HemSystemguidenBloggOm oss

Jämför Sveriges bästa kundservicesystem

Vilket kundservicesystem behöver ditt företag?

Ett bra kundservicesystem hjälper ert företag att erbjuda snabb support och tydliga svar som kan vara skillnaden mellan att förlora en kund och att bygga en långvarig relation som leder till återkommande köp – och ett bra rykte. Att som företag erbjuda produkter som håller världsklass spelar ofta ingen roll om ert kundtjänstsystem inte fungerar optimalt. Om era kunder känner att deras frågor eller ärendehantering inte följs upp eller tas om hand, kan ni lätt tappa dem. Varje företag eller organisation behöver säkra att de har en effektiv kundtjänst, men tyvärr finns det många som brister. För att inte hamna i det träsket behöver du ett verktyg för kundservice. Har ni många olika verksamheter bör ni leta efter ett system som är mycket flexibelt och ni bör även se till att alla ärenden, oavsett om de inkommer via telefon, chatt eller e-post – hamnar i samma kundservicesystem. De ska också kunna kopplas till era olika kunder. Idag finns system som kan automatisera, kategorisera och koppla ärenden samt ge en smart översikt så att de som handlägger kan se vad som behöver lösas. Kanske vill ni ha ett inbyggt formulär på hemsida där man beskriver vad man vill ha hjälp med?

Möjligheterna hos kundtjänstsystemen och ett helpdesk system är många, men vad man ska komma ihåg är grundsyftet – att bra kundservice går ut på att göra att ni framstår som mer attraktiva än konkurrenterna, och att ni har ett trevligt och snabbt bemötande. Era kunder ska veta att ni jobbar med deras ärenden skyndsamt. Ett bra helpdesk-system eller supportsystem gör även att era medarbetare trivs och arbetar bättre.

Vad behöver jag veta om kundservicesystem?

Testa systemguiden

Låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

SuperOffice Service hjälper dig att hålla reda på och besvara alla förfrågningar på ett effektivt sätt. Oavsett om förfrågan sker via telefon, e-post, chatt, webbformulär eller sociala medier kan du hjälpa dina kunder snabbt. Tilldela per automatik inkommande förfrågningar rätt kategori och rätt medarbetare. Om en förfrågan inte har besvarats inom en angiven tidsram, kommer systemet automatiskt es...

Lär dig mer om SuperOffice Service

Webbsida

ManageEngine SupportCenter Plus är en webbaserad lösning som hjälper organisationer att ge en överlägsen kundupplevelse. Organisationer kan effektivt hantera supportärenden, konto- och kontaktinformation, serviceavtal, SLA-hantering och kunskapsdatabas. Automatiserar processen att skapa, organisera och spåra ärenden till en sömlös process med automatisering via workflows.

Lär dig mer om SupportCenter Plus

Webbsida

Varför är kundservice viktigt?

Service och support är otroligt viktiga faktorer för att behålla kunder. När servicen inte fungerar får det konsekvenser för hela företaget. Att ha en effektiv kundtjänst är därför A och O, och idag finns en mängd olika verktyg för kundservice, som hjälper er att hantera alla ärenden. Innan du skaffar och implementerar ett kundservicesystem kan det vara en god idé att fråga era kunder vad de tycker om er service. Då får ni ett hum om vad ni bör lägga kraft på. Detta kan givetvis följas upp senare genom anonyma mätningar. Ett tips är att det blir en del av er strategi – att mäta kundnöjdheten med jämna mellanrum, med syfte att alltid försöka förbättra servicen.

Dagens konsumenter har bråttom och kräver snabba, enkla svar och kort handläggningstid. Verktygen för kundservice har funktioner som kan spara mycket data och köphistorik, så att ni kan skräddarsy er webbplats och skapa personlig service. En del i er digitala kundservice kan vara att kommunicera med era kunder genom sociala medier, där kunderna har möjlighet att interagera och ställa frågor direkt.

Fundera gärna över vad ni behöver för att skapa så bra och personlig kundservice som möjligt. BusinessWith hjälper er gärna för att ni ska hitta det kundtjänstsystem som passar er bäst.

Beskrivning av kundservicefunktioner

Livechat

En produktfunktionalitet för att implementera via sin hemsida eller andra enheter för att kunna chatta direkt med kund.

Prioriteringsfunktion

Hjälper kundserviceavdelningar att prioritera tickets och kundserviceförfrågningar.

Självhjälp

Precis som låter så är det en funktion som gör att man kan få hjälp med egna medel. Fungerar både för extern och intern användning.

SLA hantering

Ser till att man konfigurera SLAer för olika produkter.

Smart arbetsfördelning

Möjliggör så att du kan fördela ärenden och andra inkommande tickets på ett effektivt sätt.

Standardsvar

En funktion för att man skall kunna återkoppla via standardsvar till vanligt förekommande ärenden/tickets.