HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför de bästa chatbot lösningarna

Varför ska mitt företag ha en chatbot?

En chatbot (eller chattbot) besvarar frågor från dina kunder i ditt ställe och blir som din personliga assistent som är programmerad med AI , artificiell intelligens. Den kan prata och konversera med dina kunder tack vare maskininlärning (machine learning). Chatbotar används idag även för att ge olika typer av råd eller att underhålla personer online.

Chatbotar blir bara mer och mer populära hos företag som vill kunna hjälpa sina kunder dygnet runt med frågor som inkommer skriftligt eller i tal. Vissa kan också hjälpa till vid exempelvis köp online. Den AI-baserade chatboten är smart, effektiv och det stora syftet är att er övriga kundsupport ska få tid till annat. Eftersom chatboten aldrig tröttnar och kan ”jobba dygnet runt” gör det att ni som företag kan erbjuda service i alla lägen. Då chatboten just aldrig blir trött kan det personliga bemötandet upplevas som bättre från den chattandet roboten – han blir ju aldrig trött eller irriterad på sina kunder. Självklart finns här också nackdelar. Det personliga bemötandet eller den mänskliga värmen försvinner helt, vilket många kunder kan sakna. Å andra sidan går det att programmera chatboten med ”roligare” svar om man så önskar. Det finns chatbotbyggare som erbjuder kodfria chatbotar, för dig som är ute efter en flexibel och enkel lösning.

När du funderar på att installera en chatbotmjukvara ska du väga för- och nackdelar . För många väger fördelarna över då företaget ser det som en stor tidsbesparing att kunna programmera en robot som kan ta hand om de vanligaste frågorna.

På BusinessWith hjälper vi dig att jämföra och välja den typ av chatbot som passar ditt företag och era önskemål. Upptäck vår smarta jämförelsetjänst och tveka inte att höra av dig till oss direkt om du vill ha ytterligare guidning.

Vad behöver jag veta om chattbot?

3 anledningar till varför du ska ha en chatbot

Användningen av chatbotar på senare år har fullkomligen exploderat. Många företag fastnar för enkelheten med att låta en chattande robot ta hand om frågor från sina kunder. Men vilka är egentlig de stora fördelarna med att skaffa en chatbot? BusinessWith listar de tre största anledningarna till varför det kan vara läge att skaffa en chatbot till ditt företag.

Tid över till annat

För din kundsupport innebär implementeringen av en chatbot att en massa tid kan frigöras. Den regelstyrda och AI-baserade chatboten tar hand om de vanligaste frågorna och kan svara direkt. Här finns inga begränsningar för hur många chattar boten kan ha igång samtidigt. Eftersom tekniken utvecklas i snabb takt blir chatbotverktygen allt smartare – alltså allt mindre statiska. Chatbotarna blir allt mer personliga och bättre på att förstå samband och kan kommunicera trots språkförbistringar.

Service dygnet runt

Det personliga mötet i all ära – men med mänskligt bemötande kommer ibland även irritation och trötthet. Din AI-chatbot blir aldrig trött på sina kunder och behöver aldrig ta en lunchpaus eller rast. Den jobbar effektivt och snabbt alla tider på dygnet. Låt chatboten ta hand om de vanligaste frågorna, så kan den övriga kundsupporten syssla med mer komplexa ärenden.

Ditt företag framstår som modernt

Att som företag ha en chatbot visar att ni hänger med. Chatbotarnas popularitet ökar och de blir allt smartare. Häng med i den senaste tekniken och hoppa på trenden du också. Många kunder tycker med all säkerhet att chatboten är spännande. Våga testa!

Vill du veta mer om chatbotar och är nyfiken på att ha ett chatbotverktyg? Jämför och välj mellan olika chatbotar direkt hos oss på BusinessWith . Vi hjälper dig att filtrera och hitta den lösning som passar er bäst.