CRM-system & säljstöd

Ett CRM-systems syfte är att verka som säljstöd för företaget. Det hela går ut på att kunna hantera försäljningsprocessen på ett så effektivt sätt som möjligt. CRM-systemet, alltså custom relations management-systemet, hjälper er att behålla era befintliga kunder, men används också för att hitta nya kunder, spåra försäljningen och för att hantera de olika säljkontona. Allt för att få kontroll över vad man säljer, till vem, och hur man ska göra för att sälja ännu mer produkter och tjänster. För säljavdelningen betyder CRM-systemets olika delar, som exempelvis prospekteringsverktyget, att man har ett smart säljstöd, kan analysera kunddata och kategorisera både prospekts och kunder. För en fältsäljare är tillgänglighet och flexibilitet två viktiga parametrar när man använder CRM på fältet.

På marknaden idag finns en mängd olika CRM-system. Ett bra tips vid val av system är att låta säljarna själva få vara med och utvärdera de olika systemen och dess funktioner. Ert val av system beror på vilken budget min har, vad ni vill förbättra i er nuvarande försäljning samt om ni till exempel vill att systemet ska vara molnbaserat (en Saas-lösning) eller om ni hellre ser att ni har systemet på den egna servern. Vill ni skräddarsy in i minsta detalj eller räcker det att säljstödsystemet är branschanpassat?

BusinessWiths jämförelsetjänst hjälper er bland annat att filtrera på leverantörer som har funktioner som e-postkampanjer, prospekthantering eller mer avancerade som exempelvis marketing automation och säljtavla. Ta hjälp av vår smarta filterfunktion för att hitta det eller de system som är bäst lämpade för era mål och förväntningar.

Vilka säljstödsystem

Vilka säljstödsystem

Det finns ett antal urvalskriterier som du bör ta i beaktande när du skall välja säljstöd och CRM-system för fältsäljare. På BusinessWith rekommenderar vi att du går igenom de funktioner du vill ha och funderar över vad ni vill ni få ut av CRM-systemet. Här gäller det också att hitta en leverantör som gör er implementation så smidig som möjlig och att ni kan integrera de bitar ni behöver. Vad finns det för integrationskapacitet och möjligheter? Behöver ni avancerade funktioner, såsom en säljtavla eller möjlighet till marketing automation? Vill ni integrera ert CRM-system med er kalender, för att skicka ut inbjudningar?

Användarvänlighet är A och O när det gäller alla typer av system, särskilt för dem som jobbar ute på fältet. Datasäkerheten är också otroligt viktig, då ni kommer att ha enormt värdefull och kritisk data i ert CRM-system. Hur lagras denna data? Det är en god fråga att ställa till den leverantör som ni är nyfiken på att ta in.

De molnbaserade CRM-systemen blir allt mer vanliga - även detta något som ni bör ta med i er urvalsprocess. Vill ni ha allt i molnet? Det finns för- och nackdelar både med att ha allt på egen server eller allt i molnet. Fråga gärna er IT-avdelning vad de tycker innan du börjar fundera på ditt val av CRM.

Vill du ha ännu fler tips och råd kring CRM-system? BusinessWiths jämförelsetjänst hjälper er att filtrera, jämföra och välja det CRM-system som passar er.

Budgetprognos

Baserat på försäljning, arbetade timmar och andra utlägg kan systemet förutse ungefärligt resultat. Ger en överblick på hur säljarna ligger till i säjlmål och budget för mera insikt i företagets framtid.

Datatransfereringar

Exportera och importera data från andra program eller scanna in dokument och lägg i appen. Detta skapar möjligheten att spara tid och lättare sköta i uppgifter som bokföring etc.

Hantera leads

Hantera pågående försäljning och få en överklick över kunder som varit i kontakt med din verksamhet tidigare. Analysera vilka möjliga kunder som finns och hur mycket de vet om din verksamhet.

Interaktionsspårning

Spåra hur interaktionen med kunder har varit tidigare genom att logga anteckningar och göra markeringar för att lättare överblicka om kunden tidigare varit i kontakt med säljare.

Kundsignering på fält

Kunden och säljaren kan göra digitala signeringar för att ingå nya avtal. En funktion som ger extra smidighet på plats.

Personliga profiler

Ger dina medarbetare enskilda profiler och dela in dem i team. Överklicka hur varje medarbetare sköter sin försäljning samt resultat.

Territorium hantering

Gör geografiska avgränsningar och dela upp dem inom arbetslaget. Tilldela specifika arbetsuppgifter och för anteckningar baserat på platsen.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site