Behöver ni hitta nya sätt att kommunicera riktat mot utvalda användare? SMS-verktyg är en kraftfull marknadsföringsmetod med hög öppningsgrad och stark effektivitet. SMS - Marknadsföringsverktyg hjälper er som företag att skapa, skicka och hantera era marknadsföringskampanjer via sms.
Ett antal aktörer på marknaden erbjuder tjänsten. De står dels för appen eller plattformen som används för att skicka ut meddelanden, dels för analysverktyget där ni efter utskick kan utvärdera kampanjens effektivitet. Två tunga spelare är Link Mobility och Sinch. De är båda globala företag som erbjuder omfattande verktyg för att skapa målinriktade sms-kampanjer. Många aktörer har även börjat använda AI för att anpassa och optimera meddelanden, allt för att öka engagemanget och konverteringarna. Utöver dessa två jättar finns ett stort antal andra företag som erbjuder SMS - Marknadsföringsverktyg. När ni väljer vilken leverantör som passar bäst just för er, behöver ni fundera över vilka ni är och vad ni har för behov.
Vi på BusinessWith har skapat en jämförelseguide där ni som företag kan jämföra olika aktörer inom SMS-marknadsföring med varandra. Varsågoda att börja!
SMS - Marknadsföringsverktyg är en effektiv kommunikationskanal som används framgångsrikt av många företag. Till skillnad från sociala medier, där marknadsföringen kan riktas till stora grupper och där träffsäkerheten inte alltid är hög, är sms-marknadsföring en personlig kanal där du når rakt in i dina målgrupper.
Innan ni väljer marknadsföringsverktyg för mobilutskick, rekommenderar vi på BusinessWith att ni funderar över ett antal faktorer:
Användarvänlighet: Beroende på vilka i personalen som ska skicka ut kampanjerna, och de personernas digitala och tekniska kompetens, kan det här vara en viktig fråga. Ett tydligt gränssnitt är viktigt för den som vill ha ett system som är lätt att förstå och använda.
Anpassningsmöjligheter: Tänk gärna på att ni vill kunna optimera kampanjerna för att kunna skicka sms som engagerar mottagarna. De flesta verktyg erbjuder den funktionen, men det kan vara klokt att kontrollera möjligheterna på förhand.
Integrationer: Det är ofta viktigt att systemet för SMS - Marknadsföringsverktyg kan kopplas till andra system som ni använder, som CRM och en eventuell plattform för e-handel. Ni vill givetvis att det ska gå smidigt att hantera målgrupper och annan data.
Analys: Alltid lika relevant. När kampanjen är skickad, är det högt prioriterat att analysera resultatet för att ni ska kunna twista nästa utskick. Den här utvärderingen prioriteras ofta ner, men kontroll av öppningsgrad, klickfrekvens och konverteringsgrad är avgörande för att öka effektiviteten av era investerade pengar.
Ett par andra faktorer som är viktiga, är att kontrollera att verktyget följer lagar och regler för SMS-marknadsföring i Sverige. GDPR, inte minst, är avgörande att förhålla sig till. Satsar ni på ett företag med bas på någon annan del av världen är detta extra viktigt. Här kommer även support och service in. Se till att ni kan få hjälp under de timmar då ni själva arbetar, om det är viktigt för er.
Sist men inte minst, men som med alla systeminvesteringar är det värt att tänka över möjligheten att skala upp för att skicka sms till en större kundbas.