HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa verksamhetssystem

Vad är ett verksamhetssystem?

Det som verksamhetssystemet löser för ert företag är att det utgör ett stöd för hela verksamheten, och ger en helhetssyn över affärsprocesser och mål. Anledningen till att man väljer att införskaffa ett sådant system är helt enkelt för att få struktur och kontroll över verksamheten och dess strategier.

Verksamhetsystemet, ibland även kallat ledningssystemet, är en plattform som hjälper er att få koll på att företaget styrs i enlighet med den vision som finns. Det betyder att ett krav ni ska ställa vid inköp av ett verksamhetssystem, är att det kan ge er en tydlig och transparent bild av var ni är idag och hur väl era mål efterlevs.

Vilket är då det bästa verksamhetssystemet för ert företag? Här finns att välja på både enklare system samt mer komplexa och skräddarsydda lösningar. Lägg gärna tid på att se över vilka bitar ni framförallt vill ha hjälp med – och om ni har behov av skräddarsydda funktioner.

Vilka verksamhetssystem finns på svenska marknaden?

Det finns många lokala och internationella leverantörer inom kategorin verksamhetssystem, skillnaden mellan dessa aktörer ligger oftast i affärsvärdena såsom support i lokal språk, integrationskapacitet, enkelheten i implementationen, affärsmodellen.

Kanske ska hela verksamhetssystemet vara skräddarsytt? Det bästa sättet att börja är att kartlägga och analysera hur ert behov ser ut idag, samt vad ert framtida behov kan tänkas vara. Efter det är ni redo att jämföra och välja verksamhetssystem - BusinessWith finns här att hjälpa dig med att hitta det bästa verksamhetssystemet för ditt företag.

3 tips när du väljer verksamhetssystem

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 21 olika Verksamhetssystem

Sortera på
Centuri

Centuri

Centuri

Hantera all viktig information på samma ställe - Smart processmotor för operativa arbetsflöden - Dokument-, ärende-, avvikelse- och avtalshantering med samma logik - Prickskjut information och arbete automatiskt till rätt personer i din organisation - Anpassa systemet till er verksamhet, inte verksamheten till systemet - Lätt-integrerat - Låga förvaltningskostnader och enkelt att göra förändringar...

Lär dig mer om Centuri

Läs mer
JSC

Koll365

JSC it-partner

Koll 365 Ledningssystem är ett nyckelfärdigt kvalitetssystem i Microsoft 365 med fokus på användarvänlighet som ger dig smidig tillgång till rätt information var du än befinner dig – allt paketerat till en fast kostnad per månad. Med Koll 365 får du ordning på dokument, flöden och processer och sparar tid till det som är viktigt.

Lär dig mer om Koll365

Läs mer
Datakvalitet-logo

Datakvalitet

Datakvalitet

Datakvalitets system kännetecknas av användarvänliga och anpassningsbara moduler för lednings- och kvalitetsarbeten inom alla typer av företag och organisationer. En av marknadens bästa sökmotor är standard i vårt system. Den robusta plattformen underlättar en effektiv och lönsam arbetsdag. Systemet stödjer alla ISO standards och lagar. App som både fungerar online och offline.

Lär dig mer om Datakvalitet

Läs mer
Any4m

Any4m

Any4m

Med Any4m’s molnbaserade plattform och användarvänliga gränssnitt är det enkelt att visualisera verksamhetens processer och skapa ett modernt interaktivt ledningssystem. Genom att länka ihop strukturer och dokument i Any4m, helt sömlöst integrerat med Microsoft Office 365, förbättras verksamhetens samsyn och effektivt samarbete mellan tvärfunktionella team möjliggörs. Med Any4m kan användarna även...

Lär dig mer om Any4m

Läs mer
EcoTech

EcoTech

EcoTech

EcoTechs innovativa molntjänst är en integrerad plattform som erbjuder omfattande lösningar för lagbevakning, dokumenthantering, processkartläggning och mycket mer. Med fokus på miljö, kvalitet och livsmedel levererar vi skräddarsydda tjänster som omfattar ISO-standarder, vilket säkerställer överlägsen kvalitet och efterlevnad. Vår helhetslösning är din väg mot effektivitet, överensstämmelse och f...

Lär dig mer om EcoTech

Läs mer
Multisoft

Multisoft

Multisoft

Multisoft levererar webbaserade systemlösningar som anpassas utifrån din verksamhet. För verksamheter som vill spara resurser till värdeskapande arbete, hjälper Multisoft att automatisera bort onödig administration och dubbelarbete. Istället ersätts det av en automatiserad systemlösning som kan integrera mot befintliga och nya system - enkelt och snabbt. Berätta om dina verksamhetsbehov.

Lär dig mer om Multisoft

Läs mer

Addsystems erbjuder en webbplattform för ledningssystem som det ska kännas roligt, tryggt och effektivt för användaren att arbeta i. På så vis blir det enklare att få med hela organisationen i ett system med ISO som verkligen gör skillnad. Det går även utmärkt att lägga till standardlösningar men även göra kundanpassningar utifrån förändrade behov och önskemål.

Lär dig mer om Add Ledningssystem

Läs mer

Asys är den moderna digitala plattformen för ledningssystem och verksamhetsstyrning. Systemet är utvecklat med senaste teknik och tillgängligt via molnet för alla typer av enheter för en organisation. Asys är utformat för att enkelt kunna hanteras av organisationen själv och laddat med smarta digitala funktioner. Dessutom är flexibelt för att kunna anpassas just för er organisation och upplevas...

Lär dig mer om Asys - powered by Ampiro

Läs mer
GoalEnvision-logo

GoalEnvision

GoalEnvision

GoalEnvision är det svenska strategiverktyget för företag av alla storlekar och branscher. Med beprövade verktyg och smarta funktioner ger vi dig och ditt team verktygen att sätta de mål som ni behöver nå. Vårt AI-assisterade verktyg hjälper dig att formulera och förmedla tydliga strategiska mål, engagera teamet och koppla deras arbetsuppgifter till strategiska mål, mäta framsteg och justera strat...

Lär dig mer om GoalEnvision

Läs mer

Ett av marknadens absolut mest kompetenta verktyg för processtyrd dokumenthantering. Med över 25 år och mer än 10 tusen användare som jobbar i EzyFlex kan vi erbjuda både erfarenhet och kompetens samt en mycket användarvänlig plattform. Vi har genom åren fått förtroendet från några av Sveriges mer etablerade företag där vi hela tiden tillsammans med våra kunder utvecklat plattformen. EzyFlex fin...

Lär dig mer om EzyFlex

Läs mer

SmartDok är ett komplett rapporteringssystem för små och stora bygg- & anläggningsföretag. Allt från tidrapportering till maskinunderhåll och KMA-dokumentation får du samlat i en app. Med kunder i hela Norden och över 70.000 aktiva användare är SmartDok nordens mest använda rapporteringssystem.

Lär dig mer om SmartDok

Läs mer
AM system

AM system

AM Hultdin system AB

AM System är ett molnbaserat ledningssystem som förenklar styrningsprocessen för både små och stora företag. Med funktioner som ärendehantering, dokumenthantering och underhållsprogram.

Lär dig mer om AM system

Läs mer
Azure

Azure

Microsoft

Azure är ett low-code program utvecklat av Microsoft och är ett omfattande system som är skalbart med en rad olika typer av moduler. Systemet är framtaget för programutveckling med begränsad kod och kan leverera lösningar till en mindre kostnad än vid system framtagna med komplex kod samtidigt som det erbjuder mängder av autonoma funktioner. Systemet kan enkelt utökas och målet vid implementerad l...

Lär dig mer om Azure

Läs mer

Canea är ett ISO certifierat ledningssystem som bidrar till effektivisering av verksmaheten, tack vare funktioner som kvalitetsledning, informationssäkerhet och kundresa.

Lär dig mer om CANEA ONE

Läs mer
InSight

InSight

Tahoe

Tahoe InSight är ett användarvänligt ledningssystem som snabbt kan impementeras för att förbättra företagets processer. Genom klickbara processkartor, verktyg för avvikelser och smidig administration kan företaget effektivisera sin verksamhet.

Lär dig mer om InSight

Läs mer
Landax

Landax

Landax

Landax erbjuder ett modulärt ledningssystem som enkelt kan anpassas efter företagets behov genom att kombinera de många modulerna som erbjuds. Funktioner som kan adderas inkluderar kompetensmodul, riskanalys och processkarta.

Lär dig mer om Landax

Läs mer
Odoo

Odoo

Odoo

Med Odoo får ni en modern digital mjukvara som låter er integrera alla uppgifter i ett system. Odoo går att anpassa med i princip vilka appar som helst och det är deras specialitet.

Lär dig mer om Odoo

Läs mer

Ett webbaserat och användarvänligt ledningssystem som lätt anpassas efter företagets behov. Inkluderar funktioner som processkartor, dokumenthantering, versionskontroll och riskhantering.

Lär dig mer om SIMPLI Manage

Läs mer
Spineweb

Spineweb

Ecowise

Ett effektivt och användarvänligt verktyg som förenklar bolagets arbete med kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Spineweb erbjuder funktioner som versionshantering, integrationer och påminnelser.

Lär dig mer om Spineweb

Läs mer
Stratsys

Stratsys

Stratsys

Stratsys är en molnbaserat plattform för verksamhetsstyrning som hjälper företag i alla storlekar att få bättre kontroll på sina ledningsprocesser. Stratsys erbjuder funktioner för riskhantering, kvalitetssäkring och kraftfulla analyser.

Lär dig mer om Stratsys

Läs mer
Tidvis

Tidvis

Tidvis

Tidvis är en specialanpassad verksamhetsplattform för vård och omsorg. Systemet fokuserar på att förenkla det dagliga arbetet i vården. Med enkel översikt över schmaläggning, frånvaro/ledighet samt CRM-stöd.

Lär dig mer om Tidvis

Läs mer

3 tips när du väljer verksamhetssystem

Behöver du ett verksamhetssystem till ditt företag, men vet inte hur du ska göra för att välja rätt system? Vilken ände ska du börja i? BusinessWith listar tre tips på hur du kommer igång med ditt systemval.

  1. Utvärdera. Att införskaffa ett verksamhetssystem är ett stort val för hela er organisation. Här gäller det att göra rätt redan från början. Det du behöver göra först och främst är att se till att alla i styrgruppen är med på bollen. Involvera styrgruppen – och involvera de personer som ska använda sig av systemet. Se till att ta god tid på dig för att höra allas behov och skapa en gedigen plan för införandet.
  2. Jämför leverantörer. Ha en noggrann kravspecifikation och testa hur väl varje leverantör kan leva upp till den. Kanske har du bara en leverantör i åtanke – men likväl bör du ställa de tuffa frågorna till denne också. Gå igenom implementeringsfasen, ställ krav på leverans, support och stöd. Och glöm för all del inte att kolla upp vad andra kunder säger om er tilltänkta leverantör.
  3. Förbered implementering. När du har valt verksamhetssystem, behöver du ha ännu en plan – en plan för själva införandet. Att implementera ett system kan ta lång tid, och är något som inte går att göra helt själv. Be om hjälp och se till att ha nog med resurser för utbildning. Kan leverantören hjälpa till med utbildning och stöd?

Glöm inte att utvärdera det nya systemet när det är på plats – men gör inte det för tidigt. Att se resultat av ett nytt system kan ta tid. Ha inte för bråttom!

Ska du upphandla verksamhetssystem och behöver goda råd inför upphandlingsfasen? Eller vill du ha fler tips? Välkommen att höra av dig till oss på BusinessWith.

Beskrivning av verksamhetsfunktioner

Analysverktyg

Ett bra verktyg för er som analyserar effektivitet och arbetar datadrivet. En vanligt förekommande funktionalitet i ett verksamhetssystem.

Avvikelsehantering

En viktig funktionalitet för ett verksamhetssystem är att man skall kunna rapportera avvikelser och åtgärda dessa. Det kan gälla exempelvis reklamationer.

Behörighetshantering

Viktigt att kunna styra behörighetsnivåer för organisationer i vilka verksamhetssystemet är ett centralt system som många kommer ha tillgång till.

Dokumenthantering

Viktig modul för de som hanterar flertal olika avtal, dokument och certifieringar. En fundamental funktionalitet som man som köpare av ett verksamhetssystem skall förvänta sig ingår.

Måluppföljning

Funktionalitet för att sätta mått på uppsatta mål, hur de ska mätas och följas upp.

Processkarta

Ett bra hjälpmedel för att kunna visualisera en organisationsstruktur och därifrån kunna påbörja interna diskussioner för förbättringar.

Strategiutveckling

Funktionalitet för strategiutveckling. Hantera dina uppsatta mål, spåra dina framsteg och se hur du presterar mot dina mål.

Stöd för ISO standard

Det finns internationella ISO standarder som verksamhetssystem arbetar efter och skall kunna ge stöd för t.ex. ISO 9001. Ett verksamhetssystem arbetar och styrs mycket efter certifieringar.

Ärendehantering

En viktig modul i ett verksamhetssystem är att kunna hantera flöden av ärenden (tickets) inom organisationen. Ingår i de flesta verksamhetssystem och är en ”morot” i systemet.