Vad är digital asset management-system (DAM)?

Ett digital asset management-system hjälper organisationer och företag att få kontroll och enkel översikt av det egna biblioteket av digitala filer, såsom videor, foton, ljudfiler osv. Genom att ha ett digital asset management-system, DAM, kan du, dina kollegor och även era kunder få tillgång till samt lättare organisera och söka bland era digitala filer. Systemet gör det lätt att hantera, dela och lagra de olika digitala filerna. Tack vare den höga användarvänligheten kommer ni dessutom få ett plus i kanten från era kunder att ni har ett sådant system – ett system som alltså är väl värt att investera i. På BusinessWith kan du ta del av de olika digital asset management-systemen som finns på den svenska marknaden. Varmt välkommen att börja jämföra DAM-system hos oss för att hitta det bästa för just er verksamhet.

Vad ska jag kräva av ett digital asset management-system?

Hela tanken med DAM-system är att du ska få kontroll över företagets digitala filer, både dem som delas internt och dem som delas med kunder eller andra utanför företaget. Dokument, ljudfiler, videor, presentationer av olika slag – beroende på vilket behov just din organisation har finns olika DAM-system att tillgå. Jämför gärna de olika systemen och ställ deras funktioner mot varandra, innan du gör ditt val. Ta gärna input och hjälp från alla som ska använda sig av systemet för att verkligen se vilka behov som finns. Liksom med de flesta system är A och O användarvänligheten och att ni ska känna att filåtkomsten sker enkelt och utan hinder. Säkerheten är även en parameter att väga in. Vi på BusinessWith hoppas att vår jämförelseguide ska göra ditt val enklare – börja jämföra digital asset management-system hos oss redan idag.

Guiden till rätt digital asset management-system

Snabbguide

Lista på 14 olika Digital asset management-system

Snabbguide

Guiden till rätt digital asset management-system

Att hitta rätt system för verksamheten är inte alltid lätt, därför skapade vi BusinessWith. Med hjälp av vår jämförelseguide kan du botanisera och jämföra bland tusentals system, direkt på vår sida. Och nu antar vi att du står inför valet att välja DAM-system? Vad ska du då leta efter? Här är det precis som med inköp av andra system viktigt att fundera på var ni är idag, men också imorgon. Ska ni ha ett system att växa i eller är ni, handen på hjärtat, på samma ställe även om flera år? Inget ont med det, utan tanken här är att ni inte ska betala för ett system som är större och mer komplext än vad ni behöver. Ingen behöver en massa onödiga funktioner som aldrig kommer att användas.

Förutom skalbarhet, användarvänlighet (som alltid är A och O), bör** ett bra DAM-system göra det enkelt att hitta och organisera dina filer**. Digital asset management-systemet ska ta bort all onödig handläggning. Ingen idé att köpa in eller installera ett nytt system om det inte tar bort administrationstid från er. Varför inte be om demos från olika system och sedan utvärdera vilka för- och nackdelar ni tycker att de har? I vår jämförelseguide kan du enkelt filtrera på funktioner och läsa mer om respektive system. Allt för att du ska hitta det bästa DAM-systemet för er verksamhet. Börja jämför och leta system – redan nu.

Beskrivning av produktfunktioner

API

Sammankoppla DAM programmet med övriga system inom organisationen för att få ett kraftfullare verktyg med hjälp av API:er, vilket får systemet att sammarbeta med vilket annat system som helst.

Beskära bilder och videos

Redigera bilder och videos genom att beskära dessa direkt i systemets verktyg.

Flexibelt gränssnitt

DAM systemet anpassas efter olika gränssnitt för de olika mediafilerna, vilket gör verktyget användbart oavsett plattform. Detta är även en tacksam funktion vid publiciering i olika kanaler för att se om mediafilerna passar gränssnittet.

Indexering och sökfunktioner

Ge ett index till mediafilen för att gruppera dem och hitta dessa enkelt i bibilioteket med hjälp av sökfunktioner. Sparar tid från att behöva leta efter bilderna manuellt.

Moodboard

Skapa moodboards innehållandes flera olika objekt som kan delas med kollegor för att skapa inspiration och arbeta tillsammans. Ett vanligt verktyg bland designers.

Skapa arbetsflöden

Skapa en standardiserad metodik genom att ha ett arbetsflöde som följs av medarbetarna för att säkra kvalitetten på arbetet.

Smarta taggar

Med hjälp av artificiell intelligens skapar programmet egna smarta taggar automatiskt efter mediafilens egenskaper för att enkelt identifiera dessa i sökprocessen.

Versionshistorik

Vid redigering av bilder sparas historiken i bildbiblioteket och det finns möjlighet att gå tillbaka till äldre versioner. En bra funktion vid redigeringstunga projekt där det kan vara värdefullt att gå tillbaka till äldre versioner.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site