Satsa på ett system för marknadsföringsanalys
Många chefer och ledare fattar beslut gällande marknadsföring baserade på känsla och erfarenhet. Det finns tillfällen när det fungerar utmärkt, men det är inte alltid framgångsrikt. Därför kan det vara bra att satsa på ett verktyg för marknadsföring.
Den digitala världen ger oss stora möjligheter att lägga data, fakta och analyser bakom de val vi gör i våra företag och projekt. I vissa fall finns kunskap om att skapa kampanjer, men det är inte alla som har kompetens att följa upp marknadsföringsinsatser och lära av framsteg och misstag. Det är klokt att utbilda personalen i marketing analytics eller att söka stöd hos en konsult. Med rätt marknadsföringsinsatser kan ert företag nå nya höjder.
En bra start är ett verktyg för att analysera marknadsföring. Ni kan enkelt googla på “analysverktyg marknadsföring”, eller ta hjälp av oss. Vi på BusinessWith är specialiserade på jämförelser. Använd vår tjänst för att ta reda på vilket analysverktyg som passar just er.
Snabbguide
Lista på 14 olika Marknadsföringsanalys
Snabbguide
Så ska du tänka kring marknadskampanjer
Professionella marknadsförare ställer många frågor. Fungerade kampanjen ni just satsade stora pengar på? Varför, eller varför inte? Vad ska ni göra annorlunda nästa gång? Hur kan ni nå just er målgrupp? Ofta handlar det om att arbeta med variationer av kampanjer. Ni bör modifiera bilder, filmer, rubriker och innehåll och testa olika avgränsningar för målgrupperna.
Utvecklingen online går snabbt och algoritmer och system ändras snabbare än ni hinner säga “Business Manager”. Tänk på att marknadsföra brett. Era målgrupper finns garanterat i mer än en kanal.
Kanske har ni redan satsat stort på Facebook, kanske har någon tipsat er om att använda Linkedin, Instagram, Mailchimp eller någon annat av de stora och små kommunikationskanaler som finns. Gissningsvis har ni satsat lite, eller mycket, på Google.
Oavsett vilka kanaler ni använder, lagras stora mängder data om just er kommunikation, data som ni kommer åt via en enkel inloggning och några korta knapptryck. Det är väldigt smidigt att kunna analysera denna data från ett system: Ett verktyg för marknadsföringsanalys online.
Det finns mängder av tjänster för digitala analyser och det gäller att ni hittar en som passar ert företag. När ni sedan analyserar era resultat, har ni möjlighet att bli mer effektiva, förädla era kampanjer och driva affären än mer framgångsrikt. I takt med att ni förändrar era KPI:er och mål, låter ni verktyget hjälpa er mot nya succéer.
Även om verktygen skiljer sig åt, bör ni ställa vissa grundkrav på den tjänst ni väljer. Du och er personal ska förstå resultaten. Ni bör kunna analysera alla era kanaler och abonnemangskostnaden ska stämma med er budget. Prova gärna verktyget under en kostnadsfri testperiod innan ni bestämmer er.
Vi på BusinessWith vill att ni ska ha chansen att bli framgångsrika. Vår jämförelsetjänst hjälper dig att hitta ett verktyg för marknadsföringsanalys som passar just er.