7-10
frågor
3 - 5
minuter
3
rekommendationer
Vad tycker andra om systemguiden?
"Riktigt bra och givande tjänst, stort tack för bra matchande leverantörer som slutade i ett toppenköp!"

Michael Kärrberg
Internationell säljchef
"Systemguiden borde vi testat för över tre månader sedan, det hade besparat oss väldigt mycket tid. En bra och kvalitativ guide."

Eva Malmberg
Koncern HR-direktör
"Systemguiden underlättade avsevärt för oss när vi sökte ett nytt CRM. Mycket bra möten med leverantörer som direkt förstod vad vi var ute efter."

Andreas Rudholm
Entreprenör
Guiden för CRM-system
Vad är ett CRM-system?
CRM-system är en teknisk lösning som strukturerar och bidrar till förbättrade kundrelationer. Det bidrar ofta till ökad försäljning och effektiviserar processerna, vilket kan generera ett bättre resultat.
Kortfattat samlar CRM-systemet in och lagrar kunddata, samt analyserar beteenden och försäljningstrender. Med hjälp av dataanalys skapar systemet segmenterade listor för marknadsföring via exempelvis e-post eller sociala medier. CRM-systemen är olika och erbjuder olika funktioner i varierande grad.
CRM står för Customer Relationship Management. Den information som lagras är bland annat kontaktuppgifter, köphistorik och information om all interaktion som kunderna har haft med företaget.
Hur hittar jag bästa CRM-systemet?
När ni ska investera i ett CRM-system bör du alltid börja med att se över behoven och förutsättningarna hos just ert företag. Ta reda på vilken budget ni har och vilken personal som ska använda systemet. Hur många ur personalen behöver komma åt CRM-systemets olika funktioner? Tänk även på hur användarvänligt ert CRM-system behöver vara och i vilken utsträckning ni behöver support när ni använder det. Se till att hitta en lösning som motsvarar just era krav.
Det är ofta klokt att tänka långsiktigt. Ett CRM-system är en investering och systemet kan leva med ert företag länge. Se därför gärna över eventuella planer på expansion och var noga med att välja ett system som kan växa tillsammans med er.
Jämför CRM-system
Det finns många CRM-system på marknaden och det gäller att du hittar det som passar just er bäst. Systemen kan vara mer eller mindre omfattande. Alla CRM-system har samma grundläggande funktioner med lagring av kunddata, men kan skilja sig mycket åt när det gäller mer avancerade funktioner.
Många system har en marknadsföringsfunktion där systemet exempelvis kan generera segmenterade listor för riktade budskap till olika kundgrupper. I vissa fall kan systemet även erbjuda e-postutskick, som kampanjer, uppföljande e-post efter köp eller en födelsedagshälsning. Med tiden har kraven ökat på CRM-system att även inkludera sociala medier, varför vissa leverantörer erbjuder såväl traditionell kundkommunikation som interaktioner i sociala kanaler.
Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst där du får en bild av många av de system som erbjuds på marknaden. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.
Vill du jämföra olika system redan nu? Välkommen att besöka BusinessWith systemguiden.
Varför ska jag välja ett CRM-system? Vilka fördelar har CRM-system?
Det snabba svaret är att ett CRM-system sparar tid och förbättrar kontakten med kunderna. Företag som satsar på CRM-system upplever dessutom ofta att många processer blir betydligt enklare. I stället för att använda olika system för olika uppgifter, eller lagra uppgifter i exempelvis kalkylblad eller i andra dokument, samlas allt på samma ställe med ett CRM-system.
Ett CRM-system ger ökad kunskap om kunderna. Det effektiviserar ofta försäljningen tack vare möjligheten till riktade marknadsföringskampanjer, och förbättrar kundservicen. Med ett CRM-system ökar produktiviteten och marknadsföringsbeslut fattas baserade på data i stället för känsla. En smart investering!
Pris: Vad kostar CRM-system?
Som med så många andra system är kostnaden för CRM-system varierande. Flera faktorer spelar in, som hur stort och omfattande systemet ifråga är, samt hur många som ska använda det. Är ni ett litet företag eller ett stort? Planerar ni att utvidga verksamheten? Vissa system erbjuder pris per användare, andra har ett fast pris för hela systemet. Olika moduler kan kosta olika mycket. Ofta kan du som företagare inleda med en gratisversion och uppgradera till betalvarianter med fler funktioner och fler licenser.
Ett CRM-system är en investering. Det är viktigt att se över dagens behov och utvärdera vad ni som företag kan behöva av ett system i framtiden. Hur mycket ökar kostnaden när ni behöver fler moduler? Ta med det i beräkningen.
Tack vare CRM-systemens möjlighet att integrera med andra system, kan ni som företag ofta behålla samma system i många år. Välj ett system som kan växa tillsammans med er och uppgradera när behoven finns.
Hur köper jag CRM-system?
Du behöver ta reda på vilken typ av CRM-system ni vill ha i företaget. I grunden är det ett program eller en mer omfattande mjukvarulösning. Den kan vara antingen molnbaserad eller installerad på företagets datorer eller servrar.
När ni har landat i budget, företagets behov och hur pass avancerat ni vill att ert CRM ska vara, är det dags att på allvar utforska marknaden.