Bli rekommenderad rätt Förmånsportal till ditt företag

Systemguiden använder algoritmer och data för att vägleda dig till rätt systemval genom att rekommendera de systemlösningar som bäst matchar dina behov, krav och förutsättningar.

Gör som över 17 000 svenska företag - låt data och algoritmer vägleda dig i systemdjungeln!

Guiden till rätt system

Hur många anställda är ni på ditt företag?

7-10

frågor

------

3 - 5

minuter

------

3

rekommendationer

Vad tycker andra om systemguiden?

"Riktigt bra och givande tjänst, stort tack för bra matchande leverantörer som slutade i ett toppenköp!"

Michael Kärrberg | BusinessWith

Michael Kärrberg

Internationell säljchef

"Systemguiden borde vi testat för över tre månader sedan, det hade besparat oss väldigt mycket tid. En bra och kvalitativ guide."

Eva Malmberg | BusinessWith

Eva Malmberg

Koncern HR-direktör

"Systemguiden underlättade avsevärt för oss när vi sökte ett nytt CRM. Mycket bra möten med leverantörer som direkt förstod vad vi var ute efter."

Andreas Rudholm | BusinessWith

Andreas Rudholm

Entreprenör

Vilken förmånsportal behöver ditt företag?

En förmånsportal är en molnbaserad plattform där anställda kan läsa, växla och köpa förmåner via löneavdrag eller löneväxling. Det kan gälla alla typer av förmåner, från pension till barnpassning. En förmånsportal tar även hand om administrationen av förmåner, vilket är mycket uppskattat då varje förmån innehåller en administrationsprocess. Med andra ord kan de företag som har en förmånsportal kontinuerligt erbjuda nya förmåner till sina medarbetare utan att behöva addera någon administration till organisationen. Exempelvis kan företag utan några bekymmer erbjuda förmåner såsom rabatterat kollektivtrafikkort, personalbil, matkassar, ögonlaseroperationer, friskvårdsbidrag m.m. Att erbjuda förmåner till sina medarbetare är idag ett av de starkaste medel för att bli en atttraktivare arbetsgivare!

Bli en attraktiv arbetsgivare

En förmånsportals huvudsakliga syfte är att se till att du och ditt företag blir en attraktiv arbetsgivare. Det finns många fördelar med att erbjuda förmåner till sina anställda. Nedan är en lista på de starkaste anledningarna till att företag idag investerar i en förmånsportal:

Förstärka employer branding = bli attraktivare som arbetsgivare

Oavsett om man är ett mindre företag eller ett stort, finns det mycket värde i att bli en attraktiv arbetsgivare. Men för att stå ut i mängden krävs det att man erbjuder något utöver det vanliga. Det är vad en förmånsportal kan göra. Ett bra exempel är att kunna erbjuda förmåner som hjälper till med livspusslet. Sådana förmåner kan vara städhjälp, barnpassning eller tidsväxling, som alla är väldigt uppskattade förmåner. De är typiska förmåner som får dina anställda att prata om dig över middagsbordet. Att få ett gott rykte som arbetsgivare är förstås ovärderligt. När du börjar kommunicera förmåner på en individnivå så att de anställda kan förstå det fulla värdet med förmånserbjudandet, kan man enklare få sina anställda att bli ”varumärkesambassadörer”.

Total kompensation istället för grundlön

Många företag kan ha svårt att konkurrera med attraktiva löner. En förmånsportal hjälper dig som arbetsgivare att kommunicera total kompensation istället för grundlön. Genom att kommunicera individanpassad total ersättning till den anställda, förmedlar man att det inte alltid är ”grönare på andra sidan”, oavsett om det skiljer sig några tusenlappar mer i lön. Med en översikt av total kompensation ser man värdet (helst med siffror) av pension, försäkringar, friskvårdsbidrag, löneväxling, företagsevent etc. Det vi på BusinessWith starkt rekommenderar är att också presentera total kompensation i rekryteringsprocessen, så att rekryten förstår fulla värdet av ert erbjudande, istället för bara grundlön.

Förmånsadministration

Att erbjuda förmåner är uppskattat men innebär en stor belastning för administrationsavdelningen. En förmånsportal kan ta bort stora delar av administrationen gällande förmåner. Det leder till besparingar i administration samt effektivare processer. En förmånsportal kan hantera alla friskvårdskvitton eller hela processen av löneväxlingar (kommunikation – nyttjande - administration).

Allt om förmåner – livspusslet, pension, friskvård och bruttoförmåner

Det finns mängder av olika förmånserbjudanden och de flesta förmånsportaler kan erbjuda flertalet av de nedanstående kategorier. För att veta vad det innebär har vi gjort en kort summering:

Work life balance (livspusslet)

Hur kan du som arbetsgivare hjälpa din personal med vardagsstressen och livspusslet? Ett förslag är att erbjuda följande:

  • Städhjälp
  • Barnpassning
  • Tidsväxling
  • Matkassar

I flera förmånsportaler kan den anställda beställa förmåner via löneavdrag eller tidsväxla direkt i förmånsportalen.

Pension

Pension är komplext för gemene man men eftersom förmånsportaler är individanpassade är de ett utmärkt verktyg för att kommunicera pension utifrån den anställdes situation. Utöver kommunikation av pension erbjuder många leverantörer digital pensionsrådgivning eller traditionell pensionsrådgivning, vilket är också en mycket uppskattad förmån.

Bruttoförmåner

I Sverige finns det få bruttoförmåner. Det är viktigt att du frågar om det är så att leverantören erbjuder de bruttolöneavdrag och kan hantera administrationen. Exempel på bruttoförmåner är IVF-behandlingar, ögonlaseroperationer och sjukvårdande kiropraktik.

Friskvård

Friskvårdsförmåner är väldigt uppskattade av medarbetarna. De flesta företag erbjuder friskvårdsbidrag idag men för att få sin personal att fullt nyttja bidraget behövs ett brett friskvårdsutbud. Det finns friskvårdsportaler som arbetar dagligen med att addera nya leverantörer så att man som arbetsgivare kan erbjuda ett helt täckande friskvårdsutbud. Dessa friskvårdsportaler hittar du under kategorin ”friskvårdssystem”.

Löneväxling - en uppskattad förmån

Det som oftast nämns i samband med en förmånsportal är om man kan utföra löneväxling. Det finns olika typer av löneväxlingar och det är era interna policys och processer som avgör. Nedan är några förslag på löneväxlingsmetoder:

Löneväxling till pension

Den vanligaste löneväxlingen är att erbjuda möjligheten att kunna löneväxla till sin pension. Det finns många fördelar med att löneväxla men det finns också gränser då det skattemässigt inte är fördelaktigt. Dock tar en förmånsportal hand om kommunikationen och kan enkelt sätta en gräns som gör att medarbetaren inte kan utföra sin löneväxling om den inte anses fördelaktig.

Bonusväxling till extra pension

För de bolag som erbjuder bonus finns det möjlighet via en förmånsportal att kunna erbjuda bonusväxling. Samarbetar man med olika försäkrings- eller pensionsbolag kan man enkelt sätta upp en effektiv process i förmånsportalen, som möjliggör ett val för den som har fått bonus om han/hon vill ta ut det i pengar eller i pension.

Tidsväxla till en extra semesterdag

Har man en tidsbank kan man erbjuda möjlighet att växla tid till extra semesterdag. Det finns dock gränser innan man blir förmånsbeskattad.

Växla ATK-bank

Mest förekommande för de företag som har anställda som arbetar på fabrik eller arbetar på uppdrag på ”vägarna”. Väldigt likt ovanstående men är mer fokuserade på att man tar det från ATK-bank som är upphandlat via kollektivavtal eller via intern policy.

Jämför leverantörer av förmånsportal

Det finns endast fem förmånsportaler som erbjuds på svenska marknaden. Det gör det inte svårt att få en snabb översikt av leverantörer. Dock skiljer de sig mycket åt i förmånserbjudanden, integrationsteknik, affärsmodell, kundanpassning och employer branding-strategi m.m.

En förmånsportal bör vara en långsiktig investering. Därför är det viktigt att jämförelsen görs noggrant och att du ställer rätt frågor i dina möten med leverantören. Exempel på frågor som du bör få svar på är:

  • Kan man branda portalen enligt företagets guidelines?
  • Har ni löneväxling av pension som en modul?
  • Hur fungerar integrationen av portalen med vårt lönesystem?
  • Kan man beställa förmåner via en app?
  • Har ni kvittohantering?
  • Hur återkopplar ni löneavdragsfiler?
  • Hur arbetar ni med att ha ett förmånsutbud som är attraktivt för de olika generationerna och livssituationer?
  • Hur fungerar kommunikationsuppsättningen i portalen?
  • Vad är de tre stora anledningarna till att vi ska välja just er förmånsportal till vår organisation?

Är ni osäkra på vilka frågor ni ska prioritera och vilka mer frågor som man bör ställa? Hör gärna av er till oss på Businesswith.se.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site