Jämför CRM-system & säljstödsystem – 5 måsten när du ska jämföra olika CRM-system

Ett av de viktigaste momenten när du ska köpa ett webbaserat CRM-system eller CRM-program är urvalsprocessen. Det är en djungel av CRM-applikationer och det finns många olika egenskaper och fördelar som särskiljer systemen och leverantörerna. Nedan är fem tips som du kan ha i åtanke när du ska göra ett kvalificerat urvalsarbete av CRM-leverantörer.

CRM-applikationer (basfunktioner och avancerade)

CRM-marknaden i Sverige består av 39 olika versioner av CRM-system och varje CRM erbjuder i sin tur funktioner som förhoppningsvis kan lösa dina problem och behov. Det är svårt att få tid att undersöka varenda CRM-funktion och förstå värdet med funktionen. Dock kommer man långt om man kan urskilja vilka funktioner som är grundläggande eller kvalificerade som mer avancerade CRM-funktioner. Det kan bli enklare att förstå vad som kan ge extra värde och varför CRM-systemet troligtvis har högre pris.

Grundläggande (något som de flesta CRM-leverantörer erbjuder):

  • Pipe management
  • E-postkampanjer
  • Kalenderintegration
  • Rapportsammanställning och utdrag

Mer avancerade funktioner (något som färre CRM-leverantörer erbjuder):

  • Marketing Automation
  • Säljtavla
  • Områdeshantering

Det finns många fler CRM-funktioner i de två ovanstående kategorier. För att veta vilka funktioner och vilka CRM-system som erbjuder vad med pris etc. hittar du här.

Huvudsakliga urvalskriterier

Precis som att det finns många funktioner finns det också många systemegenskaper som behövs tas i beaktning när man ska jämföra CRM-verktyg. Nedan är ett förslag på olika urvalskriterier som man bör se över när man ska jämföra CRM.

  • Användarvänlighet
  • Integrationskapacitet
  • Analys och data
  • Marknadsföring
  • Support
  • Implementation
  • Funktioner
  • Att samarbeta med leverantören
  • Affärsmodellen
  • Pris
  • Datasäkerhet
  • Fakturering och ekonomi

En mycket bra källa för att utvärdera ovanstående kriterier är att läsa oberoende omdömen av andra köpare/användare som har haft liknande behov och förutsättningar som ert bolag. För att komma åt Sveriges största oberoende omdömen av B2B-system, klicka här.

Ett annat förslag är att utföra användartester som också är en bra metod att använda när man ska utvärdera. Det finns många fler kriterier än de ovannämnda som man kan ta med när man ska upphandla CRM eller genomföra en RFP. Har man dock en bra uppfattning av ovannämnda kriterier kan man göra en rättvis jämförelse.

CRM i molnet

Idag är det vanligt med molnbaserade CRM-system och det är något som kommer att fortsätta att öka. Att inte behöva ha en egen server eller hantera datan på sina servrar har värde för både sälj- och IT-avdelningen. Dock behövs det förtydligas att en CRM-programvara som ett av Superoffice CRM-systemversioner inte är sämre än ett webbaserat CRM-system. Dina behov och utmaningar är det som ska avgöra och är det ett CRM-program som inte fullt ut finns i molnet kan det mycket väl vara det bästa alternativet att investera i.

CRM-system direkt från hyllan?

Kolla alltid pris och se om det passar din budget men ha i beaktande hur leverantören arbetar med sina kunder och hur deras affärsmodell är uppbyggd. För dig som söker ett system som ska implementeras och sättas i bruk omgående funkar det att se över pris och vilken prismodell som är bäst lämpad.

För dig som vill ha rådgivning för hur man ska förbättra sina processer med ett CRM-system eller är medveten om att det kommer att bli påföljder av kundanpassning bör du även ta reda på hur leverantören jobbar. Finns det konsultrådgivning? Är det möjligt att kundanpassa systemet?

Detta kan vara ett av de viktigaste kriterierna på lång sikt. Exempel på leverantörer som har det i sin portfölj är Upsales, Funnelbud, Lime Technologies, Superoffice, Salesforce & Sweet Systems.

Datasäkerhet i CRM

Hur lagrar CRM-leverantören data? Vilka administratörrättigheter finns det? Vilka kommer åt datan?

Det dyker upp många frågor när man ska utvärdera datasäkerhet och ISO-certifieringar. Det är en mycket viktig punkt och ett område som CRM-leverantörer investerar mycket tid i och pengar på för att kunna vara i framkant. De flesta CRM-leverantörer arbetar för att uppfylla de riktlinjer som EU, nationella, och köparens interna lagar och rutiner efterfrågar.

Det som är viktigt att jämföra är hur de arbetar med datasäkerhet och vad/vilken roll-uppsättning styr vem som har tillgång till data.