Varför använder man livechatt och chatbots?
Livechattar och chatbots används för att ge snabba svar till kunder och besökare. Många uppskattar att slippa lyfta på luren och ringa, och vill istället kunna få svar snabbt via en chatt. En livechatt eller chatbot kan vara skillnaden mellan en affär, och ingen affär. I dagens stressade och otåliga samhälle kan det uppstå irritation om man som besökare på en hemsida inte hittar det man letar efter. Genom att få svar på det man undrar över från en fysisk person som chattar live med en, eller via en chatbot - blir upplevelsen av er som företag eller organisation mycket bättre.
Innan ni börjar chatta med era kunder eller installerar en chatbot som sköter konversationerna åt er, finns det några saker att tänka på. Hur vill ni till exempel framstå? Vilket språkbruk bör ni ha? Ska chatten finnas tillgänglig överallt på era sidor? Chatbots ger datagenererade svar och är inte lika personlig som när en fysisk person kan chatta med era kunder. Den mänskliga faktorn och att få svar från en ”riktig människa” är inte att förringa. Å andra sidan är en chatbot igång dygnet runt, och avlastar övrig personal.
Fördelarna med både livechatt och chatbot är att ni kan besvara frågor direkt - vilket gör att ni aldrig missar en potentiell eller befintlig kund. Båda är mycket uppskattade kommunikationskanaler av dagens internetanvändare.
Hos BusinessWith hittar du ett gediget urval av både verktyg för livechattar och chatbots . Här kan du filtrera och jämföra de olika alternativen i vår snabbguide. Är du ute efter en livechatt kan du exempelvis filtrera på verktyg som erbjuder er möjligheten att mäta kundnöjdheten eller som kan visa chatthistorik. Att analysera konversationerna hjälper er att bli bättre. I guiden för chatbotar kan du bland annat filtrera på de system som har ett flerspråkstöd. Oavsett behov - välkommen att börja jämföra och välja det bästa verktyget för er direkt i vår jämförelseguide.