Hur ska jag välja verktyg för omvärldsbevakning?
För många företag och organisationer har verktyg för omvärldsanalys, PR-verktyg och medieanalys varit något som ”skulle vara trevligt att ha” till något man nu måste ha. Men varför då? Jo, för att verktyg för PR, kommunikation och omvärldsbevakning är det som företag som ligger längst fram i ledet, eller som vill vara längst fram i ledet – bör ha för att kunna hålla koll på både konkurrenter, trender och vad som sägs om det egna företaget eller organisationen i exempelvis sociala medier.
Omvärldsanalys går ut på att **samla in och analysera data **som man är intresserad av som företag eller organisation, som att exempelvis identifiera artiklar, pressmeddelanden eller till och med tweets. I en snabbt föränderlig värld gäller det att ha örat mot marken. Hur går det för vår bransch? Hur påverkar omvärlden vår bransch eller organisation? Vad sägs om oss i medier? Vem pratar om oss? Vad gör och vad sägs om konkurrenter? Gör vi rätt sorts insatser rent PR-mässigt?
För att välja rätt verktyg för omvärldsanalys är du välkommen att använda BusinessWiths jämförelsetjänst för att hitta, jämföra och välja leverantör. Här ser du vilka som finns på den svenska marknaden och kan hitta det bästa verktyget för omvärldsbevakning för just din organisation.
Hur hjälper ett verktyg för omvärldsbevakning eller mediebevakning er??
Omvärldsbevakning handlar inte bara om att hålla sig à jour, utan har lika mycket att göra med att kunna fatta rätt strategiska beslut för organisationen. En medieanalys eller PR-analys hjälper oss också att se om de investeringar vi gör är till någon nytta. Hur många besökare har vi vår på nedladdningssida för vår senaste rapport? Snackar folk om vår rapport? Genom att analysera data får vi koll på möjligheter och konsekvenser av vårt arbete och kan dessutom mäta ROI (return of investment). Mediebevakning eller omvärldsbevakning har alltså mycket med affärsmål att göra.
Av ett verktyg för omvärldsanalys ska du kräva att det underlättar ert arbete och ger er rätt data för att kunna** fatta strategiska beslut**. Jämför gärna de olika verktygen – vissa är mer omfattande, vissa enklare och med grundläggande funktioner. Vilken nivå du och ni vill lägga er på beror på storlek på företag, eventuell budget och kravställning. Jämför och välj direkt oss oss på BusinessWith – rätt verktyg för omvärldsanalys och mediebevakning finns hos oss.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Lista på 14 olika Verktyg omvärldsbevakning
AllEars hjälper små- och storföretag med media- och omvärldsbevakning fast i talade kanaler. Detta verktyg hjälper dig analysera videor, podcasts och ljudfiler, baserat på företagsnamn och information. Talande kanaler ökar dag för dag och AllEars hjälper dig med en fullständig analys av dessa kanaler. Boka en demo idag för att lära dig mer!Lär dig mer om All ears
Ett system för små och stora företag som söker en enkel plattform att hantera kund relationer och varumärkes hantering. Övervaka hur ditt namn och dina produkter används i sociala konversationer, se ockås hur dina kunder och konkurrenters namn används. Förbygg PR-kris, anlita influencers och se markandsföringsstatistik i en komplett molm-baserat system.Lär dig mer om Brand24
Brandwatch hjälper dig med kundförståelse i ett lätthanterat system med alla funktioner du behöver. Systemet har en benchmarking-funktion och låter dig få insyn i kundernas tankar eller analysera trender i ett heltäckande system.Lär dig mer om Brandwatch
Cision hjälper kommunikatörer med det vardagliga arbetet samtidigt som systemet hjälper dig med framtida markandsföringkampanjer. Underlätta mediehanteringen i ett arkriv med influencers och mediainlägg för att hitta rätt influencers till ditt varumärke.Lär dig mer om Cision
Utveckla din verksamhet med detta heltäckande omvärldsbevakningssystem och få bättre insikt i hur ditt varumärke används. Samla information i medie- och kommunikationssyfte för att hantera varumärket både nationellt och internationellt. Bläddra bland 7 miljader medieinlägg för att utöka din marknadsposition internationellt. Boka en demo idag!Lär dig mer om Infomedia
Klue underlätttar din omvärldsbevakning i ett lätthanterligt system. Få hjälp med att se hur du och dina konkurrenter syns på markanden och hur varumärket används på sociala medier. Alltihop i ett lättförståligt interface. Se statistik i real-tid och håll dig uppdaterad dynget runt för bättre affärsinsikter.Lär dig mer om Klue
Liana är en komplett plattform för företagets e-postmarknadsföring. Med koppling till webbutik, personanpassade meddelanden och kampanjer, samt A/B-test kan företaget skapa större träffsäkerhet och värde genom sin digitala marknadsföring.Lär dig mer om Liana
Meltwater är ett heltäckande och användarvänligt system för företag som vill ha full insyn till hur varumärket används på nätet och sociala medier samt se statistik i real-tid för att kunna anpassa sig till nya marknandssituationer.Lär dig mer om Meltwater
Mynewsdesk levererar en molnbaserad omvärldsbevakande tjänst som hjälper inom PR och kommunikation. En helhetslösning för din verksamhet. Håll utkik efter ditt varumärke på miljontals platser i real-tid för se hur din organsisation speglas världen runt. Men en hög sökmotoroptimering håller Mynewsdesk dig uppdaterad om din omvärld.Lär dig mer om Mynewsdesk
NewsMachine har ett användarvänligt omvärldsbevakningsystem för stora och små företag. Detta verktyg hjälper möjliggör sökande efter ditt företagsnamn i över 12 miljader artiklar på sociala medier, nationella- och internationella källor samt myndighetsdokument och pressrelease. Newsmachine erbjuder dig att testa gratis.Lär dig mer om Newsmachine
Notified förenklar processen inom marknadsföring och kommunikation. Automatisera mediabevakning i ett molnbaseratsystem, utvecklat med användarvänlighet i fokus. I systemet finnes mediabevakning, Social Listening-verktyg, anpassade reporter för medarbetare och automatiska analayser för produkt utveckling.Lär dig mer om Notified
Prezly är ett användarvänligt omvärldsbevakningssystem som hjälper med kampanjhantering, kundhantering och att föra statistik i pågående marknadsföring. Följ hur varumärket används på internet och dess källa för att förhindra desinformation. Skapa kännedom om vilka kampanjer som går bra och används runt om i media.Lär dig mer om Prezly
Ett omvärldsbevakningsystem som hjälper dig med de största utmaningarna inom digital marknadsföring med detta lätthanterade system. Navigera genom komplexa markandssituationer och se dina konkurrenter och hur dem gör sin markandsföring. Semrush hjälper dig med sökmotoroptimering och att driva kunderna till din hemsida.Lär dig mer om Semrush
WideNarrow är ett omvärldsbevakningssystem från Sverige framtaget med användarvänlighet i fokus. Samla information från omvärlden och dela med ditt företag och andra intresenter. Skapa rapporter direkt i webben och integrera med andra medarbetare för en smidigare processhantering.Lär dig mer om WideNarrow
Snabbguide
Mediebevakning och omvärldsanalys
Omvärldsbevakning och mediebevakning syftar till att **bevaka och analysera händelser, skeenden, trender och omnämnanden **som är av intresse för det egna företaget. Ett varningens finger höjs härmed för att du och din organisation inte kan bevaka precis allt – välj noga vad det är ni vill bevaka, när ni till exempel lägger grunden för er omvärldsbevakning. Det går att manuellt bevaka trender eller när organisationens namn figurerar i sociala medier, men arbetet blir så mycket lättare om ni använder ett verktyg för omvärldsanalys. Tanken är att den datan ni samlar och får in ska kunna användas i **ert strategiska målarbete **tack vare slutsatser som ni drar av det ni bevakar. Tänk det som en båt med radar – ni vill upptäcka allt från isberg och trygga hamnar som finns i närheten, eller för den delen längre bort.
Ett sätt att syssla med mediebevakning är att göra PR-analys eller medieanalys, alltså att se hur den PR ni gör slår igenom. Vilka omnämnanden görs? Vad säger folk om er nya rapport eller pressmeddelande? Vilka effekter ger det?
Ett sätt att göra omvärldsbevakning är att helt enkelt följa nyckelord i medier. När nämns detta ord, i vilket sammanhang? Återigen – ni kommer inte kunna följa allt, så se till att bevaka rätt sorts nyckelord, trender eller skeenden.
Bästa verktyget för er omvärldsbevakning finns i BusinessWiths jämförelseguide. VI lista de bästa verktygen på marknaden – jämför och hitta rätt system eller verktyg hos oss.
Beskrivning av produktfunktioner
API
Deep-web
Konfigurerbara Rapporter
Konkurrentbevakning
Marknadsföringsstatistik
Mediabevakning
Nyhetsbrev
Real tid