HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa e-handelsplattformar

Vilken e-handelsplattform uppfyller dina behov?

En e-handelsplattform handlar om att driva försäljningen. Det här är din butik, det är hit dina kunder kommer för att handla. Vad betyder då det? Jo, för det första ska det vara enkelt att få en överblick av ert utbud – alltså vad ni säljer. För det andra ska det vara lätt att lägga en order. Saker som pris, användarvänlighet och flexibilitet är tre faktorer som är viktiga att ta med när du ska jämföra och välja e-handelsplattform. Er valda lösning bör klara av att skalas upp och att hantera tider av högre beläggning.

Om ditt företag är snabbt växande, kan en ”headless” plattform passa bäst. Det innebär att man separerar utseendet på den digitala butiken med affärsprocesserna bakom. Då kan du själv anpassa din lösning och alla funktioner bakom, och slipper på så sätt att känna dig låst. Du kan välja den bästa e-handelsplattformen för betalningar, den bästa leverantören av innehållshantering. Och så vidare.

Som du märker finns det en hel del att ta ställning till innan du väljer den bästa webbshop plattformen för just ert företag. Att helt gå på utseende kan vara lätt hänt, men affärslogiken bakom och användarvänligheten är otroligt viktiga för att allt ska fungera optimalt. Det tar tid och kostar framförallt mycket pengar om ni skulle behöva byta e-plattform. Se därför till att göra din hemläxa – läs på, skriv en kravspecifikation, bestäm er för budget och fundera över vad ni måste ha och eventuellt vad ni skulle kunna klara er utan.
Jämför e-handelsplattformar och välj den bästa leverantören utifrån dina behov och kravställningar.

Vad behöver jag veta om e-handelsplattformar?

Testa systemguiden

Låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Jämför leverantör av e-handelsplattform

Beroende på om ni jobbar inom retail eller kanske driver ett varumärke, har ni olika behov när ni letar efter en e-plattform som ska hjälpa till att sälja era produkter eller tjänster. Hur mycket vill ni göra själva? Är ni ute efter en Saas-lösning, som snabbt kan komma igång? Om ni är ett större företag, involvera gärna flera personer med olika kompetenser eller roller för att kunna förstå vilka olika behov som finns. Ert primära mål med e-handelsplattformen är det som främst driver ert val.

Fundera kring de olika flödena som är viktiga för er – såsom innehåll och distribution. Du vill kunna växa med din plattform och att den ska kunna vara skalbar. Marknaden för e-plattformar har växt i en mycket rask takt de senaste åren, och det är idag enkelt att starta en e-handel. Om du känner dig väldigt ny inom området är ett tips att faktiskt gå en e-handelskurs innan du väljer – eller kontakta oss på BusinessWith för att få tips. Du är också välkommen att direkt börja jämföra de olika lösningarna genom vår smarta jämförelsetjänst.

Våra tre bästa tips när du gör ditt val:

Läs på – ordentligt.

Att välja plattform är ett stort val, så se till att lägga tid på att jämföra och utvärdera de olika lösningarna.

Se vad andra säger.

Referenser från andra kunder är viktigt. Hitta referenskunder och hör med dem vad de tycker om plattformen.

Kundservicen.

Bra support och stöd från leverantören är något ni inte kommer vilja vara utan.

Beskrivning av e-handelsfunktioner

Analysverktyg

En vanligt förekommande funktionalitet inom e-handelsplattformar. Möjliggör så att man kan analysera sin e-handel.

Anpassade produktrekommendationer

En bra funktion för e-handel är att göra så kallade smarta produktrekommendationer. Något som en del e-handelsplattformar erbjuder är en AI som kan styra rekommendationer för sina kunder. En bra funktionalitet men även här finns en del begränsningar.

CMS/ publiceringsverktyg

För att skapa en effektiv e-handel så krävs det att man kan hantera content. Många e-handelsplattformar har därför ett verktyg för CMS (content management system). Kvalitén dock kan variera mycket!

Headless

En Headless e-handelsplattform erbjuder inget CMS-verktyg utan du kan koppla på det du redan använder eller önskar använda. Du kan alltså själv välja ditt publiceringsverktyg/CMS.

Kundgrupper/ segmentering

Möjliggör så att man segmentera kunderna och därmed kunna hitta det bästa kund-segmentet för din e-handel. En mycket viktig och vanligt förekommande funktionalitet.

Omnikanal funktionalitet

En vanligt förekommande funktionalitet för att ha koll på dina omni-strategi. Det skall finnas en bra koppling gällande upplevelsen mellan e-handeln och den fysiska butiken.

PIM funktionalitet

En PIM-koppling underlättar processen för att introducera nya produkter och att göra ändringar i befintliga sortiment mycket snabbare och effektivare.

Prislistor

Uppdatering och koppling till prislistor låter ju självklart men funktionaliteten på hur man arbetar med prislistor inom olika plattformar varierar en hel del och något som man som köpare bör kolla över.