Vainu
vs
webCRM

Företagsstorlek

Antal anställda

Mikroföretag (1-10)
Småföretag (11-100)
Medelstora företag (101-500)
Stora företag (500+)
Mikroföretag (1-10)
Småföretag (11-100)
Medelstora företag (101-500)
Stora företag (500+)

Plattform

Molntjänst
Mobilapp
Molntjänst
Mobilapp

Prisinformation

Gratis testperiod
Pris från

35000kr/år

Prismodell modul
Prismodell abonnemang
Prismodell licens
Gratis testperiod
Pris från

299kr per...

Prismodell modul
Prismodell abonnemang
Prismodell licens

Produktfunktionaliteter i Säljstödssystem

Dashboard
E-post kampanjer
Kalenderintegration och påminnelser
Kontakt och prospect hantering
Pipe management
Säljprognoser
Skapa dokument och avtal
Statistik och rapporter
Dashboard
E-post kampanjer
Kalenderintegration och påminnelser
Kontakt och prospect hantering
Pipe management
Säljprognoser
Skapa dokument och avtal
Statistik och rapporter

Varför väljer företag er?

Varför väljer man ert system?

  • Bygg träffsäkra ICP-listor med tillgång till miljontals nordiska företag och detaljerad segmentering.
  • Minska manuellt arbete genom automatiserade uppdateringar till CRM, AI och analysflöden.
  • Förbättra timing och relevans med realtidsbaserade affärshändelser och säljtriggers.

Varför väljer man ert system?

  • Du vill ha ett lagom stort CRM-system som inte väller över av funktioner.
  • Du vill snabbt komma igång - det som normalt tar veckor, tar endast timmar eller dagar hos oss.
  • Du som kund sätter värde på den personliga relationen och vill ha mer än bara ett system.

Varför väljer man er som leverantör?

  • Lokal expertis med nordiskt fokus – vi förstår din marknad på djupet.
  • Över 10 års erfarenhet och 1 200+ kunder – från scaleups till stora bolag.
  • Snabb onboarding och tillgänglig support – vi finns med dig hela vägen.

Varför väljer man er som leverantör?

webCRM är en del av efficy-gruppen.

  • Vi sätter oss in i kundens behov och försöker alltid hitta bra lösningar som fungerar över tid.
  • Vi är snabba, effektiva och proaktiva.
  • Vi är transparenta och säger till i de fall vi ser risker eller där vi anser att vår kund ska tänka annorlunda.

Hur positionerar ni er på marknaden?

Vainu positionerar sig som den mest tillförlitliga och användbara B2B-datakällan för svenska företag som vill modernisera sin försäljning, marknadsföring och datadrivna tillväxt.

Det som gör oss unika är vår kombination av officiell, verifierad företagsdata från svenska myndigheter och realtidsbaserad insikt om affärshändelser – som nya ledare, tillväxt, rekryteringar och investeringar. Med Vainu får du tillgång till uppdaterad data på över 12 miljoner nordiska företag, strukturerad för att direkt fungera i ditt CRM, analysverktyg eller AI-agent.

Till skillnad från generiska, globala leverantörer eller verktyg som bygger på osäker webbscraping, fokuserar vi på det svenska (och nordiska) näringslivet i detalj. Vi erbjuder bland annat:

  • Vainu Custom Industries – våra egna, mer relevanta branschkategorier än SNI-koder
  • Manuellt verifierade kontaktuppgifter till rätt beslutsfattare i svenska bolag
  • GDPR-säkrad och AI-redo data – direkt användbar i t.ex. Salesforce, HubSpot, Dynamics eller Pipedrive

Vi är inte en katalogtjänst – vi är en dynamisk, händelsedriven dataplattform som hjälper svenska sälj- och marknadsteam att agera snabbare, mer relevant och mer effektivt. Vår starka lokala närvaro, kombinerat med teknisk kompetens och automatisering, gör oss till en långsiktig partner för svenska bolag som vill växa smart.

Hur positionerar ni er på marknaden?

  • webCRM är byggt för små och medelstora bolag som har mellan 1 och 50 användare.
  • Vårt system är i anpassat för traditionell försäljning, där den personliga relationen fortfarande är betydelsefull.
  • Vi tror på enkelhet i kombination med kraftfullhet.

Vilka behov och utmaningar är det som ni löser för kunden?

1. Smarta prospekteringslistor – vid rätt tillfälle

Berggren, en nordisk byrå inom immaterialrätt, gick från breda utskick till träffsäker, händelsestyrd försäljning. Genom att använda Vainus säljtriggers, som ledarskapsförändringar och expansioner, kunde de minska antalet kontakter från 100 till 20 – utan att tappa i försäljning.

2. Håll CRM uppdaterat – automatiskt

Columbus, ett IT-konsultbolag, sparade 13 timmar per kampanj efter att ha kopplat Vainu till sitt HubSpot-CRM. De förbättrade datakvaliteten och började vinna fler offentliga upphandlingar tack vare bättre tajming och automatiska uppdateringar.

Next One Technology ersatte manuella Excel-listor med Vainu. Nu bygger de prospektlistor direkt i CRM, med korrekt och aktuell företagsdata.

3. Skala upp leadgenerering – utan att tumma på kvalitet

Exsitec ville växa i Sverige, Norge och Danmark – men saknade en enhetlig datakälla. Med Vainu kan hela teamet bygga målgruppslistor baserat på t.ex. bransch, storlek och teknikstack. Resultatet? Mindre manuellt arbete, mer träffsäkerhet.

4. Definiera ICP och hitta liknande bolag

Planhat, en SaaS-plattform, behövde definiera sin Total Addressable Market. Med Vainus “liknande företag”-funktion kunde de hitta rätt målgrupp och automatiskt hålla CRM uppdaterat med rätt bolag.

5. Öka säljeffektiviteten och träffsäkerheten

Academic Work använder Vainu Analyzer i hela Norden för att optimera säljportföljer kvartalsvis. Resultaten talar för sig själva:

  • 50 % högre hit rate
  • 25 % fler möten
  • 36 % bättre konvertering
  • 145 % ökad omsättning

6. Väx i nischade segment

Axla Logistics ville hitta fler e-handelsbolag i Finland med rätt logistikbehov. Genom att använda Vainus branschkoder (Vainu Custom Industries) och filtrera på nyckelord förbättrade de både kvaliteten på pipelinen och effektiviteten i säljteamet.

Vilka behov och utmaningar är det som ni löser för kunden?

webCRM är ett effektivt kontohanteringsverktyg för hela teamet:

  • Säljare kan enkelt följa arbetsflöde genom automatiska processer och informationshantering.
  • Chefer kan enkelt följa affärer mot budget och skapa avtal, offerter och rapporter direkt i systemet.
  • Marknadsförare kan dra nytta av data och information för bättre kampanjer.
  • Kundservice kan enkelt få tillgång till all kundrelaterad information.

Vi ser till att säkra din investering genom att hjälpa dig hela vägen till mål.

Omdömen

Baserat på 7 omdömen

Baserat på 17 omdömen

Användarvänlighet
Samarbetet med leverantören
Support och service
Utbud av funktioner
Kundanpassning och flexibilitet
Integration
Värde för pengarna
Hur nöjd är du överlag?
Användarvänlighet
Samarbetet med leverantören
Support och service
Utbud av funktioner
Kundanpassning och flexibilitet
Integration
Värde för pengarna
Hur nöjd är du överlag?

Omdömen

Fördelar

Det jag gillar mest är att Vainu gör prospekteringen systematisk och enkel. Det användarvänliga gränssnittet och den högkvalitativa datan sparar tid och förbättrar resultatet av arbetet.
Verktyget är enkelt att använda, intiutivt, visuellt snyggt och det är svårt att snabbare få en komplett sammanfattning av ett bolag, på annat håll. Att det numera dessutom finns kontaktuppgifter till nyckelpersoner på bolag, är såklart en stor bonus. Vi använder Vainu för att segmentera målgrupper och jobba dynamiskt med målgruppslistor, framförallt i vår nykundsbearbetning.
Vi arbetar internationellt och använder webCRM över gränserna, vilket fungerar riktigt bra. Systemet stöder vårt behov av att ha en enhetlig plattform där vi kan följa upp kunder och kandidater på olika marknader. Dessutom har vi integrerat det med vårt rekryteringssystem TalentTech, vilket gör våra arbetsflöden ännu mer strömlinjeformade. Vi använder också webCRM för att skicka ut inbjudningar till nätverksmöten, vilket fungerar enkelt och effektivt.
Det bästa med webCRM är hur intuitivt och användarvänligt det är - både för försäljning och ekonomi. Plattformen är extremt flexibel och gör det möjligt för oss att anpassa arbetsflöden, instrumentpaneler och rapportering så att de passar våra specifika behov. Det gör det enkelt att hålla koll på kundaktiviteter, säljpipeline och uppföljningar. Outlook-integrationen och de automatiska påminnelserna har verkligen effektiviserat våra processer och stärkt vårt samarbete mellan olika team. Dessutom är supporten i toppklass - snabb, kompetent och alltid hjälpsam.

Omdömen

Nackdelar

Ibland varierar uppgifternas täckning mellan olika branscher. Detta har dock inte hindrat att fördelarna har kunnat realiseras.
Kommer inte på något.
Den största nackdelen är att systemet inte kan generera statistik och rapporter över olika länder med automatisk konvertering till samma valuta. Det gör det svårt att jämföra prestandan mellan olika marknader. Dessutom tycker vi att den inbyggda e-sign-lösningen inte riktigt matchar våra behov - så vi integrerar nu med Addo Sign, vilket ger oss fler alternativ.
Det finns vissa funktioner som det tar lite tid att vänja sig vid, särskilt om du inte har arbetat med CRM-system tidigare. Lyckligtvis kompenserar webCRM för detta med bra guider och enkel tillgång till support. Med tiden blir detta en fördel eftersom du kan konfigurera det mesta själv utan att behöva anlita externa konsulter.

Tyvärr, ingen data än.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site