Allt om system och programvara för Livechatt & Chatbot

Vad är livechatt och chatbots?

Syftet med både en livechatt och chatbot är att erbjuda era kunder service och snabba svar i skrift. När man navigerar på en hemsida kan ett antal frågor uppstå hos kunden, som exempelvis hur man beställer, hur lång tid det tar innan varan kommer och vad det finns för betallösningar. Förutom att ha en FAQ och i många fall kundservice via telefon, är en chatt att rekommendera. Men vad är då en livechatt och en chatbot?

Livechatt - Låter er personal besvara frågor från era kunder via en chatt på er hemsida. Genom att finnas tillgängliga via en chatt kan ni ge snabb service, vilket minskar risken för att era potentiella eller befintliga kunder söker sig någon annanstans när eller om de inte hittar vad de letar efter. En stor fördel med en livechatt är att den eller de som ansvarar för chatten kan ha flera konversationer igång samtidigt, utan att det märks. Glöm inte att fundera över vilka tider som är passande för just er att ha chatten igång, och vilket språkbruk ni bör ha. Att utvärdera vilka frågor som inkommer och hur ni kan göra chatten bättre, är ett tips för att optimera livechatten. Analysera löpande er dialog med kunderna.

Chatbot - Chatboten fungerar till stor del på samma sätt som livechatten, förutom att det inte är en verklig person som chattar. Chatboten är istället framtagen utifrån AI (artificiell intelligens), och är alltså en robot som är inprogrammerad att svara på vanliga frågor. En fördel med en chatbot är att den aldrig behöver gå och lägga sig eller ta en lunchpaus - utan kan finnas tillgänglig på era hemsidor dygnet runt. En nackdel är att den inte blir lika personlig som när en fysisk person faktiskt svarar i chatten. För standardiserade och vanliga frågor sparar dock en chatbot er en massa tid.

Vem passar livechatt och chatbots för?

Livechattar och chatbots passar för en mängd olika företag och organisationer. Snabb respons innebär att det blir enklare för er att konvertera besökare till kunder och förkortar era säljtider. Att ha en livechatt eller en chatbot avlastar även er telefonservice.

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 5000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Toppsystem i Livechatt & Chatbot

Konvertera befintlig webbplatstrafik med Weplys livechatt. Genom en personlig och dygnet runt-bemannad chatt på din sida välkomnar våra chattkonsulter dina besökare och hjälper dem att hitta den information de behöver. Förutom att se till att du är tillgänglig dygnet runt och att dina besökare får en bra onlineupplevelse, samlar vi också in och vidarebefordrar information om de kunder som uppfylle...

Lär dig mer om Weply

Teams-app för kompetensutveckling direkt i din digitala arbetsmiljö Storyals WorkplaceBuddy kombinerar det bästa från e-learning, chattbot-teknik och produktivitetscoachning i en modern och engagerande utbildningsupplevelse tillgänglig direkt i Microsoft Teams. Produkten är framtagen för företag som vill ha ett enkelt och effektivt sätt att förse personalen med kontinuerlig kompetensutveckling i d...

Lär dig mer om Workplace Buddy

Varför använder man livechatt och chatbots?

Livechattar och chatbots används för att ge snabba svar till kunder och besökare. Många uppskattar att slippa lyfta på luren och ringa, och vill istället kunna få svar snabbt via en chatt. En livechatt eller chatbot kan vara skillnaden mellan en affär, och ingen affär. I dagens stressade och otåliga samhälle kan det uppstå irritation om man som besökare på en hemsida inte hittar det man letar efter. Genom att få svar på det man undrar över från en fysisk person som chattar live med en, eller via en chatbot - blir upplevelsen av er som företag eller organisation mycket bättre.

Innan ni börjar chatta med era kunder eller installerar en chatbot som sköter konversationerna åt er, finns det några saker att tänka på. Hur vill ni till exempel framstå? Vilket språkbruk bör ni ha? Ska chatten finnas tillgänglig överallt på era sidor? Chatbots ger datagenererade svar och är inte lika personlig som när en fysisk person kan chatta med era kunder. Den mänskliga faktorn och att få svar från en ”riktig människa” är inte att förringa. Å andra sidan är en chatbot igång dygnet runt, och avlastar övrig personal.

Fördelarna med både livechatt och chatbot är att ni kan besvara frågor direkt - vilket gör att ni aldrig missar en potentiell eller befintlig kund. Båda är mycket uppskattade kommunikationskanaler av dagens internetanvändare.

Hos BusinessWith hittar du ett gediget urval av både verktyg för livechattar och chatbots . Här kan du filtrera och jämföra de olika alternativen i vår snabbguide. Är du ute efter en livechatt kan du exempelvis filtrera på verktyg som erbjuder er möjligheten att mäta kundnöjdheten eller som kan visa chatthistorik. Att analysera konversationerna hjälper er att bli bättre. I guiden för chatbotar kan du bland annat filtrera på de system som har ett flerspråkstöd. Oavsett behov - välkommen att börja jämföra och välja det bästa verktyget för er direkt i vår jämförelseguide.