Jämför Sveriges bästa reklamationshanteringssystem

Vilket reklamationshanteringssystem ska jag välja?

Kul att ni vill satsa på att förbättra hanteringen av reklamationer, en satsning som brukar vara gynnsam för företagets lönsamhet. Att investera i ett reklamationshanteringssystem är klokt, nästan oavsett vilken typ av verksamhet ni bedriver. Även ni som inte säljer fysiska varor kan ha god nytta av ett system för att hantera reklamationer, då systemet kan stötta processen även för tjänsteföretag. Tänk på att alltid utgå från just ert företag och era behov när ni väljer system för er verksamhet. Ska systemet vara molnbaserat? Hur många i företaget ska använda det? Jämför alternativen noga och tänk gärna igenom hur viktigt det är för er med exempelvis support och användarvänlighet.

Varför ska jag investera i ett reklamationshanteringssystem?

Att hantera reklamationer är ofta tidskrävande. Det är viktigt att optimera och effektivisera processerna, vilket ett reklamationshanteringssystem gör. Det hjälper er att identifiera brister och bidrar därför till minskade kostnader. Dessutom stöttar ett system för reklamationer genom hela kedjan och ni missar aldrig återkopplingen till de kunder som har valt att göra en reklamation. Det är viktigt: En väl hanterad reklamation kan vända en missnöjd kund till nöjd. På sikt kan därför reklamationshanteringsystemet skapa möjligheter för nya affärer och ökad lönsamhet.

Vi på BusinessWith har tagit fram en jämförelsetjänst där ni kan se vilket system för reklamationshantering som passar bäst just för er. Lycka till med valet av system – tveka inte att kontakta oss om ni har frågor.

När behöver vi ett reklamationshanteringssystem?

Snabbguide

Lista på 12 olika Reklamationshanteringssystem

Ett modernt webbaserat ärendehanteringssystem för hantering av serviceärenden, felanmälan, arbetsorder, produktsupport och kundtjänst. Ärenden hanteras snabbt och enkelt via dator eller mobiltelefon.Lär dig mer om Summera Support

RMT+ ärendehanteringssystem anpassas utefter bolags behov och branscher. Med personliga startsidor och tydliga notifikationer faller ärenden aldrig mellan stolarna.Lär dig mer om RMT+ Ärendehantering

Askås RMS skapar en struktur kring returhanteringen med tydliga rutiner kombinerat med smarta funktioner för en användarvänlig reklamationsprocess. Detta reklamationshantteringssystem är enkelt att integrera och har valmöjlighete kring manuella och automatiska processer efter användarens behov. Systemet finns i två versioner där RMS standard ingår för samtliga kunderoch RMS avancerad kan adderas f...Lär dig mer om Askås RMS

Ett webbaserad system för ärendehantering där man kan hantera äreden direkt i mobilen eller enkelt dra ut rapporter. Används av många storföretag och är konfigurerbart att möta olika behov.Lär dig mer om CANEA Workflow

Använd droppa som reklamationsplattform på företaget och tillåt kunderna att använda droppas hemsida vid reklamationer och återlämning av produkter. Systemet är designat för att minska arbetet med kundservicen och samtidigt få tillgång till statistik som berör reklamationerna för att på så vis utveckla organisationen. I droppa ingår ett nätverk av återlämingsplatser som blir tillgängliga dot kund ...Lär dig mer om droppa

Med hållbarhet och lönsamhet som sitt signum är easycom ett reklamationshanteringssystem baserat på fyra olika moduler. De olika modulerna har olika funktioner för att skapa processen för returen, att rätt beslut tas för kunden, lager optimering när returen är tillbaka i lager och KIPer för att se vilka åtgäder som bör tas. Få även tillgång till en dashboard med de viktigaste siffrorna för att sna...Lär dig mer om easycom

Ett ärendesystem som kan användas för olika ärendetyper såsom avvikelsehantering, serviceuppdrag och helpdesk. Moderna funktioner som kan skärddarsys för att möta olika behovsbilder.Lär dig mer om KEYnet ärendehantering

Ett molnbaserat system med valbara moduler som gör att verktyget blir anpassningsbart efter användarens behov. KR systems ekonomisystem erbjuder bland annat funktioner för bokföring, projekthantering och rapportering, vilket kan hjälpa din organisation att ha full koll på ekonomin.Lär dig mer om KR System

LiveAgent erbjuder ett snabbt och effektivt livechattverktyg som lämpar sig för såväl stora och små företag. Med hundratals integrationsmoduler, svarsmallar och automatisk fördelning av inkommande ärenden.Lär dig mer om LiveAgent

Reclaimit kombineras tillsammans med företagets hemsida för att hantera reklamationer och returer från företagets kunder. Tillåt kunderna att gå in på hemsidan och registrera reklamationerna i det användarvänliga reklamationshanteringssystemet för att sedan få tillgång till att följa dessa i realtid. Systemet kommer även med alternativa lösningar till kunden under registreringsprocessen för att hi...Lär dig mer om reclaimit

Shipmondo har skapat en reklamationsportal som enkelt kan integreras med beställningssystem för att skapa ett autmatiskt returflöde i företaget. Erbjud en god service till kunderna vid returnering för att skapa kundlojalitet och öka lönsamheten för verksamheten. Shipmondo tillåter användaren att använda sina egna försändelsevillkor eller använda shipmondos egna samt möjligheten till att välja och ...Lär dig mer om Shipmondo

Förbättra servicen mot kund genom att erbjuda en effektiv reklamationshantering med Xpos reklamationshanteringssystem. Verktyget är främst användbart för vitvaror och liknande elektronikprodukter då det bland annat kan stödja personalen i returprocessen. Xpos kan till exempel hjälpa butikspersonalen att hitta evetuella lösningar så som reservdelar, tips och trix för att lösa mindre problem eller k...Lär dig mer om Xpos

Snabbguide

När behöver vi ett reklamationshanteringssystem?

Reklamationer är något som företagare allra helst vill vara utan, men tyvärr har konsumenterna rätt att reklamera såväl varor som tjänster. En kund kan påtala såväl fel som brister och dröjsmål. Ett system för reklamationshantering effektiviserar processerna och bidrar därmed till att minska de ekonomiska förluster som uppstår vid reklamation.

En vara får reklameras om den är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig. Den får även reklameras om den inte stämmer överens med informationen kunden fick eller om den inte är anpassad för det ändamål den saluförts för.
Tjänster får reklameras på de grunder som specificeras i konsumenttjänstlagen, som gäller för tjänster som magasinering eller reparationsarbeten, för att nämna ett par alternativ.

För er som ska investera i ett reklamationshanteringssystem gäller det att hitta rätt system för just er verksamhet. Vi på BusinessWith hjälper er att jämföra och hitta det bästa systemet för just er.

Beskrivning av produktfunktioner

Ansvarsfördelning

Fördela ut ansvar i reklamationsprocessen för att undvika interna missförstånd och skapa en smidig tjänst.

API

API används som gemensamt gränssnitt för att koppla samman system och tillåta dessa att samarbeta för att skapa ett kraftfullt flöde av data och information.

Digitala formulär

Användbart för att ta reda på viktig information kring reklamationen som kan vara viktig vid dess genomförande.

Kundchatt

Håll en konstant kommunikation med kunden för att skapa den bästa serviceupplevelsen och få en så felfri process som möjligt.

Mina sidor

Ge kunderna tillgång till sin egna inloggning där de kan se sinorder och göra uppföljningar kring dess status. Funktionen gör det även möjligt att erbjuda guider av olika slag som hjälp i processen för reklamationen.

Rapporter och statistik

Skapa rapporter baserade på viktiga data och information som kan vara värdefulla för organisationen och samla den viktigaste statistiken på en och samma plats.

Triggers

Få automatiska notiser vid specifika händelser som är viktiga att notera för att reklamationsverksamheten skall fungera felfritt.

Uppföljning i realtid

Få uppdateringar om vart det reklamerade godset befinner sig i försörjningskedjan för att minska risken om eventuella missförstånd kring ägandeskap och borttappande av föremål.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site