
Personalkollen
Personalkollen
Personalkollen förekommer inom följande kategorier
Vad är Personalkollen?
Personalkollen är ett komplett personal- och lönesystem skräddarsytt för för hotell, restaurang och detaljhandeln. Schema, tidrapportering, lön och analys samlas i en enkel helhetslösning som förenklar vardagen för både hefer och medarbetare. Systemet kopplas enkelt till dina favoritverktyg, som kassasystem, bordsbokning och bokföring.
Idag använder över 4 000 svenska verksamheter Personalkollen för smidigare personal- och lönehantering och mer tid till det som verkligen räknas.
Företagsstorlek
Vilken storlek på företag passar detta system?
1-500+
Mobilapp
Finns det mobilapp?
Support
Hur kan ni kontakta leverantören?
Utbildning
Hur kan ni utbilda kunden?
Testperiod
Kan man få en gratis testperiod?
Ja
Nej
Språk
På vilka språk finns systemet?
SV
Geografiskt område
Var finns vi någonstans?
SE
Varför gör man affärer med Personalkollen?
Varför väljer man Personalkollen?
- Allt på ett ställe - Vi har samlat schema, tidrapportering, lönehantering och analys på samma plats.
- Flexibelt - Koppla enkelt ihop Personalkollen med dina favoritverktyg såsom kassasystem, bordsbokning, bokföring, hotellsystem för att skapa din perfekta helhetslösning.
- Användarvänligt och automatiserat – du behöver inte vara lönespecialist för att göra löner. Automatisera manuella processer och få mer tid till det som verkligen skapar värde för din verksamhet. Vi gör det lätt att göra rätt!
Varför väljer man er som leverantör?
Därför väljer våra kunder Personalkollen:
- Personlig och snabb service – hos oss får du snabb personlig support när du behöver det.
- Snabbt och enkelt att komma igång – som ny kund får ni en personlig uppstartsutbildning och vi guidar er genom er första lönekörning.
- Stabil och pålitlig partner – vi utvecklar Personalkollen kontinuerligt med långsiktigt fokus på att skapa största möjliga värde för våra kunder, både idag och i framtiden.
Hur positionerar ni er på den svenska marknaden?
- Branschfokus – vi har djup förståelse för hotell, restaurang och detaljhandeln, vilket gör att våra lösningar verkligen passar våra kunders behov.
- Allt i ett system – schema, tidrapportering, lön och analys på ett och samma ställe, utan dubbelarbete eller krångliga processer.
- Personlig support – snabb och nära support som hjälper kunderna när de behöver det.
- Smidiga integrationer – enkelt att koppla ihop med kassasystem, bordsbokning, bokföring och andra verktyg.
Vilka behov och utmaningar är det som Personalkollen löser för kunden?
- Tidskrävande administration – vi samlar schema, tidrapportering, lön och analys på ett ställe och minskar dubbelarbete
- Krångliga löneprocesser – automatisering och färdiga regelverk gör att lönerna blir korrekta utan att du behöver vara expert
- Osäkerhet kring lagar och regler – systemet är anpassat så att ni enkelt följer gällande regler för personal och lön
- Brist på överblick – chefer och medarbetare får tydlig insyn och bättre kontroll över schema, arbetstid och kostnader
- Dubbelarbete – smidiga integrationer med kassasystem, bordsbokning, bokföring och hotellsystem skapar en helhetslösning som fungerar i vardagen
Vad tycker andra om systemet?
Recensioner & Omdömen om Personalkollen
Användarvänlighet
Samarbetet med leverantören
Support och service
Utbud av funktioner
Kundanpassning och flexibilitet
Integration
Värde för pengarna
Hur nöjd är du överlag?
Bästa jag gjort i år
Chef•
Mikroföretag (1-10)•
Verifierad person•
Sverige•
September 2025
Vad gillar du mest?
Det är otroligt enkelt att få en överblick över schemat, lättanvänt när man vill ta bort eller flytta pass, galet skönt att blixtsnabbt få koll på personalkostnaderna. Att det finns en app för alla anställda där man kan se både sitt eget men även det övergripande schemat smidigt.
Vad gillar du minst?
Vet inte än...
Vilka affärskritiska problem upplever du att Personalkollen löser?
Överblicken över personalkotnaderna samt att slippa skicka sms till anställda om schemaläggning.
Användarvänlighet
Samarbetet med leverantören
Support och service
Utbud av funktioner
Kundanpassning och flexibilitet
Integration
Värde för pengarna
Hur nöjd är du överlag?
Personalen på personalkollen förtjänar en tårta!
Ägare•
Mikroföretag (1-10)•
Verifierad person•
Sverige•
September 2025
Vad gillar du mest?
Det bästa är att supporten är fantastiskt trevliga, kunniga och hjälpsamma. Problem är till för att lösas och de löser problemet. Visar aldrig att de är trötta på mina frågor som jag ställer samma om och om igen!
Vad gillar du minst?
Finns inget att ogilla!
Vilka affärskritiska problem upplever du att Personalkollen löser?
De löser alla problem, jag har frågat allt om schemaläggning, lönefrågor, semester mm
Användarvänlighet
Samarbetet med leverantören
Support och service
Utbud av funktioner
Kundanpassning och flexibilitet
Integration
Värde för pengarna
Hur nöjd är du överlag?
Mycket bra!
Resturangchef•
Litet företag (11-100)•
Verifierad person•
Sverige•
September 2025
Vad gillar du mest?
Bra struktur, Tydlig översikt, bra uppdatering ar. Jättebra support!
Vad gillar du minst?
Inget att klaga på.
Vilka affärskritiska problem upplever du att Personalkollen löser?
Hittills alla under mina 10 år med dem.
Användarvänlighet
Samarbetet med leverantören
Support och service
Utbud av funktioner
Kundanpassning och flexibilitet
Integration
Värde för pengarna
Hur nöjd är du överlag?
Personalkollen förekommer inom följande kategorier
Personalkollen produktfunktionaliteter
Lönesystem
API integrationer
Automatisk beräkning av rörlig ersättning
Banköverföringsfil
Bemanningsplanering
Bokföringsunderlag i flera format
Dashboard
Digital lönespecifikation
Fakturahantering & underlag
Frånvarohantering
Förmånshanteringen (bas)
Hantering av flertal kollektivavtal
Hantering av personalhandboken
HR system
Importfil till ERP system
Lönerevision
Lönestatistik
Rapportgenerator
Reseräkninghantering
Schemaläggning
Semesterberäkning
Självservice
Skatteuträkningar
Tidrapportering
Schemaläggningsprogram
Byte av skift (direkt i system)
Eget lönesystem
Frånvarohantering
Hierarkisk administrationsbehörigheter
Integreras med externt lönesystem
Intern kommunikation (chat, forum m.m.)
Kommunicera via sms
Koppling till kollektivavtal
Kostnadskontroll
Möjlighet till att införa kompetenser
Specificering av arbetsuppgifter
Tidrapportering
Tidrapporteringssystem
Analysverktyg för optimering
App
Arbetsorder
Arbetstidsschema
Automatisk tidrapportering
Frånvaro & flex registrering
Geografisk positionering
Hanterar flertal kollektivavtal
Integration med olika lönesystem
Körjournal
Modul i affärssystem
Personaliggare inkl
Projektredovisning & rapportering
Push notifikationer
Rapportering
Tidbank
Underlag till lön
Tidrapportering app
Arbetstidsscheman
Attestering
Automatisk tidrapportering
Fakturering
Frånvaro & flexregistrering
Geografisk positionering
Integration med olika lönesystem
Körjournal
Löneunderlag
Personalliggare
Projektredovisning
Statistik och rapporter
Tidbank
Personalsystem
E-signering
Frånvaroregistrering
Lönehantering
Medarbetarsamtal/Möten
Återkoppling
Passar detta
systemet mig?
Gör som 17000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Om Personalkollen

Personalkollen grundades 2011 med en tydlig idé, att förenkla vardagen för hotell- och restaurangbranschen. Vi såg på nära håll hur tidskrävande och krångligt det kunde vara att hålla koll på schema, tidrapportering, löner och lagar. Därför byggde vi ett system som gör det enkelt att göra rätt, även för den som inte är specialist inom personal- och lönehantering .
Sedan starten har vi vuxit tillsammans med våra kunder och idag används Personalkollen av över 4 000 verksamheter inom främst hotell, restaurang och detaljhandel. Idag har vi kontor i Umeå, Linköping, Stockholm, Göteborg, Malmö och München. Vår ambition är fortfarande densamma: att skapa ett användarvänligt och pålitligt system som sparar tid, minskar administrationen och gör arbetsvardagen tryggare och mer effektiv för både chefer och medarbetare.