Hur ska jag välja verktyg för omvärldsbevakning?

För många företag och organisationer har verktyg för omvärldsanalys, PR-verktyg och medieanalys varit något som ”skulle vara trevligt att ha” till något man nu måste ha. Men varför då? Jo, för att verktyg för PR, kommunikation och omvärldsbevakning är det som företag som ligger längst fram i ledet, eller som vill vara längst fram i ledet – bör ha för att kunna hålla koll på både konkurrenter, trender och vad som sägs om det egna företaget eller organisationen i exempelvis sociala medier.

Omvärldsanalys går ut på att **samla in och analysera data **som man är intresserad av som företag eller organisation, som att exempelvis identifiera artiklar, pressmeddelanden eller till och med tweets. I en snabbt föränderlig värld gäller det att ha örat mot marken. Hur går det för vår bransch? Hur påverkar omvärlden vår bransch eller organisation? Vad sägs om oss i medier? Vem pratar om oss? Vad gör och vad sägs om konkurrenter? Gör vi rätt sorts insatser rent PR-mässigt?

För att välja rätt verktyg för omvärldsanalys är du välkommen att använda BusinessWiths jämförelsetjänst för att hitta, jämföra och välja leverantör. Här ser du vilka som finns på den svenska marknaden och kan hitta det bästa verktyget för omvärldsbevakning för just din organisation.

Hur hjälper ett verktyg för omvärldsbevakning eller mediebevakning er??

Omvärldsbevakning handlar inte bara om att hålla sig à jour, utan har lika mycket att göra med att kunna fatta rätt strategiska beslut för organisationen. En medieanalys eller PR-analys hjälper oss också att se om de investeringar vi gör är till någon nytta. Hur många besökare har vi vår på nedladdningssida för vår senaste rapport? Snackar folk om vår rapport? Genom att analysera data får vi koll på möjligheter och konsekvenser av vårt arbete och kan dessutom mäta ROI (return of investment). Mediebevakning eller omvärldsbevakning har alltså mycket med affärsmål att göra.

Av ett verktyg för omvärldsanalys ska du kräva att det underlättar ert arbete och ger er rätt data för att kunna** fatta strategiska beslut**. Jämför gärna de olika verktygen – vissa är mer omfattande, vissa enklare och med grundläggande funktioner. Vilken nivå du och ni vill lägga er på beror på storlek på företag, eventuell budget och kravställning. Jämför och välj direkt oss oss på BusinessWith – rätt verktyg för omvärldsanalys och mediebevakning finns hos oss.

Mediebevakning och omvärldsanalys

Snabbguide

Lista på 14 olika Verktyg omvärldsbevakning

Snabbguide

Mediebevakning och omvärldsanalys

Omvärldsbevakning och mediebevakning syftar till att **bevaka och analysera händelser, skeenden, trender och omnämnanden **som är av intresse för det egna företaget. Ett varningens finger höjs härmed för att du och din organisation inte kan bevaka precis allt – välj noga vad det är ni vill bevaka, när ni till exempel lägger grunden för er omvärldsbevakning. Det går att manuellt bevaka trender eller när organisationens namn figurerar i sociala medier, men arbetet blir så mycket lättare om ni använder ett verktyg för omvärldsanalys. Tanken är att den datan ni samlar och får in ska kunna användas i **ert strategiska målarbete **tack vare slutsatser som ni drar av det ni bevakar. Tänk det som en båt med radar – ni vill upptäcka allt från isberg och trygga hamnar som finns i närheten, eller för den delen längre bort.

Ett sätt att syssla med mediebevakning är att göra PR-analys eller medieanalys, alltså att se hur den PR ni gör slår igenom. Vilka omnämnanden görs? Vad säger folk om er nya rapport eller pressmeddelande? Vilka effekter ger det?

Ett sätt att göra omvärldsbevakning är att helt enkelt följa nyckelord i medier. När nämns detta ord, i vilket sammanhang? Återigen – ni kommer inte kunna följa allt, så se till att bevaka rätt sorts nyckelord, trender eller skeenden.

Bästa verktyget för er omvärldsbevakning finns i BusinessWiths jämförelseguide. VI lista de bästa verktygen på marknaden – jämför och hitta rätt system eller verktyg hos oss.

Beskrivning av produktfunktioner

API

Applikationsprogrammeringsgränssnitt (API) är ett sätt för utvecklare att sammanfoga två befintliga system. API låter system att kommunicera man varandra utan att veta hur de andra är byggt.

Deep-web

Deep web är den delen av internet som inte visas upp i klassiska sökmotorer som Google eller Safari. Det dolda nätet eller deep web uppskattas till att vara ungefär 5000 gånger större än det privatpersoner ser. Denna funktion hjälper dig leta utöver det klassika internätet och utforska hur ditt varumärke används.

Konfigurerbara Rapporter

Rapporter kan göras i olika format beroende på vem som ska ta del av slut produkten. Begränsa information och strukturera upp i mindre delar för att deligera ut ansvarsområden.

Konkurrentbevakning

Konkurrensbevakning hjälper dig hålla koll på hur andra i branschen för marknadföring eller hur deras namn används på internet. Detta skapar fördelaktiga markandspositioner genom precist affärsinsikt.

Marknadsföringsstatistik

Se färdig statistik hur du eller dina konkurrenter syns via sin marknadsföring. En viktig funktion för marknadsförare för att ge bättre insikt i hur deras jobb tas upp av konsumneterna

Mediabevakning

Hur används företagets namn inom sociala medier. Se hur varumärket används bakom betalväggar och i twitterflöden mm.

Nyhetsbrev

NyhetNyhetsbrev ger dig regelbundna uppdateringar om hur ditt eller konkurrenters varumärken används runt om i media. Detta är för att ge en kortsiktig överblick över hur företagets namn används.sbrev

Real tid

Se infomationen i real-tid, systemet uppdaterar sig kontinuerligt för att ge användaren en så tydlig bild av omvärldsläget som möjligt.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site