HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa marketing automation system

Hur ska jag tänka kring marketing automation?

Marketing automation är som en deluxe-variant av e-postmarknadsföring . Med det menar vi på BusinessWith att marketing automation automatiserar din marknadsföring så smart att du kan skicka riktade kampanjer till ”rätt kunder” tack vare att du samlar information om deras beteenden. Ett exempel är att du kan ta reda på vilka kunder som laddar ner en sorts guider eller pdf:er från er webbplats. Låt t.ex. säga att Sara på Företag X laddat ner en guide om hur man klär sig bäst för en fjällsemester – då vet ni att aha, Sara verkar intresserad av outdoor-upplevelser. Sara har fyllt i sin mejladress för att få guiden och har gett sitt medgivande till att få annan information från er. Då kan ni enkelt börja skicka annan information – skräddarsydd för Sara och de kunder som gillar just outdoor-upplevelser.

Ovan är ett enkelt exempel på vad marketing automation kan göra för er, och till det behöver ni ett verktyg som underlättar arbetet. Det hittar ni genom att jämföra olika marketing automation-verktyg direkt här på BusinessWith. Att automatisera marknadsföringen på det här sättet är nämligen allt vanligare och går ut på att samla information om prospekts/leads och kunder för att kunna uppvakta dem vid rätt tidpunkt och med rätt sorts information – för att i slutändan kunna sälja mer. Det hela går ut på att man på företaget inte ska låta några leads svalna, utan att man har koll på vilka kunder som behöver vilken sorts uppvaktning. När man har samlat information och ”övervakat” kundens beteenden kan man enklare veta när, vad och hur man ska försöka sälja en sorts produkter eller tjänster.

Till din hjälp behöver du förstås ett marketing automation-verktyg – vilket du hittar här i BusinessWiths jämförelsetjänst, där du kan läsa på, jämföra och sedan välja det verktyg som passar ert företag allra bäst.

Vad behöver jag veta om marketing automation?

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 5000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Många Marketing Automation-verktyg kräver integration mot ditt CRM. Men i Hubspot får du allt i ett, till ett väldigt överkomligt pris. Dessutom väljer ni själva att låsa upp enbart den funktionalitet som ni behöver. Om ni så vill börja med nyhetsbrev och formulär eller vill utforska ABM och automatiserad Leadscoring på er webb. NI betalar bara för det ni behöver just nu, för att sedan (om ni vill...

Lär dig mer om HubSpot Marketing Hub

Webbsida
Upsales

Upsales

Upsales

Upsales är Sveriges snabbast växande CRM som hjälper B2B företag. Upsales CRM hjälper B2B företag att hitta nya leads, vinna fler affärer och skapa merförsäljning hos befintliga kunder. Upsales är det självklara valet för snabbväxande säljorganisationer som vill ha ett komplett CRM med möjlighet att bygga på med funktioner såsom Marketing Automation och avancerade säljrapporter. Underlätta er pros...

Lär dig mer om Upsales

Läs mer
Sharpspring

Sharpspring

Funnelbud

Marketing Automation- och CRM-system där konsulthjälp och ett eget MarTech-team ingår! Främst för B2B. Sharpspring är CRM-verktyget som kundanpassas för att stärka er Inbound Marketing och ökar er försäljning.

Lär dig mer om Sharpspring

Läs mer
ActiveCampaign

ActiveCampaign

ActiveCampaign

Marknadsföringsplattformen som tar dig förbi vanlig marknadsföring via mail till sann automatiserad marknadsföring

Lär dig mer om ActiveCampaign

Läs mer

APSIS One: En användarvänlig plattform för avancerad personalisering med intuitiva verktyg för e-post, SMS och automatisering. Det låter avancerat . Men det är i själva verket en plattform som låter dig fokusera på det du gör bäst: marknadsföring.

Lär dig mer om APSIS One

Webbsida

Automatisera era mailutskick med hjälp av Campaign monitors molnbaserade mjukvarulösning för digital marknadsföring. Dra nytta av de färdiga mallarna och drag-and-drop funktionen som gör det användarvänligt att skapa effektiva marknadsföringskampanjer.

Lär dig mer om Campaign monitor / CM Commerce

Läs mer
Drip

Drip

Drip

Drips lösning använder data och automatisering för att skräddarsy marknadsföringsupplevelsen, skapa meningsfulla engagemang och skapa långsiktig lojalitet.

Lär dig mer om Drip

Läs mer
Eloqua

Eloqua

Oracle

Eloqua är Oracles plattform för marknadsföring skapar personliga kampanjer för era prospekt och kunder med stor möjlighet till skalbarhet, personifiering och automatisering.

Lär dig mer om Eloqua

Läs mer
eMarketeer

eMarketeer

eMarketeer

Ett användarvänligt och kraftfullt verktyg för företagets marknadsföring. eMarketeer är en svensk aktör som erbjuder en allt-i-ett lösning med funktioner som koppling till sociala medier, mobil marknadsföring och personanpassad kommunikation.

Lär dig mer om eMarketeer

Läs mer
Get response

Get response

Get response

Get Response hjälper företaget att utvidga sin kundbas genom att skapa en visuell och personanpassad kundupplevelse. Låt Get responses marketing automation verktyg göra jobbet åt dig, så att du kan fokusera på det du gör bäst.

Lär dig mer om Get response

Läs mer
Liana

Liana

Liana Technologies

Liana är en komplett plattform för företagets e-postmarknadsföring. Med koppling till webbutik, personanpassade meddelanden och kampanjer, samt A/B-test kan företaget skapa större träffsäkerhet och värde genom sin digitala marknadsföring.

Lär dig mer om Liana

Läs mer
Mailchimp

Mailchimp

Mailchimp

Som en av marknadens mest populära aktörer erbjuder Mailchimp företag i alla storlekar ett molnbaserat och användarvänligt verktyg för personanpassad och automatiserad marknadsföring.

Lär dig mer om Mailchimp

Läs mer
marketo

marketo

Marketo

Förbättra er marknadsföring och försäljning genom att engagera de potentiella kunder med störst sannolikhet att genomföra ett köp. Skapa automatiserade marknadsföringskampanjer som tar bort manuellt och repetitivt arbete.

Lär dig mer om marketo

Läs mer
MI360 Mautic

MI360 Mautic

Enable Services

Mautic automatiserar processen att finna och ta hand om kontakter genom landningssidor och formulär, skicka mail, textmeddelande, web notifikationer, spåra sociala media och integrerar med ert CRM samt andra system.

Lär dig mer om MI360 Mautic

Läs mer
Optimizely

Optimizely

Optimizely

Optimizely låter företaget hålla koll på alla sina webbplatser på en samlad plattform, vilket ger en tydligare översikt och enklare analys av bolagets e-handel.

Lär dig mer om Optimizely

Läs mer
Paloma

Paloma

Paloma

Paloma automatiserar företagets marknadsföring för e-post och nyhetsbrev. Få en högre effektivitet och kvalitet genom att utnyttja Palomas datadrivna personanpassning, segmentera kundgrupper och skapa ett större värde från er digitala marknadsföring.

Lär dig mer om Paloma

Läs mer
Pardot

Pardot

Salesforce

Pardot erbjuder en fullskalig lösning som hjälper marknadsförare att skapa meningsfulla relationer, skapa mer prospekt och förstärka säljet för att stänga fler affärer.

Lär dig mer om Pardot

Läs mer
Rule

Rule

Rule

Rule erbjuder företag och organisationer teknik som gör det möjligt att automatisera repetitiva manuella uppgifter.

Lär dig mer om Rule

Läs mer
Triggerbee

Triggerbee

Triggerbee

Ett anpassat verktyg för bolagets e-handel. Triggerbee automatiserar och personanpassar kundresan genom bolagets e-handel för att skapa en bättre kundupplevelse och driva bolagets försäljning. Med funktioner för leadsgenerering, automatiserad annonsering och anpassad kommunikation.

Lär dig mer om Triggerbee

Läs mer
Ungapped

Ungapped

Ungapped

Ett molnbaserat marketing automation verktyg som frigör tid och effektiviserar bolagets marknadsföring. Dra nytta av denna användarvänliga molnlösning genom att minimera manuellt arbete. Med funktioner som segmenterade flöden, schemaläggning av kampanjer och automatiserad annonsering.

Lär dig mer om Ungapped

Läs mer
Webpower

Webpower

Webpower

Webpower erbjuder egen programvara för e-postmarknadsföring med integrerad marketing automation och sms marknadsföring

Lär dig mer om Webpower

Läs mer
Zoho

Zoho

Zoho

Unik och kraftfull lösning som hjälper dig automatisera din marknadsföring, ta bättre beslut med tydlig data och förhöjer den totala kundupplevelsen

Lär dig mer om Zoho

Läs mer

Vad skall jag kräva av mitt marketing automation-verktyg?

Ett marketing automation-verktyg hjälper dig att kartlägga kundresan och förstå vilken sorts information, produkter eller tjänster olika kunder är intresserade av hos er. Det går ut på att inte låta någon kunds intresse svalna, genom att ni hela tiden förser den med relevant information utformad efter vad den är intresserad av. Köpresan kan vara en lång process, så här gäller det att ha tålamod för att förstå era kunders beteenden på exempelvis er webbplats. Vilken information letar de efter? Vad klickar de på? Och hur gör man för att fånga upp de kunder som inte köpt något på länge?

Med ett marketing automation-verktyg blir alla dessa frågor enklare att besvara. Automatiserad marknadsföring är som en hel vetenskap, och blir allt viktigare för olika företags sälj-och marknadsföringsavdelningar. När du står inför valet att köpa in och implementera ett verktyg som ska hjälpa er är det viktigt att utvärdera vad ert mål är. Hur fungerar köpresan just nu? Har ni ett nuvarande verktyg? I så fall, var brister det?

Här är vad du skall kräva av och vad du bör ta reda på när du införskaffar ett marketing automation-verktyg:

  1. Support – vad ingår och vad ingår inte? Får ni utbildning?
  2. Är verktyget mobilanpassat och responsivt?
  3. Kan verktyget kopplas till andra system?
  4. Vilka startavgifter/bindningstider finns? Se till att du vet om alla kostnader!
  5. Hur flexibelt är systemet? Har det alla funktioner ni vill ha och är det skalbart?

På BusinessWith ger vi dig gärna ännu fler råd och tips på hur du ska tänka kring din marketing automation. Hör av dig till oss – eller börja jämföra verktyg här på vår sida.

Beskrivning av marketing automationsfunktioner

Lead score

En grym funktion för ditt säljteam, prioritera era leads med hjälp av automatiserad lead scoring

Personanpassad kommunikation

Generiska erbjudanden räcker inte längre, skapa erbjudanden som är anpassat efter kundens beteende

Schemalägga händelser

Att kontakta kunden och schemalägga när kunden skall bli kontaktad vid rätt tillfälle är A & O i ett marrketing automation verktyg

Segmentera flöden

Maximera nyttan av er beflintliga kunddata och skapa batcher med kampanjer till rätt kundsegment

Split testing / a-b

En nödvändig funktion för alla marketing automation system, låter dig jämföra vilka kanpanjer som ger bäst resultat