Ett
marketing automation-verktyg hjälper dig att kartlägga kundresan
och förstå vilken sorts information, produkter eller tjänster olika kunder
är intresserade av hos er. Det går ut på att inte låta någon kunds intresse
svalna, genom att ni hela tiden förser den med relevant information utformad
efter vad den är intresserad av.
Köpresan kan vara en lång process, så här gäller det att ha
tålamod för att förstå era kunders beteenden på exempelvis er webbplats. Vilken
information letar de efter? Vad klickar de på? Och hur gör man för att fånga
upp de kunder som inte köpt något på länge?
Med ett marketing automation-verktyg blir alla dessa frågor enklare att
besvara.
Automatiserad marknadsföring är som en hel vetenskap, och blir
allt viktigare för olika
företags sälj-och marknadsföringsavdelningar. När du står
inför valet att köpa in och implementera ett verktyg som ska hjälpa er är
det viktigt att utvärdera vad ert mål är. Hur fungerar köpresan just nu? Har
ni ett nuvarande verktyg? I så fall, var brister det? Välkommen till oss på BusinessWith för att hitta rätt BI-verktyg för er redan idag.
Marketing automation är som en deluxe-variant av e-postmarknadsföring
. Med det menar vi på BusinessWith att
marketing automation automatiserar din marknadsföring så smart att du kan
skicka riktade kampanjer till ”rätt kunder”
tack vare att du samlar information om deras beteenden. Ett exempel
är att du kan ta reda på vilka kunder som laddar ner en sorts guider eller pdf:er
från er webbplats. Låt t.ex. säga att Sara på Företag X laddat ner en guide om
hur man klär sig bäst för en fjällsemester – då vet ni att aha, Sara verkar intresserad
av outdoor-upplevelser. Sara har fyllt i sin mejladress för att få guiden och har
gett sitt medgivande till att få annan information från er. Då kan ni enkelt börja
skicka annan information – skräddarsydd för Sara och de kunder som gillar just
outdoor-upplevelser.
Ovan är ett enkelt
exempel på vad marketing automation kan göra för er, och till
det behöver ni ett verktyg som underlättar arbetet. Det hittar ni genom att
jämföra olika marketing automation-verktyg
direkt här på BusinessWith. Att automatisera marknadsföringen på det
här sättet är nämligen allt vanligare och går ut på att samla information om prospekts/leads och kunder för att kunna uppvakta dem vid rätt tidpunkt och med rätt sorts information – för att i slutändan kunna sälja mer. Det hela går ut på att
man på företaget inte ska låta några leads svalna, utan att man har koll på vilka
kunder som behöver vilken sorts uppvaktning. När man har samlat information och
”övervakat” kundens beteenden kan man enklare veta när, vad och hur man ska försöka
sälja en sorts produkter eller tjänster.
Till din hjälp behöver du förstås ett marketing automation-verktyg – vilket
du hittar här i BusinessWiths jämförelsetjänst, där du kan läsa på, jämföra
och sedan välja det verktyg som passar ert företag allra bäst.