Hur lyckas man med en medarbetarundersökning?
Ett verktyg för medarbetarundersökningar eller pulsmätningar ska förenkla arbetet för ert företag eller organisation, inte göra det krångligare. Satsa därför på ett verktyg som inte är för avancerat för era behov. Det viktiga är att kunna genomföra en undersökning (eller helst regelbundna sådana) utan krångel.
Vilka frågor vill du ha svar på? Hur ofta känns rimligt att göra medarbetarundersökningar eller pulsmätningar? För att hålla uppe engagemanget bör du inte skicka ut för omfattande enkäter alltför ofta. Här gäller det således att se till att engagemanget inte brister. De flesta som svarar på en undersökning är som mest engagerade i början av enkäten, vilket innebär att det kan vara smart att ställa era absolut viktigaste frågor först.
Du lyckas med en medarbetarundersökning genom att visa din personal att du tar undersökningen på största allvar. Detta kan du enkelt uppnå genom att plocka in en tredje part, alltså att använda ett oberoende verktyg (med anonyma svar). Glöm inte att berätta om syftet med undersökningen och vad ni ämnar att göra åt svaren. Hos många arbetsgivare brister nämligen uppföljningen - man glömmer som HR-medarbetare helt enkelt bort vad man ska göra med alla svar. Eller så är det inte noggrant uttryckt från ledningen vilken handlingsplan man bör ha för att exempelvis lösa problem eller genomföra förbättringar, baserade på svaren i enkäten.
Kom även ihåg att redovisa vilka svar ni har fått för personalen, då det ligger i deras intresse att veta vilka resultat undersökningen har gett. Det bygger även förtroende för er som arbetsgivare om ni är transparenta.
För att få till stånd en vattentät medarbetarundersökning, är BusinessWiths rekommendation att alltså använda ett verktyg. Hos oss hittar du ett flertal verktyg som finns på marknaden, och du kan filtrera på olika funktioner. Jämför och välj enkelt i vår jämförelseguide för att ta reda på vilket verktyg för medarbetarundersökningar och pulsmätningar, som är rätt för just er organisation.