Hur ska jag tänka kring VMS-system?
VMS står för vendor management system eller system för leveratörshantering, och är en plattform som används för hantering och processerna kring era externa konsulter. Här kan ni som företag eller organisation skapa upp olika uppdrag och skicka ut förfrågningar, samt välja och koordinera era konsulter. VMS-plattformen eller VMS-systemet ger en bra översikt över hela er konsultplanering och behov, samt kan ge er funktioner som god onboarding under och ett samma paraply. Som med de flesta system och verktyg ger VMS-plattformen er kontroll från ax till limpa – här kan ni luta er mot realtidsdata och standardisera olika processer som hör konsultuppdragen till. Vägen till rätt VMS-plattform går via BusinessWith. Hos oss hittar ni ett stort utval VMS-plattformar för att jämföra och sedan hitta det bästa för er verksamhet.
Vilken VMS-plattform ska jag välja?
Frågan om vilken VMS-plattform du egentligen ska välja, kräver följande motfråga: Vad har du och er verksamhet för krav och behov? VMS-plattformarna idag är mycket väl utvecklade, ofta molnbaserade, och kan förse er med massa värdefull statistik och insikter, som gör att ni kan fatta strategiska och affärsmässiga beslut. Förväntade kostnader eller som att ta hjälp av algoritmer för att matcha rätt uppdrag mot rätt sorts konsulter, är bara två funktioner som är mycket populära i dessa plattformar. För att känna att ni har gjort hemläxan med att jämföra olika system mot varandra – ta hjälp av BusinessWith. Här listar vi de bästa VMS-plattformarna på den svenska marknaden, så att ni ska hitta den som ni känner passar er som handen i handsken. Välkommen att leta rätt VMS-system för leverantörshantering hos oss nu på direkten.
Snabbguide
Lista på 12 olika VMS-plattform
Snabbguide
Så ska du tänka kring VMS-system
Hur arbetar ni med konsultinköp och system för leverantörshantering idag? Har ni ens något system, eller sker det mesta i Excel? Genom att investera i ett gediget system för ändamålet, får ni mycket mer kontroll och slutar att ödsla tid på manuell handpåläggning. När du digitaliserar konsultinköpen så att de ingår i en enda VMS-plattform, får du en god översikt över konsultinköpen och ni kan luta er mot data när ni fattar olika beslut. Se** kostnad per månad, kostnad per leverantör och ta enkelt ut rapporter** med det ni behöver. Digitala avtal? Inga problem, många system erbjuder möjligheten till e-avtal och signering.
I VMS-plattformarna kan du samla offerter, förfrågningar, onboarding och avtal under ett och samma tak. Det minskar kraftigt er administration och det bli enklare att matcha rätt konsult mot rätt uppdrag – samt kunna ta del av insikter som exempelvis kostnadsprognoser. En annan stor fördel med att ha alla konsulter i en och samma plattform är säkerheten. Här blir GDPR ingen svår nöt att knäcka. På BusinessWith ser vi inga nackdelar med att investera i en VMS-plattform, men rådet från oss är att lägga lite tid på att verkligen jämföra system innan ni väljer ett. Ta gärna med i beräkningen var ni befinner er om ett antal år – kan systemet växa med er eller finns det några begränsningar? Gör en jämförelse av de olika VMS-plattformarna och fundera över vilka funktioner som är viktiga för er. BusinessWith önskar er lycka till i valet av VMS-plattform – och finns självfallet till förfogande om ni vill ha vägledning eller fler råd.
Beskrivning av produktfunktioner
Annonsering av uppdrag
Automatiska påminesler
Dashboard
Fakturabetalningar
Konsultrekrytering
Kostnadsanalyser
KPI:er
Onboarding