Ställ krav er leverantör av affärssystem
Vilka krav kan man ställa på en leverantör? Svaret är föga överraskande: många. Det här inköpet är otroligt viktigt för hela verksamheten, så ta er tid att undersöka och jämföra olika affärssystem. Börja med att förstå vilka utmaningar ni har idag och hur mycket hjälp ni kommer att behöva – och vad ni själva kan göra. Hur mycket hjälp behöver ni med implementering, underhåll och stöd? Hur komplex är er verksamhet och behöver ni integrera systemet med nuvarande system? Priset på affärssystemet varierar mycket, men det tål att sägas igen och igen om alla B2B-system – betala inte för mer än ni behöver. Skaffa er en ordentlig uppfattning om vad de olika leverantörerna tar betalt för, både vad gäller själva inköpet samt kommande uppdateringar, utveckling och underhåll. Fråga er själva hur mycket support, stöd och utbildning ni kommer behöva. Ni vill ha ett affärssystem som förbättrar era processer och som på sikt hjälper er att verkligen spara pengar och tid. De funktioner som finns i affärssystemet bör passa er som handen i handsken, så se till att välja ett affärssystem som verkligen passar er.