Vad är egentligen customer success?
Customer success handlar om att se till att göra dina befintliga kunder framgångsrika tack vare de produkter eller tjänster som ni säljer till dem. Att jobba som en customer success manager handlar kort och gott om att man hjälpa kunden att nå sina mål, så att ni i er tur behåller era kunder (customer retention). I det ingår att skapa värden på olika sätt, och att vårda kundrelationen. Motsatsen leder till kundbortfall (churn). Men kan man ha ett system eller plattform för att jobba med customer success?
Svaret är - ja. Ett säljstödverktyg eller säljstödsystem hjälper er att analysera era kunders nöjdhet och identifiera när det är något som behöver lösas, så att ni inte ska riskera något kundbortfall. Hur framgångsrika eller nöjda som dina kunder blir med hjälp av den produkt eller tjänst de köper av er går hand i hand med hur framgångsrika ni är. Deras framgång är således er framgång, därför är det klokt att ha ett system för att verkligen se till, analysera och förutspå beteenden, känslor och upplevelser av era produkter eller tjänster. Förutom att föra en god dialog kan det vara en bra idé att arbeta med ett säljstödverktyg som indikerar vad som behöver göras eller hur det går för er kund, vilket i sin tur hjälper er att vårda era kundrelationer.
På BusinessWith visar vi er de säljstödsystem som finns på marknaden. Filtrera, läs på och fråga gärna oss om du vill ha fler råd om hur ditt företag ska tänka kring customer success. Till din hjälp finns jämförelseguiden som gör det enklare att välja rätt verktyg - för just er organisation.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Lista på 17 olika Customer Success system
Akita är en Customer Sucess-plattform till ett förmånligt pris med svensk närvaro. Plattformen hjälper tillväxtföretag som erbjuder abonnemangstjänster (SaaS-tjänster) att eliminera kundbortfall (churn) och att identifiera möjligheter till merförsäljning. Genom att segmentera kundbasen och skapa ett poängsystem för kundhälsa (Customer Health Score) skapar Akita automatiska uppföljningsaktivitet...Lär dig mer om Akita
Membrain är CRM:et och säljstödet dina säljare har längtat efter, hela vägen från prospektering till customer success. Fokus hos Membrain ligger på att stödja, uppmuntra och återskapa framgångsrika beteenden snarare än att logga data i efterhand. Membrain bygger på ett processtänk där processerna är 100% modifierbara. Kom igång gratis!Lär dig mer om Membrain
Optimizely låter företaget hålla koll på alla sina webbplatser på en samlad plattform, vilket ger en tydligare översikt och enklare analys av bolagets e-handel.Lär dig mer om Optimizely
ChurnZero hjälper er med precis det namnet föreslår. ChurnZero ger er riskanalyser för kunder som kanske ligger i riskzonen för bortfall. ChurnZero kommer med råd och enklare tillvägagångssätt för att behålla dessa med sina smarta algoritmer.Lär dig mer om ChurnZero
ClientSuccess är ett smidigt och effektivt system för att hantera Customer Success. Med integrationer med era vanligaste appar och system kopplar ni samman alla kanaler för att enklare sköta kommunikation och problemlösning för era kunder.Lär dig mer om ClientSuccess
Custify är ett inutivt system för Customer Success som ger god översikt med sitt Customer 360-program gör total överblick på era kunders hälsa. Programvaran analyserar era kunders KPI och ger varje kund en Customer Health Score som gör det enklare för er att hålla koll på kunder som riskerar bortfall.Lär dig mer om Custify
Freshsuccess erbjuder ett CS-system för att identifiera risker hos era kunder. Detta möjliggör snabbare och mer produktiv hantering av uppkommande eller eventuella problem långt innan de blir ett problem för erat bolag.Lär dig mer om Freshsuccess
Front är en kundservice- och kommunikationsplattform som samlar alla kundinteraktioner i en gemensam inkorg. Den kombinerar e-postens personliga touch med samarbetsverktyg, vilket gör det möjligt för team att arbeta tillsammans i realtid och hantera flera kommunikationskanaler, inklusive SMS och sociala medier. Front kan fungera som ett alternativ till traditionella CPaaS-system genom att erbjuda ...Lär dig mer om Front
Gainsight är ett Customer Success-system som erbjuder en helhetslösning för allt som har med kunder och kundnöjdhet att göra. Tydliga och snabba analyser och rapporter ger er material som underlag för tillvägagångssätt för rätt hantering av kunders behov.Lär dig mer om Gainsight
Planhat är en portal för att skapa en snabbare länk mellan erat företag och era kunder. Mjukvaran erbjuder kommunkationslösningar och analyser för att hålla koll på era kunders Customer Health Scores. Dessa kan ni även ändra parametrarna på själva för att anpassas bättre till era behov.Lär dig mer om Planhat
SmartKarrot hjälper er att minska kundbortfall och öka intäkterna från redan existerande kunder. Håll koll på NPS, Customer Health Scores och alla annan relevant data för att möta kunder med det bästa ni kan erbjuda.L är dig mer om SmartKarrot
STAMP är ett Customer Success-verktyg som analyserar hur erat bolag möter kunders behov och krav. Genom data kan STAMP erbjuda en Customer Health Score eller sin egen algoritms verktyg för att analysera kunders risker och behov. Med totala integreringsmöjligheter för att sätta fler system att jobba ihop, allt för att göra det smidigare än nånsin.Lär dig mer om STAMP
The Purpose-built Platform for Customer Success. We are for Customer Success what CRM is for Sales. Before Startdeliver: Everyone is reactive, things slip, customers churn, we miss opportunities, stress is high. After Startdeliver: Clear visuals and priorities, we collaborate and achieve customer goals, adoption rising, retention improving, we are on top of things.Lär dig mer om Startdeliver
Strikedeck tillhandahåller ett CS-system som erbjuder CSM-Dashboard, Customer 360, Customer Health och mycket mer. Detta för att få bäst överblick över era kunders behov och problem.Lär dig mer om Strikedeck
Totango är ett CS-system som levererar alla funktioner du behöver för effektiva kundrelationer. Med funktioner som analyser och hanteringsnotiser riskerar ni inte att missa kunder som har speciella behov. Har ni ingen egen Customer Success Manager kan Totango erbjuda en sådan efter era behov.Lär dig mer om Totango
UserIQ är ett verktyg för er Customer Success-avdelning. Med UserIQ kan ni ta databaserade beslut, dessutom finns det ett verktyg för kundengagemang för att analysera era kunders NPS.Lär dig mer om UserIQ
Zendesk är ett av världens största helpdesk system och erbjuder ett komplett kundservicesystem för bolag i alla storlekar. Med funktioner som färdiga svarsmallar, chattfunktion i realtid och självhjälpsportal.Lär dig mer om Zendesk
Snabbguide
3 tips för hur du lyckas med customer success
Har du börjat fundera på att köpa in ett säljstödsystem som ska se till att
ni inte riskerar något kundbortfall? Är du nyfiken på att anställa en
customer success manager som helt och hållet jobbar med kundnöjdhet? Vilka
utmaningar finns?
BusinessWith ger dig fem tips om hur du lyckas med customer success:
1. Lyssna.
För att verkligen se till att ni förstår era kunder, behov och önskemål så måste ni kunna lyssna. Vad gillar de med era produkter eller tjänster? Vad vill de åstadkomma? Var lyhörd.
2. Skapa personliga relationer.
Dialoger och relationer betyder allt för att lyckas med customer success. Ditt stora mål är att dina kunder ska vara nöjda. För att verkligen förstå vad som gör dem nöjda och framgångsrika bör du skapa en långsiktig och lojal relation.
3. Jobba med data och AI
Det personliga går före mycket - men att ta hjälp av data, artificiell intelligens och ett bra säljstödsystem är ett måste för att jobba strategiskt och smart. Med ett bra verktyg kan du förutse dina kunders behov och agera i tid. Det effektiviserar arbetet med kundvård markant.
Ett säljstödsystem hittar du direkt i BusinessWiths jämförelseguide. Filtrera och kartlägg vilka funktioner ni är nyfikna och att använda, och läs mer här direkt på vår sajt. Din väg till det perfekta systemet börjar hos oss!