Jämför Sveriges bästa affärssystem

Vad är ett affärssystem?

Ett affärssystem, ett ERP, är en digital plattform som effektiviserar och samordnar processer. Det ger en helhetsbild och skapar förutsättningar för planering och datadrivna beslut inriktade på ökad tillväxt.

Affärssystem används på olika sätt beroende på bransch, men generellt kan man säga att det är ett övergripande system som hanterar och kopplar ihop funktioner som ekonomi, inköp, lagerhantering, försäljning, personalhantering och kundrelationer. Exakt vilka processer som ingår skiljer sig åt beroende på användarens behov, men ovanstående är exempel på vad som kan ingå.

Hur hittar jag det bästa affärssystemet?

För att hitta det bästa affärssystemet för just er, behöver ni börja med att göra en kravspecifikation. Vilken typ av företag eller organisation är ni och vilka affärsprocesser har ni? Gör en lista över vilka funktioner som är viktiga för er verksamhet; som ekonomi, HR, lagerhantering, kundrelationer och liknande. Har ni inget lager, behöver ni exempelvis ingen modul för just det. Kanske behöver ni i stället specialfunktioner för projektledning eller annat.

Budgeten är alltid en prioriterad fråga och ett affärssystem är en investering. Det kostar tid och resurser i att implementera ett nytt omfattande system och sedan skiljer sig kostnaden beroende på vilket system ni väljer: ett komplext system genererar högre kostnader än ett grundläggande.

Det är alltid bra att blicka framåt vid investeringar i nya system. Hur ser ert företag ut om två, fem eller tio år? Ni vill helst hitta rätt system från början, eftersom det alltid innebär kostnader och risker att byta ut stora system. Det är klokt att satsa på ett system som fungerar både nu och senare.

Jämför affärssystem

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Systemguiden

Snabbguide

Underkategorier till Affärssystem

Affärssystem småföretag

Lista på 36 olika Affärssystem

Sage X3 – ett internationellt, modernt affärssystem anpassat till den svenska och nordiska marknaden. Utvecklat för industriföretag, koncerner och branscher där logistik och produktion är kärnverksamhet. Ett webbaserat, mobilt affärssystem som idag används i +80 länder med kraftfulla funktioner för att utveckla och driva din verksamhet snabbare, enklare och med mer flexibilitet.Lär dig mer om Sage X3

Xledger är ett 100% molnbaserat affärssystem specialiserat på att automatisera processer, erbjuda god insikt i realtid med flexibel skalbarhet. Idag finns Xledger etablerat i USA, Storbritannien, Norge, Sverige och Finland. Xledger används idag av fler än 10 000 företag och har över 100 000 användare i närmare 100 länder. Med över 20 års erfarenhet i molnet passar vi perfekt för mellanstora och st...Lär dig mer om Xledger

Det första och sista ERP du kommer att behöva. Den främsta ERP plattformen i molnet för små till medelstora, växande och multinationella företag. Lär dig mer om NetSuite

Hogia OpenBusiness Ekonomi är ett webbaserat ekonomisystem som förenklar ekonomihanteringen för företag. Med användarvänlighet och automatiserade flöden i fokus blir det enkelt att göra rätt från början. Effektivisera och digitalisera ekonomiarbetet med en lösning som hjälper ditt företag att växa tryggt och smidigt.Lär dig mer om Hogia OpenBusiness Ekonomi

Ridder iQ är en innovativ molnbaserad ERP-programvara för små och medelstora tillverkningsföretag. Systemet bygger på senaste tekniken och över 30 års erfarenhet, med inspel från över 1300 kunder - vilket garanterar skräddarsydda och effektiva lösningar för dagens industriella behov.Lär dig mer om Ridder iQ

Dynamics 365 Business Central är en modern, molnbaserad affärssystemslösning med AI direkt inbyggt i systemet passar det för små och medelstora företag, koncerner och organisationer som vill uppnå en hög grad av automatisering och effektivisering av sina affärsprocesser.Lär dig mer om Dynamics 365 Business Central

Vi hjälper dig att skapa ordning och struktur i din verksamhet, vi vet hur viktigt det är med kontroll och överblick för att kunna växa. Vårt fokus ligger på att ge dig en sömlös upplevelse och en fullständig överblick av artiklar, ordrar och lager oavsett var de kommer in ifrån. Du ska känna att vi finns där för dig, både om du har frågor eller om du vill diskutera olika lösningar.Lär dig mer om Attire

Deltek Maconomy är en effektiv, projektfokuserad ERP-lösning som är flexibel och skalbar samt maximerar användarnas produktivitet genom bransch- och rollspecifik funktionalitet. Det gör att ni upplever resultat snabbare än med en generisk lösning. Maconomy passar främst er som har ca 20 användare och fler. Med Maconomy kan du effektivisera dina processer, förbättra din effektivitet och framtidss...Lär dig mer om Deltek Maconomy

Blikk är ett flexibelt system som hjälper ditt företag att minska administrationen, öka lönsamheten och skapa tid för viktigare uppgifter, oavsett bransch och storlek på ditt företag. Boka en demo eller testa Blikk gratis! Upptäck fördelarna med att samla företagets viktigaste funktioner i ett sömlöst affärsflöde, från offert till projekthantering, tidrapportering, uppföljning och fakturering.Lär dig mer om Blikk Pro

HiCore Business – Affärssystem för grossister HiCore erbjuder för dig som grossist lagerhantering och lättarbetad kundorder med faktureringsalternativ som, del-, eller samlingsfaktura. I HiCore kan du även skapa offerter, använda flera prislistor och får ett effektivt stöd för inköp. Med integration till Hogia eller Fortnox går fakturor över direkt och bokförs automatiskt i ekonomisystemet. Lär dig mer om HiCore Business

Visma Spcs finns för att förenkla allt det ekonomiska för småföretaget – med lättbegripliga och självkörande ekonomisystem som gör det mesta av jobbet åt dig. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll. Hos oss hittar du bland annat bokföringsprogram, löneprogram, tidrapporteringssystem och projekthanteringsverktyg.Lär dig mer om Visma Spcs Affärssystem

För små och medelstora Åkerier som vill förenkla sin arbetsledning och administration. Digitalisera ditt informationsflöde; Kundorder, Kapacitetsplanering, Arbetsledning, Återrapportering och Fakturering för bättre likviditet och mindre pappersarbete. Lär dig mer om Workifyapp

Jeeves ERP är ett molnbaserat affärssystem för medelstora till stora tillverkande och distribuerande företag. Affärssystemet är anpassningsbart och håller ihop allt ifrån tillverkning, logistik, ekonomi, redovisning, försäljning till dina produkter, serviceärenden och projekt. Lär dig mer om Jeeves

Ett molnbaserat ERP system som hjälper växande bolag att digitalisera sina verksamheter. SAP, tillsammans med industri-specifika partners, ser till att bolaget kommer igång snabbt med affärssystemet för ökad tillväxt nationellt och internationellt. Lär dig mer om SAP

Automatisera och jobba smartare. Visma Net är ett modernt affärssystem byggt i molnet för företag som bestämt sig för att jobba mer digitalt. Enkelt att jobba i, lätt att komma igång och hög flexibilitet.Lär dig mer om Visma Net

Standard ERP by HansaWorld är ett affärssystem som passar utmärkt för grossister, partihandelsbolag och tillverkande bolag, men ses som ett branschoberoende system som är utformat för att hantera företag i alla storlekar. Standard ERP by HansaWorld är ett molnbaserat affärssystem som ger ert företag möjlighet att få åtkomst till er affärsdata oavsett var ni är eller vilken enhet ni använder.Lär dig mer om Standard ERP by HansaWorld

iFenix är ett modernt och molnbaserat affärssystem som utvecklats för att tillgodose morgondagens krav i både fysisk och digital handel. iFenix affärssystem passar lika bra för växande små och medelstora företag som det passar kompletta butikskedjor. iFenix är ett framtidssäkert och helintegrerat system som inte kräver konsulter och långa startsträckor för att komma igång med.Lär dig mer om iFenix affärssystem

24SevenOffice erbjuder ett komplett affärs- och redovisningssystem designat för små och medelstora företag. Lösningen interagerar redovisning, fakturering, projektledning, CRM och tidsregistrering i en plattform, vilket effektiviserar arbetsflödet och ger en sömlös användarupplevelse. Lär dig mer om 24SevenOffice

Pyramid Business Studie erbjuder ett flexibelt och användarvänligt system som går att skräddarsy utifrån kundens unika behov. Med hela 48 olika moduler går det att forma en effektiv systemlösning som växer i takt med verksamheten. Det går alltid att addera moduler när behovet uppstår vilket leder till att verksamheten alltid har tillgång till rätt verktyg för att driva sin verksamhet framåt. Lär dig mer om Pyramid Business Studio

Microsoft är världsledande inom CRM-system som hanterar kundintegration som säljstöd, ärendehantering, marknadsföring och interaktion med externa partner som kunder eller samarbeten.Lär dig mer om Dynamics 365 Finance & Operations

Slipp stora och krångliga affärssystem. LucidERP är det enkla och heltäckande verktyget med allt från tidrapporter till fakturering och automatiserad bokföring För: Konsulter | Rådgivare | Revisorer | Jurister | Arkitekter | BemanningLär dig mer om Lucid ERP

Ett affärssystem med inriktning mot tillverkande företag. Monitor ERP har applikationer för att kunna optimera tillverkningen och produktionsplaneringen. Har sitt huvudsäte i Sverige.Lär dig mer om Monitor ERP

Ett användarvänligt affärssystem som passar små- och stora företag. Innehåller flertal moduler som fokuserar på att effektivisera era administrativa processer.Lär dig mer om Balans

Ett användarvänligt system som kan anpassas efter användarens behov i form av valmöjligheter av moduler till ekonomisystemet. Verktyget kan hantera autogiro och är smidigt för ekonomiska redovisingar.Lär dig mer om Briljant Ekonomisystem

Heltäckande ERP-lösning som täcker majoriteten av företagets behov. Beroende på hur omfattande en lösning som behövs kan moduler läggas till systemet för att skapa en komplett lösning för hantering av människor, produktion, risk och analys. Engagera personalen, manövrera produktionen, minimera risker och analysera resultat för att hitta förbättringar och skapa överlägsna lösningar för tillverkning...Lär dig mer om Epicor

Extend Commerce ERP är ett molnbaserat affärssystem som kan användas av företag från ca 15 MSEK till 800 MSE i omsättning. Affärssystemet ger dig kontroll över dina försäljningskanaler, lager och affärer – och skapar möjligheter att växa. Med systemet kan du följa hur order, varor och inköp flödar i ditt bolag, och minska administration och manuell hantering.Lär dig mer om Extend Commerce ERP

Ett molnbaserat ERP-system för små- och medelstora företag inom distribution, retail, och tillverkning. Erbjuder ERP applikationer för inköp, ekonomi, tillverkning, lagerhantering m.m.Lär dig mer om GARP

En lösning som stödjer växande verksamheter samtidigt som god service kan genomföras mot kund. Sammansvetsa alla affärsfunktionaliteter med IFS affärssystem och skapa en heltäckande lösning för finans, supply chain, HR och CRM med detta molnbaserade verktyg. Analysera dåtiden och förutse framtiden med smata funktioner för analyser och prognoser och följ verksamheten i real-tid för att snabbt kunna...Lär dig mer om IFS ERP

Ett branschanpassat affärssystem för distribution och tillverkande företag. Kan anpassas efter kundbehov och innehåller flera skalbara ERP applikationer.Lär dig mer om Infor M3

Iptor ERP arbetar för att minska avståndet mellan planeringen och utförandet inom företaget och därmed bidra till en produktiv verksamhet. Detta affärsystem är en lösning för producerande företag, financiella organisationer och företag inom supply chain och logistik. Skaffa full kontroll över personal, kapital, produktion, information och material med hjälp av denna smarta lösning och timea det me...Lär dig mer om Iptor ERP

Oden kombinerar kraftfullt verktyg för rekrytering, försäljning, HR, CRM, finansiell översikt och tidsrapportering till en unik end-to-end business intelligence-svit som hjälper ditt företag att fatta bättre datadrivna beslut, i molnet eller on-premise. Alla verktyg i Oden är integrerade och pratar med varandra så du slipper exportera och importera, kopiera och klistra in för att få saker att fung...Lär dig mer om Oden

Ett webbaserat system byggd på moduler för en så bra anpassning som möjligt till användarens behov. En lösning som fungerar både för småföretag och storföretag, och har även erbjudanden för start-ups.Lär dig mer om Rambase

Softone ERP system har moduler inom lönehantering, ekonomi, försäljning, bemanning, projekt och tid. Affärsystemet kan branschanpassas, och fokus ligger på de nordiska marknaderna.Lär dig mer om SoftOne Go

Ett flexibelt ERP-system med moduler inom HR, ekonomi, inköp m.m. Populärt inom tjänstesektorn och offentlig sektornLär dig mer om Unit4

Orderhantering är ett av Vismas många områden och systemet kan anpassas efter användarens behov. Orderhanteringssystemet är webbaserat och innehåller funktioner för spårning av produkter, rapporter och statistik samt fakturering för att nämna några.Lär dig mer om Visma Business

En global HCM-aktör som har funktioner för hela anställningslivscykeln. Talent, Core HR, lön, förmåner m.m.Lär dig mer om Workday HCM

Snabbguide

Jämför affärssystem

Marknaden erbjuder ett brett utbud av affärssystem. När ni jämför och utvärderar olika system är det smart att ta del av andra aktörers erfarenheter. Tänk på att recensioner och andra kunders upplevelser kan ge en hint om hur väl systemet skulle passa just er, så se till att ta del av deras upplevelser och kör demos av systemet innan ni fattar beslut.

Det finns inte ett affärssystem som passar alla. I era jämförelser behöver ni därför utgå från era interna kriterier och er kravspecifikation. Involvera gärna personer med nyckelroller i er organisation i beslutet. Affärssystemet är omfattande och spänner över många områden i er verksamhet, varför det är bra att samla flera röster om vad som är prioriterat och vad som inte är det. Behöver ni kunna koppla systemet till ett externt CRM-system eller är ni nöjda med det som ingår? Hur pass mycket support erbjuder leverantören och vad har ni behov av?

Se över vilka system som har de grundfunktioner som är absolut nödvändiga för er verksamhet. Låt användarvänlighet, säkerhet och möjligheten att integrera med andra viktiga system trumfa funktioner som är nice to have.

Vill du jämföra olika system redan nu? Välkommen att besöka BusinessWith systemguiden.

Varför ska jag välja ett affärssystem? Vilka fördelar har affärssystem?

Att implementera ett affärssystem ger många fördelar för dig och din organisation. Ofta leder en investering i ett ERP till mer effektiva processer, och automatiserar dessutom arbetsuppgifter, vilket ger minskade kostnader på totalen.

För att ta ett exempel: I en butik håller ett affärssystem koll på lagersaldot och behovet av beställningar, vilka produkter som är populära och vilka som inte säljer, samt vid vilka tidpunkter som personalen har mest att göra. De komplexa systemen kan dessutom stötta med schemaplanering, kundkontakt och med ekonomiska processer. I en annan bransch, som exempelvis på universitet och högskolor, har affärssystemen en annan funktion. Där kan de bistå med administrativ studenthantering, resursplanering, schemaläggning och mycket annat.

Oavsett bransch är affärssystemet heltäckande. Dagens system integrerar ofta AI, artificiell intelligens, för att ännu bättre analysera data och se trender inför beslut.

En satsning på affärssystem slutar ofta med nöjdare kunder. Tack vare bättre service och mer passande erbjudanden, ökar ofta lojaliteten och kundnöjdheten – en förutsättning för att lyckas.

Pris: Vad kostar affärssystem?

Priserna för affärssystem varierar beroende på om ni väljer ett grundläggande eller ett omfattande. Vissa innebär en större engångsavgift för köp av licens, andra genererar abonnemangskostnader per månad. Ytterligare andra system innebär en mix: En grundkostnad och sedan prenumerationskostnader för olika delar av affärssystemet. Flera faktorer spelar in på kostnaden: Systemets omfattning, antal användare, anpassningsnivå och vilka funktioner som behövs. Huruvida ni väljer ett molnbaserat system, eller ett som installeras lokalt hos er, påverkar också.

Vilka är ni som organisation? Hur mycket internutbildning krävs och för hur många medarbetare? Tid är också pengar, som vi alla vet, och den aspekten är givetvis avgörande för uppstartskostnaden. Det är ju dock en tillfällig kostnad som ingår i budgeten vid en investering av den här storleken.

Tänk gärna på ROI: Hur mycket får ni tillbaka om ni satsar på ett visst affärssystem? Ofta effektiviseras processerna så pass mycket att ni vinner stort i slutändan.

Det är svårt att på rak arm säga vad ett system kostar, men ju mer ni lär er om de olika systemen och om er egen organisation, desto bättre bild av kostnaden får ni.

Hur köper jag affärssystem?

Roligt att ni vill köpa ett affärssystem. När ni har gjort er interna kravspecifikation, jämfört marknadens olika affärssystem, lyssnat på andras erfarenheter och genomfört provperioder eller systemvisningar, är ni redo att investera eller teckna ett abonnemang.

Ta gärna hjälp av den som levererar ert valda affärssystem. De vet bäst hur ni ska göra för att implementera just det system som de står bakom. Hör gärna av dig till oss på BusinessWith om ni har frågor.

Vad ska jag kräva av affärssystemet?

Självklart kan man skriva en lång lista på allt som du ska kräva av ditt affärssystem. Men något som du inte ska underskatta är: support och service. Två mycket viktiga faktorer för att känna sig lugn och trygg med att affärssystemet fungerar utan komplikationer. Och eftersom det är ett omfattande system som egentligen betyder allt för verksamheten – bör du och ditt företag kräva av er leverantör att de kan erbjuda ett bra support- och underhållsavtal, som även följer de lagar och regler som finns. Er leverantör ska alltid sätta er som kund först och erbjuda er service, support och utbildning när ni behöver det.

Var därför några med att fråga er tilltänkta ERP-leverantör hur deras support och underhåll ser ut, vad de har för slags jourservice och vad de erbjuder för stöd för att ni ska kunna arbeta så effektivt som möjligt. Syftet är att inleda ett långsiktigt samarbete – med målet att ni alltid känna ”affärssystemsglädje” och kunna fokusera framåt.

Beskrivning av affärssystemsfunktioner

CRM

En funktion som har mer kommit på senare tid. Inte en själklarhet i många ERP då systemmarknaden erbjuder många alternativ till CRM-system

Ekonomi

En av de vanligaste förekommande moduler i ett affärsystem. Ekonomidata och ekonomisk nformation är en naturlig del i ett ERP för att kunna hantera redovisning, bokföring, affärsdata etc.

HRM

Precis som CRM så är inte HRM-moduenl ett måste för många företag då personaldatan finns i ett separat HR-system. Dock så är det väldigt bekvämt att ha HR i ett ERP-system.

Inköp

En modul som erbjuds av många affärssystem, speciellt de som är intriktade mot tillverkande företag

Lager och Logistik

I branschanpassade affärsystem så är mycket fokus på att kunna hantera försörjningskedjan. Vilket menas inköp, tillverkning, lagerhantering, m.m.

Orderhantering

Hanterar viktig data gällande kundorder. En uppskattad funktionalitet i ett ERP-system

Projekthantering

En vanlig förekommande modul som är uppskattad av många företag. Häjlper till med tidsplanering, resurshantering etc.

Redovisning

En mycket vanlig förekommande funktionalitet i ett ERP-system.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site