Vilket reklamationshanteringssystem ska jag välja?
Kul att ni vill satsa på att förbättra hanteringen av reklamationer, en satsning som brukar vara gynnsam för företagets lönsamhet. Att investera i ett reklamationshanteringssystem är klokt, nästan oavsett vilken typ av verksamhet ni bedriver. Även ni som inte säljer fysiska varor kan ha god nytta av ett system för att hantera reklamationer, då systemet kan stötta processen även för tjänsteföretag. Tänk på att alltid utgå från just ert företag och era behov när ni väljer system för er verksamhet. Ska systemet vara molnbaserat? Hur många i företaget ska använda det? Jämför alternativen noga och tänk gärna igenom hur viktigt det är för er med exempelvis support och användarvänlighet.
Varför ska jag investera i ett reklamationshanteringssystem?
Att hantera reklamationer är ofta tidskrävande. Det är viktigt att optimera och effektivisera processerna, vilket ett reklamationshanteringssystem gör. Det hjälper er att identifiera brister och bidrar därför till minskade kostnader. Dessutom stöttar ett system för reklamationer genom hela kedjan och ni missar aldrig återkopplingen till de kunder som har valt att göra en reklamation. Det är viktigt: En väl hanterad reklamation kan vända en missnöjd kund till nöjd. På sikt kan därför reklamationshanteringsystemet skapa möjligheter för nya affärer och ökad lönsamhet.
Vi på BusinessWith har tagit fram en jämförelsetjänst där ni kan se vilket system för reklamationshantering som passar bäst just för er. Lycka till med valet av system – tveka inte att kontakta oss om ni har frågor.
Snabbguide
Lista på 13 olika Reklamationshanteringssystem
Snabbguide
När behöver vi ett reklamationshanteringssystem?
Reklamationer är något som företagare allra helst vill vara utan, men tyvärr har konsumenterna rätt att reklamera såväl varor som tjänster. En kund kan påtala såväl fel som brister och dröjsmål. Ett system för reklamationshantering effektiviserar processerna och bidrar därmed till att minska de ekonomiska förluster som uppstår vid reklamation.
En vara får reklameras om den är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig. Den får även reklameras om den inte stämmer överens med informationen kunden fick eller om den inte är anpassad för det ändamål den saluförts för.
Tjänster får reklameras på de grunder som specificeras i konsumenttjänstlagen, som gäller för tjänster som magasinering eller reparationsarbeten, för att nämna ett par alternativ.
För er som ska investera i ett reklamationshanteringssystem gäller det att hitta rätt system för just er verksamhet. Vi på BusinessWith hjälper er att jämföra och hitta det bästa systemet för just er.
Beskrivning av produktfunktioner
Ansvarsfördelning
API
Digitala formulär
Kundchatt
Mina sidor
Rapporter och statistik
Triggers
Uppföljning i realtid