Hur skall jag tänka kring projekthanteringssystem?

Att ha ett tillförlitligt projektsystem eller projekthanteringsverktyg handlar om att skapa och kunna följa upp projekt effektivt och minska på pappersarbetet. I ett projektsystem kan allt från schemaläggning, resursfördelning, bokningar, offerter, förfrågningar, kommunikation, påminnelser och projektstatus ingå – kort och gott alla delar du behöver för att kunna hantera och arbeta i varje projekt. För att kunna hantera arbetsflödet behöver du alltså ett system eller ett projektverktyg.

Idag finns många enkla och webbaserade projektverktyg som du kan arbeta i när du är på språng, men det finns även system som kan erbjuda många detaljer som är smart integrerade. Vilken nivå du behöver lägga dig på beror helt på hur komplexa era projekt är. Hur stor valfrihet vill du eller ni ha? Vill ni kunna lägga till eller koppla på olika moduler allt eftersom? Kan behoven komma att ändras över tid? Behöver systemet integreras med exempelvis ekonomisystem?

Vilka och hur många projekthanteringsverktyg finns på svenska marknaden?

Ett projekthanteringsverktyg kan täcka många behövligheter i ett och samma system, därför är det inte konstigt att det finns flera aktörer på den svenska marknaden. Businesswith har kartlagt över 24 st olika system och leverantörer som fokuserar på att lösa problem för företag i Sverige.

Försök få en översikt över vilka era behov är och jämför sedan projekthanteringssystem hos BusinessWith. Här kan ni hitta det bästa verktyget för er projekthantering.

Vad skall jag kräva av ett projektsystem?

Underkategorier till Projekthanteringsverktyg

Lista på 31 olika Projekthanteringsverktyg

Snabbguide

Vad skall jag kräva av ett projektsystem?

De rätta systemen för just ert företag kan kännas som stora och svåra uppgifter att lösa, och att få med alla på tåget när det gäller byte eller implementering av system är inte alla gånger enkelt. Förändringar tar tid och kräver lyhördhet från ledningen, eller från den som ansvarar för inköp av ett nytt system.

Letar du just nu efter ett projekthanteringssystem? Då har du säkert redan koll på vad det är dina medarbetare behöver för att kunna hantera era olika projekt på bästa vis. Det kan dock kännas som en djungel att hitta det rätta projekthanteringsverktyget. Ett krav som ni bör ställa är att systemet ska vara molnbaserat. På så sätt är det tillgängligt var ni eller er personal än befinner er. Vi går alla mot att arbeta mer på språng, hemifrån eller från fältet – och därför kan ni ställa kravet att systemet ska vara molnbaserat.

Användarvänlighet gäller egentligen alla system, inte minst projekthanteringssystemet. Att kunna arbeta friktionsfritt och utan krångel är viktiga delar för att kunna hantera alla typer av projekt. Se till att det system ni väljer verkligen kan ta hand om alla delar som hör till projektet. Med detta menas att det kan vara otroligt frustrerande om någon del inte täcks in av verktyget.
Anpassat, flexibelt och smart – det är goda ledord för ett fullgott projekthanteringssystem!

Beskrivning av projekthanteringsfunktioner

Dokumenthantering

Viktig modul för de som hanterar flertal dokument och certifieringar. En viktig funktionalitet för att dela och hantera dokument.

Egenkontroller

Skapa checklistor/Egenkontroller för alla moment i dina projekt. Både frivilliga för att effektivera arbetet, men även för att underlätta kvalitetskontroller och åtgärder för att följa de lagkrav som finns.

Fakturaunderlag

Ser till att du kan skapa fakturor kopplat till ett projekt direkt i projekthanteringssystemet.

KMA-stöd

Systemet skapar alla KMA-dokument och checklistor.

Kundtillgång för projektstatus

Viktig funktion för företag som arbetar med flertal projekt där kunden eller beställaren kan följa utvecklingen och status på projektet.

Leverantörsfaktura

Ladda enkelt upp leverantörsfakturor till rätt projekt

Materialrapporter

Fuktionalitet för att registrera och rapportera förbrukat material i ett projekt.

Offertverktyg

Likartad som fakturaunderlag så kan man även skapa offerter direkt via verktyget.

Personalliggare

Många bolag inom restaurangbranschen eller byggbranschen med flera, har skyldighet enligt lag att erbjuda och föra personalliggare för sin verksamhet. Via projekthanteringsverktyg kan man göra just detta.

Resultatanalys/ kostnadsuppföljning

Precis som det låter så erbjuder flertal verktyg inom projekthantering möjligheten att man kan analysera kostnader och resultat direkt i systemet.

Schemaläggning

Kunna schemalägga resurserna och bemanningsbeläggningen i projektet.

Tidrapportering

En vanligt förekommande funktionalitet i ett projekhanteringsverktyg är att kunna registrera och rapportera in tid. Finns mer eller mindre i alla verktyg för projekthantering.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site