Våra bästa tips till ett bra intranät
En stor utmaning för många arbetsgivare är att medarbetarna helt enkelt inte använder sig av intranätet. Ni lägger ut information och nyheter löpande – men det läses inte. Varför då? Här är det viktigt att fråga personalen om anledningen till att de inte använder intranätet. Oftast brukar svaret på frågan vara att det är för krångligt. Ett bra intranät är transparent, tydligt, intuitivt, ger struktur och har en tilltalande design. Lägg inte tid på en massa krånglig funktionalitet som inte uppskattas av någon. Är ni nöjda med utseende och look and feel? Funkar verkligen tekniken eller är den från 1800-talet? Håll intranätet fräscht – och uppdaterat. Efter det gäller det att bli duktiga på att kommunicera ut var intranätet finns. Skapa flyers, bordsryttare, påminn i personalrummet – alla sätt är bra utom de dåliga, som man säger.
När medarbetarna framförallt vet varför det finns ett intranät och hur man hittar det, blir det enklare att skapa engagemang. Vill du ha fler råd och tips? Välkommen att höra av dig till oss på BusinessWith. Vår jämförelsetjänst används av arbetsgivare från hela Sverige. Rätt system och verktyg till verksamheten går vi oss.