HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa system för utläggshantering

Vilket system för utläggshantering passar er bäst?

Öka effektiviteten och minimera administrationen på ert företag genom att använda ett system för utläggshantering. Det är förvånansvärt många som fortfarande sköter arbetet med utlägg via Excel eller på andra ineffektiva och tidskrävande sätt, trots att det finns utmärkta onlinebaserade system för kvittohantering. Ofta är de användarvänliga och anpassade till mobilen. Även den som ofta är på språng ska snabbt och enkelt kunna hantera utlägg: Via några knapptryck kan kvitton fotograferas och sparas i molnet och på samma sätt kan attestanter godkänna utläggen på stående fot.

Oavsett om det handlar om utlägg för friskvård, fika vid kundmöten, utrustning för hemmakontoret, milersättning eller andra resekostnader, är det viktigt att de bokförs korrekt. Genom att använda en utläggstjänst sparar ni tid i flera led: såväl hos de anställda och de attesterande cheferna, som hos den ekonomipersonal som sköter bokföringen.

Tänk på att välja ett system som är enkelt att hantera för din personal. Även din minst tekniska medarbetare ska kunna göra utläggen korrekt. Kundtjänst, antingen via telefon eller chatt, är för vissa företag en prioriterad funktion.
Det bör vara möjligt att addera användare i takt med att ditt företag eller din organisation växer. Har du flera bolag bör systemet klara det.

För att du ska hitta rätt system för utläggshantering för just ert företag, har vi på BusinessWith skapat en jämförelsetjänst. Fundera över vad du ser framför dig och{' '} sök efter det system för kvittohantering som passar just er. Kontakta oss gärna om du stöter på utmaningar. Lycka till!

Vad räknas som utlägg?
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Visma Spcs

Våra kunder kallar Visma eEkonomi för användarvänligt, enkelt och tidsbesparande. Vi kallar det bokföring och fakturering på autopilot. Här är några exempel på funktioner som förenklar din vardag: Programmet känner av hur dina kunder vill ha sina fakturor och skickar dem automatiskt via brev, pdf, e-faktura eller via Kivra. Du behöver inte frankera och posta fakturor – det sköter programmet. Fakt...

Lär dig mer om Visma eEkonomi

Webbsida
Findity

Findity

Findity

Findity är en utläggsjänst skapad för dig. Hantera alla dina köp, kvitton, representation, milersättning och traktamenten på ett ställe – helt automatiskt och uppdaterat efter lokala skatteregler. Få tid över med en utläggtjänst som funkar med dina befintliga kort och bokföringssystem – så att du kan fokusera på det som är viktigt för dig. Genom vårt white label-partnerskap sätts vår teknik i dina...

Lär dig mer om Findity

Läs mer
Bokio

Bokio

Bokio

Gratis bokföringsprogram för mindre företag. Bokföringssystemet erbjuder färdiga bokföringsmallar, automatiska rapporter, momsdeklaration m.m. Dessutom erbjuder Bokio en detaljerad databas med guider och videos för alla sina användare.

Lär dig mer om Bokio

Läs mer
QBIS Expense

QBIS Expense

QBIS Business Systems

Rapportera endast det nödvändiga och få mer korrekt hantering av alla typer av utlägg med QBIS Expense. Automatiska beräkningar av moms, ersättning, avdrag eller förmåner gör att ingen förkunskap krävs för rapportören att ange korrekt information redan vid utläggsregistreringen. QBIS sköter uträkningarna för att underlätta rapportering, attestering och verifiering av både chefer och administratöre...

Lär dig mer om QBIS Expense

Webbsida

Acubiz förser en okomplicerad utläggshantering från kvitto till utbetalning. Allt detta i en molntjänstbaserad app.

Lär dig mer om Acubiz EMS

Läs mer
Ascendo Expense

Ascendo Expense

Medius Ascendo

Med Ascendo Expense slipper ni det manuella arbetet av att hantera och registrera kvitton, attestera och kategorisera utlägg.

Lär dig mer om Ascendo Expense

Läs mer

Få bättre överblick över era rese- och utläggskostnader genom Basware TEM.

Lär dig mer om Basware TEM

Läs mer
Concur Expense

Concur Expense

SAP Concur

Minska administratonen av kvitton, papper och manuellt arbete för registrering av utlägg. SAP Concur hjälper er effektivisera det administrativa arbetet kring resor, utlägg och milersättning.

Lär dig mer om Concur Expense

Läs mer
Rydoo

Rydoo

Rydoo

Rydoo automatiserar hela din utläggningsprocess med sin lättanvända mjukvara. Genom automatisk integration med ert företags policies, och enkelt översikt får ert företag bättre kontroll på era utlägg och kostnader.

Lär dig mer om Rydoo

Läs mer
S&B Payroll

S&B Payroll

Söderberg & Partners

Ett lättarbetat digitalt verktyg för att registrera sina kvitton, utlägg och milersättningar. Appen sköter moms och förmånsbeskattning automatiskt.

Lär dig mer om S&B Payroll

Läs mer
VIEW Expense

VIEW Expense

View Ledger

VIEW Expense möjliggör en säkrare och effektivare hantering av företagets utlägg. Detta med hjälp av sin anpassningsbara systemlösning.

Lär dig mer om VIEW Expense

Läs mer

Vad räknas som utlägg?

Alla utgifter som ett företag har måste bokföras. Det finns olika typer av utlägg som rör anställda: “eget utlägg” och “utlägg för anställda”. Vi förklarar skillnaden.

Egna utlägg

När anställda eller delägare lägger ut privata pengar för arbetsrelaterade kostnader räknas det som “egna utlägg”. Det kan vara kostnader för resor, boende eller fikabröd. När en anställd betalar privat för något som företaget ska stå för, får företaget en skuld till den anställda. Den skulden regleras i samband med att lönen utbetalas, antingen som traktamente eller som ersättning för den faktiska kostnaden.

Den som gör ett eget utlägg måste kunna bevisa att hon har haft utgiften, via exempelvis ett kvitto, för att få ersättning.

Utlägg för anställda

Utlägg för anställda är när arbetsgivaren står för något som den anställda får använda privat. Det kan till exempel handla om en dator eller en mobiltelefon. Den här kategorin av utlägg utgör en skattepliktig förmån, om inte den anställda betalar tillbaka (inklusive moms).

Få bättre ordning på företagets kostnader och personalens utlägg med ett system för utläggshantering. Hos oss här på BusinessWith kan du själv jämföra olika system och hitta det som passar er bäst. Hör gärna av dig om du har frågor!