Vad skall jag kräva av mitt marketing automation-verktyg?
Ett marketing automation-verktyg hjälper dig att kartlägga kundresan och förstå vilken sorts information, produkter eller tjänster olika kunder är intresserade av hos er. Det går ut på att inte låta någon kunds intresse svalna, genom att ni hela tiden förser den med relevant information utformad efter vad den är intresserad av. Köpresan kan vara en lång process, så här gäller det att ha tålamod för att förstå era kunders beteenden på exempelvis er webbplats. Vilken information letar de efter? Vad klickar de på? Och hur gör man för att fånga upp de kunder som inte köpt något på länge?
Med ett marketing automation-verktyg blir alla dessa frågor enklare att besvara. Automatiserad marknadsföring är som en hel vetenskap, och blir allt viktigare för olika företags sälj-och marknadsföringsavdelningar. När du står inför valet att köpa in och implementera ett verktyg som ska hjälpa er är det viktigt att utvärdera vad ert mål är. Hur fungerar köpresan just nu? Har ni ett nuvarande verktyg? I så fall, var brister det?
Här är vad du skall kräva av och vad du bör ta reda på när du införskaffar ett marketing automation-verktyg:
- Support – vad ingår och vad ingår inte? Får ni utbildning?
- Är verktyget mobilanpassat och responsivt?
- Kan verktyget kopplas till andra system?
- Vilka startavgifter/bindningstider finns? Se till att du vet om alla kostnader!
- Hur flexibelt är systemet? Har det alla funktioner ni vill ha och är det skalbart?
På BusinessWith ger vi dig gärna ännu fler råd och tips på hur du ska tänka kring din marketing automation. Hör av dig till oss – eller börja jämföra verktyg här på vår sida.