HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför Sveriges bästa inköpssystem

Vilket inköpssystem ska jag välja?

Dags att investera i ett ordentligt inköpssystem till er verksamhet? Ett inköpssystem kommer med en rad fördelar, som exempelvis funktioner som lagersaldo och prognoser, men också möjligheten att ta ut statistik och data som ni kan förlita er på. Detta är viktigt för att kunna fatta korrekta beslut om framtiden och vilka inköp ni kan behöva göra då. Ett inköpssystem kan också ge er prisjämförelser och samla alla delar kring inköpsprocessen under ett och samma tak. Det som också är en fördel är att systemet alt som oftast går att integrera med era andra system i företaget eller organisationen. Men vilket är då det bästa inköpssystemet för er? Olika system passar olika bra, beroende på vilken typ av verksamhet ni bedriver. Vill ni ha en flexibel lösning som passar för de flesta? Eller eftersöker ni ett som passar specifikt till er bransch, som till exempel byggbranschen? Oavsett är du och ni varmt välkomna att påbörja er resa mot rätt system med BusinessWith – vi listar de bästa inköpssystemen på den svenska marknaden.

Vilka krav ska jag ha på ett inköpssystem?

Ett inköpssystem ska göra hela er process kring inköp både lättare och säkrare. En bransch som har haft sina utmaningar med bland annat säkerhet kring inköp, är byggbranschen. Här hjälper inköpssystemet att göra processen er transparent och säker för alla parter. Något som har hjälpt detta på traven är att digitalisera inköpen. När ordrar, lager, inköp och annan data finns samlat under samma paraply, minskar riskerna för felaktigheter eller rentav misstag. Ett misstag kan som bekant bli dyrt, därför är det av stor bekvämlighet att kunna förlita sig på ett system. Plattformen ni väljer ska kunna ge er denna säkerhet men även göra det enkelt och transparent för er. Användarvänligheten är viktig – testa er gärna fram och jämför diverse leverantörer innan ni gör ert slutgiltiga val. BusinessWith finns tillgängliga för er som en hjälpande hand. Välkommen att välja det bästa inköpssystemet för just er – direkt i vår jämförelseguide.

Tre saker att veta om inköpssystem

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 10 olika Inköpssystem

Sortera på
NetSuite-logo-half-light.png

NetSuite

Oracle NetSuite

Det första och sista ERP du kommer att behöva. Den främsta ERP plattformen i molnet för små till medelstora, växande och multinationella företag.

Lär dig mer om NetSuite

Läs mer
24sevenoffice_Logo_Vertical_Black_CMYK.jpg

24SevenOffice

24SevenOffice

24SevenOffice är affärssystem som låter dig samla alla kärnprocesserna inom ekonomi och bokföring, leverantörsfakturaflöde med AI-stöd, fakturering, CRM, projekthantering, MPS, tidrapportering och lön på ett ställe. Vi har ett öppet API vilket möjliggör för en effekivare och automatiserad arbetsdag genom att verksamhetensystem är integrerade.

Lär dig mer om 24SevenOffice

Läs mer
Byggfakta Tender

Byggfakta Tender

Byggfakta Tender

Detta inköpsystem är framtaget för hantering av samtliga byggprojekt och dess inköpsprocesser inom företaget. Skapa nya förfrågningar, föreslå anbudsgivare och följ upp inbjudningar för att sedan utvärdera resultaten med hjälp av Byggfakta Tender. Få tillgång till kraftfulla jämförelseverktyg för att se vilka anbud som är bäst och använd detta för förhandlingsprocessen med mera. I systemet finns i...

Lär dig mer om Byggfakta Tender

Läs mer
Kommers

Kommers

Primona

Kommers är en modulbaserad lösning för inköp som även ger snabb kontroll på relationer mellan leverantörer och avtal. Systemet kan både bidra med ökad förhandlingsförmåga mot leverantörer och skapa konkurrenssituationer men även underlätta för leverantörerna beroende på behov. Koomers har en standardkonfiguration med givna men anpassningsbara roller för användare, vilket gör det enkelt att förstå ...

Lär dig mer om Kommers

Läs mer
Logitall

Logitall

Logitall

Logitail är ett molnbaserat inköpsystem med anpassningsbara funktioner som är enkla att använda för att nå goda resultat i inköpsprocessen. Systemet hjälper användaren att efterfölja avtal, tidsbesparing, kostnadsberäkningar och efterlevnad av hög kvalité på inköpsprocessen. Integrera lösningen mot leverantörer och ge dessa tillgång till att se ordrar direkt i sina egna system för att göra process...

Lär dig mer om Logitall

Läs mer

Medius spend management är en plattform som hanterar strategiska inköp. Systemet har som mål att skapa ett sömnlöst flöde för inköpsmetodiken och hanteringen för att minska utgifterna relaterade till området. De olika modulerna som lösningen baseras på berör främst sourcing, kontrakthantering, leverantörer och avtal, vilket är vesäntliga byggstenar för att underlätta för inköpsprocessen. Vid rekry...

Lär dig mer om Medius spend management

Läs mer
Monday

Monday

Monday

En molnbaserad plattform för att hantera alla projekt, stora som små. Monday erbjuder en totallösning för att behandla projekten med hjälp av funktioner som Ganttscheman och Kanban.

Lär dig mer om Monday

Läs mer
Odoo

Odoo

Odoo

Med Odoo får ni en modern digital mjukvara som låter er integrera alla uppgifter i ett system. Odoo går att anpassa med i princip vilka appar som helst och det är deras specialitet.

Lär dig mer om Odoo

Läs mer
Symbrio

Symbrio

Symbrio

Minska utgifterna med en produktiv inköpsprocess med hjälp av Symbrios inköpssystem. Skaffa full kontroll på hur mycket som har betalats, hur stora köp som har genomförts och vem som har fått betalningen för att spara på utgifterna. Genom att skaffa full kontroll på processen och jämföra olika priser för produkter för att känna en trygghet kring inköpen kan nya framgångar lyftas inom verksamheten....

Lär dig mer om Symbrio

Läs mer
Visma Proceedo

Visma Proceedo

Visma software

Visma Proceedo är med genom hela inköpsprocessen från genomförandet av köpet till betalningen. Denna molnbaserade plattform för inköp har främst tre usper, vilka handlar om att bidra till ökat värde i leverantörsavtal, sparad tid och resurser samt ökad kontroll över inköp. Gör uppföljningar av spenderingar för att förbättra avtalen direkt i systemet och använd automatiska funktionaliteter som bidr...

Lär dig mer om Visma Proceedo

Läs mer

Tre saker att veta om inköpssystem

Från BusinessWiths sida ser vi egentligen inga nackdelar med att ha ett inköpssystem – tvärtom. Det du bör veta om inköpssystem är att du radikalt kommer kunna minska felbeställningar eller felaktiga ordrar. När er kund eller leverantör måste hantera produkter i ett system minskar felaktigheterna radikalt. Det positiva med digitala inköpsprocesser är att de alltid kommer att gå att spåra.

1. Effektivitet. Driv upp effektiviteten inom företaget och organisationen när allt finns samlat på ett och samma ställe. Att systemet dessutom går att integrera med andra system, är en stor bonus.

2. Digitaliseringens alla fördelar. Digitala inköpsprocesser gör att allt går att spåra. Minska risken för felaktigheter och öka transparensen.

3. Molnbaserat är platsoberoende. Om ni väljer ett molnbaserat inköpssystem kommer ni åt systemet när vi vill, var ni än er. Detta är också ett mycket säkrare sätt än att spara allt på egna servrar.

Vill du veta mer om hur du ska välja rätt system? Testa gärna vår jämförelseguide, filtrera på olika funktioner – eller hör av dig till oss för mer råd och vägledning.

Beskrivning av produktfunktioner

Hantera fakturor

Samla och hantera fakturor från inköp i samma plattform där inköpen sker och se hur status för dessa ser ut. Undvik obetalda fakturor och se till att pengarna betalningar genomförs som planerat.

Integrerbart

Systemet har möjlighet till integration med många av de stora aktörerna inom ERP och andra systemkategorier som är nära anknytna till inköpssystem.

Lagersaldo

Få tillgång till hur lagernivåerna ser ut, vilket underlättar för beräkningar kring hur mycket produkter som bör köpas hem.

Orderhantering

Samla och hantera de ordrar som har lagts och skapa full överblick kring statusen på dessa för att öka kontrollen på orderverksamheten.

Prisjämförelser

Jämför priser på produkter och tjänster innan inköp för att skaffa den bästa dealen och öka lönsamheten i verksamheten.

Prognoser

Använd statistiken från tidigare inköp samt efterfrågan på produkter för att skapa prognoser för kommande inköp och planera för hur verksamheten skall bedrivas på en lönsamt vis.

Statistik

Sammanställ statistik på de inköp som har genomförts för att skapa ett underlag för framtida köp.

Triggers

Bli noterad automatiskt vid specifika händelser, till exempel vid låga lagersaldon för att genomföra inköp i tid.

Uppdateringar i realtid

Få de senaste uppdateringarna för lagersaldot, statistik och andra relaterade parametrar i realtid. vilket gör det möjligt att agera snabbt och responsivt.