HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa omnichannel

Hur ska jag tänka kring omnichannel?

Omnichannel är i grunden en strategi, eller ett tänk, som syftar till att skapa en enhetlig kundupplevelse över flera plattformar. Även om det egentligen inte är en egen systemplattform, finns det plattformar eller mjukvaror som marknadsförs som "omnichannel-lösningar". Vi på BusinessWith förklarar dels vad omnichannel som strategi är, dels vilka lösningar som erbjuds på marknaden.

En omnichannelstrategi utgår ifrån att skapa en sömlös upplevelse över flera kanaler, som fysiska butiker, sajter, appar och sociala medier. Det är viktigt för att skapa en positiv kundupplevelse.

Omnichannel som system, så kallad omnichannel-lösning, är designade för att stötta er som företag att uppfylla er omnichannelstrategi. Sådana system ger verktyg som bidrar till möjligheten att nå det strategiska målet om en sömlös upplevelse.

Det finns flera företag och plattformar som erbjuder lösningar för att ni som företag ska kunna uppnå omnichanneltänket. Några exempel är Link Mobility, Agillic och DSTNY. Vi på BusinessWith har skapat en jämförelseguide där ni kan hitta den omnichannel som passar er bäst. Lycka till med jämförelsen!

Varför bör vi skapa en sömlös upplevelse med omnichannel?

På en konkurrensutsatt marknad är det viktigt att visa den allra bästa sidan gentemot kunderna. Som konsumenter förväntar vi oss nämligen en enhetlig upplevelse, med samma service oavsett kanal. Vi engagerar oss med varumärken genom hela kundresan, via fysiska butiker och sajter, i mobiltelefonen med appar och i de sociala mediernas olika kanaler. Det är ett faktum att varumärken som erbjuder en enhetlig upplevelse ofta belönas med lojala kunder som konsumerar mer.

Just kundnöjdheten är det främsta skälet till att satsa på omnichannel. När upplevelsen blir konsekvent är det enklare för kunderna att genomföra köp och ta emot support.

Omnichannel är en konkurrensfördel för många företag. Har ni inte en sådan strategi redan i dag, bör ni överväga att satsa på det. För att förenkla implementeringen är det sedan klokt att använda någon av leverantörerna som förenklar genomförandet, snarare än att försöka göra det på egen hand.

Varför ska vi ta hjälp av företag med omnichannel?

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 11 olika Omnichannel

Sortera på
LINK Mobility-logo

LINK Mobility

LINK Mobility

Skapa engagemang och kommunicera i alla viktiga kanaler, exempelvis SMS, Rich SMS, e-post, WhatsApp och RCS. LINK har lång erfarenhet av att hjälpa företag att växa med våra kommunikationslösningar, oavsett bransch, företagsstorlek eller användningsområde. Vi har lokal närvaro i över 20 länder och jobbar globalt.

Lär dig mer om LINK Mobility

Läs mer
Sinch_Logotype_Black_RGB (1).png

Sinch

Sinch

Sinch är ett globalt företag som specialiserar sig på molnbaserade kommunikationslösningar för företag. De erbjuder en mängd tjänster inom SMS, röst, video, e-post och verifikation för att förbättra kundkommunikationen och effektivisera interaktioner mellan företag och deras kunder. Med en plattform som stödjer kommunikation över flera kanaler, hjälper Sinch företag att skapa mer personliga och en...

Lär dig mer om Sinch

Läs mer

Freshworks Customer Service Suite är en heltäckande plattform som omfattar olika verktyg för att optimera och effektivisera din kundtjänst genom omnichannel-funktionalitet. Med en integrerad uppsättning funktioner, inklusive support via e-post, chatt, telefon och sociala medier, möjliggör plattformen en sömlös kundinteraktion över olika kanaler. Dessutom erbjuder den möjligheter för ärendehanterin...

Lär dig mer om Customer Service Suite

Läs mer
lifesize-logo.png

CxEngage

Lifesize

Lifesize CXEngage by Serenova är en avancerad plattform som integrerar flera kanaler för att optimera kundinteraktion och support. Denna molnbaserade lösning ger företag möjlighet att hantera kundkommunikation över olika plattformar, inklusive telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Lär dig mer om CxEngage

Läs mer

MyDSTNY är en omfattande plattform för företagstelefoni som erbjuder avancerade lösningar för att stärka företagskommunikation. Plattformen erbjuder integrerade omnichannel-lösningar. Denna tillvägagångssätt möjliggör sömlös kommunikation över olika kanaler, inklusive telefon, e-post och chatt. Genom att koppla samman alla kommunikationskanaler ger MyDSTNY företag möjligheten att skapa en enhetlig...

Lär dig mer om MyDstny Omnichannel

Läs mer

Spotler Omnichannel Support är en kraftfull lösning som integrerar flera kommunikationskanaler för att effektivisera kundsupport och interaktion. Plattformen möjliggör en sömlös och enhetlig upplevelse över olika kanaler, inklusive e-post, chatt och sociala medier. Detta ger företag möjlighet att hantera kundfrågor och feedback på ett samordnat sätt oavsett vilken kanal kunderna väljer.

Lär dig mer om Omnichannel Customer Care

Läs mer
3Bits-logo-1024x576.png

Omnium

3Bits

Omnium är ett avancerat och molnbaserat Order Management System (OMS) som revolutionerar hanteringen av ordrar över alla dina försäljningskanaler. Med en inbyggd omnichannel-lösning är Omnium skräddarsytt för att möta behoven hos moderna företag som verkar i en komplex och dynamisk handelsvärld. Plattformen är utrustad med funktioner som omnichannel-integration över alla dina försäljningskanaler, ...

Lär dig mer om Omnium

Läs mer
Onedesk-logo

Onedesk

Onedesk

OneDesk kombinerar online HelpDesk och projektledningsprogramvara. Hantera dina kunder och administrera teamprojekt med en enda applikation. OneDesk erbjuder en heltäckande lösning för omnikanalhantering som ger dig möjlighet att samordna och optimera din kundinteraktion över olika kanaler. Plattformen är utformad för att hantera alla aspekter av din kundservice och projektledning, med funktione...

Lär dig mer om Onedesk

Läs mer

Telavox Contact Center är en avancerad mjukvarulösning som erbjuder omfattande omnichannel-funktionaliteter för effektiv kundinteraktion. Plattformen integrerar olika kommunikationskanaler, inklusive telefoni, chatt och e-post, vilket gör det möjligt för företag att hantera och svara på kundförfrågningar över flera kanaler. Genom att använda Telavox Contact Center kan företag skapa en sömlös och e...

Lär dig mer om Telavox Kontaktcenter

Läs mer

Winpos erbjuder en innovativ plattform för omnichannel-lösningar som är skräddarsydd för att möta företagens behov. Plattformen möjliggör sömlös integration av olika kanaler, inklusive fysiska butiker, e-handel och mobila enheter. Genom att koppla samman och synkronisera dessa kanaler ger Winpos företag möjlighet att erbjuda kunderna en enhetlig och smidig shoppingupplevelse oavsett var de interag...

Lär dig mer om Winpos Omnichannel

Läs mer

Worldline Omnichannel är en avancerad lösning som möjliggör en enhetlig och sömlös handelsupplevelse för återförsäljare. Plattformen integrerar olika kanaler, inklusive fysiska butiker, onlinebutiker och mobila plattformar, för att skapa en sammanhängande handelsresa. Kärnfunktionerna inkluderar enhetlig lagerhantering, integrerad betalningshantering, kundanalys och effektiv orderhantering.

Lär dig mer om Worldline

Läs mer

Varför ska vi ta hjälp av företag med omnichannel?

Att satsa på omnichannel är utmanande för många företag. Plattformar och system som erbjuder stöd för genomförandet, har mycket erfarenhet. De har provat sig fram till verktyg och strategier. Att ta emot den hjälpen gör ert arbete så mycket mer effektivt. I stället för att ni ska göra misstagen, kan ni gå in i det hela med andras beprövade kunskap i ryggen.

Exempelvis har experter på omnichannel-marknadsföring kunskap om kundbeteenden över olika kanaler, som gör det enklare att skapa en likartad upplevelse för kunden oavsett vilken kanal eller plattform hon befinner sig i eller på. De erbjuder dessutom ofta de analysverktyg som är så viktiga för att gå vidare och lyckas ännu bättre.

Ibland är det tekniskt utmanande att implementera en strategi om sömlös kommunikation. Tack vare plattformar och verktyg som hanterar publicering i flera kanaler samtidigt, och som i vissa fall erbjuder mallar och riktlinjer för att säkerställa att ni följer er grafiska profil, går det betydligt enklare.

Börja med strategin och satsa sedan på ett system för omnichannel. Med strategin i ryggen kan ni sedan kommunicera på ett enhetligt sätt i en användarvänlig plattformen. Varsågod att använda vår jämförelsetjänst för omnichannel. Tveka inte att höra av dig till oss på BusinessWith vid frågor.

Beskrivning av produktfunktioner

Analys och Rapportering

Effektiva analysverktyg för att förstå kundbeteenden och mäta effektiviteten av olika marknadsföringskampanjer över flera kanaler.

Automatisering och Workflow Management

Automatiseringsfunktioner som underlättar skapandet och hanteringen av komplexa arbetsflöden.

Enhetlig Kundkommunikation över Kanaler

Skapa kundkommunikation som tillför värde och möter kundens behov med hjälp av omnichannel-plattformen. Ställ in flöden för olika ändamål (t.ex. kundservice eller försäljning) och ta över kunddialoger manuellt vid behov.

Integration av Flera Kommunikationskanaler

Omnichannel-plattformen integrerar olika kommunikationskanaler som WhatsApp, Chatbot, RCS (Rich Communication Services), SMS och e-post.

Kunddatahantering och Segmentering

Omfattande funktioner för hantering och segmentering av kunddata. Detta inkluderar möjligheten att samla in, lagra och analysera kunddata från olika källor och kanaler.

Personalisering

Leverera personliga erbjudanden och rekommendationer genom att använda AI eller annan teknologi inom plattformen för att förbättra kundresan med optimerad meddelandehantering baserad på specifika kundbehov och profildata.

Rikt Innehåll

Funktioner för att engagera kunder genom personliga och innehållsrika dialoger. Förbättra kvaliteten på leadgenereringskanaler och driva potentiella kunder genom kundresan. Skapa en stark varumärkeskoppling med anpassade konversationer.