HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa KMA-verktyg

Varför behöver man ett KMA-system?

KMA står för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och handlar om hur man ser till att exempelvis ett byggprojekt förlöper på ett säkert sätt. Att kvalitetssäkra ett byggprojekt är oerhört viktigt för att se att man följer planen. Exempel på vad som ingår i en KMA-plan är att se till att arbete med badrum går som det ska, eller att kablar dras på rätt sätt. Här gör man helt enkelt löpande kontroller, så kallade egenkontroller. Riskbedömning kring arbetsmiljö samt analys eller plan kring hur ens projekt påverkar miljön, ingår också i ett KMA-system. Du bör alltså systematiskt kunna visa att du har ett miljöarbete.

På marknaden idag finns ett flertal olika KMA-verktyg, som du kan jämföra och ställa mot varandra för att hitta det system som ligger i linje med vad ni eftersöker. BusinessWith listar de olika systemen, så att du ska hitta det bästa KMA-systemet för din verksamhet.

Vad ska jag kräva av ett KMA-system?

KMA-system eller KMA-plan används alltså för att kvalitetssäkra exempelvis ett byggprojekt och gör dokumentation så mycket enklare och där ni kan säkra upp att ni följer ISO-standarder. När ni gör egenkontroller som signeras, har checklistor och olika formulär, blir det lätt att kunna följa arbetets gång. KMA-verktyget är även till hjälp för att registrera eventuella olyckor eller avvikelser.

KMA-systemen är ert ledningssystem som ska vara ert stöd i arbetet med att förbättra verksamheten ur aspekterna kvalitet, miljö och arbetsmiljö. När ni är på jakt efter ett KMA-system, bör ni hitta det som är så nära er verklighet som möjligt. Användarvänlighet är viktigt. Behöver verktyget var tillgängligt som app i mobilen? Ska ni integrera det med andra system? Hos oss på BusinessWith kan du enkelt jämföra KMA-system för att hitta det bästa för just er verksamhet. Välkommen att använda vår jämförelseguide redan idag.

Läs mer om kvalitet, miljö och arbetsmiljö
2c8

2c8

2c8

2c8 Apps är verktyg för att skapa ledningssystem utifrån olika standarder och föreskrifter, bland annat ISO 9001, ISO 14001 och SOSFS. Med 2c8 Apps skapar du visuella modeller över processflöden, organisationsscheman och mycket mer. Modellerna är enkla att läsa samtidigt som medarbetare kan fördjupa sig i detaljer efter behov och följa länkar vidare till dokument och andra system. 2c8 Apps skapar ...

Lär dig mer om 2c8

Läs mer

Addsystems erbjuder en webbplattform för ledningssystem som det ska kännas roligt, tryggt och effektivt för användaren att arbeta i. På så vis blir det enklare att få med hela organisationen i ett system med ISO som verkligen gör skillnad. Det går även utmärkt att lägga till standardlösningar men även göra kundanpassningar utifrån förändrade behov och önskemål.

Lär dig mer om Add Ledningssystem

Webbsida

SmartDok är ett komplett rapporteringssystem för små och stora bygg- & anläggningsföretag. Allt från tidrapportering till maskinunderhåll och KMA-dokumentation får du samlat i en app. Med kunder i hela Norden och över 70.000 aktiva användare är SmartDok nordens mest använda rapporteringssystem.

Lär dig mer om SmartDok

Läs mer
AM system

AM system

AM Hultdin system AB

AM System är ett molnbaserat ledningssystem som förenklar styrningsprocessen för både små och stora företag. Med funktioner som ärendehantering, dokumenthantering och underhållsprogram.

Lär dig mer om AM system

Läs mer

Bygglets KMA-verktyg skapar en god struktur för KMA-arbetet och ger en god vägledning mot organisationens uppsatta mål. Systemet har stöd för ISO-certifikat och är helt digitalt med anpassningsbara tillägg av funktioner efter behov. Håll företagets antällda ständigt uppdaterade med denna lösning då Bygglet alltid finns tillgängligt via mobilen.

Lär dig mer om Bygglet KMA

Läs mer
CHECKD

CHECKD

Next-tech

Med denna lösning kan du enkelt hantera ärenden och uppgifter för att främja miljö- och kvalitetsarbetet på företaget. Ha en god översikt kring status på olika ärenden och samla dessa på en och samma plattform i mobilen, vilket gör det möjligt att nå dessa vart du än är. CHECKD kan även kombineras med andra lösningar från Next-tech, vilket breddar användningsområdena.

Lär dig mer om CHECKD

Läs mer
KMA Online

KMA Online

KMA Center

Detta verktyg är en molnbaserad tjänst, vilket innebär att ingen programvara behöver laddas ned till din dator. Plattformen är skapad för hantering av ledningssystem enligt ISO- samt FR-certifikat och kan erbjuda god dokumentation av avvikelser och händelser för en smidigare hantering av dessa.

Lär dig mer om KMA Online

Läs mer
KMA-pärm

KMA-pärm

Produktblad direkt

Denna lösning bidrar till en fullständig dokumentering av KMA arbetet på arbetsplatsen med hög kvalitet. Med en enkel hantering och möjlighet till anpassning kan detta system struktureras efter behov och full kontroll kan uppnås inom organisationen. Verktyget är webbaserat och har fuktioner för avvikelsehantering, dokumentering och ÄTA-registering.

Lär dig mer om KMA-pärm

Läs mer
Safetynet

Safetynet

Axintor

Safetynet erbjuder en digital plattform där organisationen kan effektivisera sitt kvalitets- och hållbarhetsarbete. Genom att enkelt ha tillgång till systemet via appen kan till exempel foton eller övrig dokumentation enkelt laddas upp snabbt och smidigt. Det finns även goda stöd för att arbeta med avvikelser i arnetsprocessen samt rapportering av statistik.

Lär dig mer om Safetynet

Läs mer

Ett webbaserat och användarvänligt ledningssystem som lätt anpassas efter företagets behov. Inkluderar funktioner som processkartor, dokumenthantering, versionskontroll och riskhantering.

Lär dig mer om SIMPLI Manage

Läs mer
Spineweb

Spineweb

Ecowise

Ett effektivt och användarvänligt verktyg som förenklar bolagets arbete med kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Spineweb erbjuder funktioner som versionshantering, integrationer och påminnelser.

Lär dig mer om Spineweb

Läs mer
VEPLA

VEPLA

VEPLA

VEPLA är ett webbaserat system med tillkommande handbok för arbetsmiljöarbetet inom organisationen. Med hjälp av applikationer för IOS och Android kan anställda få tillgång till VEPLA oavsett vart de befinner sig och därmed få information i realtid. Fotodokumentation, rapportering och avvikelsehantering är några funktioner som finns inom systemet. VEPLA har ingen bindningstid, vilket kan ses som e...

Lär dig mer om VEPLA

Läs mer

Varför är kvalitet, miljö och arbetsmiljö så viktigt?

Ett KMA-verktyg är många gånger integrerat i företagets verksamhetssystem och är en viktig del i arbetet med att säkerställa att byggprojekten följer och efterlever ISO-standarder. I kvalitetsarbetet ingår att man kvalitetssäkrar själva utförandet och leveransen, som exempelvis att man följer kundens önskemål och krav.

Miljöarbetet syftar till att man som till företag har ansvar att följa miljölagar och regler. Att dessutom verka för en så trygg, säker och god arbetsmiljö som möjligt, är något KMA-systemet också hjälper till att stödja.

Kortfattat kan man säga att KMA-systemet hjälper till med både struktur, ordning och reda. Många föredrar att ha ett KMA-verktyg med färdiga mallar, KMA-handbok och riskanalyser som man själv kan redigera. Miljö-kvalitets-och arbetsmiljöpolicys är ett måste för varje företag som bygger eller utför andra sorters arbeten – BusinessWith hjälper dig hitta rätt system. Varmt välkommen att jämföra och välja KPA-verktyg i vår jämförelseguide.

Beskrivning av produktfunktioner

Avvikelsehantering

Vid händelse av avvikelser i arbetet kan dessa dokumenteras och status noteras samt hanteras i systemet.

Dokumenthantering

Samla viktiga dokument digitalt och strukturerat på en och samma plats i systemet samt undvik onödig pappershantering.

Fotodokumentation

Erbjuder en möjlighet till att dokumentera händelser eller tillstånd med hjälp av foton. Ladda upp foton inom systemet och koppla dessa till särskilda händelser för en med detaljerad process.

KMA-handbok

Handbok för hur kvalitet, miljö och arbetsmiljön ingår i systemet, vilket är en bra guide för hur organisationen skall bedriva arbetet inom dessa områden.

Rapporter

Skapa och dela rapporter med medarbetare för att skapa en god förståelse för situationer inom företaget.

Resurshantering

Hanterar organisationens olika resurser. Med hjälp av denna funktion kan företag få en bättre koll på hur resurser hanteras för att öka lönsamheten, kvaliteten samt minska miljöpåverkan.

Stöd för ISO standard

Systemet har de funktionaliteter som krävs för att möjliggöra för certifiering av diverse ISO-certifikat.

Ärendehantering

Funktionen underlättar hantering av de ärenden som är aktuella inom organisationen genom att samla dessa och uppdatera med tillhörande status på var dessa är i processen.

ÄTA-registrering

En funktion specifikt inriktad på byggbranschen som möjliggör för bolaget att registrera potentiella ÄTA-tillägg.