Jämför Sveriges bästa ärendehanteringssystem

Vad är ett ärendehanteringssystem?

Ett ärendehanteringssystem är en digital plattform som hjälper företag och organisationer att hantera förfrågningar och arbetsuppgifter. Ärendehanteringssystemet samlar frågorna på ett och samma ställe, säkerställer att inga frågor tappas bort och förenklar processerna. I dag finns ärendehanteringssystem med AI som optimerar processerna, vilket gör systemen ännu mer effektiva.

Med ett ärendehanteringssystem kan ni ta er ärendehantering till nya nivåer och därmed öka kundnöjdheten. ÄHS-systemet blir en central plats för alla förfrågningar och ärenden, oavsett kanal, och ni får möjlighet att ge kunderna service av rätt medarbetare vid rätt tidpunkt.

Hur hittar jag det bästa ärendehanteringssystemet?

Kul att ni är intresserade av att använda ett ärendehanteringssystem. Som med många andra system erbjuder marknaden ett flertal och ni behöver ta reda på vilket som passar just er bäst. Vi på BusinessWith föreslår alltid att ni börjar inifrån för att hitta rätt system. Vilken organisation arbetar du i, vilka medarbetare har ni och vilken bransch verkar ni i? Hur ser budgeten ut? Det finns många typer av system, med olika nivå på till exempel användarvänlighet och support, och det är viktigt att ni utgår från er själva och vad ni behöver.

Andra relevanta frågor är huruvida ni är en stor organisation eller en liten och om ni vill att ÄHS-systemet ska kunna integreras med andra system. En viktig fråga är huruvida kunderna ska kunna logga in och följa sina egna ärenden; om så behöver ni givetvis välja ett system med den funktionen. Titta gärna i spåkulan: Hur ser er framtid ut? Det är alltid klokt att tänka skalbarhet, om ni ser er själva som ett växande företag.

Det kan vara bra att veta att ärendehanteringssystem ibland kallas för ärendesystem eller ärendehanteringsprogram. Det händer även att de blandas ihop och lite slarvigt förväxlas med CRM-system, men det är inte riktigt samma sak. Ett CRM-system är bredare och används på ett annat sätt. De har ett mycket tydligare kundfokus än ärendehanteringssystemet, som fokuserar på just ärenden och uppgifter.

Jämför ärendehanteringssystem

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 12000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 21 olika Ärendehanteringssystem

Centuri

Centuri

Hantera all viktig information på samma ställe - Smart processmotor för operativa arbetsflöden - Dokument-, ärende-, avvikelse- och avtalshantering med samma logik - Prickskjut information och arbete automatiskt till rätt personer i din organisation - Anpassa systemet till er verksamhet, inte verksamheten till systemet - Lätt-integrerat - Låga förvaltningskostnader och enkelt att göra förändringar...Lär dig mer om Centuri

Läs mer
Summera Support - logo

Summera Support

Ett modernt webbaserat ärendehanteringssystem för hantering av serviceärenden, felanmälan, arbetsorder, produktsupport och kundtjänst. Ärenden hanteras snabbt och enkelt via dator eller mobiltelefon.Lär dig mer om Summera Support

Läs mer
Logo_ Gray & Color.png

Lime CRM

Leverera en kundupplevelse utöver det vanliga med ett CRM-system i världsklass. Lime CRM är webbaserat, portabelt och användarvänligt. Vårt system är anpassningsbart efter era processer och behov, oavsett vilken bransch ni arbetar inom. Lime CRM är designat för företag som söker ett system man kan växa med, från en leverantör med över 30 års erfarenhet inom branschen!Lär dig mer om Lime CRM

Läs mer
Sweet Systems - logo

Sweet Systems

Automatisera och digitalisera din verksamhet! Sälj, service, ärendehantering, marknad eller support? Med Sweet hanterar du alla företagets delar från samma plattform för att förenkla det dagliga arbetet. Sweet, eller hur? Säkerhet är av yttersta vikt för Sweet Systems och våra kunder. Vi är stolta över att vara ISO 27001-certifierade. Våra branschspecialiserade lösningar ger obegränsade möjlighete...Lär dig mer om Sweet Systems

Läs mer
SuperOffice_Primary-Lo-go_Green_1200 × 220.png

SuperOffice Service

Att hålla kunderna nöjda och hålla sina löften är nyckeln till att få verksamheten att växa. Med SuperOffice Service kan du ge dina supportteam en panoramavy över dina kunder, minska svarstiderna och effektivisera arbetsflödena. Det hjälper dina team att ägna mer tid åt det som är viktigast; att leverera service som överträffar förväntningarna. SuperOffice är din Nordiska CRM leverantör och tillvä...Lär dig mer om SuperOffice Service

Läs mer
Topdesk - logo

Topdesk

Är det här det ultimata systemet för ärendehantering? Ja, om du vill ha ett systemstöd där du får 100 % kontroll på ärenden och över dina tillgångar. Med över 10 miljoner aktiva SaaS-användare världen över, har TOPdesk bevisat att de är det bästa ärendesystemet på marknaden. Du får en proffsig installation och en leverans som vi kommit överens om. Och dessutom vår svensktalande support och förvalt...Lär dig mer om Topdesk

Läs mer
ServeIT Center

ServIT Center

Ett verktyg för kundtjänster, stöd för alla media-kanaler. Passar er som behöver organisera och effektivisera ert kundmottagande. Ett kompetent och elegant ärendehanteringssystem underlättar era medarbetares dagliga arbete. Att komma i gång är enkelt tack vare det intuitiva gränssnittet. Fungerar lika bra på kontorsskärmen, surfplattan eller din mobil.Lär dig mer om ServIT Center

Läs mer
Add Ledningssystem

Add Ledningssystem

Addsystems erbjuder en webbplattform för ledningssystem som det ska kännas roligt, tryggt och effektivt för användaren att arbeta i. På så vis blir det enklare att få med hela organisationen i ett system med ISO som verkligen gör skillnad. Det går även utmärkt att lägga till standardlösningar men även göra kundanpassningar utifrån förändrade behov och önskemål.Lär dig mer om Add Ledningssystem

Läs mer
Salesforce - Sales Cloud

Salesforce

Salesforce är en världsledande CRM-plattform som älskas världen över. Här hanterar ni alla typer av kundnära processer, samtidigt som ni får ett användarvänligt och skalbart system. Releye är en engagerad och erfaren Salesforce-partner som ser till ni når er fulla potential i plattformen.Lär dig mer om Salesforce

Läs mer
Flowfactory

Flowfactory

Bygg skräddarsydda verksamhetsapplikationer eller koppla samman dina system till en och samma plattform med hjälp av low-code. - Offentlig och privat sektor - Användarnära och visuell utveckling - Passar bra för integrationer, ärendehantering, offertersystem, bidragsansökningar, felrapportering.. och mycket mer.Lär dig mer om Flowfactory

Läs mer
Advantum by InfoTech Scandinavia- Logotype + LSSB- Color (RGB) (1).png

Advantum

Med sin säkerhet och extrema flexibilitet är Advantum svaret på era behov inom informationshantering. Välj en färdigpaketerad lösning, enskilda komponenter eller låt oss skapa någonting helt unikt med en kundspecifik konfigurering, kostnadseffektivt och beprövat.Lär dig mer om Advantum

Läs mer
SugarCRM

SugarCRM

Med SugarCRM får marknadsförings-, sälj- och kundtjänstteam äntligen en tydlig bild av varje enskild kund vilket hjälper affärsverksamheter att nå nya nivåer inom resultat och prognostisering. Sugar är CRM-plattformen som gör svåra saker enklare. Tusentals företag i fler än 120 länder använder Sugar för att åstadkomma en högupplöst kundupplevelse genom att låta plattformen göra jobbet. Sugar har s...Lär dig mer om SugarCRM

Läs mer
ServiceDesk Plus

ServiceDesk Plus

ServiceDesk Plus är en helpdesklösning med stöd för ITSM-processer att växa i för alla typer av organisationer som vill leverera service i världsklass. Både som molntjänst och lokal installation. Svensk support och stöd från Inuit innebär att du får ut det bästa av systemet.Lär dig mer om ServiceDesk Plus

Läs mer
Freshdesk

Freshdesk

Freshdesk är ett system för ärendehantering anpassat för små- & medelstora företag. Fokus är inom helpdesk och kundservice. Ärendehanteringssystemet innehåller många olika funktionaliteter.Lär dig mer om Freshdesk

Läs mer
RMT+ Ärendehantering

RMT+ Ärendehantering

RMT+ ärendehanteringssystem anpassas utefter bolags behov och branscher. Med personliga startsidor och tydliga notifikationer faller ärenden aldrig mellan stolarna.Lär dig mer om RMT+ Ärendehantering

Läs mer
CANEA Workflow

CANEA Workflow

Ett webbaserad system för ärendehantering där man kan hantera äreden direkt i mobilen eller enkelt dra ut rapporter. Används av många storföretag och är konfigurerbart att möta olika behov.Lär dig mer om CANEA Workflow

Läs mer
Dhsolutions

Dhsolutions

Ett molnbaserat ärendehanteringssystem som är flexibelt uppbyggt för att kunna användas inom olika användingsområden såsom kundservice, fastighet, & heldesk. DH solutions hanterar över 900 000 ärenden/år.Lär dig mer om Dhsolutions

Läs mer
Easit GO

Easit GO

Easit GO är ett användarvänligt verktyg för ärendehantering för bolag som vill automatisera sina processer. Systemet erbjuder effektiva funktioner såsom dashboards, produktregister och självserviceportal.Lär dig mer om Easit GO

Läs mer
KEYnet ärendehantering

KEYnet ärendehantering

Ett ärendesystem som kan användas för olika ärendetyper såsom avvikelsehantering, serviceuppdrag och helpdesk. Moderna funktioner som kan skärddarsys för att möta olika behovsbilder.Lär dig mer om KEYnet ärendehantering

Läs mer
ServiceNow

ServiceNow

Ett kundservicesystem som automatiserar hanteringen av kundärenden. Passar såväl det mindre som det större företaget och erbjuder funktioner som chatbot, omnikanal och dashboards.Lär dig mer om ServiceNow

Läs mer
Vision Flow

Vision Flow

VisionFlow är ett ärendehanteringssystem utvecklat för att effektivisera arbetsflöden inom organisationer. Systemet är användarvänligt och innhåller många kraftfulla verktyg & funktioner inom ärendehantering.Lär dig mer om Vision Flow

Läs mer

Snabbguide

Jämför ärendehanteringssystem

Med rätt ärendehanteringssystem ökar er effektivitet och produktivitet. När du vet vad du och er organisation har för krav och vad ni behöver är det dags att börja jämföra ärendehanteringssystem. Som med många andra system varierar ÄHS-systemen i storlek, från små enkla system som passar yngre och mindre organisationer, till stora komplexa ärendehanteringssystem för större organisationer med fler ärenden och fler processer.

De avancerade systemen ger möjlighet till integration med andra system och erbjuder funktioner som automatiserade arbetsflöden, där ÄHS-systemet tilldelar medarbetarna frågor och ärenden automatiskt. Med de större systemen, som ofta har en högre prislapp, minskar det manuella arbetet. Dessutom erbjuds ofta analys och rapportering som rätt använt gynnar ert företag eller er organisation.

När du jämför ärendehanteringssystem behöver du ta med hela bilden i beräkningen, som att ni har möjlighet att spara ekonomiskt på andra delar av organisationen med ett system som kostar mer i löpande abonnemangskostnader. För att kunna fatta det beslutet behöver du ha både era behov och systemets fördelar som grund.

Jämför gärna ärendehanteringssystem via guiden här hos BusinessWith. Tänk på att många ärendehanteringssystem går att testa kostnadsfritt innan ni bestämmer er.

Vill du jämföra olika system redan nu? Välkommen att besöka BusinessWith systemguiden.

Varför ska jag välja ett ärendehanteringssystem? Vilka fördelar har ärendehanteringssystem?

Kul att ni vill förbättra support och ärendehantering med hjälp av ett ärendehanteringssystem. De har många fördelar, och i slutändan bidrar de ofta till förbättrade relationer till kunderna och minskade personalkostnader. ÄHS-systemen gör ofta processerna mer effektiva, vilket gör att kunderna får bättre svar snabbare. Det brukar vara väldigt uppskattat.

I dag använder många ärendehanteringssystem AI, artificiell intelligens, för att optimera processerna. Och även där har AI förändrat och förbättrat tillvaron. ÄHS-systemen kan som nämnt sortera ärenden rätt. Dessutom kan de lära sig att prioritera frågor baserat på tidigare fattade beslut och till och med komma med förslag som förbättrar och effektiviserar ärendehanteringen.

Det är en stor fördel att välja rätt ärendehanteringssystem direkt, eftersom onboardingen för personalen då bara behöver ske en gång. Ju oftare ni byter system, desto större kostnad. För att spara personalens resurser är det viktigt att hamna rätt direkt.

Pris: Vad kostar ärendehanteringssystem?

Det är svårt att svara på vad ett ärendehanteringssystem kostar utan att veta storlek på systemet och andra kravnivåer. Affärsmodellerna ser olika ut för ÄHS-system, beroende på vad som ingår i respektive system. Söker ni en enkel kundtjänstlösning eller ett system som effektivt hjälper er att förbättra verksamheten?

Gemensamt för alla leverantörer är att de försöker möta behoven hos moderna och flexibla organisationer. Ofta finns flera prislösningar beroende på vilka funktioner ni behöver och hur många i personalstyrkan som behöver få tillgång till ärendehanteringssystemet.

Innan ni landar i ett beslut, se noga över de olika systemen. Betala helst inte för en tjänst ni inte behöver, men försätt er samtidigt inte i en situation där ni behöver byta system när behoven ökar hos er som företag eller organisation.

Hur köper jag ärendehanteringssystem?

Grattis till er som har valt att satsa på ett ärendehanteringssystem. Som nämnt rekommenderar vi att ni börjar inifrån med en intern behovsanalys, där ni inte ska glömma bort användarvänlighet och support. Beroende på hur tekniskt bevandrad er personal är, kan det vara avgörande faktorer.

När ni har jämfört systemens specifikationer, genomfört testperioder, tagit del av demos och sett över offerterna, är det dags att investera i systemet och ingå en prenumeration. Vi på BusinessWith önskar er lycka till och uppmuntrar er att ta hjälp av leverantören bakom systemet. De kan hjälpa er att använda alla funktioner till fullo och maxa kundernas förbättrade upplevelse. Kontakta oss gärna vid frågor!

Ärendehanteringssystem för olika branscher

Beroende på vilken bransch du arbetar i, kan behovet av ärendehanteringssystem eller dokumenthantering se mycket annorlunda ut. Vissa branscher eller företag kan vara i stort behov av att systemet behöver agera olika beroende på vilken sorts ärende som kommer in, eller att systemet är responsivt och fungerar oavsett vilken enhet man arbetar från.

Många system idag går att anpassa utifrån specifika system och går med fördel att koppla ihop andra crm-system, ekonomisystem eller affärssystem av olika sorter. Det finns de system som går att jobba i offline, för dem som inte alltid har bra täckning och som behöver ha tillgång närsomhelst och varsomhelst. Möjligheterna är oändliga.

I fastighetsbranschen till exempel, behövs ofta ett system som klarar att administrera allt från hyresavier och felanmälningar till att kunna hantera dokument och viktiga avtal. Här kan det finnas behov av ett system som kan skicka ut notiser om ärendet och ett system som säger ifrån när en tidsgräns överskrids. Det behöver också vara kopplat till ekonomisystemet så att fakturering kan ske. Här är det jätteviktigt för fastighetsbolaget att systemet verkligen lever upp till de krav som finns. Att hantera alla dokument är alldeles för tidskrävande, och ett digitalt system ger både bättre service, kvalitet och gör uppföljning mycket enklare. Dessutom sparar det pengar och minskar personberoendet, eftersom processerna sköter sig själva när ingenting faller mellan stolarna. En bättre affärsnytta, helt enkelt.

Beskrivning av ärendehanteringsfunktioner

360 vy (oneview i realtid)

Få en Oneview i realtid över alla ärenden inom organisationen eller dina individuella på ett ställe. Är en hygienfaktor i ett ärendehanteringssystem men det varierar beroende på system och på hur mycket kunddata som du kan få i en vy. Möjligheten till att kunna konfigurera din ”oneview” varierar beroende på ärendesystem.

Chat support

Vissa ärendehanteringssystem erbjuder möjligheten till att ha en chatsupport med sina kunder samt med sina medarbetare. Detta är ofta integrerat i systemet och kan vara en mycket effektiv kanal för snabb kommunikation. Se över dock hur flexibel chatsupporten är?

Delegera & återkoppling av delärenden

I ett huvudärende kan man skapa delärenden som kan delegeras till andra avdelningar som behöver att utföra vissa moment. Det är en mycket viktig funktion att undersöka när man skall välja ärendehanteringssystem.

Digitala formulär & självbetjäning

Mycket användbar funktion om man önskar automatisera och effektivisera flöden och processer i sin kundsupport eller andra ärendeflöden. Digitala formulär är precis som det låter ett digitalt verktyg för att skapa formulär, programmera flöden i formuläret, följa upp statistik, e-signaturer m.m. Ett bra självserviceverktyg.

Kunskapsdatabas

En viktig funktion är att man får tillgång till en lättanvänd kunskapsdatabas så att man kan på effektivt sätt få svar på frågor och enkelt komma åt dokument eller åtgärder som man behöver kunskap om.

Självbetjäningsportal

Ärendesystem som har en självbetjäningsportal gör det enklare för dig att dela viktiga information med dina kunder samt ha ett diskussionsforum. Dina kunder kan söka efter information, artiklar, varor. Du låter kunderna hitta svaren själva.

SLA & eskalering

Gör så att du kan hantera och konfigurera SLA:er för olika produkter, agentgrupper, företag etc.

Ärende- & svarsmallar

Möjliggör så att man kan skapa eller återanvända mallar för olika ärenden/svar för exempelvis avvikelsehantering, kundtjänst med mera. Med ärende/svarsmallar kan du snabbt och effektivt återkoppla till kunderna på ett klick med förifylld information.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI site