Vilken data management platform ska jag välja?
Kämpar ni för att lyckas med annonseringen online? Når ni inte rätt målgrupper med era ads? Det är helt klart dags att investera i en data management platform, en så kallad DMP. Med en data management platform kan ni bättre förstå och rikta era marknadsföringskampanjer mot rätt målgrupper och på så vis nå nya framgångar med er onlineannonsering.
Marknaden erbjuder ett flertal data management platforms och det gäller att ni väljer rätt plattform för just era behov. Exakt vad ni behöver kan vara svårt att veta i ett inledande skede. Vi på BusinessWith rekommenderar att ni börjar med att utarbeta en strategi för er annonsering online, med mål och tydliga budgetar. Beroende på om ni driver ett litet företag eller om du representerar ett större bolag, ser era förutsättningar givetvis vitt skilda ut.
Data management platforms kan vara molnbaserade, även om alla inte är det. Vill ni ha allt i molnet, eller satsar ni hellre på en serverbaserad lösning? Det gäller att utvärdera och fundera innan ni slår fast vilken typ av DMP som är bäst för just er.
När ni har genomlyst era behov och resurser är det dags att söka efter rätt data management platform. Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst där du kan hitta marknadens bästa DMP – just för er. Varsågod att välja och jämföra redan i dag!
Hur sampelar molnet med min data management platform?
Det omtalade molnet, med lösningar som bland annat AWS Cloud från Amazon, Azure från Microsoft och Snowflake, kan spela stor roll när ni arbetar med er data management platform. Tack vare molnlagringstjänsterna blir er DMP mer kraftfull, då systemen med god effekt kan användas i samspel.
I de molnbaserade tjänsterna kan stora mängder användar- och kunddata lagras – information som hjälper er att bli mer träffsäkra med er onlinemarknadsföring. Det handlar om data från exempelvis sajter, appar och CRM-system.
Utan att gå in på för många detaljer, är en DMP specialiserad på just marknadsföringsprocesserna. För att den ska kunna arbeta så effektivt som möjligt behöver datan som ligger till grund för era reklamkampanjer förberedas. Molntjänster som nämnda Snowflake erbjuder tjänster för att förbereda denna data för din data management platform.
Din DMP använder sedan information om dina potentiella kunder, med demografisk info och beteendedata, för att leverera riktad och relevant marknadsföring till rätt kunder i rätt kanaler.
Snabbguide
Lista på 15 olika Data management platform
Snabbguide
Varför är analys en så viktig faktor för en DMP?
Analys kan vara en marknadsförares allra viktigaste ord. I många år chansade marknadsförare och hoppades att annonserna skulle nå rätt person. I dag fungerar det inte alls så, tack vare de stora möjligheterna till analys och uppföljningar som kommer med dagens onlinebaserade marknadsföring.
DMP samlar som nämnt in data från olika källor, och använder sedan den datan för att bygga en bild av användarna i målgrupperna och deras onlinebeteende. En av de främsta funktionerna i en DMP är att segmentera målgrupperna med användarprofilerna som grund, varpå annonserna riktas.
Genom att använda analys kan du med din DMP optimera kampanjerna över tid, och på så vis förbättra konverteringen och försäljningen.
Vill du satsa på en data management platform? Använd vår jämförelsetjänst för att hitta den bästa lösningen för dig och er. Kontakta oss på BusinessWith om du har frågor.
Beskrivning av produktfunktioner
Data migrering
Dataanalys
Datasäkerhet och efterlevnad
Dataövervakning
Hantering av datakvalitet
Integrering av data
Segmentering av data
Transformering av data