Vilket fältservicesystem behöver ditt företag?
Konsultationer, försäljning, underhåll eller kanske ett kommande byggprojekt? Med ett fältservicesystem eller fältserviceverktyg kan ditt företag enkelt optimera och hantera allt arbete som sker utanför kontoret – alltså arbetsuppgifterna ute på fältet. För att följa, organisera och se till att arbetet är strömlinjeformat behövs ett system som kan hantera de olika uppgifterna som ni som företag behöver hålla koll på. Ett fältserviceverktyg kan även hjälpa er att tidrapportera och schemalägga, men det stora fokuset är att se till att de olika arbetsuppgifterna blir utförda.
För att kunna välja rätt system är det viktigt att förstå ditt företags behov. Om företaget erbjuder olika sorters tjänster, behöver du ett verktyg som är mycket flexibelt. Jobbar du inom retail behöver du kanske funktioner för hantering av returer, medan du som jobbar ute på fältet med att till exempel installera luftkonditionering i någons hem – ja, då vill du under ditt besök uppdatera dina olika arbetsmoment i ett mobilt fältserviceverktyg.
Det finns enkla fältservicesystem som hjälper dig att följa olika arbetsuppgifter eller olika steg i uppdragen, medan de mer avancerade erbjuder möjlighet till att jobba med att förbättra kundnöjdheten eller eftersträva att ni som företag ska kunna behålla era bästa medarbetare. Allt fler fältservicesystem använder AI för att kunna förutse kommande behov och krav.
Vilken nivå behöver ditt fältserviceverktyg hålla? Lista gärna era behov och vad ni behöver förbättra eller ha på plats för att kunna arbeta så smart som möjligt – och välj sedan det bästa systemet för just er.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Lista på 7 olika Fältservice
Ett modernt webbaserat ärendehanteringssystem för hantering av serviceärenden, felanmälan, arbetsorder, produktsupport och kundtjänst. Ärenden hanteras snabbt och enkelt via dator eller mobiltelefon.Lär dig mer om Summera Support
Leverera en kundupplevelse utöver det vanliga med ett CRM-system i världsklass. Lime CRM är webbaserat, portabelt och användarvänligt. Vårt system är anpassningsbart efter era processer och behov, oavsett vilken bransch ni arbetar inom. Lime CRM är designat för företag som söker ett system man kan växa med, från en leverantör med över 30 års erfarenhet inom branschen!Lär dig mer om Lime CRM
Automatisera och digitalisera din verksamhet! Sälj, service, ärendehantering, marknad eller support? Med Sweet hanterar du alla företagets delar från samma plattform för att förenkla det dagliga arbetet. Sweet, eller hur? Säkerhet är av yttersta vikt för Sweet Systems och våra kunder. Vi är stolta över att vara ISO 27001-certifierade. Våra branschspecialiserade lösningar ger obegränsade möjlighete...Lär dig mer om Sweet Systems
Freshdesk är ett system för ärendehantering anpassat för små- & medelstora företag. Fokus är inom helpdesk och kundservice. Ärendehanteringssystemet innehåller många olika funktionaliteter.Lär dig mer om Freshdesk
Genom AddMobiles projekthanteringssystem kan bolag på ett enkelt sätta effektivisera sin verksamhet genom bättre koll ute på fältet. Systemet hjälper företag öka lönsamheten genom funktioner för att hantera offerter, förfrågningar och kostnader.Lär dig mer om AddMobile
Lime Field tillhandahåller ett mobilt atbetsorderhanteringssystem som kan integreras med deras CRM-system. Erbjuder funktioner till hela flödet, från kundtjänst till fakturering och statistik.Lär dig mer om Lime field
ZetesAres mjukvara erbjuder lösningar för den mobila arbetsstyrkan med fokus på att öka produktiviteten. Tidsrapportering och GPS-stöd är två huvudsakliga funktioner.Lär dig mer om ZetesAres
Snabbguide
Vad behöver jag veta om fältservicesystem?
Ett väl fungerande fältservicesystem kommer klart förbättra arbetet för dem som jobbar ute på fältet, så att de kan fokusera på att fullföra sina uppgifter och lösa problem för era kunder – utan att själva uppleva problem med den administrativa delen av arbetet.
Det är ingen enkel sak att välja rätt verktyg för ert företag, då allt fler aktörer poppar upp på marknaden och erbjuder allt fler funktioner. Live GPS-tracking, automatiska sms-meddelanden eller mejl-notiser och post-job-verktyg är funktioner som kan hjälpa ert företag att växa, då ni kan förbättra er kundupplevelse. De flesta verktyg inkluderar fakturering eller någon form av betalningslösning. Istället för att ha saker och ting utspridda, kan ni få det mesta centralt samlat på ett enda ställe.
På BusinessWith rekommenderar vi att ni involverar fältpersonalen för att förstå vad deras önskemål är. Hur ser det dagliga arbetet ut? Vad finns det för behov av förbättringsåtgärder? Vilka problem ska ett eventuellt fältserviceverktyg lösa för er? Hur ser er schemaläggning och tidrapportering ut idag och vad finns att önska? Vad finns det för önskemål kring faktureringsbiten till kund?
När du vet vad ni är ute efter – välkommen att jämföra de olika verktygen här hos BusinessWith.