Kämpar ni för att lyckas med annonseringen online? Når ni inte rätt målgrupper med era ads? Det är helt klart dags att investera i en data management platform, en så kallad DMP. Med en data management platform kan ni bättre förstå och rikta era marknadsföringskampanjer mot rätt målgrupper och på så vis nå nya framgångar med er onlineannonsering.
Marknaden erbjuder ett flertal data management platforms och det gäller att ni väljer rätt plattform för just era behov. Exakt vad ni behöver kan vara svårt att veta i ett inledande skede. Vi på BusinessWith rekommenderar att ni börjar med att utarbeta en strategi för er annonsering online, med mål och tydliga budgetar. Beroende på om ni driver ett litet företag eller om du representerar ett större bolag, ser era förutsättningar givetvis vitt skilda ut.
Data management platforms kan vara molnbaserade, även om alla inte är det. Vill ni ha allt i molnet, eller satsar ni hellre på en serverbaserad lösning? Det gäller att utvärdera och fundera innan ni slår fast vilken typ av DMP som är bäst för just er.
När ni har genomlyst era behov och resurser är det dags att söka efter rätt data management platform. Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst där du kan hitta marknadens bästa DMP – just för er. Varsågod att välja och jämföra redan i dag!
Det omtalade molnet, med lösningar som bland annat AWS Cloud från Amazon, Azure från Microsoft och Snowflake, kan spela stor roll när ni arbetar med er data management platform. Tack vare molnlagringstjänsterna blir er DMP mer kraftfull, då systemen med god effekt kan användas i samspel.
I de molnbaserade tjänsterna kan stora mängder användar- och kunddata lagras – information som hjälper er att bli mer träffsäkra med er onlinemarknadsföring. Det handlar om data från exempelvis sajter, appar och CRM-system.
Utan att gå in på för många detaljer, är en DMP specialiserad på just marknadsföringsprocesserna. För att den ska kunna arbeta så effektivt som möjligt behöver datan som ligger till grund för era reklamkampanjer förberedas. Molntjänster som nämnda Snowflake erbjuder tjänster för att förbereda denna data för din data management platform.
Din DMP använder sedan information om dina potentiella kunder, med demografisk info och beteendedata, för att leverera riktad och relevant marknadsföring till rätt kunder i rätt kanaler.