HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Allt om system och programvara för tid och projekt

Vad är system inom tid och projekt?

Tid är pengar, så fungerar det för de flesta företag. Många organisationer och företag är därför i behov av att medarbetarna ska kunna rapportera in hur mycket tid de lägger på olika sysslor eller projekt, eller behöver ha ett system för att sköta ordrar och hantera projekt. Allt för att effektivisera alla processer i så stor grad det går. Lönsamhet är ett ord som ofta nämns i sammanhanget, då system inom tid och projekthantering går ut på att veta vilka projekt, tjänster eller produkter som är lönsamma för företaget. Här hittar du allt från arbetsordersystem och projektledningssystem, till bemanningssystem och system för dem som jobbar på fältet, alltså fältservice - men även schemaläggningssystem går under kategorin tid och projekt.

Det finns i dag gratisversioner för att kunna rapportera kring tid och, men fundera innan du väljer verktyg och system vad som är viktigt för er. Vad behöver du ha ut av systemet? Hur skräddarsytt behöver det vara? Hur många användare ska ha tillgång till systemet? Behöver ni exempelvis kunna dela upp rapporteringen av tid i ett projekt, så att ni vet vilka timmar som ni kan betalt för av kund och hur många timmar ni lagt internt? Eller är det mest tidrapportering i form av timmar gjorda på jobbet och om någon har frånvaro att rapportera in, som ni behöver?

Det är som förståeligt ett antal frågor man bör ställa sig innan man gör sitt val. Huvudsaken är att hitta ett system som verkligen passar för ändamålet - och för användaren. I dag finns många Saas-lösningar (software as a service, alltså att du som kund inte behöva installera ett program på egen server utan kan ”hyra” in dig hos ens leverantör som sköter bland annat back-upen). Det går givetvis också att bygga sitt eget system som är skräddarsytt för just ditt företag. BusinessWith ger dig alla system och verktyg inom tid och projekt, så att din organisation eller företag ska kunna göra ett rätt - och enkelt val.

Toppsystem i Tid & Projekt

Hej hantverkare! Vill du spara tid och pengar? Med Trinax Tid & Projekt gör du precis det, varje dag. Alla digitala verktyg du behöver, på ett och samma ställe – Från offerter och tidrapportering till projekthantering och fakturering – I dator eller mobil, på kontoret eller bygget.

Lär dig mer om Trinax Tid & Projekt

Fieldly-logo

Fieldly

Fieldly

Jobbar du inom bygg & installation? Med Fieldly får du koll på bygget – från påbörjat jobb till pengar på kontot. Fieldly finns som app för dig som jobbar i fält och som webb-version för dig på kontoret. Användarvänlig och säker projekthantering för små till medelstora företag i byggbranschen, helt enkelt.

Lär dig mer om Fieldly

Summera Support-logo

Summera Support

Summera Support

Ett modernt webbaserat ärendehanteringssystem för hantering av serviceärenden, felanmälan, arbetsorder, produktsupport och kundtjänst. Ärenden hanteras snabbt och enkelt via dator eller mobiltelefon.

Lär dig mer om Summera Support

Easoft är navet i företaget. Mycket kompetent och lättanvänt system för bygg, anläggning, installations och serviceföretag. Easofts användarvänlighet gör administrationen tidseffektiv. Oavsett vart i projektet ni är, från första kundkontakt till fakturering, har Easoft smarta lösningar som gör det enkelt att upprätthålla fullständig kontroll. Ni kommer förstå varför man väljer Easoft.

Lär dig mer om Easoft ERP

TimeLog PSA är 100 % skräddarsytt för konsultföretag och interna konsultteam med 20-200 användare. Systemet knyter ihop din tids- och kostnadsredovisning med din projekthantering, resursplanering, lönehantering, fakturering och KPI-rapportering. På så sätt minskas tiden du behöver lägga på administration drastiskt – samtidigt som du får den data du behöver för att kunna öka lönsamheten.

Lär dig mer om TimeLog PSA

Blikk-logo

Blikk

Blikk

Blikk är ett flexibelt system som samlar företagets viktigaste funktioner i ett sömlöst affärsflöde, från offert till projekthantering, tidrapportering, uppföljning och fakturering. Med vår användarvänliga mobilapp kan du enkelt hantera dina projekt och rapportera tid även när du är på språng.

Lär dig mer om Blikk

Bygglet

Bygglet

Bygglet

Bygglet är ett komplett projekthanteringsverktyg anpassat för dig som har ett mindre- eller medelstort företag i byggbranschen. Bygglet hanterar alla dina moment från offert till faktura och uppföljning, tidsrapportering, material, tilläggsarbeten, intäkter och kostnader. Kort och gott – du har allt i ett överskådligt och lättanvänt verktyg. Eftersom Bygglet är webbaserat kommer du kunna ha med d...

Lär dig mer om Bygglet

Timeplan

Timeplan

Exsens AB

Timeplan är ett heltäckande, molnbaserat personalhanteringssystem som anpassar sig efter varje företags unika behov, oavsett om du driver ett litet företag eller ett stort internationellt företag. Med vår användarvänliga app och webblösning kan dina medarbetare enkelt hålla koll på sina scheman, tidrapportera och kommunicera. Du får tillgång till funktioner som gör personalhanteringen smidig och e...

Lär dig mer om Timeplan

Varför använda system för tid och projekt?

Hos BusinessWith hittar du en mängd av olika system som alla går under kategorin tid och projekt. Tidrapporteringssystem är självklart, men här kan du även läsa mer om bemanningssystem, projektledningssystem eller varför inte schemaläggningssystem? Alla system inom tid och projekt går ut på att du som företag ska kunna hantera personal och tid på bästa sätt. Särskilt inom tidrapportering vill du kunna veta vilka projekt som ger mest pengar i slutändan, för att kunna analysera och välja riktning för ditt företag eller organisation.

Excel-ark och kalkylblad är den enkla lösningen för att kunna sköta scheman, tidrapporter och resurser. Men här kräver en stor portion koncentration för att inget ska gå fel, som att exempelvis missa att bemanna ett visst arbetspass eller att missa att ge en person nog med vila mellan passen.

Systemen inom tid och projekt, oavsett om det handlar om följa arbetsuppgifter på fältet eller att rapportera in frånvaro, ger dig som arbetsgivare större kontroll och bättre överblick. BusinessWiths enkla jämförelseguide hjälper dig att hitta det system eller verktyg som passar verksamheten bäst. Här kan du filtrera på olika funktioner som ni är i behov av, och läsa om respektive system. Du sorterar smidigt efter storlek på ert företag och kan även gå vidare till respektive systems hemsida för att läsa mer. Glöm inte att läsa omdömen och kundrecensioner - de hjälper dig på vägen till rätt system.