformen för just ert företag. Att helt gå på utseende kan vara lätt hänt, men affärslogiken bakom och användarvänligheten är otroligt viktiga för att allt ska fungera optimalt. Det tar tid och kostar framförallt mycket pengar om ni skulle behöva byta e-plattform. Se därför till att göra din hemläxa – läs på, skriv en kravspecifikation, bestäm er för budget och fundera över vad ni måste ha och eventuellt vad ni skulle kunna klara er utan. Jämför e-handelsplattformar och välj den bästa leverantören utifrån dina behov och kravställningar.

Vad ska jag tänka på när jag väljer e-handelsplattform?

Att välja en e-handelsplattform är inget val du bör göra i en handvändning, men om du följer några enkla tips blir det lättare:

Enkel setup Det här är din butik – i digital form! Butiken måste ha ett tilltalande utseende och det bör vara enkelt att lägga en order och att förstå alla steg kring den. Navigeringen ska kännas tydlig och ett köp ska kunna utföras utan några krångliga steg. Att betala ska gå lätt.

Mobilvänlighet Dina kunder ska kunna hitta dig vart de än är, oavsett om de sitter på bussen, sitter och scrollar i vardagsrumssoffan eller står i kön på livsmedelsbutiken. Designen och funktionerna i din e-handelsplattform ska fungera väl i telefonen, så att du inte missar några kunder.

Skalbarhet Vad har ni för mål med verksamheten? Hitta en lösning för e-handelsplattform som ni kan växa med, och som kan växla upp. Glöm heller inte att plattformen ska klara högre beläggning vid vissa tider. Ni vill inte ha en plattform där tekniken bakom är darrig och fragil, och som hindrar er från att växa.

Vill du ha mer hjälp? Jämför och hitta rätt system här hos oss på BusinessWith.

Jämför leverantör av e-handelsplattform

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 23 olika E-handelsplattform

Sortera på
Geins-logo

Geins

Carismar Software

Allt för er e-handel på ett och samma ställe. Med Geins får ni en plattform som hanterar allt från produkter och ordermottagande till utleverans och returhantering. Plattformen är lättanvänd och byggd för att ni ska kunna bygga er kundupplevelse som ni vill, och integreras enkelt med de system ni behöver för att bedriva er verksamhet.

Lär dig mer om Geins

Läs mer
Viskan-logo

Viskan

Viskan

Viskan E-handelsplattform används idag av starkt växande företag som exempelvis Lager157 och MakeUp Mekka. En stark arkitektur ger hög leveranssäkerhet och mängder av funktioner till e-handlare som är aktiva världen över. Med Viskan E-handelsplattform tar du full kontroll över din e-handelsaffär genom flexibilitet och hög automation.

Lär dig mer om Viskan

Läs mer
Askås

Askås

Askås

Askås e-handelsplattform används av flera av Sveriges ledande e-handlare som CAIA Cosmetics, ICANIWILL, Care of Carl och Proteinbolaget. Samtidigt är den i sitt grundutförande tillräckligt kraftfull och mångsidig för att passa nystartade e-handelsföretag. Med Askås e-handelsplattform kan du förverkliga målsättningen för din e-handelssatsning oavsett omfattning eller bransch. Askås versionsuppdate...

Lär dig mer om Askås

Läs mer
Intershop

Intershop

Intershop

Ett enterprise e-handelssystem för en allt-i-ett eller Best of Breed-lösning med omnikanal funktionalitet, en personaliserad kundportal och PIM funktionalitet. Väldigt pålitlig MACH arkitektur som kan skalas upp till tiotals kanaler och miljoner ordrar, kunder, produkter och priser.

Lär dig mer om Intershop

Läs mer
Optimizely

Optimizely

Optimizely

Optimizely låter företaget hålla koll på alla sina webbplatser på en samlad plattform, vilket ger en tydligare översikt och enklare analys av bolagets e-handel.

Lär dig mer om Optimizely

Läs mer

Crona POS är ett kassasystem som är lättanvänt, anpassningsbart för ert företag och lätt att integrera med andra system. Det spelar ingen roll om du säljer i en butik eller via restaurang och kafé. Systemet har funktioner som anpassar sig efter just det ni ska sälja. Kommissionshandel (second hand), QR-koder, onlinebeställningar, självservice & express checkout samt elektroniska hyllkantsetiketter...

Lär dig mer om Crona POS

Läs mer
Litium

Litium

Exsitec

Litium är en svensk molnbaserad e-handelsplattform med extra starka funktioner för den komplexa affärsvärlden inom B2B, men såklart även för B2C. Plattformen är enkel att använda och integrera med övriga system så som Marketing automation och ERP. Litium är byggt för att hantera expansion, addera produkter via PIM eller enkelt etablera nya sidor för andra marknader och språk.

Lär dig mer om Litium

Läs mer
WM3

WM3

HL Design

Vi hjälper företag att växa! WM3 är en småländsk flexibel e-handelsplattform. Fullmatad med PIM, Integrationer, Multi-shop och Marketing Automation för dig som vill skala upp försäljningen och minska administrationen. Vårt team av specialister inkluderar digital marknadsföring och SEO.

Lär dig mer om WM3

Läs mer
Starweb

Starweb

Starweb

Starweb passar företaget som söker en komplett e-handelsplattform som erbjuder skalbarhet, automatisk funktionalitet såsom marknadsföring, kundsegmentering och merförsäljning.

Lär dig mer om Starweb

Läs mer
Shopify

Shopify

Shopify

Shopify riktar sig till midre och medelstora bolag som söker ett lättanvänt e-handelssystem. Som användare får du tillgång till funktioner som Kundsegmentering,sökordspotimering och stafflade priser.

Lär dig mer om Shopify

Läs mer
Wix

Wix

Wix

En e-handelsplattform som passar bra för det mindre företaget som snabbt och enkelt vill utveckla sin e-handel. Med funktioner som sökordspotimering, koppling till externa marknadsplatser och API funktionalitet.

Lär dig mer om Wix

Läs mer
Abicart

Abicart

Abicart

Passar det mindre och mellanstora företaget. Abicart erbjuder färdiga mallar, enkel översikt av alla viktiga funktioner, samt sökordsoptimering genom det inbygda SEO-verktyget.

Lär dig mer om Abicart

Läs mer
Bigcommerce

Bigcommerce

BigCommerce

Ett av marknadens största e-handelssystem. Bigcommerce erbjuder integrering av både front-end och back-end för enkel hantering av alla funktioner företaget kan behöva.

Lär dig mer om Bigcommerce

Läs mer
Centra

Centra

Centra

En Headless e-handelsplattform för både stora och små företag. Centra erbjuder möjligheten till integration av företagssystem, färdiga moduler samt PIM funktionalitet som underlättar företagets arbete.

Lär dig mer om Centra

Läs mer
E37

E37

E37

E37 förenklar flödet för både små och stora företag genom automatiska produktrekommendationer, sökordsoptimering och koppling till externa markandsplatser.

Lär dig mer om E37

Läs mer
Ecommerce

Ecommerce

Dynamic Web

E-handelssystemet erbjuder en SAAS lösning för både små och stora företag, med funktioner som anpassade produktrekommendationer PIM funktionalitet och SEO verktyg.

Lär dig mer om Ecommerce

Läs mer
Ecwid

Ecwid

Ecwid

Ecwid erbjuder en molnbaserad och användarvänlig lösning för företagets webbutik, som gör det enkelt och smidigt att driva e-handel. Tack vare sociala media integrering, koppling till externa säljkanaler och färdiga mallar kommer bolaget snabbt igång med sin försäljning på bred front.

Lär dig mer om Ecwid

Läs mer

Med Magento Commerce kan företaget enkelt designa webbsidor och anpass erbjudanden med det inbygda CMS-verktyget.

Lär dig mer om Magento Commerce

Läs mer
Quickbutik

Quickbutik

Quickbutik

En e-handelsplattform som både förenklar och snabbar på hanteringen av företagets e-handel. Med funktioner som färdiga butiksmallar och CMS verktyg som låter företaget fokusera på att nå högre tillväxt.

Lär dig mer om Quickbutik

Läs mer
Squarespace

Squarespace

Squarespace

En mycket populär e-handelsplattform för det mindre företaget. Squarespace erbjuder färdiga mallar, analysverktyg och SEO-verktyg.

Lär dig mer om Squarespace

Läs mer
Vendre

Vendre

Vendre

En e-handelsplattform som erbjuder en samlad lösning för företaget, med funktioner som sökordsoptimering, stafflade priser och Kundsegmentering.

Lär dig mer om Vendre

Läs mer
WGR E-handel

WGR E-handel

Wikinggruppen

WGR E-handel erbjuder företaget en skräddarsydd e-handelsplattform som förenklar företagets hantering av sin e-handel genom funktioner som SEO verktyg, prislistor och API integrering.

Lär dig mer om WGR E-handel

Läs mer
WooCommerce

WooCommerce

WooCommerce

Ett bra alternativ för det mindre företaget som skall starta upp sin e-handel eller det större bolaget som vill dra nytta av fördelarna med en modulär plattform. WooCommerce låter användaren själv lägga till Plugins och funktioner efter eget behov.

Lär dig mer om WooCommerce

Läs mer

Jämför leverantör av e-handelsplattform

Beroende på om ni jobbar inom retail eller kanske driver ett varumärke, har ni olika behov när ni letar efter en e-plattform som ska hjälpa till att sälja era produkter eller tjänster. Hur mycket vill ni göra själva? Är ni ute efter en Saas-lösning, som snabbt kan komma igång? Om ni är ett större företag, involvera gärna flera personer med olika kompetenser eller roller för att kunna förstå vilka olika behov som finns. Ert primära mål med e-handelsplattformen är det som främst driver ert val.

Fundera kring de olika flödena som är viktiga för er – såsom innehåll och distribution. Du vill kunna växa med din plattform och att den ska kunna vara skalbar. Marknaden för e-plattformar har växt i en mycket rask takt de senaste åren, och det är idag enkelt att starta en e-handel. Om du känner dig väldigt ny inom området är ett tips att faktiskt gå en e-handelskurs innan du väljer – eller kontakta oss på BusinessWith för att få tips. Du är också välkommen att direkt börja jämföra de olika lösningarna genom vår smarta jämförelsetjänst.

Våra tre bästa tips när du gör ditt val:

Läs på – ordentligt.

Att välja plattform är ett stort val, så se till att lägga tid på att jämföra och utvärdera de olika lösningarna.

Se vad andra säger.

Referenser från andra kunder är viktigt. Hitta referenskunder och hör med dem vad de tycker om plattformen.

Kundservicen.

Bra support och stöd från leverantören är något ni inte kommer vilja vara utan.

Beskrivning av e-handelsfunktioner

Analysverktyg

En vanligt förekommande funktionalitet inom e-handelsplattformar. Möjliggör så att man kan analysera sin e-handel.

Anpassade produktrekommendationer

En bra funktion för e-handel är att göra så kallade smarta produktrekommendationer. Något som en del e-handelsplattformar erbjuder är en AI som kan styra rekommendationer för sina kunder. En bra funktionalitet men även här finns en del begränsningar.

CMS/ publiceringsverktyg

För att skapa en effektiv e-handel så krävs det att man kan hantera content. Många e-handelsplattformar har därför ett verktyg för CMS (content management system). Kvalitén dock kan variera mycket!

Headless

En Headless e-handelsplattform erbjuder inget CMS-verktyg utan du kan koppla på det du redan använder eller önskar använda. Du kan alltså själv välja ditt publiceringsverktyg/CMS.

Kundgrupper/ segmentering

Möjliggör så att man segmentera kunderna och därmed kunna hitta det bästa kund-segmentet för din e-handel. En mycket viktig och vanligt förekommande funktionalitet.

Omnikanal funktionalitet

En vanligt förekommande funktionalitet för att ha koll på dina omni-strategi. Det skall finnas en bra koppling gällande upplevelsen mellan e-handeln och den fysiska butiken.

PIM funktionalitet

En PIM-koppling underlättar processen för att introducera nya produkter och att göra ändringar i befintliga sortiment mycket snabbare och effektivare.

Prislistor

Uppdatering och koppling till prislistor låter ju självklart men funktionaliteten på hur man arbetar med prislistor inom olika plattformar varierar en hel del och något som man som köpare bör kolla över.