Systemguiden

Systemkategorier

Tjänsteleverantörer

För leverantörerBloggOm oss

Varför ska jag ha ett CRM för småföretag?

Alla företag vinner på att ha ett CRM-system, alltså ett system där ni hanterar och vårdar era kundrelationer, sälj, prospekts och leads. Detta för att få ordning på hela kund- och säljprocesserna, veta var i en kundresa man befinner sig eller vad nästa steg i en eventuell kundbearbetning är. Dessutom går många delar att automatisera. Men för många mindre företag är prislappen något som ofta spelar stor roll. Det måste helt enkelt löna sig att köpa in ett CRM-system – men fundera gärna över vad det kostar er att inte ha ett CRM-system. Det man som företagare bör vinna på är att hanteringen av kunddatan gör att det enklare går att förutse och förstå köpmönstren – som i sin tur leder till bättre affärer, översikt och ökad försäljning. Vinsterna av ett CRM-system är således snabbare och förbättrade köpprocesser och bättre vård av befintliga affärsrelationer. Dessutom ger ett CRM-system er kontroll över bearbetningen av nya kunder. Men vilka funktioner behöver just ert småföretag? BusinessWith har lång och gedigen erfarenhet av att vägleda företag av olika storlek fram till det viktiga beslutet – att välja rätt system. Ta hjälp av vår jämförelsetjänst för att hitta det bästa CRM-systemet för småföretag – men glöm inte: involvera era säljare, för att veta vilka utmaningar de tampas med, och vad de behöver för att göra ett så bra arbete som möjligt. Välkommen till vår populära jämförelsetjänst.

Hur ska jag välja CRM för småföretag?

Att välja ett CRM för ett småföretag skiljer sig från att köpa in ett system för ett stort företag. När du bedriver en mindre verksamhet har du andra behov – och bör inte köpa för stort system än vad du behöver. Däremot är det viktigt att fundera på var ni befinner er i framtiden. Är tanken och målet att ni ska skala upp, bör ni överväga en lösning som ni kan växa med. Nuförtiden finns CRM-system som är utformade exakt för att passa er företagsstorlek eller bransch, och det finns också licensformer som beror på vilka sorts funktioner just ni behöver. För småföretag brukar kostnadsbilden, oavsett system, vara av stor vikt. Ta er lite tid för att noggrant jämföra de olika systemen mot varandra, och läs gärna omdömen direkt här hos BusinessWith. Vi gör det lätt att välja rätt CRM-system. Tack vare vår unika jämförelsetjänst har hundratals företag före dig hittat rätt CRM-system. Vill du ha tips eller har du några frågor? Tveka inte att höra av dig direkt till oss på BusinessWith – eller utforska vår tjänst nu direkt.

Vad kostar ett CRM för småföretag?

Idag finns en mängd olika CRM-system på marknaden för både små och stora företag. Priset kan skilja sig mycket åt och du bör därför noggrant överväga vilka funktioner just ditt företag behöver. Många av systemleverantörerna erbjuder att man får en gratis testperiod, vilket kan kännas skönt innan man väl bestämmer sig. Jämför gärna både omdömen och pris innan ni gör ert val. Här hos oss på BusinessWith ger vi dig möjligheten att jämföra och läsa på om de bästa CRM-systemen för småföretag i Sverige. Priset för ett mindre CRM-system ligger oftast på några hundralappar för en användare per månad – utöver implementeringen förstås. De mer avancerade systemen ligger på åtminstone dryga tusenlappen per användare och månad. Oavsett vilken storlek på företaget du har, bör användarvänlighet vara det som betyder mest för er. Är man ett större företag, brukar vikt läggas ännu mer vid utseende och design. Som tidigare sagt – varför inte testa en period först och utvärdera det system du anser som mest passande för er organisation. BusinessWith hjälper dig att hitta fram till rätta systemet för er verksamhet.

Snabbguide

Lista på 15 olika CRM för småföretag

Snabbguide

Beskrivning av CRM funktioner

Skicka nyhetsbrev från CRM

Finns olika nivåer av denna funktion. Huvudsyftet är dock att möjliggöra så att man kan skapa en kampanj och följa resultatet. Genom olika mätvärden och datainsikter kan man utvärdera hur vidare lyckosam kampanjen har varit för din försäljning.

Ringa direkt från CRM (Click-to-Call/Telefoni)

Möjlighet att ringa direkt till kontakter via systemet (genom integration med företagets ringsystem) för att logga all kommunikation automatiskt.

Social CRM (Social Media Integration)

Möjlighet att integrera systemet med sociala mediekanaler för att spåra interaktioner, engagemang och hantera kommunikation.

Kontakt- och Prospecthantering

Grundfunktionalitet för att lagra och hantera all information om kontakter, kunder och prospekt, inklusive interaktionshistorik.

Säljdashboards och KPI-uppföljning

Möjliggör snabb access till en dynamisk översikt av nyckelparametrar (KPI:er) och säljresultat i en interaktiv dashboard.

Rapportering och Säljprognoser (Real-Time)

Funktioner för att skapa flexibla rapporter och prognoser baserade på realtidsdata, med möjlighet att anpassa vyer.

Webbaserad Lead Capture

Verktyg som möjliggör automatisk insamling och kvalificering av leads via webbformulär och landningssidor direkt till CRM.

E-postmarknadsföringsmodul

Inbyggd funktion för att skapa, skicka och följa upp e-postkampanjer direkt i systemet, med stöd för öppnings- och klickfrekvenser.

Lead Scoring

Funktion som automatiskt värderar och poängsätter inkommande leads baserat på deras beteende och demografi.

Inbyggd Påminnelsefunktionalitet

Grundläggande funktion för att sätta påminnelser och notifikationer för enklare uppgifter i systemet.

Create documents & agreements

Möjliggör så att man kan skapa dokument eller avtal direkt i systemet. Förenklar därmed hanteringen av avtalen och gör det accessbart för alla som jobbar med verktyget.

API integration

Möjligör så att man kan dela data mellan CRM systemet och andra system. Exempelvis kan man länka CRM systemet med andra webbaserade applikationer såsom din webbsida och hämta data därifrån och vice versa.

Prospektspårning (Lead Tracking)

Funktion för att logga alla interaktioner (från webb till e-post) som våra prospekt har haft, vilket ger en helhetsbild för försäljning.

Kalender- och Aktivitetsintegration

Möjliggör integration med våra kalendrar för att hantera säljhändelser, boka möten och automatiskt få påminnelser.

Pipe Management

Möjlighet att gradera sina prospekt utifrån olika mätvärden samt skapa en pipeflow utifrån säljnycklar eller likartade parametrar.

Digital Signatur och Avtalshantering

Möjliggör att kunden kan signera avtal och dokument via CRM-systemet, vilket kopplas direkt till rätt kontakt eller affärsmöjlighet.

Integrerade och digitaliserade säljprocesser

Systemet ska digitalisera och reflektera våra säljprocesser för att säkerställa att inga viktiga aktiviteter missas och för att optimera arbetsflöden.

CPQ-modul (Configure, Price, Quote)

Avancerad funktionalitet för att låta säljare/kunder konfigurera offerter utifrån våra priser, parametrar och specifikationer.