Vad är CRM? Hur kan ett CRM-system stärka dina kundrelationer och öka försäljningen?

CRM = Customer Relationship Management

Ett CRM-system syftar till att hjälpa företag att hantera kunddata, stärka kundrelationer och få bättre säljproduktivitet. CRM-applikationerna används ofta av sälj och marknadsavdelningar. Många CRM-leverantörer som Upsales, Sweet Systems, Lime technologies m.fl. har utvecklat mer avancerade CRM-verktyg som gör att systemen blir mer centraliserade för hela företaget att använda.

Det som är grunden med ett CRM-system är att det ska hjälpa företag med följande punkter:

  1. Automatisera processer för säljarna. Med andra ord betyder detta att CRM-applikationer gör att man kan hantera flera konton och får mycket bättre koll på säljprocesserna
  2. Ta bort manuell administration
  3. Få mkt bättre säljrapporter och prognoser
  4. Förbättra kundservice och support genom bättre spårning och statistik
  5. Få bättre lead-generation genom att skapa kampanjer och följa upp dess resultat
  6. Centralisera kunddatan

Med ett säljstödsystem eller ett CRM-verktyg kommer du med mycket stor sannolikhet att få bättre förutsättningar för ökad tillväxt och nöjdare kunder. CRM-marknaden växer för varje år och allt fler svenska företag investerar i CRM-system, då man ser en tydlig ROI i sin investering. Men för att få en bra ROI behöver företaget använda systemet rätt och valt rätt CRM-system från början. Det vill säga utifrån sina behov, förutsättningar och krav. Resultat kan du förvänta dig men endast om du gjort din hemläxa och vet vilket det rätta CRM-systemet är för dig och ditt företag.

Om du är osäker på vilket CRM-system som är rätt kan du testa CRM-guiden. Det är helt kostnadsfritt och besparar dig massor med tid och pengar på fel köpbeslut. CRM-guiden har samlat alla oberoende omdömen, funktionaliteter, vanligaste behoven och krav samt alla priser i en algoritm som rekommenderar topp 3 leverantörer utifrån dina behov och förutsättningar. Skulle du fortfarande känna dig osäker efter att ha använt tjänsten kan du enkelt höra av dig till nicolas.zavala@businesswith.se för expertis.