HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Allt om system och programvara för CRM och Säljstöd

CRM-system & säljstöd

Ett CRM-systems syfte är att verka som säljstöd för företaget. Det hela går ut på att kunna hantera försäljningsprocessen på ett så effektivt sätt som möjligt. CRM-systemet, alltså custom relations management-systemet, hjälper er att behålla era befintliga kunder, men används också för att hitta nya kunder, spåra försäljningen och för att hantera de olika säljkontona. Allt för att få kontroll över vad man säljer, till vem, och hur man ska göra för att sälja ännu mer produkter och tjänster. För säljavdelningen betyder CRM-systemets olika delar, som exempelvis prospekteringsverktyget, att man har ett smart säljstöd, kan analysera kunddata och kategorisera både prospekts och kunder.

På marknaden idag finns en mängd olika CRM-system. Ett bra tips vid val av system är att låta säljarna själva få vara med och utvärdera de olika systemen och dess funktioner. Ert val av system beror på vilken budget min har, vad ni vill förbättra i er nuvarande försäljning samt om ni till exempel vill att systemet ska vara molnbaserat (en Saas-lösning) eller om ni hellre ser att ni har systemet på den egna servern. Vill ni skräddarsy in i minsta detalj eller räcker det att säljstödsystemet är branschanpassat?

BusinessWiths jämförelsetjänst hjälper er bland annat att filtrera på leverantörer som har funktioner som e-postkampanjer, prospekthantering eller mer avancerade som exempelvis marketing automation och säljtavla. Ta hjälp av vår smarta filterfunktion för att hitta det eller de system som är bäst lämpade för era mål och förväntningar.

Toppsystem i CRM & Säljstöd

Ni vill skapa struktur och tillväxt. I över 30 år har företag inom branscher såsom fastighet, energi, wholesale, maskin och bygg vänt sig till oss för branschnära CRM. Era processer implementeras efter best practice i ett skalbart system som kan lösa det mesta. Resten löser vi med användarträning och stöd från lokala experter. Lime CRM bygger på enkla principer som få klick, god sökbarhet och visu...

Lär dig mer om Lime CRM

Vilka säljstödsystem

Det finns ett antal urvalskriterier som du bör ta i beaktande när du skall välja säljstöd och CRM-system. På BusinessWith rekommenderar vi att du går igenom de funktioner du vill ha och funderar över vad ni vill ni få ut av CRM-systemet. Här gäller det också att hitta en leverantör som gör er implementation så smidig som möjlig och att ni kan integrera de bitar ni behöver. Vad finns det för integrationskapacitet och möjligheter? Behöver ni avancerade funktioner såsom en säljtavla eller möjlighet till marketing automation? Vill ni integrera ert CRM-system med er kalender, för att skicka ut inbjudningar?

Användarvänlighet är A och O när det gäller alla typer av system. Datasäkerheten är också otroligt viktig, då ni kommer att ha enormt värdefull och kritisk data i ert CRM-system. Hur lagras denna data? Det är en god fråga att ställa till den leverantör som ni är nyfiken på att ta in.

De molnbaserade CRM-systemen blir allt mer vanliga - även detta något som ni bör ta med i er urvalsprocess. Vill ni ha allt i molnet? Det finns för- och nackdelar både med att ha allt på egen server eller allt i molnet. Fråga gärna er IT-avdelning vad de tycker innan du börjar fundera på ditt val av CRM.

Vill du ha ännu fler tips och råd kring CRM-system? BusinessWiths jämförelsetjänst hjälper er att filtrera, jämföra och välja det CRM-system som passar er.