7 saker att tänka på vid kundservice via livechatt
Att chatta må sitta i supportpersonalens DNA, men det finns några viktiga saker att tänka på för er som väljer livechatt som kundtjänstverktyg.
- Tider. En chatt behöver vara öppen ett antal timmar varje dygn, åtminstone på vardagar. Ni vill inte att kunden “vänder i dörren” för att chatten är stängd och hon hänvisas till mejlkontakt. Snabba svar är värda mycket.
- Förbered en FAQ. När chatten är stängd, eller innan kunden har fått hjälp av en kundtjänstmedarbetare, kan ni erbjuda färdiga svar på ett antal vanliga frågor. Kunden kan söka svaret, direkt i chatten, i väntan på personlig service.
- Välj sidor. Var behöver kunderna hjälp? Ni kan lägga chattfunktionen överallt på sajten eller på utvalda sidor. Oavsett vilket, så ser ni ofta var besökaren befinner sig när hon väljer att inleda en konversation med er.
- Tänk på språket. Det må låta aningen byråkratiskt, men en policy för språkanvändning är en god idé. Det är viktigt att kunderna bemöts på ett professionellt sätt. Spara gärna svaren på återkommande frågor för att kunna klistra in dem i chatten. Snabba svar ger nöjda kunder och ni sparar tid. Och: Förbered trevliga välkomst- och avslutsmeddelanden som ramar in interaktionen.
- Var personliga. Genom att be om kundens namn, eller be henne identifiera sig med bank-id, kan er supportpersonal se tidigare ärenden och snabbt snappa upp eventuella olösta frågor och annan information.
- Följ upp. Vissa verktyg erbjuder möjlighet att sortera konversationer med taggar samt att skicka dem vidare till kollegor för uppföljning. Kunden kan ofta få en kopia av er konversation för att återvända till svaren och eventuella länkar.
- Analysera. Glöm inte att avsätta tid för reflektion. Många system erbjuder statistik över vanliga frågor, svarstider och annat. Planera in analys och se hela tiden över hur ni kan förbättra er dialog med kunderna.
Vi på BusinessWith hjälper er i valet av livechattverktyg. Välkommen att jämföra. Hör gärna av dig om du har frågor!