Vilket orderhanteringssystem behöver du?
Dags att få ordning på försäljningen och alla ordrar? Då är det läge att skaffa en programvara som kan automatisera de beställningar som görs. Att ordrar görs rätt är även en viktig parameter för att bygga kundnöjdhet och förtroende. Ett orderhanteringssystem, eller order management (OMS), är ett sätt att automatisera alla beställningar. I takt med att näthandeln exploderat är idag kraven på orderhanteringsverktyg höga. Kunden förväntar sig att hela processen ska förlöpa utan krångel och gärna helt sömlöst, vilket för dig innebär att du bör lägga lite tid på att jämföra system noggrant för att sedan välja det bästa orderhanteringsverktyget för dig.
Utöver sömlöshet har kunden ofta krav på att kunna följa sin order från beställning till leverans. Leveransalternativ hem till dörren, till en postbox eller närmaste affär, är något som vi ser mer och mer av – samt krav på flexibilitet vad gäller betalning och eventuell retur. Man kan säga att ordet flexibilitet i orderhantering är avgörande för att göra din kund nöjd. Vidare har många kunder krav på ett system som erbjuder mobil orderhantering.
Men hur ska du välja orderhanteringssystem för din verksamhet? Hela syftet med systemet är att det ska leda till ökad effektivitet, full kontroll och smidig leverans av era produkter. Är du i en tillväxtfas, bör du satsa på ett orderhanteringsverktyg som är skalbart. BusinessWith hjälper dig att jämföra och välja rätt orderhanteringssystem direkt i vår jämförelseguide.
Vilka orderhanteringssystem finns på den svenska marknaden?
Med rätt orderhanteringssystem tar du dina ordrar i företaget till en helt ny nivå. Hur du hanterar ordrar och lagerstatus är av stor betydelse för kundnöjdheten. I Sverige finns idag tillgång till ett brett urval av orderhanteringssystem med funktioner som exempelvis inköpsorderhantering, lagerhantering och returer, och du kan även välja att ha ditt system i molnet (en så kallad Saas-lösning) eller mobil orderhantering. Säkerhet och regelefterlevnad är många gånger mer gedigen hos leverantörerna av de större orderhanteringssystemen. Det finns även system som kan integreras med exempelvis CRM-system eller system som är specialanpassade för snabb tillväxt.
Du jämför enkelt de olika systemen genom att använda BusinessWiths enkla verktyg för att filtrera och jämföra de olika orderhanteringsverktygen. Innan du kommer igång med jämförelserna – fundera kring vad för typ av företag ni är, och var ni ämnar vara om några år. Behöver lösningen vara skalbar? Ska orderhanteringen fungera i flera länder? Vilka är era krav på system? Varmt välkommen att börja din resa till det bästa orderhanteringssystemet direkt i vår jämförelseguide.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 12000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Snabbguide
Lista på 15 olika Orderhanteringssystem
![NetSuite-logo-half-light.png](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/NetSuite-logo-half-light_dFOy-M-7a.png)
NetSuite
Det första och sista ERP du kommer att behöva. Den främsta ERP plattformen i molnet för små till medelstora, växande och multinationella företag. Lär dig mer om NetSuite
![Bitlog-Logo-Green.png](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/Bitlog-Logo-Green_gO889DFT4.png)
Bitlog
Bitlog är en framstående leverantör av molnbaserade lagerhanteringssystem (WMS), som specialiserar sig på att erbjuda skalbara, flexibla och användarvänliga lösningar. Med en passion för innovation och kundanpassning strävar Bitlog efter att förbättra lagerprocesser och öka effektiviteten för företag över hela världen.Lär dig mer om Bitlog
![Specter-Liggande-Logo.png](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/Specter-Liggande-Logo_VYPPMVd9I.png)
Specter
Specters affärssystem hjälper mindre och medelstora e-handlare, retailers och varumärken att optimera och automatisera affärsflöden inom försäljning, inköp, lager, plock & pack, logistik och ekonomi. Vårt molnbaserade ERP och POS förenar digitala och fysiska säljkanaler, med smarta funktioner och integrationer till populära e-handelsplattformar, betal-, frakt- och 3PL-lösningar.Lär dig mer om Specter
![Fortnox](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/fortnox-logo.png)
Fortnox
En av Sveriges mest använda affärssystem för småföretag. Erbjuder ekonomisystem, bokföringsprogram, CRM, lönesystem m.m. Fortnox affärssystem är skapat för småföretag och används inom flera olika branscher.Lär dig mer om Fortnox
![Extend Commerce ERP & WMS - logo](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/Extend_Logo_-_Blue_Grey_R_jira_VGLxv5hiJ.png)
Extend Commerce ERP & WMS
Extend Commerce är ett molnbaserat affärssystem som ger dig kontroll över dina försäljningskanaler, lager och affärer – och skapar möjligheter att växa. Med systemet kan du följa hur order, varor och inköp flödar i ditt bolag, och minska administration och manuell hantering. De senaste drygt tjugo åren har vi utvecklat och förfinat våra lösningar, så vi vet att skillnaden ligger i detaljerna. Län...Lär dig mer om Extend Commerce ERP & WMS
![Lagerkoll](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/lagerkoll-logo.png)
Lagerkoll
Lagerkoll är ett användarvänligt system för lagerhantering för såväl småföretag som storföretag. Lagerhanterimgssystemet är tillgängligt för integration med andra system inom organisationen och kan skapa rapporter för lagersaldo och produktflöde.Lär dig mer om Lagerkoll
![Logistiqo](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/logistiqo-logo.png)
Logistiqo
Logistiqo är ett webbaserat lagersystem som även är tillgängligt som Androidapp. Programvaran innehåller funktioner för optimerad ruttplanering i lagret och möjliggör för god översikt av produkterna i lagret.Lär dig mer om Logistiqo
![Minuba](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/minuba-logo.png)
Minuba
Minuba är ett mångfunktionellt system med bra verktyg för orderhantering. Systemet ger användaren god överblick kring organisationens ordrar och är enkelt att integrera med andra sammarbetande system.Lär dig mer om Minuba
![Notyfile Orderhantering](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/notyfile-orderhantering-logo.png)
Notyfile Orderhantering
Notify är skapat f ör att ge användaren en god och fullständig överblick över orderhanteringen inom organisationen. Systemet erbjuder bra möjlighet till att följa upp orderstatusar och kan kombineras med övriga moduler inom Notyfiles CRM-system.Lär dig mer om Notyfile Orderhantering
![Odoo](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/odoo-logo.png)
Odoo
Med Odoo får ni en modern digital mjukvara som låter er integrera alla uppgifter i ett system. Odoo går att anpassa med i princip vilka appar som helst och det är deras specialitet.Lär dig mer om Odoo
![Ogoship Order Management System](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/ogoship-order-management-system-logo.png)
Ogoship Order Management System
Systemet har möjlighet att hantera flera lager inom organisationen och kan samla dessa på samma plattform. Det är även integrerbart och erbjuder uppföljning av orderstatus, vilket är bra funktioner för ett väl fungerande orderhanteringsystem.Lär dig mer om Ogoship Order Management System
![Opter](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/opter-logo.png)
Opter
Opter är ett orderhanteringssystem inriktat mot transportplanering och har en app för förare, vilket gör det till en smidig lösning för samtliga parter. Verktyget kan enkelt användas för fakturering och uppföljning av ordrar med hjälp av ststusuppdateringar och statistik.Lär dig mer om Opter
![Salesforce orderhantering](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/salesforce-orderhantering-logo.png)
Salesforce orderhantering
Orderhanteringssystemet är enkelt att använda och anpassningsbart för användaren som kan expandera systemet med flera moduler vid behov. Salesforces verktyg är molnbaserat och är en bra lösning för småföretag och storföretag med funktioner för fakturering samt restorderhantering.Lär dig mer om Salesforce orderhantering
![SoftOne Go](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/softone-go-logo.png)
SoftOne Go
Softone ERP system har moduler inom lönehantering, ekonomi, försäljning, bemanning, projekt och tid. Affärsystemet kan branschanpassas, och fokus ligger på de nordiska marknaderna.Lär dig mer om SoftOne Go
![Visma Business](https://ik.imagekit.io/businesswith/tr:w-60,h-60,cm-pad_resize,dpr-2/logo/visma-business-logo.png)
Visma Business
Orderhantering är ett av Vismas många områden och systemet kan anpassas efter användarens behov. Orderhanteringssystemet är webbaserat och innehåller funktioner för spårning av produkter, rapporter och statistik samt fakturering för att nämna några.Lär dig mer om Visma Business
Snabbguide
Jämför olika orderhanteringssystem
Orderhanteringssystem, eller på engelska kallat order management system (OMS), är ett sätt att manövrera en orders livscykel, från beställning till leverans, betalning och eventuell retur. Hela cykeln startar med beställning, ofta i form av ett knapptryck på er hemsida. För att underlätta alla aktiviteter kring en order uppkom orderhanteringssystemet, för att automatisera hela processen och minska risken för eventuella fel. Många leverantörer erbjuder även mobil orderhantering, vilket kan vara uppskattat för dig som behöver vara i rörelse och sköta ordrarna mobilt.
Hela syftet och tanken är att kunden ska få en så flexibel och sömlös upplevelse av köpet som möjligt. En inte alltid enkel match, då kraven på flexibilitet är skyhöga från kundens sida. E-mail eller sms med uppdateringar kring orderstatus eller leveransstatus är idag A och O för att visa transparens, och felmarginalerna bör vara så minimerade som möjligt.
Ett bra orderhanteringsverktyg har stor påverkan på hur kunden upplever er som företag. Det har också inverkan på kassaflödet i företaget. I och med coronapandemin har onlineköpen ökat och orderhanteringssystemen har fått utstå hårda prövningar – som tvingat leverantörerna av systemen att vässa verktygen. Mobil orderhantering blir mer och mer populärt.
One system does not fit all när du väljer orderhanteringssystem. Det bästa orderhanteringsverktyget för ert företag, behöver inte vara det bästa för ett annat företag. Rådet från BusinessWiths sida är att noggrant jämföra orderhanteringssystem och filtrera på funktioner, för att hitta det som är rätt för just er. Läs gärna kundrecensioner och fundera över var ni vill vara i framtiden – kan systemet växa med er? Behöver ni mobil orderhantering? Börja att jämföra orderhanteringssystem direkt hos BusinessWith.
Beskrivning av produktfunktioner
Direkta kundkonversationer
Fakturering
Hantering av flera lager
Hantering av restorder
Integrerbart
Notiser och påminnelser
Orderplanering
Rot och rut beräkning
Statistik och rapporter