Vilken data management platform ska jag välja?
Kämpar ni för att lyckas med annonseringen online? Når ni inte rätt målgrupper med era ads? Det är helt klart dags att investera i en data management platform, en så kallad DMP. Med en data management platform kan ni bättre förstå och rikta era marknadsföringskampanjer mot rätt målgrupper och på så vis nå nya framgångar med er onlineannonsering.
Marknaden erbjuder ett flertal data management platforms och det gäller att ni väljer rätt plattform för just era behov. Exakt vad ni behöver kan vara svårt att veta i ett inledande skede. Vi på BusinessWith rekommenderar att ni börjar med att utarbeta en strategi för er annonsering online, med mål och tydliga budgetar. Beroende på om ni driver ett litet företag eller om du representerar ett större bolag, ser era förutsättningar givetvis vitt skilda ut.
Data management platforms kan vara molnbaserade, även om alla inte är det. Vill ni ha allt i molnet, eller satsar ni hellre på en serverbaserad lösning? Det gäller att utvärdera och fundera innan ni slår fast vilken typ av DMP som är bäst för just er.
När ni har genomlyst era behov och resurser är det dags att söka efter rätt data management platform. Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst där du kan hitta marknadens bästa DMP – just för er. Varsågod att välja och jämföra redan i dag!
Hur sampelar molnet med min data management platform?
Det omtalade molnet, med lösningar som bland annat AWS Cloud från Amazon, Azure från Microsoft och Snowflake, kan spela stor roll när ni arbetar med er data management platform. Tack vare molnlagringstjänsterna blir er DMP mer kraftfull, då systemen med god effekt kan användas i samspel.
I de molnbaserade tjänsterna kan stora mängder användar- och kunddata lagras – information som hjälper er att bli mer träffsäkra med er onlinemarknadsföring. Det handlar om data från exempelvis sajter, appar och CRM-system.
Utan att gå in på för många detaljer, är en DMP specialiserad på just marknadsföringsprocesserna. För att den ska kunna arbeta så effektivt som möjligt behöver datan som ligger till grund för era reklamkampanjer förberedas. Molntjänster som nämnda Snowflake erbjuder tjänster för att förbereda denna data för din data management platform.
Din DMP använder sedan information om dina potentiella kunder, med demografisk info och beteendedata, för att leverera riktad och relevant marknadsföring till rätt kunder i rätt kanaler.
Snabbguide
Lista på 15 olika Data management platform
Qlik Sense är en komplett molnbaserad plattform för dataanalys som erbjuder moderna funktioner som associativa AI-hjälpmedel och automatiska analyser för att underlätta databaserade beslut i företag.Lär dig mer om Qlik Sense
AWS Cloud Services har ambitionen att erbjuder kraftfulla helhetslösningar som ska täcka organisationens samtliga IT-infrastruktur delar. AWS erbjuder främst molnbaserade och kundanpassade tjänster som ska på ett flexibelt sätt integrera olika aspekter av applikationerna och snabbt vara skalbara på kundens begäran. AI och maskininlärning samt säkerhet och datahantering är ett fåtal tjänsteerbjudan...Lär dig mer om AWS Cloud
Azure är ett low-code program utvecklat av Microsoft och är ett omfattande system som är skalbart med en rad olika typer av moduler. Systemet är framtaget för programutveckling med begränsad kod och kan leverera lösningar till en mindre kostnad än vid system framtagna med komplex kod samtidigt som det erbjuder mängder av autonoma funktioner. Systemet kan enkelt utökas och målet vid implementerad l...Lär dig mer om Azure
Cloudera är en data management platform som är webbaserad med möjligheter till att genomföra dataintegration, datalagring och effektfulla analyser, bland annat med hjälp av machine learning. Lär dig mer om Cloudera
Integrera data från olika källor i realtid med hjälp av denna data management platform från Denodo. Skapa en enad syn på data inom organisationen genom att samla och förse data till de personer som är i behov av att tillhandahålla den. Lär dig mer om Denodo
Denna data management-lösning från Exasol möjliggör för företag att enkelt samla och analysera stora mängder data på en och samma plattform. Genom att använda denna data management platform kan företag spara både tid och pengar genom en effektivare datahantering.Lär dig mer om Exasol
IBM InfoSphere Information Server är en anpassningsbar och användarvänllig data management platform skapad för att hantera, rensa och lagra data på ett säkert vis. Lösningen tillåter även data integration och säkerhetställer att datan håller hög kvalitet. Lär dig mer om IBM InfoSphere Information Server
Integrera och kombinera data från olika datakällor på ett säkert sätt genom att använda Informatica PowerCenter. Data manegement plattformen är webbaserad och tillåter användaren att enkelt hantera stora mängder data med dess komplexa funktionaliteter. Lär dig mer om Informatica PowerCenter
Oracle Bluekai är ett data management tool med omfattande funktionaliteter för att hantera och lagra data. Gör data användbar genom att integrera och kombinera dtakällor med hjälp av Oracle Bluekai och effektivisera arbetet inom verksamheten. Lär dig mer om Oracle BlueKai
Denna data management platform gör det möjligt för företag att enkelt hantera sin data på ett effektivt vis. Lösningen innehåller flera olika funktioner för att hålla god kvalitet på data, integrera data och analysera data, vilket gör det till ett mångfunktionellt verktyg. Lär dig mer om SAS Data management
En molnbaserad data management platform som förser användaren med en säker och skalbar plattform att integrera, spara och hantera data på. Lösningen möjliggör för företag att samla och konsolidera data från flera olika datakällor. Lär dig mer om Snowflake
Ett BI-system tillgängligt både i molnet och som programvara. Med Tableau kan du få automatiska insikter med hjälp av AI och enkelt dela rapporter med andra användare. Tableau är en del av Salesforce.Lär dig mer om Tableau
Ta hand om data och länka samman olika datakällor med detta användarvänliga och webbaserade data management-verktyg från Qlik. Plattformen tillåter både analyser och segmentering av data, vilket gör det enkelt att hitta den information som efterfrågas inom verksamheten. Lär dig mer om Talend Data Fabric
Denna multi-cloud plattform för data management från Teradata är en komplex lösning som är anpassningsbar efter företagets behoc samtidigt som den erbjuder AI-funktionaliteter, datahantering och data-analys. Lär dig mer om Teradata
Tibco EBX är en maste data management platform skapad för att hantera företagets mest kritiska data på en säker plats. Här kan du få en god överblick över datan samtidigt som den kan hanteras och analyseras på ett effektivt vis. Lär dig mer om Tibco EBX
Snabbguide
Varför är analys en så viktig faktor för en DMP?
Analys kan vara en marknadsförares allra viktigaste ord. I många år chansade marknadsförare och hoppades att annonserna skulle nå rätt person. I dag fungerar det inte alls så, tack vare de stora möjligheterna till analys och uppföljningar som kommer med dagens onlinebaserade marknadsföring.
DMP samlar som nämnt in data från olika källor, och använder sedan den datan för att bygga en bild av användarna i målgrupperna och deras onlinebeteende. En av de främsta funktionerna i en DMP är att segmentera målgrupperna med användarprofilerna som grund, varpå annonserna riktas.
Genom att använda analys kan du med din DMP optimera kampanjerna över tid, och på så vis förbättra konverteringen och försäljningen.
Vill du satsa på en data management platform? Använd vår jämförelsetjänst för att hitta den bästa lösningen för dig och er. Kontakta oss på BusinessWith om du har frågor.
Beskrivning av produktfunktioner
Data migrering
Dataanalys
Datasäkerhet och efterlevnad
Dataövervakning
Hantering av datakvalitet
Integrering av data
Segmentering av data
Transformering av data