Vilket är det bästa lagerhanteringssystemet för er?

Marknaden är snabbrörlig i dag, nästan oavsett bransch. Ett modernt lagerhanteringsprogram som uppdateras i realtid, krävs för att ert företag ska hänga med och uppfylla kraven hos era kunder. En beställare ska inte behöva vänta på besked om huruvida en vara finns i lager eller hur snabbt en produkt kan skickas. Och, minst lika viktigt: Ni som företag ska inte riskera att hamna i en situation där saldot ligger på noll på populära produkter, eller sitta på ett överdrivet stort lager på andra.

Som tur är finns fantastiska lagerhanteringssystem, eller WMS-system, som håller ert lager ständigt uppdaterat, optimerar intäkterna och minimerar svinn och andra kostnader. Dagens warehouse management system, som det heter på engelska, är ofta flexibla och anpassningsbara. De kan vara fristående eller kopplas till ert affärssystem. De flesta är molnbaserade, vilket gör att ni enkelt kan växla mellan mobilen, datorn eller plattan, beroende på vilken device som är mest aktuell för en given anställd.

Få kontroll över lagersaldot med ett lagerhanteringssystem. Låt oss på BusinessWith hjälpa dig med valet. Hos oss kan du jämföra olika system för lagerhantering och välja det som passar allra bäst just för er verksamhet.

Viktiga funktioner i moderna lagerhanteringsprogram

Snabbguide

Relaterade kategorier till Lagerhanteringssystem

AffärssystemEkonomisystemERP SystemLagerhanteringssystemWMS System

Lista på 14 olika Lagerhanteringssystem

Snabbguide

Viktiga funktioner i moderna lagerhanteringsprogram

Med rätt typ av system för lagerhanteringsprogram kan ni automatisera er lagerhållning och optimera kapaciteten på ert lager. På BusinessWith har vi listat ett antal viktiga funktioner som finns hos många warehouse management system.

  • Går att koppla till affärssystemet, ERP-systemet, eller användas fristående. Att integrera dem med varandra skapar intressanta möjligheter till optimering av hela processen med lager, beställning och fakturering.
  • Är molnbaserade och kan därför användas i många olika enheter, såväl mobiler som datorer.
  • Optimerar kontrollen över lagersaldot.
  • Ger kontroll över vad som sker på lagret och visar vilka produkter som är storsäljare respektive mindre populära.
  • Effektiviserar arbetet och låter medarbetarna lägga tid på sådant som inte ett system kan sköta.
  • Stöttar er vid inventeringar.
  • Bistår vid planering av bemanning.

Fundera gärna över vilka parametrar som är viktigast för just er och den verksamhet ni bedriver.

Det finns ett antal leverantörer av lagerhanteringssystem på marknaden i Skandinavien. Jämför gärna många alternativ av WMS-system här hos oss på BusinessWith för att sedan köpa in ett lagerhanteringssystem. Här i vår jämförelseguide kan du söka på de parametrar som är viktiga just för er.

API

Verktyget går att kombinera tillsammans med andra plattformar och möjliggör därmed för en smidigare användning av tjänsten inom organisationen.

Filtrera produkter

Ett filter i lagerhanteringen som möjliggör att endast se de produkter som uppfyller vissa kriterier i databasen. Kan till exempel vara filter för produkttyp, utseende eller liknande.

Optimering av lagernivå

Vid förändring i lagersaldot sker bokföring automatiskt och manuellt arbete kan därmed undvikas.

Optimering av plockslinga

En funktion som placerar varor på lagret för att skapa en så snabb och smidig plockning av produkterna som möjligt för de anställda. Detta resulterar i tidsbesparing för de anställda och i därmed hela organisationen.

Prognoser

Hjälper till att utföra prognoser med hjälp av tidigare försäljning. Detta kan spara tid för anställda samt optimera varuflödet i organisationen då det minskar risken för underskott eller överskott av produkter.

Rapporter och statistik

Möjlighet till att skapa rapporter med statistik över produkter i lagret, vilket är bra för att skapa en god överblick kring situationen på lagret.

Röststyrd orderplockning

Röststyrning innebär att de anställda blir styrda via en röst istället för till exempel en handdata vid plockning. Detta minskar det manuella arbetet med handdator och är ett smidigt sätt för tydlig komunikation vid plockning av produkter.

Spåra produkter

Håller koll på statusen på din produkt i lagret och kan till exempel notera eventuella händelser som påverkar produkten. Ett exempel på detta är om produkten är restlistad och när den kan återkomma i lager.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site