Hitta det WMS system som passar dig bäst

Ett WMS-system, eller warehouse management system, är grundläggande för den som vill arbeta effektivt med sitt lager och optimera arbetsflödet. Kanske har ni ett system redan i dag, men vill öka kundnöjdheten? Kanske har er verksamhet växt och WMS-systemet klarar inte att följa med i utvecklingen? Oavsett om ni redan är vana vid att jobba med ett lagerhanteringssystem, som det heter på svenska, eller om det är nytt för er, finns goda skäl att se över alternativen. Marknaden förändras i takt med att e-handeln spränger nya gränser, och era behov och krav med den.

Dagens moderna WMS-system är ofta flexibla, skalbara, molnbaserade och mobila. Den som arbetar med lager och kunder behöver snabbt kunna svara på om en produkt finns i lager, när den beräknas komma in, eller hitta en lämplig ersättningsvara. Ofta går systemen att koppla till andra system, som det ERP-system som ni använder. Integrerade system skapar en kraftfull resurs för det företag som vill ligga i framkant. ERP-systemet, eller affärssystemet, ger tillsammans med WMS-systemet en tydlig bild över företagets ekonomiska läge. Plötsligt får ni inte en uppdaterad bild bara av lagret, utan även av de ekonomiska delarna av verksamheten.

Med rätt warehouse management system får ni stöd med såväl planering som kontroll och organisation och kan erbjuda era kunder den absolut bästa servicen på marknaden. Det är en klar konkurrensfördel, som gör det värt att investera några timmar på att jämföra de olika lagersystem som marknaden erbjuder.

När ni vill jämföra hjälper vi på BusinessWith er att välja det WMS-system som är bäst just för er. Välkommen att använda vår systemguide.

5 viktiga punkter för dig som jämför WMS-system

Snabbguide

Lista på 15 olika WMS System

Snabbguide

5 viktiga punkter för dig som jämför WMS-system

Det finns några faktorer som är extra viktiga för dig som jämför WMS-system. BusinessWith vill gärna stötta dig och har därför handplockat fem punkter som hjälper er att göra rätt val.

  1. Företagets storlek. Hur stort är ert företag i dag? Hur ser era ambitioner för framtiden ut? Storleken har betydelse för dig som väljer WMS-system. I vår guide kan du välja att filtrera på lagerhanteringssystem för företag i olika storlek.

  2. Tillgänglighet. Nästan alla WMS-system är i dag molnbaserade, vilket passar perfekt i den snabbväxande bransch som e-handeln utgör, men även för fasta butiker som primärt arbetar fysiskt. Är ni inte inställda på ett molnbaserat lagersystem i dag, kan det vara en god idé att fundera på det som ett alternativ.

  3. Röststyrning. Har ni behov av röststyrd orderplockning, eller pick by voice som det också heter? I vår systemguide kan ni enkelt filtrera och se vilka system som erbjuder den tjänsten, vilket minskar manuellt arbete med händerna.

  4. Kontroll. Inte alla warehouse management system erbjuder optimering av lagernivå, vilket kan vara värt att fundera över. Att optimera lagersaldot kan vara högt prioriterat för dig som vill hålla kostnaderna låga och samtidigt erbjuda hög service gentemot kunden.

  5. Skalbarhet. I dag är ni på en plats, men var befinner ni er om ett år? Om fem år? För att slippa byta WMS-system när ert företag har växt, om ni har sådana planer, kan det vara värt att ta en extra titt på de skalbara lagerhanteringssystem som marknaden erbjuder.

Låt oss på BusinessWith hjälpa er i valet av WMS-system. Testa vår guide nu direkt!

Beskrivning av produktfunktioner

API

Verktyget går att kombinera tillsammans med andra plattformar och möjliggör därmed för en smidigare användning av tjänsten inom organisationen.

Filtrera produkter

Ett filter i lagerhanteringen som möjliggör att endast se de produkter som uppfyller vissa kriterier i databasen. Kan till exempel vara filter för produkttyp, utseende eller liknande.

Optimering av lagernivå

Vid förändring i lagersaldot sker bokföring automatiskt och manuellt arbete kan därmed undvikas.

Optimering av plockslinga

En funktion som placerar varor på lagret för att skapa en så snabb och smidig plockning av produkterna som möjligt för de anställda. Detta resulterar i tidsbesparing för de anställda och i därmed hela organisationen.

Prognoser

Hjälper till att utföra prognoser med hjälp av tidigare försäljning. Detta kan spara tid för anställda samt optimera varuflödet i organisationen då det minskar risken för underskott eller överskott av produkter.

Rapporter och statistik

Möjlighet till att skapa rapporter med statistik över produkter i lagret, vilket är bra för att skapa en god överblick kring situationen på lagret.

Röststyrd orderplockning

Röststyrning innebär att de anställda blir styrda via en röst istället för till exempel en handdata vid plockning. Detta minskar det manuella arbetet med handdator och är ett smidigt sätt för tydlig komunikation vid plockning av produkter.

Spåra produkter

Håller koll på statusen på din produkt i lagret och kan till exempel notera eventuella händelser som påverkar produkten. Ett exempel på detta är om produkten är restlistad och när den kan återkomma i lager.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site