Jämför Sveriges bästa projekthanteringsverktyg

Hur skall jag tänka kring projekthanteringssystem?

Att ha ett tillförlitligt projektsystem eller projekthanteringsverktyg handlar om att skapa och kunna följa upp projekt effektivt och minska på pappersarbetet. I ett projektsystem kan allt från schemaläggning, resursfördelning, bokningar, offerter, förfrågningar, kommunikation, påminnelser och projektstatus ingå – kort och gott alla delar du behöver för att kunna hantera och arbeta i varje projekt. För att kunna hantera arbetsflödet behöver du alltså ett system eller ett projektverktyg.

Idag finns många enkla och webbaserade projektverktyg som du kan arbeta i när du är på språng, men det finns även system som kan erbjuda många detaljer som är smart integrerade. Vilken nivå du behöver lägga dig på beror helt på hur komplexa era projekt är. Hur stor valfrihet vill du eller ni ha? Vill ni kunna lägga till eller koppla på olika moduler allt eftersom? Kan behoven komma att ändras över tid? Behöver systemet integreras med exempelvis ekonomisystem?

Vilka och hur många projekthanteringsverktyg finns på svenska marknaden?

Ett projekthanteringsverktyg kan täcka många behövligheter i ett och samma system, därför är det inte konstigt att det finns flera aktörer på den svenska marknaden. Businesswith har kartlagt över 24 st olika system och leverantörer som fokuserar på att lösa problem för företag i Sverige.

Försök få en översikt över vilka era behov är och jämför sedan projekthanteringssystem hos BusinessWith. Här kan ni hitta det bästa verktyget för er projekthantering.

Vad skall jag kräva av ett projektsystem?

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Systemguiden

Lista på 28 olika Projekthanteringsverktyg

TimeLog PSA är 100 % skräddarsytt för konsultföretag och interna konsultteam med 20-200 användare. Systemet knyter ihop din tids- och kostnadsredovisning med din projekthantering, resursplanering, lönehantering, fakturering och KPI-rapportering. På så sätt minskas tiden du behöver lägga på administration drastiskt – samtidigt som du får den data du behöver för att kunna öka lönsamheten.Lär dig mer om TimeLog PSA

Blikk är ett flexibelt system som samlar företagets viktigaste funktioner i ett sömlöst affärsflöde, från offert till projekthantering, tidrapportering, uppföljning och fakturering - oavsett bransch och storlek på företag. Med vår användarvänliga mobilapp kan du enkelt hantera dina projekt och rapportera tid även när du är på språng.Lär dig mer om Blikk

Bygglet är ett komplett projekthanteringsverktyg anpassat för dig som har ett mindre- eller medelstort företag i byggbranschen. Bygglet hanterar alla dina moment från offert till faktura och uppföljning, tidsrapportering, material, tilläggsarbeten, intäkter och kostnader. Kort och gott – du har allt i ett överskådligt och lättanvänt verktyg. Eftersom Bygglet är webbaserat kommer du kunna ha med d...Lär dig mer om Bygglet

Visma Spcs finns för att förenkla allt det ekonomiska för småföretaget – med lättbegripliga och självkörande ekonomisystem som gör det mesta av jobbet åt dig. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll. Hos oss hittar du bland annat bokföringsprogram, löneprogram, tidrapporteringssystem och projekthanteringsverktyg.Lär dig mer om Visma Spcs Affärssystem

MyGizmos enkla projekthanteringssystem lämpar sig perfekt för företag inom bygg och måleri. Projektsystemet är molnbaserat och ger en bra översikt på olika projekts status.Lär dig mer om MyGizmo

Ibland kan ett projekt kännas oändligt, men med QBIS användarvänliga system blir projekthanteringen enkel! Vi har systemet som funkar för företag i de flesta branscher och storlekar. Håll koll på projektets olika delar, få en överblick över tid och skapa rapporter. Nu är det dags för er att ta kontroll över era projekt! Med QBIS kan ni... - Planera projekt utifrån aktiviteter, tid, medlemmar och...Lär dig mer om QBIS Project

Som skräddarsytt branschsystem har Next’s produkter alla de branschspecifika funktioner som krävs för att hantera alla olika typer av uppdrag. Med totalt över 3000 kunder och närmre 50,000 användare har vi kunder och referenser i samtliga delbranscher inom bygg-, entreprenad- och servicebranschen. Lär dig mer om Next Project

Hej hantverkare! Vill du spara tid och pengar? Med Trinax Tid & Projekt gör du precis det, varje dag. Alla digitala verktyg du behöver, på ett och samma ställe – Från offerter och tidrapportering till projekthantering och fakturering – I dator eller mobil, på kontoret eller bygget.Lär dig mer om Trinax Tid & Projekt

Millnet Tid & Projekt är ett modernt molnbaserat system med färdiga integrationer mot flertalet lön-, ekonomi och CRM-system. Systemet passar sig extra väl mot olika typer av konsultbolag där färdiga paketeringar finns mot arkitekter, ingenjörsbyråer, IT-konsulter, advokat, miljökonsulter, bemanningsbolag samt PR och kommunikation. Klicka gärna på demoknappen nedan så visar vi mer.Lär dig mer om Milient

Ett av marknadens absolut mest kompetenta verktyg för processtyrd dokumenthantering. Med över 25 år och mer än 10 tusen användare som jobbar i EzyFlex kan vi erbjuda både erfarenhet och kompetens samt en mycket användarvänlig plattform. Vi har genom åren fått förtroendet från några av Sveriges mer etablerade företag där vi hela tiden tillsammans med våra kunder utvecklat plattformen. EzyFlex fin...Lär dig mer om EzyFlex

Planviews projekthanteringsverktyg Projectplace är ett smidigt system för bolag som enkelt vill nå sina uppsatta mål. Systemet innehåller projektspårning, integrerade möten via Zoom och ett flertal planeringsfunktioner, allt samlat i ett fullständigt verktyg.Lär dig mer om Projectplace

RMT+ ärendehanteringssystem anpassas utefter bolags behov och branscher. Med personliga startsidor och tydliga notifikationer faller ärenden aldrig mellan stolarna.Lär dig mer om RMT+ Ärendehantering

Genom AddMobiles projekthanteringssystem kan bolag på ett enkelt sätta effektivisera sin verksamhet genom bättre koll ute på fältet. Systemet hjälper företag öka lönsamheten genom funktioner för att hantera offerter, förfrågningar och kostnader.Lär dig mer om AddMobile

Antura projects är ett omfattande projektverktyg för bolag som effektivt vill kunna hantera sin projektportfölj och sina resurser. Systemet kan även kompletteras med ett flertal moduler för att ytterligare effektivera verksamheten.Lär dig mer om Antura projects

Artologik ProjectManager är ett smidigt, webbaserat projekthanteringsverktyg som innehåller flera värdefulla funktioner i syfte att förenkla projekthantering. Med flexibel användarhantering, fakturarapporter och tidsregistrering har projekthanteringen aldrig varit enklare.Lär dig mer om Artologik ProjectManager

Asana är ett enkelt anpassningsbart verktyg för att skapa projektplaner och hålla deadlines. Genom deras användarvänliga dashboard får ni total översikt på alla projekt och saker som behöver göras.Lär dig mer om Asana

Canea är en helhetslösning för projekthantering med fokus på tydliga direktiv, kommunikation och projektavslut. Systemet underlättar uppföljning av lönsamhet och projektstatus samt ger en tydlig överblcik av projektportföljen.Lär dig mer om CANEA Project

ClickUp låter era projektlag samla all information angående projekt på en plats. Chatta, hantera filer, tilldela uppgifter och tidsloggning är alla funktioner som kommer med ClickUp.Lär dig mer om ClickUp

Doxus enkla projekthanteringssystem hjälper bolag att bli mer produktiva genom att integrera hantering av kundrelationer i verktyget. Systemet erbjuder även en enkel översikt genom GANTT-scheman.Lär dig mer om Doxus

Ett ärendesystem som kan användas för olika ärendetyper såsom avvikelsehantering, serviceuppdrag och helpdesk. Moderna funktioner som kan skärddarsys för att möta olika behovsbilder.Lär dig mer om KEYnet ärendehantering

Memmo är ett effektivt, molnbaserat projektverktyg anpassat för bygg- och installationsbranschen. Systemets alla värdefulla funktioner såsom arbetsorder och dagbok gör projekthanteringen enklare än någonsin.Lär dig mer om Memmo

En molnbaserad plattform för att hantera alla projekt, stora som små. Monday erbjuder en totallösning för att behandla projekten med hjälp av funktioner som Ganttscheman och Kanban.Lär dig mer om Monday

Planera verksamheten efter resurser och efterfrågan med PPM Pro och optimera resurs och projektplanering, samt så finns planering för framtida scenarion är möjligt. Under arbetets gång kan allt följas i realtid och beslut kring potenitella förändringar kan tas på kort sikt men även lång sikt med hjälp av strategiska planeringar och analytiska rapporter. Rapporterna är ett viktigt komplement för at...Lär dig mer om PPM Pro

Starbrix projektplaneringsverktyg är ett skalbart system som optimeras utifrån bolagets behov och projekt. Systemet effektiviserar projekthantering genom GANTT-diagram och möjligheten att skapa projektmallar.Lär dig mer om StarBrix

Stratsys är en molnbaserat plattform för verksamhetsstyrning som hjälper företag i alla storlekar att få bättre kontroll på sina ledningsprocesser. Stratsys erbjuder funktioner för riskhantering, kvalitetssäkring och kraftfulla analyser.Lär dig mer om Stratsys

Visma erbjuder branschspecifika och integrerbara lösningar för att skala projektverktyg utefter ert behov för att maximera projekthanteringen.Lär dig mer om Visma Project

Wrike är ett enkelt och kraftfullt projektverktyg som gör arbetsbördan betydligt enklare. Gör som 2,3 miljoner andra användare och använd Wrike som projekthanteringssystem.Lär dig mer om Wrike

xSentio Redmine erbjuder ett enkelt projektverktyg som lämpar sig både för små och stora projekt. Med projektkarta och GANTT-schema kan bolag få en lättöverskådlig vy över sina pågående projekt.Lär dig mer om xSentio Redmine

Snabbguide

Vad skall jag kräva av ett projektsystem?

De rätta systemen för just ert företag kan kännas som stora och svåra uppgifter att lösa, och att få med alla på tåget när det gäller byte eller implementering av system är inte alla gånger enkelt. Förändringar tar tid och kräver lyhördhet från ledningen, eller från den som ansvarar för inköp av ett nytt system.

Letar du just nu efter ett projekthanteringssystem? Då har du säkert redan koll på vad det är dina medarbetare behöver för att kunna hantera era olika projekt på bästa vis. Det kan dock kännas som en djungel att hitta det rätta projekthanteringsverktyget. Ett krav som ni bör ställa är att systemet ska vara molnbaserat. På så sätt är det tillgängligt var ni eller er personal än befinner er. Vi går alla mot att arbeta mer på språng, hemifrån eller från fältet – och därför kan ni ställa kravet att systemet ska vara molnbaserat.

Användarvänlighet gäller egentligen alla system, inte minst projekthanteringssystemet. Att kunna arbeta friktionsfritt och utan krångel är viktiga delar för att kunna hantera alla typer av projekt. Se till att det system ni väljer verkligen kan ta hand om alla delar som hör till projektet. Med detta menas att det kan vara otroligt frustrerande om någon del inte täcks in av verktyget.
Anpassat, flexibelt och smart – det är goda ledord för ett fullgott projekthanteringssystem!

Beskrivning av projekthanteringsfunktioner

Dokumenthantering

Viktig modul för de som hanterar flertal dokument och certifieringar. En viktig funktionalitet för att dela och hantera dokument.

Egenkontroller

Skapa checklistor/Egenkontroller för alla moment i dina projekt. Både frivilliga för att effektivera arbetet, men även för att underlätta kvalitetskontroller och åtgärder för att följa de lagkrav som finns.

Fakturaunderlag

Ser till att du kan skapa fakturor kopplat till ett projekt direkt i projekthanteringssystemet.

KMA-stöd

Systemet skapar alla KMA-dokument och checklistor.

Kundtillgång för projektstatus

Viktig funktion för företag som arbetar med flertal projekt där kunden eller beställaren kan följa utvecklingen och status på projektet.

Leverantörsfaktura

Ladda enkelt upp leverantörsfakturor till rätt projekt

Materialrapporter

Fuktionalitet för att registrera och rapportera förbrukat material i ett projekt.

Offertverktyg

Likartad som fakturaunderlag så kan man även skapa offerter direkt via verktyget.

Personalliggare

Många bolag inom restaurangbranschen eller byggbranschen med flera, har skyldighet enligt lag att erbjuda och föra personalliggare för sin verksamhet. Via projekthanteringsverktyg kan man göra just detta.

Resultatanalys/ kostnadsuppföljning

Precis som det låter så erbjuder flertal verktyg inom projekthantering möjligheten att man kan analysera kostnader och resultat direkt i systemet.

Schemaläggning

Kunna schemalägga resurserna och bemanningsbeläggningen i projektet.

Tidrapportering

En vanligt förekommande funktionalitet i ett projekhanteringsverktyg är att kunna registrera och rapportera in tid. Finns mer eller mindre i alla verktyg för projekthantering.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site