HemSystemguidenBloggOm oss

Jämför Sveriges bästa CRM-system

Vilket CRM-system behöver ditt företag?

CRM betyder customer relationship management och ett CRM-system hjälper företag att automatisera olika moment i sälj- och kundhanteringsprocessen. CRM-system syftar till att öka försäljningen genom att bland annat spåra och registrera sälj- och kundinteraktioner och samla och analysera kunddata från olika källor såsom webbsidor, sociala medier, telefonsamtal m.m. Ett CRM-system är ofta implementerat hos sälj- och marknadsavdelningen som en central hub för att hantera säljkonton, prospekt och leads. Många bolag har även ett CRM-system implementerat med syfte att ha det som ett övergripande system för alla avdelningar.

Här kan du jämföra CRM-system, se vilka olika CRM-verktyg som finns i Sverige och läsa om vad är CRM och förslag på metoder när du skall välja CRM-system.

Vad behöver jag veta om CRM-system?

Testa systemguiden

Låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

webCRM är det flexibla systemet med många möjligheter, men som du samtidigt kommer snabbt igång med. I vår Plus-version, får du såväl en grundstruktur som möjligheten att jobba effektivt med kundrelationerna och där affärsmöjligheter och pipeline resulterar i snygga offert- och avtalsmallar. Följ era affärer mot budget och dra nytta av den data ni har för bättre beslut. Integrera även formulär frå...

Lär dig mer om webCRM - Plus

Webbsida

Upsales är Sveriges snabbast växande CRM som hjälper B2B företag. Upsales CRM hjälper B2B företag att hitta nya leads, vinna fler affärer och skapa merförsäljning hos befintliga kunder. Upsales är det självklara valet för snabbväxande säljorganisationer som vill ha ett komplett CRM med möjlighet att bygga på med funktioner såsom Marketing Automation och avancerade säljrapporter. Underlätta er pros...

Lär dig mer om Upsales

Webbsida

Hjälper dig med ökad försäljning, bättre service och större kundkännedom. Världsledande CRM-plattform som hanterar alla typer av kundnära processer så som säljstöd, marknad, fältservice, kund- och parterportaler m.m. Självklart kan alla funktioner skräddarsys och integreras med dina befintliga system. Salesforce ger dig möjligheter att växa dina affärer till nya nivåer.

Lär dig mer om Salesforce - Sales Cloud

Webbsida

Marknadens ledande low-code CRM som möjliggör enkelt och flexibelt användande utifrån verksamhetens behov. Modernt och stilrent utseende för en bra användarupplevelse. Totalt transparent affärsmodell utan dolda kostnader, i kombination med låg TCO (Total Cost Ownership) över tid, ger ett av världens mest prisvärda CRM-system. Lägg därtill en globalt prisbelönt processmotor, öppna och moderna APIer...

Lär dig mer om Creatio

Webbsida

webCRM är det flexibla systemet med många möjligheter, men som du samtidigt kommer snabbt igång med. I vår Enterprise-version, får du såväl en grundstruktur som möjligheten att jobba effektivt med kundrelationerna och där affärsmöjligheter och pipeline resulterar i snygga offert- och avtalsmallar. Dra nytta av de många fördelarna med eftermarknad och ärendehantering i samma system och dra nytta av...

Lär dig mer om webCRM - Enterprise

Webbsida

Vad är CRM?

Söker du efter ett CRM system som ska stärka dina kundrelationer? Eller vill du kunna samla in kunddata från olika källor för att sedan analysera och använda som beslutsunderlag?

Ett CRM-system är en av de mest centrala pusselbitarna för att hantera kunddata. Det är i ett säljstödssystem (såsom CRM) som du lagrar och samlar in information om nuvarande kunder och potentiella kunder. De som arbetar i systemet kan enkelt få tillgång till den information de behöver för att stärka relationen till kunderna eller sälja till nya potentiella kunder. Det är även i ett CRM system som du på ett mycket effektivt sätt kan mäta och analysera data från dina kundinteraktioner. Med andra ord består ett CRM system av många olika funktioner som går att använda till olika syften. Här är några exempel:

  1. Skapa och rikta kampanjer till relevanta kunder och följ sedan upp. Marknadsföring och sälj kan på så sätt samarbeta mer effektivt.
  2. Automatisera och förenkla säljprocessen för säljarna. Ta bort onödigt manuellt arbete och slipp en massa excel-filer.
  3. Gör det enkelt att skapa och dra ut sälj- och kundrapporter för att analysera hur ni kan förbättra försäljningen.
  4. Kategorisera prospekt efter hur benägna de är att faktiskt köpa eller inte, genom så kallat pipe management.
  5. Förbättra kundservicen och få en bättre överblick.

Det finns många funktioner i ett CRM system och du hittar alla CRM-funktioner med förklaringar här på businesswith.se, där du dessutom kan jämföra leverantörer mot varandra och undersöka vad som bäst matchar dina behov.

Det allra viktigaste att veta när det gäller CRM är att det är skapat med syftet att du ska kunna stärka dina kundrelationer. Idag är det en ytterst viktig konkurrensfaktor och det är med ett CRM-verktyg som du kan ta ditt företag till en helt ny nivå.

Varför ett CRM-system?

Det är få säljstödsystem eller programvaror som har så många fördelar som ett CRM system. Nästan alla företag idag är beroende av att ha bra interaktioner med sina kunder och som mål att göra det bättre än sina konkurrenter. Ett CRM system ska förse dig med de verktyg du behöver för att du ska uppnå en så konkurrenskraftig kundhantering och effektiv försäljning som möjligt.

Det varierar dock mycket mellan olika branscher på hur man arbetar med sina kunder och hur nivån av komplexitet ser ut i försäljningsprocesserna. Varför och vilket CRM system man ska ha varierar därför väldigt mycket. Innan kravställningen av ett CRM system är det bra att känna till anledningarna till varför företag idag investerar i ett CRM system.

  1. Förvänta dig effektivitet. En viktig faktor till eliminering av ineffektiva processer är att ett CRM system kan integreras med era existerande system. Dessutom kan man enklare streamlina dataflödet i organisationen. Detta för att flera avdelningar enklare ska kunna ta del av viktiga kunddata för att förbättra sitt arbete.
  2. Öka produktiviteten och se hur försäljningen ökar. Streamlina kunddatan så att de som arbetar med leveransen ska veta vad och när de ska göra saker för kunderna. Det viktigaste är dock att man lagrar information och tar action på det. Dessutom får man en mycket enklare översikt på vad som görs fel och kan korrigera det i efterhand.
  3. Bättre internt samarbete. Ett cloudbaserat CRM system gör att kundinformation är tillgängligt när som helst och för vem som helst (som du tillåter) i organisationen. Dagens CRM system har nämligen en mycket stark datasäkerhet. Dessutom är det många idag som sätter stort värde i att marknadsföringsavdelningen och säljteam lättare kan samarbeta då kampanjer och leads management kan användas av funktioner i CRM systemet eller att det kopplas ihop med marketing automation-system. Sammanfattningsvis kan du hålla bättre koll på hur varma dina leads är innan du kontaktar dem.
  4. Sälj- och prognosdata blir mer korrekt. Oavsett om man använder sig av data som beslutsunderlag eller inte, kan ett CRM-system göra det mycket mer tillgängligt för organisationen. Historik och verklighet blir mer samspelt och det är enklare att kunna förutse vad man behöver göra för att nå sina mål. Till exempel kan data visa att du behöver utföra fler riktade kampanjer inför sista kvartalet. Det kan vara så att utvalda budskap funkar bra för att för att stänga fler affärer innan årets slut m.m.

Ett gott råd till dig som funderar och inte är helt övertygad om att du behöver ett CRM-verktyg är följande: Testa en gratisperiod! och undersök sedan om det är något för dig.

Välja CRM-system - viktiga faktorer när du skall utvärdera

Att välja CRM-system kan bli en komplex process om du inte har gjort din kravställning ordentligt. Nedan är några utvalda parametrar som är viktiga när du ska utvärdera säljstödsystem.

Implementering av CRM

Succé

Många CRM-system är webbaserat och är därför lättare att underhålla och man behöver inte involvera IT så mycket i driften av systemet. Däremot är implementeringen av ett SaaS-system varierande. Ett av de viktigaste momenten i en implementeringsfas är att förbereda sig tillsammans med leverantören om vilken data och hur uppsättningen samt transformeringen av data ska vara i systemet. Du har säkert redan en hel del kunddata och det måste införas korrekt och på en metod som är effektivt för dig.

Fallgropar

Ägarskap! Ha en/två personer som kan tänka sig att vara med under hela implementeringsfasen och kan tänka sig gå en digital systemutbildning så att han/hon kan vara bra gatekeepers mot leverantören när du landsätter systemet i organisationen. Dessutom är ett vanligt misstag att man inte använder säljarna eller andra slutanvändare av systemet som kan ge en bedömning av hur det ska vara uppsatt och vad som är bäst lämpad för deras användning.

För småföretag som kanske inte har en resurs som kan sätta sig in så pass mycket under implementeringen rekommenderar vi att man ska undersöka vilka leverantörer som erbjuder support och utbildning gratis de första månaderna. Det kan vara guld värt på lång sikt.

Support och utbildning

Succé

För de företag som har ganska långa och komplexa säljprocesser eller hanterar mycket kunddata är det viktigt att undersöka hur supporten är hos leverantören. Med det menar vi: Finns det en telefonsupport? Eller är all support via en digital akademi där du måste läsa dig igenom varenda gång du behöver svar? Kostar det extra med systemutbildning? Detta är bra om man har koll på eftersom det kan komma att bli nödvändigt med enkel och smidig support.

Fallgropar

”Vi har support men endast via vår digitala supportakademi.” Funkar alldeles utmärkt för många men för dig som vet med dig att ni inte har tålamodet att gå igenom akademin varje gång bör verkligen ha det i åtanke under utvärderingsprocessen.

Kan CRM-systemet kundanpassas eller passar det din bransch?

Succé

De finns en del leverantörer som kan erbjuda branschanpassade CRM-system. Vet man med sig att det är en viktig faktor bör det vara en värdefull utvärderingsparameter. Vad behöver leverantören kundanpassa så att du kan få ut maximal effekt ifrån de funktioner du har identifierat som viktigast? Att få svar på den frågan innan man skriver på avtalet kan ge dig mycket besparing. Leverantören bör påbörja anpassningen av systemet redan vid implementeringsfasen så att du inte behöver be om det i efterhand och därmed bespara dig konsultarvode eller extra kostnader för systemanpassning.

Fallgropar

Extra kostnader! Om du kräver en branschanpassad CRM-lösning bör du vara medveten om att det kan krävas en hel del anpassningsapplikationer längs vägen. Det är få branschanpassade CRM-system som fungerar som en perfekt branschlösning från dag ett.

CRM-leverantörens tillgänglighet

Succé

Mobilen! Om du eller många medarbetare som arbetar på resande fot är det väldigt värdefullt med att ha CRM-systemet tillgängligt via mobilen.

Fallgropar

Det finns inte många fördelar med att ha ett CRM-system som inte tillgängligt.

CRM-system med marknadsföring

Succé

Att låta både sälj och marknad jobba i ett och samma system är mycket värdefullt både i form av effektivare samarbete mellan avdelningarna och att man hanterar sina leads mycket bättre och därmed kan öka sin försäljning. Det finns stora fördelar med att ha marketing automation-funktionaliteter i CRM-systemet.

Fallgropar

Har du ett marketing automation-system redan så ska du undersöka hur mycket extra det kostar att integrera och om det behövs någon API-anpassning.

Vi på businesswith.se har kartlagt och analyserat de viktigaste kriterierna i en inköpsprocess av ett CRM-system, samt fått andra användare att göra gedigna och oberoende omdömen av systemen själva. Det kommer att bespara dig mängder med tid och bidra till att du kan göra rätt CRM-köp för ditt företag.

CRM system för småföretag

Vanligtvis brukar småföretag efterfråga ett CRM-system som är enkelt att lära sig och har en palett av funktioner som kan hjälpa företaget att växa. För de småföretag som vill ha ett CRM-system, som de ska växa långsiktigt in i, är det klokt att fundera på om man ska ha ett så kallat CRM – ”all in one”. Exempel på sådana system är Sharpspring, Upsales, Salesforce Lightning professional, Sweet CRM m.fl. Det är de CRM-systemen som innehåller exempelvis marketing automation-funktioner integrerat i systemet. Dessutom kan många av dessa system göra att man kan hantera prospekt-och kunddata mycket effektivt. Det kostar mer, men man får ut mycket värde av dessa CRM-system ifall man planerar en expansion eller tillväxt.

För de småföretag som inte är lika ”mogna” att använda ett CRM-systems alla funktionaliteter är det smartare att fundera på ett CRM - ”direkt från hyllan”. Det är mycket enklare att implementera och använda, men har inte alla funktionaliteter som leder till de behov som möjligtvis dyker upp ju längre ditt företag växer. Exempel på sådana system är Lime Go, Superoffice CRM standard, Pipedrive etc.

Jämförelse av CRM system – 4 tips som förenklar köpprocessen

Att jämföra CRM-system är tidskrävande eftersom det finns många funktionaliteter och systemegenskaper som ska utvärderas. Med tusentals jämförelser av CRM-system och flertal frågor från våra besökare, har vi nu sammanställt fyra tips att ha i åtanke när du jämför CRM system.

CRM-funktioner

I ett CRM system finns det, oavsett behovet, funktioner som anses vara grundläggande medan andra funktionaliteter anses vara mer avancerade. Det viktiga när du ska jämföra CRM-funktioner är att börja med de grundläggande som du och dina kollegor troligtvis kommer att använda. Några exempel på dessa är:

  • Pipe management
  • Kontakt/prospekt hantering
  • E-post-kampanjer
  • Rapporter & prognos
  • Kalenderintegration & påminnelse
  • Ärendehantering

Dessa ovanstående funktioner kommer de flesta leverantörer kunna erbjuda. Tänk däremot på om ni behöver anpassa dessa funktioner efter era interna processer samt om funktionerna är användarvänliga. Till exempel kan det vara enkelt att dra ut en rapport, men att konstruera rapporten kan anses vara onödigt komplex (läs omdömen från andra).

Några exempel på ett CRM systems mer avancerade funktionaliteter finns kategoriserade nedan:

  • Marketing automation
  • Säljgamification (säljtavlan)
  • Ringa direkt från CRM systemet
  • Territoriehantering

Dessa funktioner är mycket värdefulla beroende på vad behovet är och vilka önskemål man har med CRM systemet. Till exempel är synkronisering av CRM & marketing automation något som gör att marknad och sälj arbetar i ett och samma system och tydligt kan kommunicera sinsemellan avdelningarna. Dock är priset ofta högre.

Pris är viktigt men prismodellen kan vara viktigare

Priset på ett CRM system är något som alla kollar efter. Många glömmer dock ofta hur viktig prismodellen kan vara. Det finns olika prismodeller som kan ha stor inverkan på kostnaden på lång sikt. Det som vi rekommenderar är att man i ett tidigt skede frågar hur leverantören arbetar utifrån sin affärsmodell. Ett exempel är att det kan vara ett paketerbjudande på CRM systemet som har ett lågt pris, men att all kundanpassning efter implementation kräver systemutvecklingskostnad plus konsultarvode. Det kan du enkelt se under vår jämförelsetjänst, där vi har kartlagt prismodeller och vad som ingår.

CRM i molnet

Molnbaserade CRM system är något som är mycket eftertraktat och kommer troligtvis fortsätta vara det. Det kan vara en av de första parametrarna som du ser över när du ska jämföra CRM men ett molnbaserad CRM system är inte per automatik ett bättre system. Det är kravställningen och behovet som ska styra.

Inkluderat eller inte inkluderat i priset

Vara noga med att se vad som ingår och inte ingår i licensavgiften. Det är inte alltid tydligt vad som ingår eftersom vissa funktioner kan ha olika nivåer. Du kan enkelt hitta det när du jämför CRM system här på BusinessWith.

Beskrivning av CRM funktioner

API integration

Möjligör så att man kan dela data mellan CRM systemet och andra system. Exempelvis kan man länka CRM systemet med andra webbaserade applikationer såsom din webbsida och hämta data därifrån och vice versa.

App

Möjliggör så medarbetarna kan få access till CRM systemer även när de är out-of-office. Erfarenheten säger att det blir mycket bättre kommentarer från säljaren efter deras möten om de har lätt åtkomst till CRM verktyget.

Dashboard - Säljöversikt

Få access till en dynamisk översikt av olika nyckelparametrar och säljtal. Dessutom kan man få en interaktiv dashboard så att du lättare kan skapa dina rapporter för marknadstrender och olika mönster.

E-post kampanjer

Med denna inbyggda funktion eller modultillägg, får du information om kunder/prospekt har mottagit eller öppnat ditt mail. Många av CRM verktygen är integrerade med de populära epost leverantörena såsom Mailchimp, Outlook, och Gmail.

Kalenderintegration & påminnelse

En integration med användarnas kalender gör så att olika händelser/todos kan lättare följas upp och dessutom skapa en automatiskt påminnelse för dina ärenden. Underlättar så att du kan skapa en bättre service och planering för dina kundrelationer.

Kontakt/prospect hantering

Kunddata är lagrat i CRM systemet så du kan se kontaktinformation, demografi, vilka interaktion som har gjorts eller planeras, spåra händelser m.m.

Leadgeneration via webben

Underlättar hanteringen av din leads. CRM system med bra lead management funktioner kan erbjuda dig möjligheten att kunna följa din leads under hela processen, från prospektering till kund. Lead management funktioner hjälper dig med info om när och hur du skall fånga samt kontakta dina prospekt.

Marketing automation

En del CRM leverantörer erbjuder Marketing automation funktionalitet inklusive i licensen eller som tilläggsmodul. Synergieffekterna att ha Marketing Automation med CRM är stora. Samarbetet mellan sälj och marknad blir bättre och hanteringen av lead scoring, kampanjer, och lead mangement blir mkt enklare och tillgängligare.

Områdeshantering

Områdeshantering underlättar för företag som sprider sig genom olika regioner eller arbetar med olika industrier. Med områdesfunktionen blir det lättare att fördela säljkonton och följa upp inom olika segement. Med ordet "områden" menas inte bara regioner utan det kan vara industrier, produktionslinjer, serviceområden etc.

Pipe Management

Möjlighet att gradera sina prospekt utifrån olika mätvärden samt skapa en pipeflow utifrån säljnycklar eller likartade parametrar.

Ringa direkt från CRM

CRM system med inbyggt ringsystem som gör att du kan agera omgående och enkelt på dina leads, prospekt och kunder.

Skapa dokument & avtal

Möjliggör så att man kan skapa dokument eller avtal direkt i systemet. Förenklar därmed hanteringen av avtalen och gör det accessbart för alla som jobbar med verktyget.

Skicka nyhetsbrev från CRM

Finns olika nivåer av denna funktion. Huvudsyftet är dock att möjliggöra så att man kan skapa en kampanj och följa resultatet. Genom olika mätvärden och datainsikter kan man utvärdera hur vidare lyckosam kampanjen har varit för din försäljning.

Sociala Media integration

Få insikter i hur personer interagerar med dina sociala media konton. Få access till kommentarer, likes och andra likartade sociala media interaktioner. Med denna info kan du lättare skapa bättre marknadsföringskampanjer och digitala strategier.

Support (ringa)

Undersök om supporten är inkluderat eller om det kostar extra. Det finns en del leverantörer som endast erbjuder support digitalt via deras hjälpcenter och kanske inte telefonsupport. Detta behöver dock inte var till en nackdel det beror på hur systemet skall användas.

Säljgamification

Effektiv funktion för att öka din försäljning. Säljgamification skapas genom att använda olika medel (exempelvis en dashboard som visualiserar en massa säljresultat) för att skapa och visualisera en attraktiv tävlingsuppsättning så att säljarna strävar efter att uppnå bättre resultat. Används ofta i kombination med CRM systemet eller inbyggt inom verktyget.

Säljprognoser & data

Ser till att du enkelt kan dra ut rapporter med real-time data. En bra rapportgenerator tillåter så man kan lägga till och ändra parametrar och utan problem dra ut rapporter därefter.

Ärendehantering

Skapar ärenden till dina kunddata så du kan automatiskt få information om exempelvis uppdrag som behövs göras för kunden/prospektet. Man kan lättare få en översikt av alla todos på sina kunder och vad som skall priortieras, eller effektivisera säljpipen.