När behöver vi ett reklamationshanteringssystem?
Reklamationer är något som företagare allra helst vill vara utan, men tyvärr har konsumenterna rätt att reklamera såväl varor som tjänster. En kund kan påtala såväl fel som brister och dröjsmål. Ett system för reklamationshantering effektiviserar processerna och bidrar därmed till att minska de ekonomiska förluster som uppstår vid reklamation.
En vara får reklameras om den är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig. Den får även reklameras om den inte stämmer överens med informationen kunden fick eller om den inte är anpassad för det ändamål den saluförts för. Tjänster får reklameras på de grunder som specificeras i konsumenttjänstlagen, som gäller för tjänster som magasinering eller reparationsarbeten, för att nämna ett par alternativ.
För er som ska investera i ett reklamationshanteringssystem gäller det att hitta rätt system för just er verksamhet. Vi på BusinessWith hjälper er att jämföra och hitta det bästa systemet för just er.