HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför de bästa Livechatt lösningarna

Vilket system för livechatt ska ni välja?

Vill ni öka konverteringarna och få nöjda återkommande kunder ? Lägg en chattfunktion på er webbplats. Med en livechatt ger ni kunderna snabb personlig service i en uppskattad kommunikationsform. Borta är långa telefonköer och flera dagars väntan på mejlsvar. Ni ökar möjligheterna till försäljning och får roligare på jobbet. Det är lika lätt för er, som för kunderna, att använda en chatt. Ni blir tillgängliga och besökarna får en positiv upplevelse av er och ert varumärke. Dessutom är det lätt att komma igång med en live chat. Ni kan lägga till smarta funktioner i ert molnbaserade chattverktyg och i många fall integrera det med ert CRM-system.

En medarbetare kan hantera flera chattkonversationer samtidigt, vilket skapar effektivitet. För användaren, som via livechattverktyget får en direktkanal till er kundservice, märks inte det. Hon upplever bara att tjänsten fungerar minst lika bra mobilt som desktop och att hon får snabb och smidig hjälp. Legitimerar hon sig dessutom med bank-id kan hon få ännu mer personlig service och en ökad känsla av säkerhet.

Gör gärna en analys inhouse innan ni börjar. Vilka behov har ni när det gäller kundkommunikation? Vilka tider på dygnet kan ni finnas tillgängliga? Hur kan ni erbjuda ett personligt bemötande på en livechattplattform?

När ni är redo hjälper BusinessWith er att välja ett passande verktyg för livechatt. Vad passar er bäst? Filtrera och sök. Lycka till med valet av livechattverktyg för just ert företag.

Vad behöver jag veta om livechatt?

7 saker att tänka på vid kundservice via livechatt

Att chatta må sitta i supportpersonalens DNA, men det finns några viktiga saker att tänka på för er som väljer livechatt som kundtjänstverktyg.

  1. Tider. En chatt behöver vara öppen ett antal timmar varje dygn, åtminstone på vardagar. Ni vill inte att kunden “vänder i dörren” för att chatten är stängd och hon hänvisas till mejlkontakt. Snabba svar är värda mycket.
  2. Förbered en FAQ. När chatten är stängd, eller innan kunden har fått hjälp av en kundtjänstmedarbetare, kan ni erbjuda färdiga svar på ett antal vanliga frågor. Kunden kan söka svaret, direkt i chatten, i väntan på personlig service.
  3. Välj sidor. Var behöver kunderna hjälp? Ni kan lägga chattfunktionen överallt på sajten eller på utvalda sidor. Oavsett vilket, så ser ni ofta var besökaren befinner sig när hon väljer att inleda en konversation med er.
  4. Tänk på språket. Det må låta aningen byråkratiskt, men en policy för språkanvändning är en god idé. Det är viktigt att kunderna bemöts på ett professionellt sätt. Spara gärna svaren på återkommande frågor för att kunna klistra in dem i chatten. Snabba svar ger nöjda kunder och ni sparar tid. Och: Förbered trevliga välkomst- och avslutsmeddelanden som ramar in interaktionen.
  5. Var personliga. Genom att be om kundens namn, eller be henne identifiera sig med bank-id, kan er supportpersonal se tidigare ärenden och snabbt snappa upp eventuella olösta frågor och annan information.
  6. Följ upp. Vissa verktyg erbjuder möjlighet att sortera konversationer med taggar samt att skicka dem vidare till kollegor för uppföljning. Kunden kan ofta få en kopia av er konversation för att återvända till svaren och eventuella länkar.
  7. Analysera. Glöm inte att avsätta tid för reflektion. Många system erbjuder statistik över vanliga frågor, svarstider och annat. Planera in analys och se hela tiden över hur ni kan förbättra er dialog med kunderna.

Vi på BusinessWith hjälper er i valet av livechattverktyg. Välkommen att jämföra. Hör gärna av dig om du har frågor!