Jämför Sveriges bästa orderhanteringssystem

Vilket orderhanteringssystem behöver du?

Dags att få ordning på försäljningen och alla ordrar? Då är det läge att skaffa en programvara som kan automatisera de beställningar som görs. Att ordrar görs rätt är även en viktig parameter för att bygga kundnöjdhet och förtroende. Ett orderhanteringssystem, eller order management (OMS), är ett sätt att automatisera alla beställningar. I takt med att näthandeln exploderat är idag kraven på orderhanteringsverktyg höga. Kunden förväntar sig att hela processen ska förlöpa utan krångel och gärna helt sömlöst, vilket för dig innebär att du bör lägga lite tid på att jämföra system noggrant för att sedan välja det bästa orderhanteringsverktyget för dig.

Utöver sömlöshet har kunden ofta krav på att kunna följa sin order från beställning till leverans. Leveransalternativ hem till dörren, till en postbox eller närmaste affär, är något som vi ser mer och mer av – samt krav på flexibilitet vad gäller betalning och eventuell retur. Man kan säga att ordet flexibilitet i orderhantering är avgörande för att göra din kund nöjd. Vidare har många kunder krav på ett system som erbjuder mobil orderhantering.

Men hur ska du välja orderhanteringssystem för din verksamhet? Hela syftet med systemet är att det ska leda till ökad effektivitet, full kontroll och smidig leverans av era produkter. Är du i en tillväxtfas, bör du satsa på ett orderhanteringsverktyg som är skalbart. BusinessWith hjälper dig att jämföra och välja rätt orderhanteringssystem direkt i vår jämförelseguide.

Vilka orderhanteringssystem finns på den svenska marknaden?

Med rätt orderhanteringssystem tar du dina ordrar i företaget till en helt ny nivå. Hur du hanterar ordrar och lagerstatus är av stor betydelse för kundnöjdheten. I Sverige finns idag tillgång till ett brett urval av orderhanteringssystem med funktioner som exempelvis inköpsorderhantering, lagerhantering och returer, och du kan även välja att ha ditt system i molnet (en så kallad Saas-lösning) eller mobil orderhantering. Säkerhet och regelefterlevnad är många gånger mer gedigen hos leverantörerna av de större orderhanteringssystemen. Det finns även system som kan integreras med exempelvis CRM-system eller system som är specialanpassade för snabb tillväxt.

Du jämför enkelt de olika systemen genom att använda BusinessWiths enkla verktyg för att filtrera och jämföra de olika orderhanteringsverktygen. Innan du kommer igång med jämförelserna – fundera kring vad för typ av företag ni är, och var ni ämnar vara om några år. Behöver lösningen vara skalbar? Ska orderhanteringen fungera i flera länder? Vilka är era krav på system? Varmt välkommen att börja din resa till det bästa orderhanteringssystemet direkt i vår jämförelseguide.

Jämför olika orderhanteringssystem

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Systemguiden

Lista på 16 olika Orderhanteringssystem

Det första och sista ERP du kommer att behöva. Den främsta ERP plattformen i molnet för små till medelstora, växande och multinationella företag. Lär dig mer om NetSuite

Bitlog är en framstående leverantör av molnbaserade lagerhanteringssystem (WMS), som specialiserar sig på att erbjuda skalbara, flexibla och användarvänliga lösningar. Med en passion för innovation och kundanpassning strävar Bitlog efter att förbättra lagerprocesser och öka effektiviteten för företag över hela världen.Lär dig mer om Bitlog

För små och medelstora Åkerier som vill förenkla sin arbetsledning och administration. Digitalisera ditt informationsflöde; Kundorder, Kapacitetsplanering, Arbetsledning, Återrapportering och Fakturering för bättre likviditet och mindre pappersarbete. Lär dig mer om Workifyapp

Automatisera och jobba smartare. Visma Net är ett modernt affärssystem byggt i molnet för företag som bestämt sig för att jobba mer digitalt. Enkelt att jobba i, lätt att komma igång och hög flexibilitet.Lär dig mer om Visma Net

En av Sveriges mest använda affärssystem för småföretag. Erbjuder ekonomisystem, bokföringsprogram, CRM, lönesystem m.m. Fortnox affärssystem är skapat för småföretag och används inom flera olika branscher.Lär dig mer om Fortnox

Extend Commerce WMS är ett molnbaserat system som kan användas av företag från ca 15 MSEK till 800 MSE i omsättning. Systemet är användarvänligt och fungerar lika bra på mobilen som datorn och är därmed en lösning som är flexibel att använda. Lagersystemet kan användas med Extend Commerce ERP men även mot andra affärssystem som behöver uppgraderas för att effektivisera inköp/försörjning och lagero...Lär dig mer om Extend Commerce WMS

Lagerkoll är ett användarvänligt system för lagerhantering för såväl småföretag som storföretag. Lagerhanterimgssystemet är tillgängligt för integration med andra system inom organisationen och kan skapa rapporter för lagersaldo och produktflöde.Lär dig mer om Lagerkoll

Logistiqo är ett webbaserat lagersystem som även är tillgängligt som Androidapp. Programvaran innehåller funktioner för optimerad ruttplanering i lagret och möjliggör för god översikt av produkterna i lagret.Lär dig mer om Logistiqo

Minuba orderhantering är en avancerad digital lösning utformad för att optimera och effektivisera orderhanteringen för hantverkare och serviceföretag. Vårt system gör det enkelt för företag att hantera och följa upp ordrar från början till slut, vilket skapar en smidig och effektiv arbetsprocess. Med Minuba kan hantverkare skapa och dela ordrar, planera uppgifter, dokumentera arbetet och följa ord...Lär dig mer om Minuba

Notify är skapat för att ge användaren en god och fullständig överblick över orderhanteringen inom organisationen. Systemet erbjuder bra möjlighet till att följa upp orderstatusar och kan kombineras med övriga moduler inom Notyfiles CRM-system.Lär dig mer om Notyfile Orderhantering

Med Odoo får ni en modern digital mjukvara som låter er integrera alla uppgifter i ett system. Odoo går att anpassa med i princip vilka appar som helst och det är deras specialitet.Lär dig mer om Odoo

Systemet har möjlighet att hantera flera lager inom organisationen och kan samla dessa på samma plattform. Det är även integrerbart och erbjuder uppföljning av orderstatus, vilket är bra funktioner för ett väl fungerande orderhanteringsystem.Lär dig mer om Ogoship Order Management System

Opter är ett orderhanteringssystem inriktat mot transportplanering och har en app för förare, vilket gör det till en smidig lösning för samtliga parter. Verktyget kan enkelt användas för fakturering och uppföljning av ordrar med hjälp av ststusuppdateringar och statistik.Lär dig mer om Opter

Orderhanteringssystemet är enkelt att använda och anpassningsbart för användaren som kan expandera systemet med flera moduler vid behov. Salesforces verktyg är molnbaserat och är en bra lösning för småföretag och storföretag med funktioner för fakturering samt restorderhantering.Lär dig mer om Salesforce orderhantering

Softone ERP system har moduler inom lönehantering, ekonomi, försäljning, bemanning, projekt och tid. Affärsystemet kan branschanpassas, och fokus ligger på de nordiska marknaderna.Lär dig mer om SoftOne Go

Orderhantering är ett av Vismas många områden och systemet kan anpassas efter användarens behov. Orderhanteringssystemet är webbaserat och innehåller funktioner för spårning av produkter, rapporter och statistik samt fakturering för att nämna några.Lär dig mer om Visma Business

Snabbguide

Jämför olika orderhanteringssystem

Orderhanteringssystem, eller på engelska kallat order management system (OMS), är ett sätt att manövrera en orders livscykel, från beställning till leverans, betalning och eventuell retur. Hela cykeln startar med beställning, ofta i form av ett knapptryck på er hemsida. För att underlätta alla aktiviteter kring en order uppkom orderhanteringssystemet, för att automatisera hela processen och minska risken för eventuella fel. Många leverantörer erbjuder även mobil orderhantering, vilket kan vara uppskattat för dig som behöver vara i rörelse och sköta ordrarna mobilt.

Hela syftet och tanken är att kunden ska få en så flexibel och sömlös upplevelse av köpet som möjligt. En inte alltid enkel match, då kraven på flexibilitet är skyhöga från kundens sida. E-mail eller sms med uppdateringar kring orderstatus eller leveransstatus är idag A och O för att visa transparens, och felmarginalerna bör vara så minimerade som möjligt.

Ett bra orderhanteringsverktyg har stor påverkan på hur kunden upplever er som företag. Det har också inverkan på kassaflödet i företaget. I och med coronapandemin har onlineköpen ökat och orderhanteringssystemen har fått utstå hårda prövningar – som tvingat leverantörerna av systemen att vässa verktygen. Mobil orderhantering blir mer och mer populärt.

One system does not fit all när du väljer orderhanteringssystem. Det bästa orderhanteringsverktyget för ert företag, behöver inte vara det bästa för ett annat företag. Rådet från BusinessWiths sida är att noggrant jämföra orderhanteringssystem och filtrera på funktioner, för att hitta det som är rätt för just er. Läs gärna kundrecensioner och fundera över var ni vill vara i framtiden – kan systemet växa med er? Behöver ni mobil orderhantering? Börja att jämföra orderhanteringssystem direkt hos BusinessWith.

Beskrivning av produktfunktioner

Direkta kundkonversationer

Kommunicera med kunder direkt i systemet istället för att skicka e-post eller SMS. Möjliggör för en snabbare kommunikation med kund och därmed en effektivare verksamhet

Fakturering

Tillgång till fakturering av olika tjänster inom systemet.

Hantering av flera lager

Programvaran kan hantera flera lager, vilket innebär att en organisation med flera olika lager på olika geografiska platser kan hantera dessa inom ett och samma system.

Hantering av restorder

Vertyget innehåller funktioner för att hantera uteblivna leveranser eller så kallade rester. Rester från en levererad order kan enkelt faktureras och en order med de resterande produkterna skapas.

Integrerbart

Systemet kan enkelt integreras med huvudsakliga aktörer inom ekonomisystem, vilket underlättar vid implementering av verktyget.

Notiser och påminnelser

Notiser och påminelser kan skickas till kund eller visas i systemet för påminelser vid utebliven betalning eller annan aktivitet gällande order.

Orderplanering

Orderplanering innebär att verktyget kan uppdatera användaren gällande orderstatus, vilket underlättar för framtida orderplanering underlättas.

Rot och rut beräkning

Automatisk beräkning av rot och rut-avdrag på dina ordrar, det behövs alltså inget manuellt arbete för att utföra detta.

Statistik och rapporter

Systemet har tillgång till statistik från tidigare ordrar och möjlighet till att utforma rapporter med viktig data.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site