Tips för hur du kan mäta kundnöjdhet med ett verktyg
Kundnöjdhet eller kundlojalitet mäter man oftast genom ett kvalitetsmått, som NPS (Net Promoter Score). Att faktiskt våga sig på att mäta kundnöjdhet kan ge er en massa indikationer och fingervisningar på hur ni kan förbättra era produkter eller tjänster. För hur mycket kostar inte missnöjda kunder? Och har ni tänkt på vad en missnöjd kund kan säga om er, som leder till att chansen för att få nya, potentiella kunder minskar? En god kund däremot, är en viktigt ambassadör för ert företag.
Innan ni börjar mäta kundnöjdheten bör ni ta fram ett syfte och plan för vad ni ska göra med de svar eller den återkoppling ni får från era kunder. Hur eller när i kundupplevelsen ska ni skicka ut en kundundersökning? Vad ska ni göra med återkopplingen ni får? Utan en tanke med vad ni faktiskt ska göra av svaren, kommer det bli svårt att förbättra er. Hur ska ni analysera resultat och hur ska själva förbättrings- eller förändringsprocessen gå till?
Ta er gärna lite tid att jämföra verktyg för kundundersökningar, innan ni väljer system eller verktyg. BusinessWith hjälper er på vägen – vi listar de mest populära verktygen för kundundersökningar som finns idag. Välkommen att börja jämföra nu direkt, för att välja det bästa verktyget för kundundersökningar för er verksamhet.