HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Allt om system och programvara för affärssystem

Affärssystem

Dags att skaffa ett riktigt affärssystem (ERP-system) eller tid för att modernisera ert nuvarande sätt att hantera era affärsprocesser? Tips nummer ett: leta efter en partner som ni kan ha under en lång tid framöver.

Affärssystemet är ett komplext system, som kan ha en mängd olika funktioner som hjälper er att effektivisera olika affärsprocesser som bl.a. era olika inköp och vad ni levererar för tjänster och produkter. Här gäller det att läsa på för att förstå vad de olika systemen erbjuder. Att ha en massa funktioner som ni aldrig kommer att använda är inte att rekommendera. Se därför till att syna er tilltänkta partner och leverantör noga i sömmarna och betala inte mer än vad ni behöver. Jämför olika affärssystem noggrant.

Vilket är då det bästa affärssystemet? Resan mot att köpa ett nytt system börjar hos er själva. Vad för sorts företag är ni och vilka utmaningar och behov har ni i dagsläget? Var är ni om fem år eller om tio år? Inköpet av affärssystemet är inte gjort i en handvändning. Ställ krav på er leverantör att de kan hjälpa er med de bitar som kanske inte fungerar idag, och se till att de har goda villkor och avtal för support och stöd.

Vilka affärssystem som finns i Sverige hittar ni hos oss på BusinessWith. Jämför moduler, funktioner och sortera på bransch i vår smarta jämförelsetjänst.

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Toppsystem inom Affärssystem

Control Edge

Control Edge

Visma Software

Modernt, molnbaserat ekonomisystem för stora företag med många användare.

Lär dig mer om Control Edge

NetSuite-logo-half-light.png

NetSuite

Oracle NetSuite

Det första och sista ERP du kommer att behöva. Den främsta ERP plattformen i molnet för små till medelstora, växande och multinationella företag.

Lär dig mer om NetSuite

Sage X3

Sage X3

Systemstöd

Sage X3 – ett internationellt, modernt affärssystem anpassat till den svenska och nordiska marknaden. Utvecklat för industriföretag, koncerner och branscher där logistik och produktion är kärnverksamhet. Ett webbaserat, mobilt affärssystem som idag används i +80 länder med kraftfulla funktioner för att utveckla och driva din verksamhet snabbare, enklare och med mer flexibilitet.

Lär dig mer om Sage X3

Bitlog

Bitlog

Bitlog

Bitlog tillhandahåller ett molnbaserat lagerhanteringssystem (WMS) för e-handlare, retail och tillverkande (reservdels-)företag. Bitlog WMS är byggt för dagens dynamiska, globala marknad och är alltid uppdaterad med den senaste versionen. Verktyget har avancerad funktionalitet som enkelt anpassas för att möta ert specifika behov.

Lär dig mer om Bitlog

Deltek Maconomy är en effektiv, projektfokuserad ERP-lösning som maximerar användarnas produktivitet genom bransch- och rollspecifik funktionalitet. Det gör att din verksamhet upplever resultat snabbare än med en generisk ERP-lösning. Maconomy är mer än bara ett affärssystem. Maconomy är en flexibel ERP-lösning för professionella tjänsteföretag med vilken du kan effektivisera dina processer, för...

Lär dig mer om Deltek Maconomy

Dynamics 365 Business Central är en modern, molnbaserad affärssystemslösning med AI direkt inbyggt i systemet passar det för små och medelstora företag, koncerner och organisationer som vill uppnå en hög grad av automatisering och effektivisering av sina affärsprocesser.

Lär dig mer om Dynamics 365 Business Central

HiCore Business – Affärssystem för grossister HiCore erbjuder för dig som grossist lagerhantering och lättarbetad kundorder med faktureringsalternativ som, del-, eller samlingsfaktura. I HiCore kan du även skapa offerter, använda flera prislistor och får ett effektivt stöd för inköp. Med integration till Hogia eller Fortnox går fakturor över direkt och bokförs automatiskt i ekonomisystemet.

Lär dig mer om HiCore Business

Ställ krav er leverantör av affärssystem

Vilka krav kan man ställa på en leverantör? Svaret är föga överraskande: många. Det här inköpet är otroligt viktigt för hela verksamheten, så ta er tid att undersöka och jämföra olika affärssystem. Börja med att förstå vilka utmaningar ni har idag och hur mycket hjälp ni kommer att behöva – och vad ni själva kan göra. Hur mycket hjälp behöver ni med implementering, underhåll och stöd? Hur komplex är er verksamhet och behöver ni integrera systemet med nuvarande system? Priset på affärssystemet varierar mycket, men det tål att sägas igen och igen om alla B2B-system – betala inte för mer än ni behöver. Skaffa er en ordentlig uppfattning om vad de olika leverantörerna tar betalt för, både vad gäller själva inköpet samt kommande uppdateringar, utveckling och underhåll. Fråga er själva hur mycket support, stöd och utbildning ni kommer behöva. Ni vill ha ett affärssystem som förbättrar era processer och som på sikt hjälper er att verkligen spara pengar och tid. De funktioner som finns i affärssystemet bör passa er som handen i handsken, så se till att välja ett affärssystem som verkligen passar er.