Jämför Sveriges bästa reklamationshanteringssystem

Vilket reklamationshanteringssystem ska jag välja?

Kul att ni vill satsa på att förbättra hanteringen av reklamationer, en satsning som brukar vara gynnsam för företagets lönsamhet. Att investera i ett reklamationshanteringssystem är klokt, nästan oavsett vilken typ av verksamhet ni bedriver. Även ni som inte säljer fysiska varor kan ha god nytta av ett system för att hantera reklamationer, då systemet kan stötta processen även för tjänsteföretag. Tänk på att alltid utgå från just ert företag och era behov när ni väljer system för er verksamhet. Ska systemet vara molnbaserat? Hur många i företaget ska använda det? Jämför alternativen noga och tänk gärna igenom hur viktigt det är för er med exempelvis support och användarvänlighet.

Varför ska jag investera i ett reklamationshanteringssystem?

Att hantera reklamationer är ofta tidskrävande. Det är viktigt att optimera och effektivisera processerna, vilket ett reklamationshanteringssystem gör. Det hjälper er att identifiera brister och bidrar därför till minskade kostnader. Dessutom stöttar ett system för reklamationer genom hela kedjan och ni missar aldrig återkopplingen till de kunder som har valt att göra en reklamation. Det är viktigt: En väl hanterad reklamation kan vända en missnöjd kund till nöjd. På sikt kan därför reklamationshanteringsystemet skapa möjligheter för nya affärer och ökad lönsamhet.

Vi på BusinessWith har tagit fram en jämförelsetjänst där ni kan se vilket system för reklamationshantering som passar bäst just för er. Lycka till med valet av system – tveka inte att kontakta oss om ni har frågor.

När behöver vi ett reklamationshanteringssystem?

Snabbguide

Lista på 13 olika Reklamationshanteringssystem

Snabbguide

När behöver vi ett reklamationshanteringssystem?

Reklamationer är något som företagare allra helst vill vara utan, men tyvärr har konsumenterna rätt att reklamera såväl varor som tjänster. En kund kan påtala såväl fel som brister och dröjsmål. Ett system för reklamationshantering effektiviserar processerna och bidrar därmed till att minska de ekonomiska förluster som uppstår vid reklamation.

En vara får reklameras om den är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig. Den får även reklameras om den inte stämmer överens med informationen kunden fick eller om den inte är anpassad för det ändamål den saluförts för.
Tjänster får reklameras på de grunder som specificeras i konsumenttjänstlagen, som gäller för tjänster som magasinering eller reparationsarbeten, för att nämna ett par alternativ.

För er som ska investera i ett reklamationshanteringssystem gäller det att hitta rätt system för just er verksamhet. Vi på BusinessWith hjälper er att jämföra och hitta det bästa systemet för just er.

Beskrivning av produktfunktioner

Ansvarsfördelning

Fördela ut ansvar i reklamationsprocessen för att undvika interna missförstånd och skapa en smidig tjänst.

API

API används som gemensamt gränssnitt för att koppla samman system och tillåta dessa att samarbeta för att skapa ett kraftfullt flöde av data och information.

Digitala formulär

Användbart för att ta reda på viktig information kring reklamationen som kan vara viktig vid dess genomförande.

Kundchatt

Håll en konstant kommunikation med kunden för att skapa den bästa serviceupplevelsen och få en så felfri process som möjligt.

Mina sidor

Ge kunderna tillgång till sin egna inloggning där de kan se sinorder och göra uppföljningar kring dess status. Funktionen gör det även möjligt att erbjuda guider av olika slag som hjälp i processen för reklamationen.

Rapporter och statistik

Skapa rapporter baserade på viktiga data och information som kan vara värdefulla för organisationen och samla den viktigaste statistiken på en och samma plats.

Triggers

Få automatiska notiser vid specifika händelser som är viktiga att notera för att reklamationsverksamheten skall fungera felfritt.

Uppföljning i realtid

Få uppdateringar om vart det reklamerade godset befinner sig i försörjningskedjan för att minska risken om eventuella missförstånd kring ägandeskap och borttappande av föremål.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site