Vilket PR-verktyg ska jag välja?
Egna kanaler är fantastiska för att driva kampanjer, men förtjänad media är något alldeles extra. Att få synas hos andra och rida på deras trovärdighet och synas för deras publik brukar innebära jackpot om budskapet är rätt. För den som inte har möjlighet att använda en PR-byrå finns mängder av fantastiska PR-verktyg som gör jobbet enklare och betydligt mindre kostsamt. Perfekt för små och medelstora företag.
Det behöver inte alls vara svårt att göra jobbet själv. Tvärtom, verktygen är ofta användarvänliga och effektiva, och vi på BusinessWith hjälper dig att jämföra och välja det bästa verktyget just för er.
Vad kan ett PR-verktyg ge dig?
BusinessWith rekommenderar att ni börjar urvalsprocessen genom att analysera era behov. Vad gör ni internt i dag? Vad kan ni utveckla? Vad behöver ni för att klara av de arbetsuppgifter som ni ställs inför gällande PR och kommunikation? Sannolikt krävs en databas med kontaktuppgifter, där ni kan filtrera efter rätt kanal vid varje givet tillfälle. Vilka kompetenser har ni i företaget i dag? Kanske har ni en dold stjärnskribent bland era administratörer, som kan kliva fram och arbeta med er content marketing? Vet ni vad som sägs om er i dag? Kanske behöver ni bevaka sociala medier bättre? Oavsett vilka behov ni har, kommer ni via vår jämförelsetjänst att hitta det ni söker hos en PR-byrå.
Snabbguide
Lista på 13 olika PR-verktyg
Snabbguide
Vad behöver jag veta om PR-verktyg?
Dagens digitala PR-verktyg kan var väldigt omfattande och innehålla i princip allt som behövs för att efterleva en välformulerad PR-strategi. Samtidigt finns det mindre verktyg som bara hanterar delar av av alla de frågor och utmaningar som ställs kring public relations. Som vanligt är det dumt att lägga resurser på sådant som inte behövs, varför vi rekommenderar er att filtrera noga och göra avvägningar kring vilka behov ni har. Tänk gärna långsiktigt: Kanske finns det delar av PR-arbetet som ni i dag inte har utvecklat, men som ni kan behöva satsa på längre fram. Små företag är ofta lättrörliga, men i en stor organisation kan det ta tid att implementera nya verktyg. Tänk gärna på att det kan det bli kostsamt att satsa på fel program.
De flesta PR-verktyg, för att inte säga alla, är onlinebaserade och finns i molnet. Ni kan jobba med ert verktyg i vilken enhet som helst och varhelst ni befinner er. Och oavsett om ni vill arbeta med ett verktyg som sköter det mesta åt er, till och med digital distribution till verktygets egna kontaktnät, eller ett mindre omfattande PR-verktyg, gäller det att välja rätt.
Högt prioriterat för att leverera stark kommunikation är att hitta rätt journalist för rätt budskap och att skapa pressmeddelanden som sticker ut i det brus som utgör mediernas mejlkorgar. Att dessutom kunna spara alla utskick i ett proffsigt pressrum är en bonus.
Rätt budskap formulerar ni genom att lyssna på det som uttalas om er bransch där ute, framförallt i sociala kanaler. PR-verktyg gör det möjligt att jobba med social listening på ett sätt som är omöjligt utan ett verktyg. Alla öppna källor bevakas och minskar risken att ni trampar snett i er kommunikation. Utöver det kan ni dessutom delta i de samtal som känns viktigast och interagera med era kunder på de plattformar där de själva har valt att vara, och där de pratar om just er.
Och, vi ska inte glömma det som kan vara nog så skrämmande, men ack så viktigt: Analys och statistik. Tack vare de användarvänliga PR-verktygen blir det lätt att se vad som är en framgång och hur ni kan förädla er kommunikation för att lyckas ännu bättre nästa gång.
Lycka till i valet av PR-verktyg. Vi på BusinessWith hjälper er att jämföra och hitta det bästa verktyget just för er.
Beskrivning av produktfunktioner
API
Dashboard
Konkurrentbevakning
Marknadsföringsstatistik
Mediabevakning
Nyhetsbrev
Pressmedelanden
Real tids uppdateringar