Jämför Sveriges bästa PIM-system

Varför ska jag ha ett PIM-system (produktinformationssystem)?

Sitter ni och kopierar och klistrar information om era produkter mellan olika kanaler? Då kan det vara ett bra läge att investera i ett produktinformationssystem, också känt som PIM-system. På så sätt får ni mer kontroll och översikt över företagets produktkatalog. Den här typen av system lämpar sig bra för dig som exempelvis verkar inom e-handel eller bedriver försäljning av något slag. Särskilt bra är det att ha ett PIM-system om du eller ni har flera olika distributionskanaler. PIM-systemen håller ordning på informationen så att ni slipper uppdatera på flera ställen, vilket besparar er massor av manuell handpåläggning. Det minimerar dessutom fel i beställningsflödet, om alla internt har tillgång till samma typ av produktinformation. Ta gärna hjälp av oss på BusinessWith för att hitta rätt PIM-system – hos oss kan du enkelt gör en jämförelse mellan de aktörer som finns på den svenska marknaden idag.

Vad ska jag kräva av ett PIM-system?

BusinessWith har kartlagt 14 olika PIM-system som finns i Sverige idag. Här finns det såväl Saas-lösningar som lösningar som ni implementerar på egna servrar. Vissa system är mer flexibla än andra och kan användas av olika branscher. Vissa passar för större företag medan andra är mer lämpade för dig som bedriver försäljning av mindre karaktär. Se till att verkligen hitta rätt storlek på lösning, men fundera även på skalbarheten – planerar ni att växa, kanske det är lika bra att investera i ett större PIM-system direkt?

Det främsta målet med ett PIM-system är att det ska kunna hantera alla era produkter på ett överskådligt sätt. Väg därför noga in aspekten användarvänlighet vid val av system. Hanteringen av produktdatan ska vara smidig, så att ni kan sälja bättre och kanske även snabbare. Jämför gärna PIM-system direkt hos oss på BusinessWith – vi kan system som ingen annan.

Vilka fördelar ger ett PIM-system mig?

Snabbguide

Lista på 13 olika PIM-system

Snabbguide

Vilka fördelar ger ett PIM-system mig?

PIM-systemen (produktinformationssystemen) kommer med en rad fördelar. Framförallt är besparingen av tid något som brukar ses som den bästa fördelen med ett PIM-system. Det är inte ovanligt att företag har sin produktinformation utspridd – något som gör risken för fel onödigt stor. PIM-systemet effektiviserar hela produkterbjudandet och skapar klarhet internt.

En annan fördel med systemet är att digitaliseringen av produktinformationen underlättas. Att lagra allt digitalt minskar er sårbarhet. Saas-lösningarna gör att allt hamnar i molnet, medan ni bör försäkra er om ordentlig back-up om ni väljer att lagra information på egen server.

BusinessWith har kartlagt de 14 bästa PIM-systemen i Sverige, för att ge dig ett brett urval och chansen att kunna jämföra mellan olika lösningar. Ta gärna del av omdömen och gör en noggrann jämförelse, innan ni bestämmer er. Vi finns här m ni behöver vidare vägledning eller råd längs vägen. Lycka till med valet av PIM-system!

Beskrivning av produktfunktioner

API

API används som gemensamt gränssnitt för att koppla samman system och tillåta dessa att samarbeta för att skapa ett kraftfullt flöde av data och information.

Dokumenthantering

Funktionen möjliggör för lagring av dokument och hantering av olika dokumentstyper inom systemets gränser.

E-handelshantering

Verktyget kan publicera produktkataloger anpassade för e-handel, vilket kan öka försäljningen på hemsidan.

Filtrering av produkter

Klassificera produkter för att enkelt skapa filter i sökfunktionerna, vilket ger en god struktur för produkthanteringen på företaget och gör det enklare att hitta det ni söker efter.

Förändringslogg

Notera eventuella förändringar i porduktkatalogen och skapa en god kontroll över historiken för olika produkter. Detta är användbart både för att skapa god förståelse för utvecklingen inom företaget men också i kommunikationen mot kund.

Kvalitetskontroll

Kontrollera att kvaliteten på produktprofilerna håller den önskade kvaliteten för att maximera intresset kring produkten och öka dess försäljning.

Produktinsamling från olika datakällor

Systemet kan sammanställa information från flera olika källor för att skapa en komplett informationskälla för produkterna.

ROI mätning

Systemet kan genomföra mätningar för avkastningen som PIM lösningen har genererat, vilket skapar en god uppfattning kring processerna för hanteringen av produktinformationen.

Statistik och rapportering

Se statistik och fullständiga rapporter kring aktiviteterna kopplade till produkterna. Statistiken kan innehålla allt från antal besök på produktprofilen på hemsidan till antalet sålda produkter.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site