CRM-system & säljstöd
Ett CRM-systems syfte är att verka som säljstöd för företaget. Det hela går ut på att kunna hantera försäljningsprocessen på ett så effektivt sätt som möjligt. CRM-systemet, alltså custom relations management-systemet, hjälper er att behålla era befintliga kunder, men används också för att hitta nya kunder, spåra försäljningen och för att hantera de olika säljkontona. Allt för att få kontroll över vad man säljer, till vem, och hur man ska göra för att sälja ännu mer produkter och tjänster. För säljavdelningen betyder CRM-systemets olika delar, som exempelvis prospekteringsverktyget, att man har ett smart säljstöd, kan analysera kunddata och kategorisera både prospekts och kunder. För en fältsäljare är tillgänglighet och flexibilitet två viktiga parametrar när man använder CRM på fältet.
På marknaden idag finns en mängd olika CRM-system. Ett bra tips vid val av system är att låta säljarna själva få vara med och utvärdera de olika systemen och dess funktioner. Ert val av system beror på vilken budget min har, vad ni vill förbättra i er nuvarande försäljning samt om ni till exempel vill att systemet ska vara molnbaserat (en Saas-lösning) eller om ni hellre ser att ni har systemet på den egna servern. Vill ni skräddarsy in i minsta detalj eller räcker det att säljstödsystemet är branschanpassat?
BusinessWiths jämförelsetjänst hjälper er bland annat att filtrera på leverantörer som har funktioner som e-postkampanjer, prospekthantering eller mer avancerade som exempelvis marketing automation och säljtavla. Ta hjälp av vår smarta filterfunktion för att hitta det eller de system som är bäst lämpade för era mål och förväntningar.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Lista på 15 olika CRM för fältsäljare
SuperOffice är din Nordiska CRM leverantör och tillväxtplattform. Med alla standardapplikationer anslutna till samma kundbas kombinerar SuperOffice CRM alla dina kundorienterade processer – försäljning, marknadsföring och kundservice i en gemensam teknikstack. Lär dig mer om SuperOffice CRM
Leverera en kundupplevelse utöver det vanliga med ett CRM-system i världsklass. Lime CRM är webbaserat, portabelt och användarvänligt. Vårt system är anpassningsbart efter era processer och behov, oavsett vilken bransch ni arbetar inom. Lime CRM är designat för företag som söker ett system man kan växa med, från en leverantör med över 30 års erfarenhet inom branschen!Lär dig mer om Lime CRM
webCRM är ett lättanvänt och flexibelt CRM-system för små till medelstora företag. Enkelt att komma igång och lättanvänt. Personlig support. Rapporter och analyser skapas med bara ett klick. Våra konsulter arbetar nära er som kund för att se till att systemet anpassas efter just era behov. Gratis provperiod.Lär dig mer om webCRM
Salesforce är en världsledande CRM-plattform som älskas världen över. Här hanterar ni alla typer av kundnära processer, samtidigt som ni får ett användarvänligt och skalbart system. Releye är en engagerad och erfaren Salesforce-partner som ser till ni når er fulla potential i plattformen.Lär dig mer om Salesforce
Lime Go är ett plug 'n play CRM för växande B2B-företag eller säljteam. Perfekt för dig som vill hantera hela säljprocessen mer effektivt. Med ett CRM fyllt med företags- och beslutsfattardata från Dun & Bradstreet, får du både ett säljverktyg och ett CRM i ett system. Förbättra samarbetet med en gemensam plattform och håll koll på dina leads, affärer och merförsäljning. Börja fatta datadrivna bes...Lär dig mer om Lime GO
Genero Sales är ett säljstödssystem för företag med fältsäljare som bearbetar dagligvaruhandel, storhushåll och fackhandel. Idag har vi över 2 000 användare i 14 länder. Genero Sales är allt ni behöver för att stödja hela säljprocessen – från planering till uppföljning. Säljsystemet hjälper säljarna att planera sina dagar och bli mer relevanta och effektiva i butikerna, samtidigt som försäljningsc...Lär dig mer om Genero Sales
Field Sales Software av Veloxy är optimerat för säljare med många enskilda kunder på olika geografiska plaster. Detta lätthanterade system hjälper till med ruttplanering, kundhantering och kundrelationer. Hantera hela försäljningen utanför kontoret, från start till slut. Hantera kunder i ett internt system för att snabbt få en överblick över hur stor potential det finns hos den enskilda kunden.Lär dig mer om Field Sales Software
Fieldcircle hjälper säljare med hela hanteringsprocessen av nya och befintliga kunder. Hantera resurser, leads, ärenden och fakturering i samma system. Skapa och följ loggar gjort på kunder och tilldela dem till medarbetare. I detta lätthanterade CRM-system för fältsäljare erbjuds möjligheten för kunden att godkänna nya beslut i systemet för en smidigare försäljningsprocess.Lär dig mer om FieldCircle
Fieldwork hjälper stora som småföretag med kundrelationer både på arbetsplasten men även utanför affärslokalerna. Detta CRM-system hjälper små- och storföretagare automatisera sina verksamheter. Sätt upp schemalagda påminnelser för kunder som ska boka en återkommande tid eller betala en faktura. Hantera kunder automatiskt i mobilen.Lär dig mer om FieldWork
Har din verksamhet mycket säljare ute på språng? Här finns lösningen för dig. Kapture erbjuder ett heltäckande CRM-system för er som jobbar på fältet. Hantera personal, alla leads och håll ett öga på försäljningsiffrorna. Hjälp nuvarande kunder och befintliga kunder med bästa möjliga kundservice och se din pipeline för kommande event och försäljningar.Lär dig mer om Kapture
Hantera fätlmarknadsföring pch försäljningen i ett molnbaserat system med användarvänlighet i fokus. Systemet hjälper fältsäljare med ruttplanering mellan kunder, samla information för att förbättra realtioner och markandsföring på plats. Exportera ut data till andra i organisationen och analysera markanden för bättre affärsinsikter.Lär dig mer om Outfield
Pepperi underlättar säljprocessen mellan företag och kundrelationen. Leverera personlig service till alla med detta omnikanalssystem där alla kundinteraktioner sammanställs i systemet. Detta är ett användarvänligt system som är helt webb- och molnbaserat för storföretag inom varuhandeln.Lär dig mer om Pepperi
Repsly har en lösning för hantering av försäljningen av egna produkter i andra lokaler. Detta lätthanterade system hjälper producenter att få överklick över sin produkt ute på fältet och hur försäljningen går. Hantera kunder för prospektera potensiella samt analysera vilken marknadsföring som når din målgrupp.Lär dig mer om Repsly
SalesRabbit är ett sälstödssystem för enskilda fältsäljare. Om din verksamhet arbetar utanför affärslokalerna kan det bli svårt hantera och registera kunder som man vanligtvis hade gjort på kontoret. Nu finns lösningen på detta problem. Systemet tillhanda håller en handfull användbara funktioner som effektiviserar försäljningen genom att ta del av data för att maximera chansen att sälja.Lär dig mer om SalesRabbit
Spotio är ett system för säljare utanför affärslokalen. Verktyget möjliggör för säljaren att kunna ta del och sprida information om kundrelationer och pågågende ärenden i ett monbaserat försäljningssystem.Lär dig mer om Spotio
Snabbguide
Vilka säljstödsystem
Det finns ett antal urvalskriterier som du bör ta i beaktande när du skall välja säljstöd och CRM-system för fältsäljare. På BusinessWith rekommenderar vi att du går igenom de funktioner du vill ha och funderar över vad ni vill ni få ut av CRM-systemet. Här gäller det också att hitta en leverantör som gör er implementation så smidig som möjlig och att ni kan integrera de bitar ni behöver. Vad finns det för integrationskapacitet och möjligheter? Behöver ni avancerade funktioner, såsom en säljtavla eller möjlighet till marketing automation? Vill ni integrera ert CRM-system med er kalender, för att skicka ut inbjudningar?
Användarvänlighet är A och O när det gäller alla typer av system, särskilt för dem som jobbar ute på fältet. Datasäkerheten är också otroligt viktig, då ni kommer att ha enormt värdefull och kritisk data i ert CRM-system. Hur lagras denna data? Det är en god fråga att ställa till den leverantör som ni är nyfiken på att ta in.
De molnbaserade CRM-systemen blir allt mer vanliga - även detta något som ni bör ta med i er urvalsprocess. Vill ni ha allt i molnet? Det finns för- och nackdelar både med att ha allt på egen server eller allt i molnet. Fråga gärna er IT-avdelning vad de tycker innan du börjar fundera på ditt val av CRM.
Vill du ha ännu fler tips och råd kring CRM-system? BusinessWiths jämförelsetjänst hjälper er att filtrera, jämföra och välja det CRM-system som passar er.
Budgetprognos
Datatransfereringar
Hantera leads
Interaktionsspårning
Kundsignering på fält
Personliga profiler
Territorium hantering