HemSystemguidenBloggOm ossFör leverantörer

Jämför affärssystem småföretag

Vilket affärssystem för småföretag behöver du?

Vi lever i en föränderlig värld och som småföretagare är det utmanande att hänga med. Du förväntas vara proffs på såväl sociala medier och kundrelationer som HR och lagar. Samtidigt ska du ha koll på interna processer, som ditt lager, inköp och ekonomi. För dig som småföretagare är ett affärssystem, eller Enterprise Resource Planning System (ERP), ovärderligt.

Affärsystem för småföretag samlar ett stort antal processer. De är flexibla och skalbara, vilket gör att du kan välja att bara använda delar av systemet. Tjänsterna är ofta prenumerationsbaserade och flexibla i sin prissättning.

Du har möjlighet att växa med systemet, när din verksamhet tar fart på allvar, och under resan få stöd i dina beslut. De moderna systemen använder ofta AI, artificiell intelligens, för att ge dig databaserade grunder.

Vad ska jag tänka på när jag väljer affärssystem för småföretag?

Som alltid bör du upprätta en kravspecifikation. Många affärssystem är molnbaserade, vilket gör att du kan använda systemets funktioner var du än befinner dig. Det är ofta ett krav för dagens moderna småföretagare. Men det finns fler saker att tänka på: Behöver du avancerad analys i realtid? Har du ett CRM-system eller vill du att kundhanteringen ska ingå? Behöver du integrera affärssystemet med andra onlinetjänster?

För dig som småföretagare är det viktigt att hitta kostnadseffektiva lösningar. Molnbaserade affärsystem har ofta ingen startkostnad, och du kan enkelt prova systemet gratis. Du kan be om demos och seminarier av leverantören, som kan hjälpa dig igång med systemet på kort tid. Du vill ju lägga tid på din verksamhet – inte på att implementera ett system.

Lyssna in recensioner från andra innan du fattar ditt beslut, och ha i åtanke hur pass mycket support du erbjuds från leverantören. Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelseguide för affärssystem för småföretag.

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 9000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Lista på 13 olika Affärssystem

Sortera på
Visma Spcs-logo

Visma Spcs

Visma Spcs

Visma Spcs finns för att förenkla allt det ekonomiska för småföretaget – med lättbegripliga och självkörande ekonomisystem som gör det mesta av jobbet åt dig. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll. Hos oss hittar du bland annat bokföringsprogram, löneprogram, tidrapporteringssystem och projekthanteringsverktyg.

Lär dig mer om Visma Spcs

Läs mer

HiCore Business – Affärssystem för grossister HiCore erbjuder för dig som grossist lagerhantering och lättarbetad kundorder med faktureringsalternativ som, del-, eller samlingsfaktura. I HiCore kan du även skapa offerter, använda flera prislistor och får ett effektivt stöd för inköp. Med integration till Hogia eller Fortnox går fakturor över direkt och bokförs automatiskt i ekonomisystemet.

Lär dig mer om HiCore Business

Läs mer
Specter-Liggande-Logo.png

Specter

Specter

Specters affärssystem hjälper mindre och medelstora e-handlare, retailers och varumärken att optimera och automatisera affärsflöden inom försäljning, inköp, lager, plock & pack, logistik och ekonomi. Vårt molnbaserade ERP och POS förenar digitala och fysiska säljkanaler, med smarta funktioner och integrationer till populära e-handelsplattformar, betal-, frakt- och 3PL-lösningar.

Lär dig mer om Specter

Läs mer

Pyramid affärssystem har bred funktionalitet och kan anpassas utifrån de flesta större branscher. Flera olika moduler kan kopplas på utifrån ditt specifika behov vilket gör systemet skalbart och det kan växa tillsammans med din organisation.

Lär dig mer om Pyramid Business Studio

Läs mer
Lucid ERP

Lucid ERP

Lucid ERP

Slipp stora och krångliga affärssystem. LucidERP är det enkla och heltäckande verktyget med allt från tidrapporter till fakturering och automatiserad bokföring För: Konsulter | Rådgivare | Revisorer | Jurister | Arkitekter | Bemanning

Lär dig mer om Lucid ERP

Läs mer
Balans

Balans

XLent

Ett användarvänligt affärssystem som passar små- och stora företag. Innehåller flertal moduler som fokuserar på att effektivisera era administrativa processer.

Lär dig mer om Balans

Läs mer

Ett användarvänligt system som kan anpassas efter användarens behov i form av valmöjligheter av moduler till ekonomisystemet. Verktyget kan hantera autogiro och är smidigt för ekonomiska redovisingar.

Lär dig mer om Briljant Ekonomisystem

Läs mer

Crona ERP är affärssystemet som samlar allt på ett ställe. Få kontroll på din verksamhet genom att utnyttja Cronas kraftfulla lagermodul, faktureringsverktyg & schemaläggare. Materialet bokförs automatiskt.

Lär dig mer om Crona ERP

Läs mer

Heltäckande affärsystemslösning som täcker majoriteten av företagets behov. Beroende på hur omfattande lösning som krävs kan moduler adderas till systemet och skapa en fullskalig lösning för hantering av personal, produktion, risker och analyser. Engagera arbetsstyrkan, manövrera produktionen, minimera riskerna och analysera resultaten för att hitta förbättringsåtgärder med hjälp av Epicor Kinetic...

Lär dig mer om Epicor Kinetic

Läs mer

Innehåller olika ERP moduler som kan appliceras och anpassas kundens behov. Hogia är även en populär leverantör inom HR och lönesystem.

Lär dig mer om Hogia OpenBusiness

Läs mer
Iptor ERP

Iptor ERP

Iptor Sweden AB

Iptor ERP arbetar för att minska avståndet mellan planeringen och utförandet inom företaget och därmed bidra till en produktiv verksamhet. Detta affärsystem är en lösning för producerande företag, financiella organisationer och företag inom supply chain och logistik. Skaffa full kontroll över personal, kapital, produktion, information och material med hjälp av denna smarta lösning och timea det me...

Lär dig mer om Iptor ERP

Läs mer
Rambase

Rambase

Rambase

Ett webbaserat system byggd på moduler för en så bra anpassning som möjligt till användarens behov. En lösning som fungerar både för småföretag och storföretag, och har även erbjudanden för start-ups.

Lär dig mer om Rambase

Läs mer
Workify

Workifyapp

Workify Sverige AB

För små och medelstora Åkerier som vill förenkla sin arbetsledning och administration. Digitalisera ditt informationsflöde; Kundorder, Kapacitetsplanering, Arbetsledning, Återrapportering och Fakturering för bättre likviditet och mindre pappersarbete.

Lär dig mer om Workifyapp

Läs mer

Beskrivning av affärssystemsfunktioner

CRM

En funktion som har mer kommit på senare tid. Inte en själklarhet i många ERP då systemmarknaden erbjuder många alternativ till CRM-system

Ekonomi

En av de vanligaste förekommande moduler i ett affärsystem. Ekonomidata och ekonomisk nformation är en naturlig del i ett ERP för att kunna hantera redovisning, bokföring, affärsdata etc.

HRM

Precis som CRM så är inte HRM-moduenl ett måste för många företag då personaldatan finns i ett separat HR-system. Dock så är det väldigt bekvämt att ha HR i ett ERP-system.

Inköp

En modul som erbjuds av många affärssystem, speciellt de som är intriktade mot tillverkande företag

Lager och Logistik

I branschanpassade affärsystem så är mycket fokus på att kunna hantera försörjningskedjan. Vilket menas inköp, tillverkning, lagerhantering, m.m.

Orderhantering

Hanterar viktig data gällande kundorder. En uppskattad funktionalitet i ett ERP-system

Projekthantering

En vanlig förekommande modul som är uppskattad av många företag. Häjlper till med tidsplanering, resurshantering etc.

Redovisning

En mycket vanlig förekommande funktionalitet i ett ERP-system.