HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa ärendehanteringssystem

Vilket ärendehanteringssystem behöver du?

Att ha ett system för ärende- eller dokumenthantering, som systematiserar och hjälper ert företag eller organisation att hålla koll på allt från frågor till felanmälningar sparar er både tid på administration, samtidigt som ni eliminerar att någonting faller mellan stolarna. Men - ärendehanteringsdjungeln är stor och full av finesser och fallgropar. Hos oss på BusinessWith kan du jämföra ärendehanteringssystem för stora företag, och för mindre företag samt för olika branscher.

Det bästa ärendehanteringssystemet för ditt företag hittar du genom att först utreda behovet av system. Hur hanterar ni ärenden idag? Vilka ska hantera ärendena och hur väl kan flödet automatiseras eller integreras med andra system ni har? Det kan också vara så att ni behöver ha ett system som ska klara av att hantera att ärenden kommer in från olika kanaler såsom mobilen? Kartlägg era behov och vilka funktioner ni behöver så blir det ännu enklare att välja ärendehanteringssystem och utvärdera vilket ärendesystem som matchar dig bäst, här hos BusinessWith.

Vilka och hur många ärendehanteringssystem finns på svenska marknaden?

Att hitta det rätta verktyget för ärendehantering på svenska marknaden kan vara komplex då det finns många aktörer att välja mellan. Vi har listat över 26 olika systemlösningar här på Businesswith för att förenkla köpresan för svenska och nordiska företag. Digital ärendehantering är något som många företag har behov av och därför en väldigt populär systemkategori där många jämförelser utförs. Vi hoppas ditt besök ger dig värdefull information.

Välja rätt ärendehanteringssystem

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 22 olika Ärendehanteringssystem

Sortera på
Centuri

Centuri

Centuri

Hantera all viktig information på samma ställe - Smart processmotor för operativa arbetsflöden - Dokument-, ärende-, avvikelse- och avtalshantering med samma logik - Prickskjut information och arbete automatiskt till rätt personer i din organisation - Anpassa systemet till er verksamhet, inte verksamheten till systemet - Lätt-integrerat - Låga förvaltningskostnader och enkelt att göra förändringar...

Lär dig mer om Centuri

Läs mer
Summera Support-logo

Summera Support

Summera Support

Ett modernt webbaserat ärendehanteringssystem för hantering av serviceärenden, felanmälan, arbetsorder, produktsupport och kundtjänst. Ärenden hanteras snabbt och enkelt via dator eller mobiltelefon.

Lär dig mer om Summera Support

Läs mer
Logo_ Gray & Color.png

Lime CRM

Lime Technologies

Leverera en kundupplevelse utöver det vanliga med ett CRM-system i världsklass. Lime CRM är webbaserat, portabelt och användarvänligt. Vårt system är anpassningsbart efter era processer och behov, oavsett vilken bransch ni arbetar inom. Lime CRM är designat för företag som söker ett system man kan växa med, från en leverantör med över 30 års erfarenhet inom branschen!

Lär dig mer om Lime CRM

Läs mer
Sweet Systems-logo

Sweet Systems

Sweet Systems AB

Automatisera och digitalisera din verksamhet! Sälj, service, ärendehantering, marknad eller support? Med Sweet hanterar du alla företagets delar från samma plattform för att förenkla det dagliga arbetet. Sweet, eller hur? Säkerhet är av yttersta vikt för Sweet Systems och våra kunder. Vi är stolta över att vara ISO 27001-certifierade. Våra branschspecialiserade lösningar ger obegränsade möjlighete...

Lär dig mer om Sweet Systems

Läs mer

Att hålla kunderna nöjda och hålla sina löften är nyckeln till att få verksamheten att växa. Med SuperOffice Service kan du ge dina supportteam en panoramavy över dina kunder, minska svarstiderna och effektivisera arbetsflödena. Det hjälper dina team att ägna mer tid åt det som är viktigast; att leverera service som överträffar förväntningarna. SuperOffice är din Nordiska CRM leverantör och tillvä...

Lär dig mer om SuperOffice Service

Läs mer
Creatio

Creatio

Creatio

Creatio CRM är en komplett produktsvit för automatisering av marknadsföring, försäljning och service, integrerad på en no-code-plattform (plattform utan kod) som hjälper organisationer att digitalisera arbetsflöden, förbättra kund- och medarbetarupplevelser och öka effektiviteten i samtliga affärsenheter.

Lär dig mer om Creatio

Läs mer
Topdesk-logo

Topdesk

IT Software

Är det här det ultimata systemet för ärendehantering? Ja, om du vill ha ett systemstöd där du får 100 % kontroll på ärenden och över dina tillgångar. Med över 10 miljoner aktiva SaaS-användare världen över, har TOPdesk bevisat att de är det bästa ärendesystemet på marknaden. Du får en proffsig installation och en leverans som vi kommit överens om. Och dessutom vår svensktalande support och förvalt...

Lär dig mer om Topdesk

Läs mer

Ett verktyg för kundtjänster, stöd för alla media-kanaler. Passar er som behöver organisera och effektivisera ert kundmottagande. Ett kompetent och elegant ärendehanteringssystem underlättar era medarbetares dagliga arbete. Att komma i gång är enkelt tack vare det intuitiva gränssnittet. Fungerar lika bra på kontorsskärmen, surfplattan eller din mobil.

Lär dig mer om ServIT Center

Läs mer
Flowfactory

Flowfactory

Flowfactory

Bygg skräddarsydda verksamhetsapplikationer eller koppla samman dina system till en och samma plattform med hjälp av low-code. - Offentlig och privat sektor - Användarnära och visuell utveckling - Passar bra för integrationer, ärendehantering, offertersystem, bidragsansökningar, felrapportering.. och mycket mer.

Lär dig mer om Flowfactory

Läs mer

Salesforce är en världsledande CRM-plattform som älskas världen över. Här hanterar ni alla typer av kundnära processer, samtidigt som ni får ett användarvänligt och skalbart system. Releye är en engagerad och erfaren Salesforce-partner som ser till ni når er fulla potential i plattformen.

Lär dig mer om Salesforce

Läs mer

Addsystems erbjuder en webbplattform för ledningssystem som det ska kännas roligt, tryggt och effektivt för användaren att arbeta i. På så vis blir det enklare att få med hela organisationen i ett system med ISO som verkligen gör skillnad. Det går även utmärkt att lägga till standardlösningar men även göra kundanpassningar utifrån förändrade behov och önskemål.

Lär dig mer om Add Ledningssystem

Läs mer

ServiceDesk Plus är en helpdesklösning med stöd för ITSM-processer att växa i för alla typer av organisationer som vill leverera service i världsklass. Både som molntjänst och lokal installation. Svensk support och stöd från Inuit innebär att du får ut det bästa av systemet.

Lär dig mer om ServiceDesk Plus

Läs mer
SugarCRM

SugarCRM

SugarCRM

Med SugarCRM får marknadsförings-, sälj- och kundtjänstteam äntligen en tydlig bild av varje enskild kund vilket hjälper affärsverksamheter att nå nya nivåer inom resultat och prognostisering. Sugar är CRM-plattformen som gör svåra saker enklare. Tusentals företag i fler än 120 länder använder Sugar för att åstadkomma en högupplöst kundupplevelse genom att låta plattformen göra jobbet. Sugar har s...

Lär dig mer om SugarCRM

Läs mer
Freshdesk

Freshdesk

Freshworks

Freshdesk är ett system för ärendehantering anpassat för små- & medelstora företag. Fokus är inom helpdesk och kundservice. Ärendehanteringssystemet innehåller många olika funktionaliteter.

Lär dig mer om Freshdesk

Läs mer

RMT+ ärendehanteringssystem anpassas utefter bolags behov och branscher. Med personliga startsidor och tydliga notifikationer faller ärenden aldrig mellan stolarna.

Lär dig mer om RMT+ Ärendehantering

Läs mer
Advantum by InfoTech Scandinavia- Logotype + LSSB- Color (RGB) (1).png

Advantum

InfoTech Scandinavia AB

Med sin säkerhet och extrema flexibilitet är Advantum svaret på era behov inom informationshantering. Välj en färdigpaketerad lösning, enskilda komponenter eller låt oss skapa någonting helt unikt med en kundspecifik konfigurering, kostnadseffektivt och beprövat.

Lär dig mer om Advantum

Läs mer

Ett webbaserad system för ärendehantering där man kan hantera äreden direkt i mobilen eller enkelt dra ut rapporter. Används av många storföretag och är konfigurerbart att möta olika behov.

Lär dig mer om CANEA Workflow

Läs mer
Dhsolutions

Dhsolutions

DH Solutons

Ett molnbaserat ärendehanteringssystem som är flexibelt uppbyggt för att kunna användas inom olika användingsområden såsom kundservice, fastighet, & heldesk. DH solutions hanterar över 900 000 ärenden/år.

Lär dig mer om Dhsolutions

Läs mer

Easit GO är ett användarvänligt verktyg för ärendehantering för bolag som vill automatisera sina processer. Systemet erbjuder effektiva funktioner såsom dashboards, produktregister och självserviceportal.

Lär dig mer om Easit GO

Läs mer

Ett ärendesystem som kan användas för olika ärendetyper såsom avvikelsehantering, serviceuppdrag och helpdesk. Moderna funktioner som kan skärddarsys för att möta olika behovsbilder.

Lär dig mer om KEYnet ärendehantering

Läs mer
ServiceNow

ServiceNow

ServiceNow

Ett kundservicesystem som automatiserar hanteringen av kundärenden. Passar såväl det mindre som det större företaget och erbjuder funktioner som chatbot, omnikanal och dashboards.

Lär dig mer om ServiceNow

Läs mer
Vision Flow

Vision Flow

Visionera

VisionFlow är ett ärendehanteringssystem utvecklat för att effektivisera arbetsflöden inom organisationer. Systemet är användarvänligt och innhåller många kraftfulla verktyg & funktioner inom ärendehantering.

Lär dig mer om Vision Flow

Läs mer

Välja rätt ärendehanteringssystem

Ett ärendehanteringssystem eller dokumenthanteringssystem kan vara helt rätt för ett företag eller organisation, men inte alls passa ett annat. För att veta vad för sorts system just ditt företag behöver är det bra att gå igenom och ställa sig själv och företaget ett antal frågor. Först och främst behöver de som är i behov av ett system berätta vad som är viktigast för dem. Ett bra system hjälper er att administrera och kommer göra det lättare för er att framstå som serviceminded, då inget glöms bort. Se över de befintliga processer som finns och sy ihop den kedja av dem som involveras i ett ärende. Rätt ärendehanteringssystem gör det enkelt för nästa person att ta vid i ett ärende och det blir enkelt att få översikt. Hur stort är ert behov av att bygga på med flera funktioner, och behöver andra system vara kopplade till ärendesystemet? Behöver ärenden kunna kopplas ihop också? Ska en kund kunna logga in för att följa sin fråga? Och hur vill ni själva följa upp varje ärende?

Kartlägg de eventuella problem som finns i dagsläget och vad som är viktigast att lösa, och glöm inte att utbilda personalen ordentligt när ni väl hittat rätt system för er. Ett ärendehanteringssystem ska göra support och hantering enklare, snabbare och det ska automatisera flöden - samtidigt som era kunder känner att ni är enkla att kommunicera med. Välkommen att jämföra ärendehanteringssystem i BusinessWith enkla guide.

Ärendehanteringssystem för olika branscher

Beroende på vilken bransch du arbetar i, kan behovet av ärendehanteringssystem eller dokumenthantering se mycket annorlunda ut. Vissa branscher eller företag kan vara i stort behov av att systemet behöver agera olika beroende på vilken sorts ärende som kommer in, eller att systemet är responsivt och fungerar oavsett vilken enhet man arbetar från.

Många system idag går att anpassa utifrån specifika system och går med fördel att koppla ihop andra crm-system, ekonomisystem eller affärssystem av olika sorter. Det finns de system som går att jobba i offline, för dem som inte alltid har bra täckning och som behöver ha tillgång närsomhelst och varsomhelst. Möjligheterna är oändliga.

I fastighetsbranschen till exempel, behövs ofta ett system som klarar att administrera allt från hyresavier och felanmälningar till att kunna hantera dokument och viktiga avtal. Här kan det finnas behov av ett system som kan skicka ut notiser om ärendet och ett system som säger ifrån när en tidsgräns överskrids. Det behöver också vara kopplat till ekonomisystemet så att fakturering kan ske. Här är det jätteviktigt för fastighetsbolaget att systemet verkligen lever upp till de krav som finns. Att hantera alla dokument är alldeles för tidskrävande, och ett digitalt system ger både bättre service, kvalitet och gör uppföljning mycket enklare. Dessutom sparar det pengar och minskar personberoendet, eftersom processerna sköter sig själva när ingenting faller mellan stolarna. En bättre affärsnytta, helt enkelt.

Beskrivning av ärendehanteringsfunktioner

360 vy (oneview i realtid)

Få en Oneview i realtid över alla ärenden inom organisationen eller dina individuella på ett ställe. Är en hygienfaktor i ett ärendehanteringssystem men det varierar beroende på system och på hur mycket kunddata som du kan få i en vy. Möjligheten till att kunna konfigurera din ”oneview” varierar beroende på ärendesystem.

Chat support

Vissa ärendehanteringssystem erbjuder möjligheten till att ha en chatsupport med sina kunder samt med sina medarbetare. Detta är ofta integrerat i systemet och kan vara en mycket effektiv kanal för snabb kommunikation. Se över dock hur flexibel chatsupporten är?

Delegera & återkoppling av delärenden

I ett huvudärende kan man skapa delärenden som kan delegeras till andra avdelningar som behöver att utföra vissa moment. Det är en mycket viktig funktion att undersöka när man skall välja ärendehanteringssystem.

Digitala formulär & självbetjäning

Mycket användbar funktion om man önskar automatisera och effektivisera flöden och processer i sin kundsupport eller andra ärendeflöden. Digitala formulär är precis som det låter ett digitalt verktyg för att skapa formulär, programmera flöden i formuläret, följa upp statistik, e-signaturer m.m. Ett bra självserviceverktyg.

Kunskapsdatabas

En viktig funktion är att man får tillgång till en lättanvänd kunskapsdatabas så att man kan på effektivt sätt få svar på frågor och enkelt komma åt dokument eller åtgärder som man behöver kunskap om.

Självbetjäningsportal

Ärendesystem som har en självbetjäningsportal gör det enklare för dig att dela viktiga information med dina kunder samt ha ett diskussionsforum. Dina kunder kan söka efter information, artiklar, varor. Du låter kunderna hitta svaren själva.

SLA & eskalering

Gör så att du kan hantera och konfigurera SLA:er för olika produkter, agentgrupper, företag etc.

Ärende- & svarsmallar

Möjliggör så att man kan skapa eller återanvända mallar för olika ärenden/svar för exempelvis avvikelsehantering, kundtjänst med mera. Med ärende/svarsmallar kan du snabbt och effektivt återkoppla till kunderna på ett klick med förifylld information.