Vad är ett verksamhetssystem?
Det som verksamhetssystemet löser för ert företag är att det utgör ett stöd för hela verksamheten, och ger en helhetssyn över affärsprocesser och mål. Anledningen till att man väljer att införskaffa ett sådant system är helt enkelt för att få struktur och kontroll över verksamheten och dess strategier.
Verksamhetsystemet, ibland även kallat ledningssystemet, är en plattform som hjälper er att få koll på att företaget styrs i enlighet med den vision som finns. Det betyder att ett krav ni ska ställa vid inköp av ett verksamhetssystem, är att det kan ge er en tydlig och transparent bild av var ni är idag och hur väl era mål efterlevs.
Vilket är då det bästa verksamhetssystemet för ert företag? Här finns att välja på både enklare system samt mer komplexa och skräddarsydda lösningar. Lägg gärna tid på att se över vilka bitar ni framförallt vill ha hjälp med – och om ni har behov av skräddarsydda funktioner.
Vilka verksamhetssystem finns på svenska marknaden?
Det finns många lokala och internationella leverantörer inom kategorin verksamhetssystem, skillnaden mellan dessa aktörer ligger oftast i affärsvärdena såsom support i lokal språk, integrationskapacitet, enkelheten i implementationen, affärsmodellen.
Kanske ska hela verksamhetssystemet vara skräddarsytt? Det bästa sättet att börja är att kartlägga och analysera hur ert behov ser ut idag, samt vad ert framtida behov kan tänkas vara. Efter det är ni redo att jämföra och välja verksamhetssystem - BusinessWith finns här att hjälpa dig med att hitta det bästa verksamhetssystemet för ditt företag.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Relaterade kategorier till Verksamhetssystem
AvvikelsehanteringKMA-verktygLedningssystemLow-code plattformRPA-systemVerksamhetssystemLista på 19 olika Verksamhetssystem
Hantera all viktig information på samma ställe - Smart processmotor för operativa arbetsflöden - Dokument-, ärende-, avvikelse- och avtalshantering med samma logik - Prickskjut information och arbete automatiskt till rätt personer i din organisation - Anpassa systemet till er verksamhet, inte verksamheten till systemet - Lätt-integrerat - Låga förvaltningskostnader och enkelt att göra förändringar...Lär dig mer om Centuri
Datakvalitets system kännetecknas av användarvänliga och anpassningsbara moduler för lednings- och kvalitetsarbeten inom alla typer av företag och organisationer. - En av marknadens bästa sökmotor är standard i vårt system - Den robusta plattformen underlättar en effektiv och lönsam arbetsdag - Komplett system- och dokumentpaket som inkluderar ISO 9001, 27001 och 14001-standarder - App som både f...Lär dig mer om Datakvalitet
Clarendos TIM är ett unikt IT-verktyg för effektiva och skalbara ledningssystem som skapar värde. Med inbyggd ISO-expertis och automatiserad projektledning möjliggör TIM aktiv styrning, överblick, transparens, tydliga uppgifter med påminnelser och enkel delegering med behörighetsnivåer. Med TIM fungerar ditt ledningssystem såsom det är avsett att göra – nämligen att leda och styra din organisation...Lär dig mer om Clarendo
Addsystems erbjuder en webbplattform för ledningssystem som det ska kännas roligt, tryggt och effektivt för användaren att arbeta i. På så vis blir det enklare att få med hela organisationen i ett system med ISO som verkligen gör skillnad. Det går även utmärkt att lägga till standardlösningar men även göra kundanpassningar utifrån förändrade behov och önskemål.Lär dig mer om Add Ledningssystem
EcoTechs innovativa molntjänst är en integrerad plattform som erbjuder omfattande lösningar för lagbevakning, dokumenthantering, processkartläggning och mycket mer. Med fokus på miljö, kvalitet och livsmedel levererar vi skräddarsydda tjänster som omfattar ISO-standarder, vilket säkerställer överlägsen kvalitet och efterlevnad. Vår helhetslösning är din väg mot effektivitet, överensstämmelse och f...Lär dig mer om EcoTech
Digitala arbetssätt börjar med Any4m - vilka behov har du? Att skapa innovativa applikationer och att visualisera, digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser och har aldrig varit enklare. Behöver du ett användarvänligt och flexibelt ledningssystem, smart processhantering och operativa arbetsflöden, dokument-, avvikelse- och ärendehantering eller vill du snabbt skapa skräddarsydda appar til...Lär dig mer om Any4m
Koll 365 Ledningssystem är ett nyckelfärdigt kvalitetssystem i Microsoft 365 med fokus på användarvänlighet som ger dig smidig tillgång till rätt information var du än befinner dig – allt paketerat till en fast kostnad per månad. Med Koll 365 får du ordning på dokument, flöden och processer och sparar tid till det som är viktigt.Lär dig mer om Koll365
Asys är den moderna digitala plattformen för ledningssystem och verksamhetsstyrning. Systemet är utvecklat med senaste teknik och tillgängligt via molnet för alla typer av enheter för en organisation. Asys är utformat för att enkelt kunna hanteras av organisationen själv och laddat med smarta digitala funktioner. Dessutom är flexibelt för att kunna anpassas just för er organisation och upplevas...Lär dig mer om Asys - powered by Ampiro
Ett av marknadens absolut mest kompetenta verktyg för processtyrd dokumenthantering. Med över 25 år och mer än 10 tusen användare som jobbar i EzyFlex kan vi erbjuda både erfarenhet och kompetens samt en mycket användarvänlig plattform. Vi har genom åren fått förtroendet från några av Sveriges mer etablerade företag där vi hela tiden tillsammans med våra kunder utvecklat plattformen. EzyFlex fin...Lär dig mer om EzyFlex
GoalEnvision är det svenska strategiverktyget för företag av alla storlekar och branscher. Med beprövade verktyg och smarta funktioner ger vi dig och ditt team verktygen att sätta de mål som ni behöver nå. Vårt AI-assisterade verktyg hjälper dig att formulera och förmedla tydliga strategiska mål, engagera teamet och koppla deras arbetsuppgifter till strategiska mål, mäta framsteg och justera strat...Lär dig mer om GoalEnvision
AM System är en digital plattform för ledningssystem som består av moduler för att visualisera era processer, hantera dokumentation samt skapa styrda och regelbaserade ärendeflöden.Lär dig mer om AM System
Canea är ett ISO certifierat ledningssystem som bidrar till effektivisering av verksmaheten, tack vare funktioner som kvalitetsledning, informationssäkerhet och kundresa.Lär dig mer om CANEA ONE
InSight Perform är ett SharePoint-baserat ledningssystem som hjälper er att involvera och engagera era medarbetare i att hålla processer och dokument levande. Eftersom InSight Perform är en nyckelfärdig lösning är det enkelt och smidigt att införa i SharePoint och Microsoft 365. InSight Perform är lätt att använda och ta del av för alla i verksamheten, oavsett var man arbetar. Det är också mobilt ...Lär dig mer om InSight Perform
Landax erbjuder ett modulärt ledningssystem som enkelt kan anpassas efter företagets behov genom att kombinera de många modulerna som erbjuds. Funktioner som kan adderas inkluderar kompetensmodul, riskanalys och processkarta.Lär dig mer om Landax
Med Odoo får ni en modern digital mjukvara som låter er integrera alla uppgifter i ett system. Odoo går att anpassa med i princip vilka appar som helst och det är deras specialitet.Lär dig mer om Odoo
Ett webbaserat och användarvänligt ledningssystem som lätt anpassas efter företagets behov. Inkluderar funktioner som processkartor, dokumenthantering, versionskontroll och riskhantering.Lär dig mer om SIMPLI Manage
Ett effektivt och användarvänligt verktyg som förenklar bolagets arbete med kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Spineweb erbjuder funktioner som versionshantering, integrationer och påminnelser.Lär dig mer om Spineweb
Stratsys är en molnbaserat plattform för verksamhetsstyrning som hjälper företag i alla storlekar att få bättre kontroll på sina ledningsprocesser. Stratsys erbjuder funktioner för riskhantering, kvalitetssäkring och kraftfulla analyser.Lär dig mer om Stratsys
Tidvis är en specialanpassad verksamhetsplattform för vård och omsorg. Systemet fokuserar på att förenkla det dagliga arbetet i vården. Med enkel översikt över schmaläggning, frånvaro/ledighet samt CRM-stöd.Lär dig mer om Tidvis
Snabbguide
3 tips när du väljer verksamhetssystem
Behöver du ett verksamhetssystem till ditt företag, men vet inte hur du ska göra för att välja rätt system? Vilken ände ska du börja i? BusinessWith listar tre tips på hur du kommer igång med ditt systemval.
- Utvärdera. Att införskaffa ett verksamhetssystem är ett stort val för hela er organisation. Här gäller det att göra rätt redan från början. Det du behöver göra först och främst är att se till att alla i styrgruppen är med på bollen. Involvera styrgruppen – och involvera de personer som ska använda sig av systemet. Se till att ta god tid på dig för att höra allas behov och skapa en gedigen plan för införandet.
- Jämför leverantörer. Ha en noggrann kravspecifikation och testa hur väl varje leverantör kan leva upp till den. Kanske har du bara en leverantör i åtanke – men likväl bör du ställa de tuffa frågorna till denne också. Gå igenom implementeringsfasen, ställ krav på leverans, support och stöd. Och glöm för all del inte att kolla upp vad andra kunder säger om er tilltänkta leverantör.
- Förbered implementering. När du har valt verksamhetssystem, behöver du ha ännu en plan – en plan för själva införandet. Att implementera ett system kan ta lång tid, och är något som inte går att göra helt själv. Be om hjälp och se till att ha nog med resurser för utbildning. Kan leverantören hjälpa till med utbildning och stöd?
Glöm inte att utvärdera det nya systemet när det är på plats – men gör inte det för tidigt. Att se resultat av ett nytt system kan ta tid. Ha inte för bråttom!
Ska du upphandla verksamhetssystem och behöver goda råd inför upphandlingsfasen? Eller vill du ha fler tips? Välkommen att höra av dig till oss på BusinessWith.
Beskrivning av verksamhetsfunktioner
Analysverktyg
Avvikelsehantering
Behörighetshantering
Dokumenthantering
Hållbarhetsrapportering
Måluppföljning
Processkarta
Strategiutveckling
Stöd för ISO standard
Ärendehantering