Vilket orderhanteringssystem behöver du?
Dags att få ordning på försäljningen och alla ordrar? Då är det läge att skaffa en programvara som kan automatisera de beställningar som görs. Att ordrar görs rätt är även en viktig parameter för att bygga kundnöjdhet och förtroende. Ett orderhanteringssystem, eller order management (OMS), är ett sätt att automatisera alla beställningar. I takt med att näthandeln exploderat är idag kraven på orderhanteringsverktyg höga. Kunden förväntar sig att hela processen ska förlöpa utan krångel och gärna helt sömlöst, vilket för dig innebär att du bör lägga lite tid på att jämföra system noggrant för att sedan välja det bästa orderhanteringsverktyget för dig.
Utöver sömlöshet har kunden ofta krav på att kunna följa sin order från beställning till leverans. Leveransalternativ hem till dörren, till en postbox eller närmaste affär, är något som vi ser mer och mer av – samt krav på flexibilitet vad gäller betalning och eventuell retur. Man kan säga att ordet flexibilitet i orderhantering är avgörande för att göra din kund nöjd. Vidare har många kunder krav på ett system som erbjuder mobil orderhantering.
Men hur ska du välja orderhanteringssystem för din verksamhet? Hela syftet med systemet är att det ska leda till ökad effektivitet, full kontroll och smidig leverans av era produkter. Är du i en tillväxtfas, bör du satsa på ett orderhanteringsverktyg som är skalbart. BusinessWith hjälper dig att jämföra och välja rätt orderhanteringssystem direkt i vår jämförelseguide.
Vilka orderhanteringssystem finns på den svenska marknaden?
Med rätt orderhanteringssystem tar du dina ordrar i företaget till en helt ny nivå. Hur du hanterar ordrar och lagerstatus är av stor betydelse för kundnöjdheten. I Sverige finns idag tillgång till ett brett urval av orderhanteringssystem med funktioner som exempelvis inköpsorderhantering, lagerhantering och returer, och du kan även välja att ha ditt system i molnet (en så kallad Saas-lösning) eller mobil orderhantering. Säkerhet och regelefterlevnad är många gånger mer gedigen hos leverantörerna av de större orderhanteringssystemen. Det finns även system som kan integreras med exempelvis CRM-system eller system som är specialanpassade för snabb tillväxt.
Du jämför enkelt de olika systemen genom att använda BusinessWiths enkla verktyg för att filtrera och jämföra de olika orderhanteringsverktygen. Innan du kommer igång med jämförelserna – fundera kring vad för typ av företag ni är, och var ni ämnar vara om några år. Behöver lösningen vara skalbar? Ska orderhanteringen fungera i flera länder? Vilka är era krav på system? Varmt välkommen att börja din resa till det bästa orderhanteringssystemet direkt i vår jämförelseguide.
Snabbguide
Lista på 17 olika Orderhanteringssystem
Det första och sista ERP du kommer att behöva. Den främsta ERP plattformen i molnet för små till medelstora, växande och multinationella företag. Lär dig mer om NetSuite
Extend Commerce WMS är ett molnbaserat system som kan användas av företag från ca 15 MSEK till 800 MSE i omsättning. Systemet är användarvänligt och fungerar lika bra på mobilen som datorn och är därmed en lösning som är flexibel att använda. Lagersystemet kan användas med Extend Commerce ERP men även mot andra affärssystem som behöver uppgraderas för att effektivisera inköp/försörjning och lagero...Lär dig mer om Extend Commerce WMS
HiCore Business – Affärssystem för grossister HiCore erbjuder för dig som grossist lagerhantering och lättarbetad kundorder med faktureringsalternativ som, del-, eller samlingsfaktura. I HiCore kan du även skapa offerter, använda flera prislistor och får ett effektivt stöd för inköp. Med integration till Hogia eller Fortnox går fakturor över direkt och bokförs automatiskt i ekonomisystemet. Lär dig mer om HiCore Business
För små och medelstora Åkerier som vill förenkla sin arbetsledning och administration. Digitalisera ditt informationsflöde; Kundorder, Kapacitetsplanering, Arbetsledning, Återrapportering och Fakturering för bättre likviditet och mindre pappersarbete. Lär dig mer om Workifyapp
Automatisera och jobba smartare. Visma Net är ett modernt affärssystem byggt i molnet för företag som bestämt sig för att jobba mer digitalt. Enkelt att jobba i, lätt att komma igång och hög flexibilitet.Lär dig mer om Visma Net
Bitlog är en framstående leverantör av molnbaserade lagerhanteringssystem (WMS), som specialiserar sig på att erbjuda skalbara, flexibla och användarvänliga lösningar. Med en passion för innovation och kundanpassning strävar Bitlog efter att förbättra lagerprocesser och öka effektiviteten för företag över hela världen.Lär dig mer om Bitlog
En av Sveriges mest använda affärssystem för småföretag. Erbjuder ekonomisystem, bokföringsprogram, CRM, lönesystem m.m. Fortnox affärssystem är skapat för småföretag och används inom flera olika branscher.Lär dig mer om Fortnox
Lagerkoll är ett användarvänligt system för lagerhantering för såväl småföretag som storföretag. Lagerhanterimgssystemet är tillgängligt för integration med andra system inom organisationen och kan skapa rapporter för lagersaldo och produktflöde.Lär dig mer om Lagerkoll
Logistiqo är ett webbaserat lagersystem som även är tillgängligt som Androidapp. Programvaran innehåller funktioner för optimerad ruttplanering i lagret och möjliggör för god översikt av produkterna i lagret.Lär dig mer om Logistiqo
Minuba orderhantering är en avancerad digital lösning utformad för att optimera och effektivisera orderhanteringen för hantverkare och serviceföretag. Vårt system gör det enkelt för företag att hantera och följa upp ordrar från början till slut, vilket skapar en smidig och effektiv arbetsprocess. Med Minuba kan hantverkare skapa och dela ordrar, planera uppgifter, dokumentera arbetet och följa ord...Lär dig mer om Minuba
Notify är skapat för att ge användaren en god och fullständig överblick över orderhanteringen inom organisationen. Systemet erbjuder bra möjlighet till att följa upp orderstatusar och kan kombineras med övriga moduler inom Notyfiles CRM-system.Lär dig mer om Notyfile Orderhantering
Med Odoo får ni en modern digital mjukvara som låter er integrera alla uppgifter i ett system. Odoo går att anpassa med i princip vilka appar som helst och det är deras specialitet.Lär dig mer om Odoo
Systemet har möjlighet att hantera flera lager inom organisationen och kan samla dessa på samma plattform. Det är även integrerbart och erbjuder uppföljning av orderstatus, vilket är bra funktioner för ett väl fungerande orderhanteringsystem.Lär dig mer om Ogoship Order Management System
Opter är ett orderhanteringssystem inriktat mot transportplanering och har en app för förare, vilket gör det till en smidig lösning för samtliga parter. Verktyget kan enkelt användas för fakturering och uppföljning av ordrar med hjälp av ststusuppdateringar och statistik.Lär dig mer om Opter
Orderhanteringssystemet är enkelt att använda och anpassningsbart för användaren som kan expandera systemet med flera moduler vid behov. Salesforces verktyg är molnbaserat och är en bra lösning för småföretag och storföretag med funktioner för fakturering samt restorderhantering.Lär dig mer om Salesforce orderhantering